Consumentenbond.nl

Voedselkeuzelogo Nutri-Score op verpakkingen: deel je mening!

• 8 april 2019
  • 77 reacties
  • 5724 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2
Veel producten zitten bomvol suiker en/of verzadigd vet. Het zou zo fijn zijn als je in één oogopslag kunt zien hoe (on)gezond een product is! Het Franse Nutri-Score vertaalt de voedingswaarde van een product in een score van A t/m E, ofwel van gezond naar ongezond. Heel overzichtelijk!

In het Preventieakkoord is vastgelegd dat er in 2020 een nieuw voedselkeuzelogo komt. De Consumentenbond vindt Nutri-Score voedselkeuzelogo het beste dat er nu is.

Wil je een voorbeeld? Wij hebben alvast de berekening van Nutri-Score toegepast op zo’n 50 tussendoortjes die goed verkrijgbaar zijn.

Wat vind jij ervan als het Nutri-Score voedselkeuzelogo op verpakkingen komt?

Oproep: teken Europees burgerinitiatief voor Nutri-Score
De Consumentenbond start samen met zes andere Europese consumentenorganisaties het burgerinitiatief ‘Pro-Nutri-Score’. Hiermee roepen consumenten de Europese Commissie op om Nutri-Score verplicht te stellen op voedingsmiddelen. In dit nieuwsbericht lees je hier meer over.

Update 8 oktober 2019
De Consumentenbond roept staatssecretaris Blokhuis op om voor Nutri-Score te kiezen en doet aanbevelingen voor een succesvolle introductie. Lees meer in dit nieuwsbericht.

Wil je ervaren hoe Nutri-Score in de praktijk werkt? Kom dan naar de Albert Heijn proefwinkel in Den Haag (Torenstraat 27). In deze winkel is een deel van het assortiment voorzien van Nutri-Score. De proef loopt tot en met 16 november. Wij namen alvast een kijkje.

77 reacties

Mijns inziens zijn al dit soort vermeldingen geheel overbodig.
Ik vind het wel aantrekkelijk klinken. Die voedsel informatie kan ik mét bril en goed licht al nauwelijks lezen laat staan dat ik dat in de supermarkt ga bestuderen. Een snel duidelijk advies lijkt mij wel nuttig.
Laten we eerlijk zijn ok
Gezond eten is vele malen duurder dan ongezond eten
De prijzen zijn zelfs zo erg dat jantje modaal financieel beter af is ongezond eten te kopen dan gezond eten
Draai de prijzen om en je zal een duidelijke trend verandering meemaken.
En nee dat betekend niet de prijzen verhogen maar juist meer in lijn brengen met de financiële situatie waar de meeste van ons zich in verkeren,
De prijzen zijn afgelopen jaren onevenredig gestegen en lonen naar beneden bijgesteld
Wat verwacht je nou? dat iedereen gezond maar te duur eten blijft kopen?
En maar klagen dat de zorgkosten onhoudbaar worden.
Dit is duidelijk 1 van de oorzaken maar iets er tegen doen? Ho maar want belasting inkomsten etc is belangrijker dan een gezond volk.
@Gebruiker1554798017 Maar zou u dan toch willen weten hoe (on)gezond het product is dat u dan koopt of maakt u dat dan niet uit?
@A. Deen
Als je je gezonde verstand gebruikt dan weet je eigenlijk al wat gezond en ongezond is
Daar is geen label voor nodig in mijn optiek.
Aan de andere kant, In de huidige gestreste en snelle wereld waar we op dit moment in leven is een "life hack" zoals deze wel welkom
Maar dan nog kun je jezelf afvragen hoe accuraat deze labels zijn.
In het verleden hebben we andere soortgelijke labels gehad die allen misbruikt werden en eigenlijk bedrog waren. Dus hoe waarheidsgetrouw is dit allemaal?
Reputatie 7
Badge +5
"Gezond eten is vele malen duurder dan ongezond eten"

Gelukkig niet, als je minder tot geen kant en klaar producten koopt en zelf je eten kookt of je koekjes bakt, dan kom je stuk goedkoper uit.
Reputatie 4
Badge +4
Wij eten vrij gezond, veel vers, en zoveel mogelijk zelf gemaakt, dus daar zijn geen labels nodig. En dan mag er best af en toe iets lekkers en ongezonds gegeten worden. Dat een chocoladereep of een zak chips niet gezond is, weet ik ook wel zonder label...

