Consumentenbond.nl

Voedselkeuzelogo Nutriscore op verpakkingen: deel je mening!

• 8 april 2019
  • 73 reacties
  • 5199 Bekeken

Toon eerste bericht

73 reacties

Badge
Producten als cola-ligt valt in de categorie frisdrank waarschijnlijk in categorie A of B omdat er geen suikers in zitten. Terwijl het wel degelijk relatief slecht voor je is in vergelijking met water. Hier zullen vele producten van zijn. Hoe zou er moeten worden ingespeeld op producten waarbij het systeem te "bespelen" valt?

Is het systeem bedoeld voor mensen die onwetend zijn over voeding? Veel calorieën is niet slecht voor een persoon die weet hoeveel zij moet consumeren. Echter kan het wel negatief invloed hebben op de score.

Helemaal mee eens! Zet een pak volle naturel yoghurt naast een pak magere aardbeien yoghurt bomvol suiker. Ben benieuwd of ze beide gelijk zouden scoren, aangezien volle yoghurt meer calorieën bevat en dit dus ongezond zou zijn? Mensen wordt nog steeds voorgehouden dat calorieën de boosdoeners zijn. Wat een bedrog!
Badge
Het lijkt mij verwarrend en misleidend om een groen A-label toe te kennen aan producten/ tussendoortjes die helemaal niet gezond zijn! Er zullen veel mensen zijn die deze producten (dagelijks) eten en aan hun kinderen geven omdat ze denken dat het een gezonde keuze is. Daar moet je toch niet aan denken...?

Inderdaad!! Heel veel mensen gaan hierdoor de ingrediëntenlijst niet (meer) lezen, omdat ze denken dat het niet meer nodig is. En al die sluwe fabrikanten vinden er heus wel weer wat op om hun ongezonde rommel voor gezond te kunnen verkopen! Die nutriscore is een heel goed idee, maar er zitten zoveel haken en ogen aan dat ik bang ben dat het uiteindelijk niet goed zal uitpakken. Veel mensen/ouders zijn onwetend over voeding. Daarom lijkt het me een goed en leuk idee als er voedingles (evt icm budget coaching) op de basisschool en middelbare school zou komen. Zo krijgen we nieuwe generaties die goed op de hoogte zijn van wat werkelijk gezond en ongezond is en die zich niet zullen laten misleiden door sluwe fabrikanten!!
@Lydeke Dan gaan een aantal groenten ook ten onder aan het hoge gehalte koolhydraten.

@Bert Ja dank, ik snap hem nu. De Suikers zitten aan de slechte kans van het balans van het logo. Koolhydraten in de bredere vorm kijken ze niet naar (alleen via de kcal). Ik sterf van nieuwsgierigheid om het volledige algoritme achter het label te weten te komen!

@Lydeke Dan gaan een aantal groenten ook ten onder aan het hoge gehalte koolhydraten.@Bert Ja dank, ik snap hem nu. De Suikers zitten aan de slechte kans van het balans van het logo. Koolhydraten in de bredere vorm kijken ze niet naar (alleen via de kcal). Ik sterf van nieuwsgierigheid om het volledige algoritme achter het label te weten te komen!

en de vezels 🙂
@Lydeke Dan gaan een aantal groenten ook ten onder aan het hoge gehalte koolhydraten.
@Bert Ja dank, ik snap hem nu. De Suikers zitten aan de slechte kans van het balans van het logo. Koolhydraten in de bredere vorm kijken ze niet naar (alleen via de kcal). Ik sterf van nieuwsgierigheid om het volledige algoritme achter het label te weten te komen!
en de vezels :-)

nee, wacht ik snap het toch niet. Er wordt gekeken naar hoeveel groente er in zit ook. Dus als je een groente beoordeelt zal ie goed uitvallen omdat ie groente is en groente aan de positieve zijde van de balans staat. Als er dan wat koolhydraten inzitten maakt dat de groente nog niet meteen slecht volgens de beoordeling.

