Consumentenbond.nl

Voedselverspilling tegengaan: hoe doe jij het?

• 7 september 2018
  • 42 reacties
  • 3270 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7
We gooien per jaar heel wat eten weg met z’n allen. Maar liefst 40% van het wereldwijde voedselaanbod gaat verloren tussen productie en je bord. Toch zijn er manieren om iets tegen voedselverspilling te doen.
Zo is er bijvoorbeeld een app genaamd 'Too Good to Go', waarbij je tegen een gereduceerd tarief eten kunt reserveren en afhalen bij o.a. hotels, restaurants of supermarkten wat anders weggegooid zou worden. Ik ging samen met onze Social Media expert Celine op pad om de app te testen. Het resultaat bekijk je hieronder. Meer over de app lees je hier.

Naast deze app zijn er natuurlijk nog veel meer manieren om voedselverspilling tegen te gaan. Zo kun je bijvoorbeeld bederfelijke producten invriezen om ze langer houdbaar te maken. En als je eten koopt in de supermarkt, kan je denken in maaltijden i.p.v. losse items. Scheelt zowel voor je portemonnee als voor het eten dat je onverhoopt misschien niet gebruikt.

Wat zijn jouw ultieme tips tegen voedselverspilling?

Werkt het Youtube filmpje niet, klik dan hier om het te bekijken

UPDATE: je kunt nu ook met iDEAL betalen bij Too Good to Go 😄

42 reacties

Hallo Monique,

Het eerste woord in jouw bijdrage is al fout!

Ik zelf gooi nooit, maar dan ook nooit, voedsel weg en zelfs van rotte aardappelen of sinaasappelen snijd ik nog de goede delen af.

Dit doe ik al mijn hele leven en ik ben 100% oké!

Mijn vriendin denkt er precies hetzelfde over, zo niet nog erger.

Zij zet bijvoorbeeld een emmer in de douche om water op te vangen.

Dat gaat mij persoonlijk te ver.
Weggooien vind ik zonde maar ik krijg geen religieus vuur van het onderwerp. Ik probeer gewoon normaal te doen maar als ik wat aardappelen over hou omdat een puber zich elders gelaafd heeft dan ga ik dat niet bewaren. Oud brood gooi ik weg ook al omdat ik begrepen heb dat de nationale gewoonte om het aan de eendjes te voeren de pest voor de gezondheid van de eendjes schijnt te zijn. Anderzijds vries ik het brood in zodat iedereen kan ontdooien wat hij nodig heeft.

Deze is op mij dus niet van toepassing.
Reputatie 7
Badge +6
De supermarkten hebben de vervelende gewoonte om bij veel producten veel te grote hoeveelheden voor kleine huishoudens aan te bieden . Als er al kleinere verpakkingen zijn , dan zijn ze in verhouding erg duur , waardoor veel klanten zich toch richting grootverpakking laten duwen. Bij de slager in onze supermarkt vinden ze het totaal geen probleem om een voorverpakte hoeveelheid te halveren , maar het ligt er NOOIT . We moeten er telkens weer om vragen en hij is niet altijd aanwezig. Ja, je kunt het teveel invriezen , maar dat willen we niet. Ooit was het bij de kruidenier mogelijk om de hoeveelheid te kopen die de klant wil . Die tijd is geweest en de prijzen zijn er lager door geworden , maar het werkt ook verspilling in de hand. Toch proberen we zo slim mogelijk in te kopen en daardoor zo weinig mogelijk weg te gooien. Jammer ook van het verspilde geld .
Reputatie 7
Badge +6
@Monique Zijn er ook gegevens bekend hoeveel van die weggegooide 40% door de consument wordt gedaan en hoeveel door de supermarkten, horeca en doordraaien veiling? Dus of in die "wij" van "wij gooien" ook al die bedrijven zitten en niet alleen de consument?

Wij gooien ons leven lang alleen weg wat echt niet eetbaar is. Droog brood hebben we nooit want een heel brood gaat per 4 sneetjes in de vriezer en dan pak je elke dag wat je lust. Bij ons gaat de schil- en snijafval in de gft bak. Maar wij halen echt niet de 40%. Als schil- en snijafval niet meetelt dan zitten wij denk ik op 0%. Daarom dacht ik, heeft die 40% niet betrekking op de bedrijven? Wat er op de veiling doorgedraaid wordt kunnen wij als consument toch geen invloed op hebben?

Een supermarkt had altijd een hele hoek met tropisch fruit en groente. Het was duur en verkocht dus slecht. Een medewerker vertelde me toen dat al het onverkochte 's avonds in de kliko gaat en de volgende dag weer nieuwe verse. Ik vond dat echt zonde, maak die prijs dan een stuk lager, dan verkoop je toch meer.