Maar ik snap best dat er hele volksstammen zijn die elke gezondheidsclaim op een "gezond tussendoortje" geloven. En de fabrikanten zoeken simpelweg de grenzen van toelaatbare volksverlakkerij op. Dus wat dat betreft denk ik dat het label wel een goede zaak is.

En voor diegenen met een gezonde dosis verstand: gewoon een lekker stukje vers fruit tussendoor nemen, dat is veel gezonder en dan heb je (alweer) geen label nodig.
Wauw.
Wat schrik ik hiervan!
Is nu ineens alles met kunstmatige zoetstoffen gezond?
Dan heb ik nog liever dat er 0% suiker voor op de verpakking staat dan gaan bij mij de alarmbellen af.
Dan keer ik de verpakking om en ga lezen en ja hoor nog steeds zo zoet alleen door andere stoffen.
Ik kan niet tegen al die kunstsuikers ik wordt daar ziek van.
Dus nu wordt het alleen maar moeilijker voor mij omdat optie A voor mij de slechtste is.
Ik moet de achterkant dus blijven lezen.
Wat ik eerlijk zou vinden is nog een kleurtje erbij voor hoog in zoetstoffen en een kleurtje voor hoog in smaakversterkers.
Groet Monika expert in labels lezen.
"Gezond eten is vele malen duurder dan ongezond eten"

Gelukkig niet, als je minder tot geen kant en klaar producten koopt en zelf je eten kookt of je koekjes bakt, dan kom je stuk goedkoper uit.

Dan zou ik graag willen weten in welke supermarkt u komt.
Groente en fruit is behoorlijk aan de dure kant laat staan andere producten zoals kaas.
Olijven en andere soortgelijke producten of biologisch zijn toch echt duurder dan kant en klaar en of de MAC
Reputatie 7
Badge +5
Ik zal nu geen namen noemen, deze aanbiedingen zijn er altijd wel ergens. @Gebruiker1554798017
Voorbeeld deze week:
Conference peren 1 euro per kilo.
Braadworst of ribcarbonades (1 ster beter leven) € 4,85 per kilo
Waspeen 1 euro per kilo
Aardappelen 1 euro per kilo
Uien € 0,75 per kilo

Ik ga even uit van 6 personen, kom ik toch op een flinke warme maaltijd voor 2 euro per persoon, inclusief gas/elektriciteit en water.

Ik ben benieuwd welk ongezond eten er te koop is voor € 1,50 per kilo.
@Bert

Nou voor 2 euro pp doe ik het maar nogmaals de regio waar ik woon is zeker niet zo goedkoop.
Maargoed ik zal wel naar de verkeerde supers gaan
Mooi overzicht. Ook wel een gemiste kans van de Consumentenbond om wortels of andere snackgroente toe te voegen aan de schijf.
In het voorbeeld van de 50 tussendoortjes lijken er 4-9 gezond (scores A+B). Maar, m.i. zijn deze tussendoortjes nog steeds ongezond. Bijvoorbeeld door gebrek aan volkoren ingrediënten of veel gepureerd fruit. Het is beter om producten ten opzichte van de gezonde norm (achtergronddocumenten Gezondheidsraad/Schijf van Vijf) te vergelijken in plaats van ten opzichte van elkaar in de productgroep. Dat is jammer voor de fabrikanten, maar dan worden ze beter gedwongen tussendoortjes te maken van onbewerkte ingrediënten.