Dus blijf ik de indeling suiker = slecht toch raar vinden. Alsof zetmeel niet meteen in je mondje uiteenvalt in suiker. En zetmeel is niet slecht volgens nutri-score......
Reputatie 7
Badge +5
@Lydeke Helemaal mee eens, daar verbaas ik me ook altijd over.
Suiker lijkt een duivelse uitvinding volgens sommige gezondheidsgoeroes, maar is niet meer dan een geconcentreerd natuurproduct uit suikerbieten en riet en alle koolhydraten worden uiteindelijk vrijwel allemaal glucose.

Maar ik vermoed dat men bedoelt toegevoegde suikers die "stiekem" onder andere namen zijn toegevoegd in allerlei producten en die je stiekem te veel calorieën laten eten, waar je dik van kan worden, als je daartegen niet genoeg energie verbrand.
Reputatie 1
Zojuist tig keer geprobeerd het formulier steunbetuiging Nutriscore in te vullen. Loop telkens vast op de CAPTHA invulling. Zowel alfabetisch als met gesproken tekst. Hebben meer mensen hier last van?
Ik had het nog niet gedaan en ik zit er toch maar naast als bijrijder dus ik dacht ik probeer het. Het is me gelukt maar het koste me twee keer voordat ik doorhad dat mijn telefoon automatisch de eerste letter van de captcha kapitaliseerde. Is dat het probleem misschien?
Reputatie 1
Bedankt voor je reactie. Had ik ook al ontdekt en heb er dus rekening mee gehouden. Mij is ook niet duidelijk of er spaties moeten tussen de letters / cijfers. En als ik het probeer met voorgelezen tekst = reeks cijfers) verdwijnt hele aanvraag als ik terugkeer met de opgeschreven cijferreeks. Dus ja ....
Geen spaties, nee
Reputatie 4
Badge +5
Hi @Buddyg,

Oh dat is wel vervelend!
Dank voor de melding, ik ga het doorgeven aan onze technici.

Groet,
Celine
Goed dat er een duidelijk Europees voedsellogo komt. Maar dan moet er wel een duidelijke "disclaimer" bij: biologische producten zijn het gezondst.
Goed dat er een duidelijk Europees voedsellogo komt. Maar dan moet er wel een duidelijke "disclaimer" bij: biologische producten zijn het gezondst.

Is dat nou niet een onbewezen nee zelfs onbewijsbare claim? Zelf ben ik altijd uitermate sceptisch over gezondheidsclaims van de voedingssector en dan zie ik geen aanleiding om daar dan uit andere bron ineens coulant over te doen.
Reputatie 7
Badge +5
"biologische producten zijn het gezondst."

Daar is geen bewijs voor en er lijken meer problemen te zijn met de besmetting door dierlijke mest zoals met de EHEC besmetting duidelijk is aangetoond.
EHEC leeft in de darmen van boerderijvee. Juist omdat biologische boeren graag dierenmest gebruiken in plaats van kunstmest, is de kans groot dat zo’n dierlijke EHEC-bacterie op de plantjes terechtkomt.
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/gevaarlijke-bacterie-op-groente

Daarnaast worden er ook andere mogelijk schadelijke bacteriën gevonden op biologische groenten.
Het is dan ook aan te bevelen om biologische groenten extra goed te wassen en te koken.

https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/is-biologisch-eten-gezonder.aspx
In het algemeen is niet aangetoond dat biologisch voedsel gezonder is dan gangbaar voedsel. Onderzoek naar individuele producten laat zien dat biologische producten in het algemeen minder resten van bestrijdingsmiddelen bevatten en soms minder nitraat dan gangbare producten. Zowel reguliere als biologische producten zijn veilig in gebruik.
Beste A. en Bert. Mijn term "gezond" moet je ruim opvatten. Biologische teelt zorgt voor een gezonder milieu. Daar is ook het Voedselcentrum mee eens. Alleen al het gebruik van kunstmest is funest voor het bodemleven. Een goed bodemleven is niet alleen van belang voor gezonde planten en melk, maar ook van de weidevogels, die het steeds moeilijker krijgen. Voor mij staat buiten kijf dat biologisch geteelde groenten vitaler zijn dan de niet biologische. En dat proef je!
Beste A. en Bert. Mijn term "gezond" moet je ruim opvatten. Biologische teelt zorgt voor een gezonder milieu. Daar is ook het Voedselcentrum mee eens. Alleen al het gebruik van kunstmest is funest voor het bodemleven. Een goed bodemleven is niet alleen van belang voor gezonde planten en melk, maar ook van de weidevogels, die het steeds moeilijker krijgen. Voor mij staat buiten kijf dat biologisch geteelde groenten vitaler zijn dan de niet biologische. En dat proef je!