Alles wat in de pan overblijft gaat in een paar kleine bakjes in de koelkast en gaat op bij het eten de volgende dag. Dat is meestal maar weinig.
...als ik wat aardappelen over hou omdat een puber zich elders gelaafd heeft dan ga ik dat niet bewaren. Oud brood gooi ik weg...
Van bewaarde aardappelen krijg je juist de allerlekkerste gebakken aardappelen.

Oud brood kun je natuurlijk meer dan prima eten, of verwerken in iets anders.

En dan spreken over ontbrekend "religieus vuur". Maak het maar belachelijk.
Reputatie 7
Badge +4
Ik vind het schandalig en onvoorstelbaar dat wereldwijd 40% van alle geproduceerde voedsel weggegooid wordt. Blijkbaar maakt het deel uit van een door en door verziekt systeem van productie en handel om maar zo veel mogelijk geld te willen verdienen. Voor al dat voedsel zijn grondstoffen gebruikt, is het milieu vaak vervuild, is vaak natuur vernietigd, hebben vaak talloze dieren langdurig en intens geleden, is energie gebruikt voor verwerking, verpakking en transport.....
…..En dan kieperen we het in de container of kliko...🤔😣

Huh?
Hoe kan zo iets nu waar zijn?

Ik gooi in principe nooit eten weg, tenzij ik een heel enkele keer iets ergens achter vind dat echt niet meer te gebruiken is. Dan gaat het op de compost of in de GFT-kliko.
Brood doen wij meteen na aankoop in de vriezer. Het blijft dan maanden lang vers (zo lang bewaren we het niet) en we kopen allerlei verschillende broden zodat we kunnen kiezen welke we op dat moment willen eten, meestal meerdere soorten tegelijk. Een snee brood is op een bord of broodplank in een paar minuten ontdooid en zelfs stevig desembrood binnen een kwartier.
Wanneer groente, fruit of aardappelen een plekje hebben snij je dat toch gewoon eraf.
Ik kook de juiste hoeveelheid zodat alles opgegeten wordt of voor meerdere dagen. Wanneer er desondanks een klein beetje over is kun je dat de volgende dag lekker opeten als voorgerechtje of tussendoortje, of in iets anders verwerken. Het komt niet in mij op om eten weg te gooien! Wanneer van bijvoorbeeld een bloemkool maar de helft gebruikt wordt kun je de andere helft een paar dagen later gebruiken, of je verwerkt het in gemengde groenten, of in soepgroenten, of als rauwkost, of je maakt er soep van, of je maakt het de tweede keer anders klaar. 😋 Er zijn zo veel mogelijkheden om het te gebruiken en daarmee dus voedsel én geld te besparen!
Mensen moeten verstandig inkopen dus van beperkt houdbare zaken niet te veel gaan kopen. Dan voorkom je eenvoudig dat voedsel gaat bederven.
Wanneer mensen voedsel weggooien vraag ik mij altijd af waarom zij hun geld niet meteen rechtstreeks in de kliko gooien.😜 Dan hoeven zij ook die boodschappen niet te doen, er niet mee te sjouwen, het niet op te bergen. 😀
In een wereld waarin honderden miljoenen mensen te weinig te eten hebben vind ik het een doodzonde om voedsel weg te gooien. Blijkbaar hebben we het dan veel te goed hier.
Ik vind dat beschamend.
[quote user="Léonz"]

Van bewaarde aardappelen krijg je juist de allerlekkerste gebakken aardappelen.

Eens maar dan heb ik weer veel meer nodig en wij eten lang niet alle dagen aardappelen

Oud brood kun je natuurlijk meer dan prima eten, of verwerken in iets anders.

Ok en daar trek ik dan de grens, ik heb gewoon liever vers brood en ik heb geen dingen waar ik het in zou willen verwerken.

En dan spreken over ontbrekend "religieus vuur". Maak het maar belachelijk.