Zo'n Snelle Jelle Zero met roggebloem en oligofructose - dat is toch niet gezond?! Maar wel score A.
Mij lijkt het stoplichtsysteem uit Engeland beter!
Een groep gebruikers hebben het heft in eigen handen genomen en zijn begonnen met het maken van een open database met levensmiddelen. Op basis van de informatie die de fabrikanten op de etiketten hebben gezet, kan de Nutriscore berekend worden en wordt de aanwezigheid van allergenen en additieven veel duidelijker. Er is een app voor iPhones en Androids. Iedereen kan meehelpen deze wikipedia van levensmiddelen uit te bouwen: https://nl.openfoodfacts.org/
Reputatie 7
Badge +6
Ik vind het een heel goed plan . Naast afwegingen als prijs en hoe lekker we iets vinden , weet ik ook graag in een oogopslag hoe gezond of ongezond iets is. Ik moet dan een afweging maken. Persoonlijk vind ik iets wat zeer gezond is meestal niet lekker . In de praktijk komt het dan vaak neer op sluiten van compromissen.
Producten als cola-ligt valt in de categorie frisdrank waarschijnlijk in categorie A of B omdat er geen suikers in zitten. Terwijl het wel degelijk relatief slecht voor je is in vergelijking met water. Hier zullen vele producten van zijn. Hoe zou er moeten worden ingespeeld op producten waarbij het systeem te "bespelen" valt?

Is het systeem bedoeld voor mensen die onwetend zijn over voeding? Veel calorieën is niet slecht voor een persoon die weet hoeveel zij moet consumeren. Echter kan het wel negatief invloed hebben op de score.
Reputatie 7
Badge +6
Uit diverse bovenstaande reacties blijkt wel dat het ook met dit logo niet simpel zal worden worden om iedereen tevreden te krijgen . Er zijn verschillende meningen over wat wel of niet gezond is. Daarom moeten we het zien als een welkom hulpmiddel en niet meer dan dat . Verder gewoon gebruik maken van de eigen wensen , inzichten en overtuigingen lijkt me het beste.
Het lijkt mij een heel duidelijk systeem en gezond hoeft niet duur te zijn.
Stoppen met roken levert veel besparing op en minder snoepen helpt als je een kleine beurs hebt en het houdt ook je gewicht laag.
Ik ben van mening dat deze duidelijke beoordeling een heel goed hulpmidel is bij het bepalen van je keuze. Wel moet er op gerekend kunnen worden dat er geen misbruik wordt gemaakt.
Reputatie 2
Badge +2
Misschien ben je verrast door deze indeling en kijk je nu met heel andere ogen naar sommige tussendoortjes. Want met een Mars of Snickers zondig je bewust 😉 en dat moet je vooral ook af en toe doen! Ik ben eigenlijk heel benieuwd of je inmiddels heel andere keuzes maakt.
Ik ben een alleengaande man van 84. Doe niet zo veel boodschappen, maar ga in de toekomst zeker rekening houden met het nutriscore-icoon. Groeten. Jos
Badge
Mijns inziens zijn al dit soort vermeldingen geheel overbodig.
Praat je nu alleen voor jezelf of kijk je verder ? In een ideale wereld hebben voedingsfabrikanten het beste voor met de consument en voedt de consument zich bewust (en heeft voldoende beweging en rust). Neemt verantwoordelijkheid voor zijn eigen gezondheid. Geen welvaartsziekten meer.
In de reele wereld gaat het veeal om winstmaximalisatie en wordt de consument geconditioneerd. En stijgen de ziektekosten elk jaar weer. Dan toch maar iets vinden, zodat er bewuster kan wordt gekozen. En ervoor zorgen dat de integriteit/ betrouwbaarheid van dit hulpmiddel in takt blijft, onafhankelijk.
Hoe eerder de nutri-score wordt ingevoerd hoe liever het mij is..

Jan Spilman
Ben gewend om lijst met ingredienten te controleren - gebruik van gluten, soja en koezuivel is me ontraden. Blijven maar heel weinig 'tussendoortjes' over. Vind ik al niet erg meer - alles went. Heb dus niet veel aan dat logo. Zou wel graag zien dat het verplicht werd een behoorlijke lettergrootte te gebruiken en voldoende contrast.
Het lijkt mij verwarrend en misleidend om een groen A-label toe te kennen aan producten/ tussendoortjes die helemaal niet gezond zijn! Er zullen veel mensen zijn die deze producten (dagelijks) eten en aan hun kinderen geven omdat ze denken dat het een gezonde keuze is. Daar moet je toch niet aan denken...?

Reageer