Consumentenbond.nl

Voedselverpakking gezien die te mooi is om waar te zijn? Laat het weten!

Linda
Rank
Badge+3
  • Consumentenbond team
  • 58 reacties
Fabrikanten van voedingsmiddelen proberen consumenten op allerlei manieren te verleiden. Maar die voelen zich door de verpakking vaak op het verkeerde been gezet (zie jullie eigen voorbeelden).

We vroegen 11.000 consumenten naar de indruk die de voorkant van sommige verpakkingen wekte en of de ingrediëntenlijst aan de verwachting voldeed. Je kunt wel raden wat de uitkomst was.

Voorbeeldje van een iets te mooie verpakking: een kop 100% natuurlijke Zonnatura kruiden-oplosthee blijkt uit 92% suiker te bestaan en 1,5% kruiden. Daar zit je dan met je ‘gezonde’ thee. Lees meer in het gratis artikel uit de Consumentengids!

Petitie
Teken ook de petitie ‘Ik heb recht op eerlijke informatie op voedselverpakkingen’. Zo nodig onderneemt de Consumentenbond gerechtelijke stappen tegen fabrikanten van voedselverpakkingen.

Zie jij wel eens mooie verpakking die een verkeerd beeld van het product geeft? Maak een foto en plaats die in je reactie hieronder!
15 Reacties
Rosa Rolvink
Rank
Badge
Benieuwd welke producten echt te mooi zijn om waar te zijn? Kijk op
www.consumentenbond.nl/ditdeugtniet
RJM Dullaart
Dag
Ik stuur u een foto van twee potten appelmoes van Hak.
De linker pot is met 0% toegevoegde suikers. Op het etiket staat heet groot 0%. Aanvankelijk denk je 0% suiker.
De rechter pot is een light versie van de Hak appelmoes. De 0% versie is 34 cent duurder dan de light versie.
Ophet etiket is te zien dat er geen verschil in de hoeveelheid suiker zit.
De light versie is qua kcal zelfs iets minder.

René Dullaart
Centientje
Ik zocht een alternatief voor honing en wat vond ik?
Steviala, Sweet Bee, honey syrup, suikervrije honing. Echter, dit is je reinste misleiding want het heeft helemaal niets met honing te maken.
Ingrediënten: zoetstoffen steviolglycosiden en erythritol, water, xanthaangom, aroma's, bètacaroteen, kaliumsorbaat, vitamine B12, appelzuur.
JanCKl
We zaten laatst in een strandpaviljoen en ik zag Rivella Cranberry op de kaart staan. Lekker. Dacht ik. Tot ik op het etiket zag dat er slechts 0,01% cranberrysap uit concentraat in zit. 0,01%! Het staat ook echt op hun website: http://www.rivella.nl/producten/rivella-cranberry/ingredienten-retail
M.A. Sebok
Neem lekker alpro pur'enjoy wat "100% plantaardig is en GEEN ZOETSTOFFEN*" heeft. Eén van de ingredienten is gewoon suiker. Voor mij is dat gewoon een zoetstof hoor.
R.P. IJpenburg
Je zou toch denken dat je Bosvruchtensap koopt. Dat klopt! Er zit maar liefst 7% blauwe en zwarte bessen in dit Sappie van Appie. Krijg je er bovendien ook nog 93% aan andere heerlijke vruchten bij.
René van den Wijngaard
Kalf? Nah.. gewoon varken.

Jan
Reputatie 1
Badge+2
Wij doen altijd onze wekelijkse boodschappen bij de Aldi of de Lidl of de Emté. Alle producten die ik zie op de Wall of Shame komen daar niet voor. Ik heb het gevoel dat al die producten (verpakking) speciaal gemaakt worden voor AH en zo. Ik zie op de verpakkingen allemaal leuke vlotte hippe modieuze terminologiën die goed in de markt liggen. Blijkbaar zijn die goed voor de omzetcijfers. Ik kom deze kretologie niet tegen bij de Aldi of de Lidl. Daar heb je ook de Carvam Cevitam bosvruchten, met ook zoiets van 14% bosvruchten er in, alleen er zit verder water in, geen appelsap. Dan zeg ik, nou als ik in plaats van dat water appelsap erbij kan krijgen zie ik dat als een meerwaarde. Ik kan de petitie dus niet tekenen want wij komen dit soort misleidingen niet tegen bij de Aldi of de Lidl.
J.B. Feller
Wat doet de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit aan de misleiding?
Dré64
AH Roomkaas: mag het wel ....KAAS genoemd worden? Er zit volgens mij helemaal geen kaas is! Lees de ingrediënten:
BBB
Best handig dat calorieën ook per portie worden aangegeven, maar als 6 plakken kaas 9,5 portie zijn wordt het wel erg ingewikkeld...

