Voedselkeuzelogo’s: het Vinkje verdwijnt

• 19 oktober 2018
  • 15 reacties
  • 2678 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7
Vanaf 19 oktober mogen fabrikanten het misleidende Vinkje niet meer gebruiken. De Consumentenbond heeft hier met succes in 2016 voor gestreden, en is natuurlijk erg blij met dit resultaat. Wel blijkt uit onderzoek wederom dat consumenten behoefte hebben aan een logo dat gezonde keuzes maken makkelijker maakt. Zo geeft een groot deel aan voorstander te zijn van een voedselkeuzelogo op de voorkant van een verpakking, zodat je in één oogopslag een makkelijke keuze kunt maken. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door middel van kleurcodering. Meer hierover zie je in onderstaande video.

Wat vind jij van deze ontwikkeling? Wil je ook in één oogopslag weten wat je eet, en wat helpt je daarbij? Laat het ons weten!

15 reacties

Volgens mij kun je alleen gezonde keuzes maken op basis van levenservaring.
Reputatie 7
Badge +5
Gezonde keuzes maken is gelukkig voor iedereen een mogelijkheid.
Eet van alles wat, overal zit wel iets in wat goed is.
Als je voedingsmiddelen bekijkt zit in iedere voeding wel iets wat heel gezond is, op deze manier bekeken is ieder onderdeel een superfood op zich.
https://www.voedingswaardetabel.nl

Te = te veel of te weinig of te eenzijdig.

Hier alvast 2000 gezonde recepten van het Voedingscentrum:
https://www.voedingscentrum.nl/nl/gezonde-recepten.aspx

En zoek je niet moeilijke basisrecepten en werkwijzen zoals in een restaurant worden gebruikt?
Voor iedereen die wat meer wil weten over hoe te koken, bakken enz.:
https://passie.horeca.nl/recepten
Hallo Bert,

Het allerallerallergezondste product dat er op aarde te vinden is (thee,groene) bestaat volgens jouw tabel uit 100% water en verder niks.

Dus, als we ons daarop moeten baseren ziet het somber voor ons uit.😿
Reputatie 7
Badge +5
@Léonz Is er ergens een lijst waar, meetbaar, aangetoond wordt wat er in een gemiddelde kop groene thee zit?
Dat denk ik zeker, Bert.
Reputatie 7
Badge +5
Die zou ik graag eens willen zien.
Hallo Bert,

In de gauwigheid vond ik dit en dit.

Maar zelf ga ik af op ervaring.
Reputatie 4
Badge +5
Goed dat die vinkjes verdwijnen ! Ging alleen maar om producten van Unilever, dus doorgestoken kaart bedoeld om imago op te vijzelen.
Gewoon je gezonde verstand gebruiken en vers en waar mogelijk biologisch eten. Let op suiker, zout en koolhydraten en je komt al een heel eind.
In een oogopslag kunnen zien hoeveel suiker in een fles / flesje ( fris )-drank is verwerkt ?

Maak dit met duidelijke afbeeldingen van suikerklontjes goed zichtbaar op het etiket. Niet door te schrijven "7 suikerklontjes " maar door 7 suikerklontjes af te beelden.
Badge +1
Een nieuw logo: Er is duidelijk goed over nagedacht. Maar helaas is er ook bij dit logo vergeten dat er na de invoering nog steeds over wordt nagedacht! Er is altijd ruimte voor verbetering.

Daarom had het handig geweest als er op 1 of andere manier een jaar-code in zou zitten. Nu bijvoorbeeld een vette 18 omdat de kleuren gekozen zijn op basis van wat we in 2018 belangrijk vinden.

Bij een evaluatie na een paar jaar kan het logo worden opgefrist met het nummer van het nieuwe jaar. Producten kunnen er dan voor kiezen 2 logo's naast elkaar te plaatsen. De publiciteit kan uitleggen waar de verschillen zitten en hoe de logo's met elkaar kunnen worden vergeleken.

En vooral: misbruik van een logo dat er gewoon goed uit ziet is voor consumenten eenvoudig worden doorzien.

Vergelijk het met de zuinigheid codes van koelkasten. Ooit was dat A, B, D, E en F. Tegenwoordig is het A++++, A+++, A++, A+ en een A is al niet meer zuinig. Als er een jaar code op dat logo had gestaan konden we nog steeds voor een A of B koelkast kiezen, maar dan wel met stempel 17 of 18.
Badge
Verkeerslichtenlogo heeft mijn voorkeur. In één opslag is de voedingswaarde van het product duidelijk en het is gemakkelijk om meer detailinformatie te bekijken.
Reputatie 3
Badge +2
Geen dag te vroeg afscheid genomen van dat misleidende vinkje.
Zelden zo'n onzinnig, misleidend en duur 'keurmerk' ingevoerd zien worden.
Goed dat de CB hier, met succes, tegen heeft gestreden.

Een goede, eenvoudige en duidelijke vervanging zou het, ook al eens door de CB voorgestelde, stoplicht-logo kunnen zijn.
Dit heeft zijn functie in, dacht ik, Engeland al ruimschoots bewezen.
Badge
ja, verkeerslicht, eenvoudig (eenvoedig) en duidelijk.
Ik ga voor het Engelse systeem ;)

Badge
Logo,s hebben alleen zin als ze door iedereen betrouwbaar worden gevonden. Dus door een overheidsinstantie gemaakt.
Nog beter: maak de "kleine lettertjes" opvallender.
Gerard Veldman

Reageer