Het is precies zoals ik het zeg, ik voel niet de behoefte en mis het vuur, om in die zin het onderste uit de kan te halen. Ik bedoel niet dat ik mensen die die behoefte wel hebben belachelijk vind. Ik heb ook in principe niets tegen religie, het is wat mij betreft ook geen negatief woord.
Reputatie 7
Badge +4
@Léonz
Inderdaad zijn gebakken aardappelen van reeds eerder gekookte aardappelen het lekkerst.
Dus ook als het maar een klein beetje is is het lekker om ze even te bakken.
Beetje échte mayo erbij, vanzelfsprekend biologische diervriendelijke. Héérlijk. 😋
Ik kook regelmatig een flinke portie extra aardappelen om ze de volgende dag of 2 dagen later te bakken.
Reputatie 7
Badge +4
@Jan
Dat vind ik inderdaad een hele goede vraag! 🙂 Ik ben ook wel benieuwd wat de verhoudingen zijn in weggegooid voedsel door telers, fabrikanten, winkels, horeca en consumenten.
...ik voel niet de behoefte en mis het vuur...
U ziet het gelukkig zelf, meneer Deen.

Wat u nodig heeft is vuur.

Vuur om aardappelen te bakken met de aardappelen die uw pubers de dag ervoor veronachtzaamden..

Die kinderen hebben een goed voorbeeld nodig en geen vader die aardapppelen wegsmijt.

Dan krijg je later: "Jong geleerd is oud gedaan".
Reputatie 7
Badge +6
@Ekokok Ja precies, want dan weet je waar je de mentaliteitsverandering op moet richten. Zijn wij consumenten nou zulke notoire verspillers terwijl ik van de anderen hierboven lees dat ze ook heel zuinig doen, of is het de supermarkt/horeca die zoveel weggooit. Of we scheppen onze pan niet leeg, of er blijft wat over op je bord. Allebei gaan dan in een bakje in de koelkast voor de volgende dag. Het is meestal heel weinig.
Reputatie 7
Badge +4
@E.T. Wiersum
Grote verpakkingen zijn inderdaad vaak veel voordeliger, maar u kunt toch wat over is gewoon een andere keer gebruiken, zoals in diverse reacties hierboven beschreven staat.
Ik vind het zo zonde om eten weg te gooien.
En daarmee ook uw geld.🤔☺
Reputatie 7
Badge +4
Veel mensen raken ook in paniek wanneer een datum op de verpakking overschreden wordt, maar in de meeste gevallen is daar geen enkel reden voor. Droge waren zoals rijst en pasta kun je nog jaren gebruiken. Maar ook bv. chocoladepasta of hondenbrokken kun je nog heel lang over de datum gebruiken. Dat geldt ook voor vacuüm verpakt voedsel als jam, groenten in pot of blik, enz.
En bij verse, snel bedervende voeding kun je gewoon eenvoudig je ogen en neus gebruiken om te beoordelen of het nog goed is. Wanneer het er niet vreemd uitzien en niet vies ruikt kun je het prima eten.🙂
Het beste is natuurlijk om te voorkomen dat iets over de datum gaat, dus niet te veel inkopen en je in de winkel niet laten verleiden om van alles te kopen wat je niet nodig hebt.🤔
@Léonz
U ziet het gelukkig zelf, meneer Deen.

Wat u nodig heeft is vuur.

Vuur om aardappelen te bakken met de aardappelen die uw pubers de dag ervoor veronachtzaamden..

Die kinderen hebben een goed voorbeeld nodig en geen vader die aardapppelen wegsmijt.

Dan krijg je later: "Jong geleerd is oud gedaan".

Ik vind het gewoon niet nodig om zó ver te gaan. We hadden vroeger een abonnement op de vrekkenkrant en naast heel nuttige informatie was dat ook een constante bron van amusement over hoe mensen ook (te) ver kunnen gaan. Daarom ieder zijn meug en wat mij betreft is goed, goed genoeg.
Reputatie 6
Badge +5

Dit lied me lachen 😂
Gratis doorspoel water voor de WC 😉

Dit lied me lachen 😂

Gratis doorspoel water voor de WC ;)

Je bent te jong om de vrekkenkrant gekend te hebben maar inderdaad, dat soort amusement.
Reputatie 7
Badge +4
@Léonz schrijft:
"Mijn vriendin zet bijvoorbeeld een emmer in de douche om water op te vangen."

Ik ben deze zomer begonnen met tijdens het douchen een grote rechthoekige Leifheit emmer neer te zetten omdat er 2 maanden lang hitte en droogte was en er berichten kwamen over een dreigend tekort aan drinkwater en de oproep werd gedaan om zuinig aan te doen met water. Later werd dat weerlegd omdat de voorraden in onze regio blijkbaar dermate groot waren dat we nog enkele maanden zonder regen toegekund hadden. Maar inmiddels was ik die emmer wel gewend en het voelt nu best raar om er nu de droogte voorbij is weer mee te stoppen omdat je je veel meer bewust wordt hoeveel water er in het riool verdwijnt.
Eigenlijk zou er een soort opvangsysteem moeten zijn wat je eenvoudig met een handeltje kunt inschakelen en wat schoon of bruikbaar water opvangt zodat je het voor de planten, tuin of toilet kunt gebruiken.
Tegen allen die lachen zeg ik: "Wie het laatst lacht, lacht het best".