Oeps, dat is de volgende instinker. Voor zover ik weet is ook de claim dat biologische producten beter smaken een onbewezen. Ik ben zeker niet tegen biologische teelt maar het is iets waar je in gelooft, en met het geloof verandert de hostie in het .lichaam van Christus en smaken de appels beter en geef je met een goed gevoel extra geld uit. Dat, of het is bewezen, en dan is er onderzoek met een flinke methodologische claim.
Reputatie 4
Badge +5
UPDATE Nog een reden waarom een systeem als de Nutriscore fijn zou zijn:

Je bent misschien geneigd om een product eerder te kopen als er termen als ‘beter’ of ‘zonder [noem hier iets ongezonds]’ op staat. Dit betekent helaas niet altijd dat de producten daadwerkelijk goed voor je zijn. In dit gratis artikel lees je deze en nog 5 trucs die fabrikanten gebruiken om producten gezonder te laten lijken. Vanaf nu trap jij daar niet meer in!
Badge +6
✨ Update! Vandaag ontbeten we op Het Plein in Den Haag samen met politici, bedrijven en consumenten om te ervaren hoe Nutriscore in de praktijk werkt. Hier lees je meer over Nutriscore op ontbijtgranen en het ontbijt.
Badge +6
🤓 De meeste ontbijtkoeken zijn suikerbommetjes en krijgen Nutriscore C of D. Dit blijkt uit ons onderzoek. Alleen de 'zero %' en 'lower cal'-ontbijtkoeken krijgen een A, de hoogste Nutriscore. Lees hier meer over in dit nieuwsbericht.
Reputatie 2
Badge +1
@Imke
Keurmerken voor wie doe je het?
De verpakkingen staan er vol mee.
Neem nu powerdrink, iedereen weet dat het slecht is toch drinken ze het.
Persoonlijk ben ik keurmerk moe geworden.

Zit op die 0% koek wel een duidelijke waarschuwing dat er xylitol in zit?
Pas op: De hond gaat er van dood en het baasje kan er van aan de diarree raken.
Ha Consumentenbond,

Ben net terug van vakantie uit de UK waar het stoplichten systeem gebruikt wordt en ik zag daar toch ook wel meerwaarde tov nutriscore. Ik at bijvoorbeeld chips, die Nutriscore E gaat krijgen gok ik, maar daardoor laat ik de chips niet staan (wie wil er nou geen lekkere ongezonde chips op zijn tijd 😉 ). Maar het stoplichten logo helpt wel om de hoeveelheid te minderen, er stond namelijk een rood stoplicht bij het vetgehalte met informatie dat 1 portie (klein zakje) 25% van de ADH vet bevatte. Daardoor heb ik toch maar geen 2e zakje opengemaakt, terwijl ik anders makkelijk een grote zak leeg eet.

Kunnen we nutriscore niet op de voorkant doen en dan wel het stoplichtsysteem op de achterkant (bijv. in de voedingswaardetabel)?
Reputatie 4
Badge +5
Dank voor je bericht en suggestie, @G.A. Burger! 😄
Ik zal niet tekenen omdat ik de nutriscore niet de beste vind. Ik vind de Engelse traffic light versie het beste: uitgesplitst op o.a. suiker, zout, vet en calorieën. Alleen zo kan ik voor mezelf uitmaken wat goed en minder goed is. De nutriscore vind ik te algemeen.

Ik vind het teleurstellend dat de Consumentenbond niet kiest voor het label dat de beste informatie geeft.

Reageer