K.J. Vermij
Misleidende reclame. Een fraaie afbeelding van een portie muesli aan de voorzijde, met royaal hazelnoten en amandelen op de afbeelding. Een verpakking van 1000 gram dus voldoende voor 20 tot 24 porties.
In werkelijkheid zitten in het pak circa 5 hele hazelnoten en een handje rozijnen. Voorts een paar gram niet te traceren kruimels dat gemalen zonnebloempitten kunnen zijn of gemalen hazelnoten. Amandelen zitten geheel niet in het pak. Heel klein staat in de afbeelding "serveersuggestie". Waarmee de producent wil zeggen, zoals op de afbeelding dient u het zelf te maken.

C.J. Slager
Ik meende met Lucovitaal magnesiumcitraat een goede koop te hebben gedaan.
Tabletten van 400 mg en dan ook nog eens 30 extra. Bovendien vaak aanbiedingen.
Maar de tabletten blijken helemaal geen 400 mg te bevatten! Geldt voor inname van 2 zoals de achterkant vermeldt. Zeer misleidend etiket op de voorkant.

B. Boxman
Badge
Kort geleden bij de Vomar een zak (570 ml) 'bospaddestoelensoep' gekocht, van hun huismerk Markant. Sorry, geen foto .
Er staat een kom soep op de verpakking met heel groot op de voorgrond een flinke hoeveelheid cantharellen afgebeeld, samen met ong. dezelfde hoeveelheid van die welbekende gekweekte witte champignonnetjes. En een heel klein plukje groen, wat kervel zal zijn. Verder niets.
Onder de hoofdtekst 'bospaddenstoelensoep' wordt de klant verder - ietsje kleiner - vertelt dat deze soep gemaakt is "met cantharellen, kervel en een scheutje room". De gewone champignonnetjes (zijn geen bospaddestoelen !) staan hier niet bij. Let wel: cantharellen worden als eerste vermeld.

Dus maar eens door naar de ingrediëntenlijst de achterkant.
Eerst nog een wervende tekst:
"Deze bospaddenstoelensoep is gemaakt met champignons [hé, hier wel vermeld, op de eerste plaats ], eekhoorntjesbrood [ staat helemaal niet op het plaatje, maar is inderdaad wel een bospaddenstoel ], nameko [idem, = bundelzwam, een op hout gekweekte paddenstoel uit de Japanse keuken ] en cantharellen. Verder zijn kervel en een scheutje room toegevoegd, waardoor een smaakvolle soep ontstaat."

De ingrediëntenlijst meldt vervolgens (naast water, een beetje room en nog enige andere zaken): "7,5% paddenstoelen: champignon; 3,7% bospaddenstoelen (eekhoorntjesbrood; nameko; 0,4% cantharel)."
Die champignons, die op het plaatje in ongeveer dezelfde (grote) hoeveelheid als de cantharellen afgebeeld staan, vormen dus 3,8% van het geheel aan ingrediënten, maar zijn geen bospaddenstoelen. Het totaal aan echte bospaddenstoelen is net ietsje minder met 3,7%, waarvan het leeuwendeel (eekhoorntjesbrood en nameko) niet eens op de foto staat.
De cantharellen - als laatste - zijn hiertussen met slechts 0,4% slechts verwaarloosbaar vertegenwoordigd. Dat is ong. 1/10de van de hoeveelheid champignons. En dat terwijl die cantharellen net zo prominent op de foto staan !

Conclusie? NEP; misleiding.
Dit is overigens geen oordeel over de smaak; ik heb het product nog niet geproefd. 7,5% totaal aan paddenstoelen hoeft niet slecht te zijn, maar het kan zeker beter...
R. van Oorschot
De zongedroogde tomaten in de 'Basis voor tomatensoep met zongedroogde tomaten' van Honig 'zorgen voor een intense smaak'. Super tomaten moeten dat zijn! Een pakje soeppoeder van 84 gram bevat 0,1% zongedroogde tomaat; dat is 0,084 gram per pakje...

Reageer