Overigens: met de sfeer van de Vrekkenkrant (en zelfs ook met Genoeg) voel ik mij in geen enkel opzicht verbonden en mijn vriendin staat daar nog veel verder vandaan dan ik.

Het is cultuur!
Reputatie 7
Badge +4
Ik ben ook geen 18 meer maar van de vrekkenkrant heb ik nog nooit gehoord.
Misschien was ik te vrekkerig om hem te kopen... 😀☺
Ik ben ook geen 18 meer maar van de vrekkenkrant heb ik nog nooit gehoord.
Misschien was ik te vrekkerig om hem te kopen... 😀☺

De "echte" vrek ging hem ook in de bibliotheek lezen, ik denk dat hij daarom ook terziele gegaan is
Reputatie 7
Ik gooi zelden iets weg, er kan weleens iets in een hoekje van de koelkast terecht zijn gekomen dat er, als ik het vindt, uitziet als een voor biologen zeer interessante cultuur, dat gooi ik dan toch maar liever weg. Ik gooi wel veel weg bij mijn moeder die teveel boodschappen laat halen, al zeg ik nog zo vaak dat ze bepaalde dingen ruimschoots in de koelkast heeft. Er gaat soms als ik er ben voor ongeveer een Euro of 10 in de vuilnisbak, wat ik ook zeg, het beklijft niet..Ik kan me daar heel kwaad over maken, ze heeft de oorlog heel bewust meegemaakt en dan gaat ze zo onzorgvuldig om met eten, de case manager dementie noemt het een cognitieve geheugenstoornis.

Houdbaarheidsdata neem ik meestal met een korreltje zout, van iets dat een dag over tijd is ga je niet dood, als dat wel zo is was het al bedorven toen je het kocht.
Reputatie 7
Ik herinner me die vrekkenkrant wel, ik heb hem nooit gezien helaas, het lijkt me wel leuk. ik heb zelden restjes, hooguit van groenten. En als ik over heb is dat opzet, dan heb ik de volgende dag een makkie. Een restje groenten vries ik in. Als ik vijf of zes soorten bij elkaar heb wordt het een gemengde groentenschotel. Meestal kan ik daar alle kanten mee uit met bijv. Italiaanse kruiden, Chinese-, Indische-, Turkse, net wat ik in huis heb, of het wordt een ovenschotel. Vroeger bewaarden mensen kliekjes van de hele week, maandag was naast wasdag ook kliekjesdag. Koelkasten waren toen nog geen gemeengoed.
Reputatie 7
Er is een appje hoorde ik, Too Good To Go, die schijnt pas nieuw te zijn.

Ik heb gisteren voor een enorm bedrag eten weg moeten gooien nadat mijn vriezer de geest gaf, bijna alles was ontdooid, dat weggooien vind ik erger dan die kapotte vriezer maar ik wilde geen risico nemen, zeker niet met vlees en vis. Het zit me echt dwars.
Het zit me echt dwars.
Nu zit het mij ook dwars. Wat een verspilling.

Daarom zou ik nooit een diepvriezer willen hebben. Zonder kan ook!

Toen mijn vorige ijskast opeens defect was, heb ik alle inhoud van het vriesvak nog naar mijn vriendin kunnen brengen. Gered!
Reputatie 7
@Léonz , Een diepvriezer gaat verspilling juist tegen. Ik kook goed afgepast, veel restjes heb ik dus niet maar ik maak ook regelmatig verse maaltijden en vooral maaltijdsoep voor mijn moeder. Daarmee voorkom ik dat ze van gekochte maaltijden de helft weggooit omdat ze ze a) niet lekker vindt en b) omdat ik precies weet hoe groot de porties moeten zijn. Dan zijn er nog gerechten die veel tijd vergen, goeie Bolognaise, stoofperen, draadjesvlees, erwtensoep, die maak ik meestal voor twee keer of meer.
Ik heb een deel, dat op een bijgeleverd heel groot koelelement lag (dat is zo'n ding in geval van nood en dat beslaat de hele bodem van een lade) kunnen redden, dat kon bij een buurvrouw in de vriezer, de rest was volledig ontdooid, als het alarm was afgegaan had ik het eerder gemerkt maar we hebben niets gehoord, met de stroomvoorziening was niets mis, met de motor wel.

Reageer