Consumentenbond.nl
Straatvraag

Voel je je schuldig als je vlees eet?

• 18 februari 2020
  • 85 reacties
  • 3640 Bekeken
Voel je je schuldig als je vlees eet?
Badge +8
  • Moderator
  • 1432 reacties

Vegetarisch, flexitarisch, veganistisch of toch gewoon een lekker biefstukje op zijn tijd? Het lijkt erop dat steeds meer mensen ervoor kiezen om minder vlees te eten. Het Voedingscentrum stelde dat ruim de helft van de Nederlanders drie dagen per week geen vlees eet. 

:point_right: We vroegen dit ook aan mensen op straat, lees hier de reacties.

Maar hoe zit dit bij jou? Voel je je schuldig als je vlees eet? Praat mee!

85 reacties

Reputatie 6
Badge +5

Ik laat mijn gedrag niet beïnvloeden.
Ik voel me nergens schuldig over.
Er zijn zelfs dagen dat ik uitsluitend vlees eet.

Reputatie 7
Badge +6

Ik voel me niet schuldig als ik vlees eet. Ik eet bijna elke dag wel een stukje vlees en ook veel groenten en fruit. Voor cholesterol en oz elke week ook een haring of vette vis. Kip lus ik ook graag. Als je leest hoeveel CO2 van de veeteelt komt dan is het wel schrikken ja. Maar dat is de mens zelf ook. In al die winderigheid zit behalve ingelsikte zuurstof en stikstof ook methaan en CO2. Methaan is iets van 14x meer broeikaseffect dan CO2. 

Reputatie 7
Badge +7

Ik kan het niet laten ook even te reageren. Ik voel me ook beslist niet schuldig.  Geen vlees eten heeft bij velen, ook vele redenen. Vanwege gezondheid vind ik het nog een belangrijk argument, ik denk aan mensen met een allergie, of diabetes of andere patiënten die het niet mogen enz.  En natuurlijk is milieu en klimaat belangrijk, maar straks mag je helemaal niets meer. En bij eten zijn ze daar behoorlijk fanatiek op, want van alles wat je eet krijg je wel aandoeningen, ziekten enz. Er moet toch nog iets plezierigst zijn in het leven, een beetje Bourgondisch eten, van tijd tot tijd, heb ik geen bezwaar tegen. Groet Leo.

Reputatie 5
Badge +5

Gaat de CB nu ook al subtiel meedoen met het aanpraten van die allesomvattende schaamtecultuur in dit land? 

Badge +8

Gaat de CB nu ook al subtiel meedoen met het aanpraten van die allesomvattende schaamtecultuur in dit land? 

@Aardvark Zeker niet, we zijn alleen benieuwd naar de reacties. :slight_smile:

Ik voel me wel schuldig.

Badge

Natuurlijk voel ik mij niet schuldig.

Ik ben een mens, en dus een alleseter, die dus ook vlees eet.

Vergeet niet dat als vlees ‘onderzocht’ wordt, dat het steevast om rundvlees draait, omdat runderen de slechtste omzettings efficiente hebben van plantaardig eiwit in dierlijk eiwit.

Kip doet het bijna net zo goed als insecten, maar dat noemt men niet, omdat dat niet uitkomt.

Dat runderen naast vlees ook leer, botten gelatine, boulion, ossengal zeep, ossewit en vele andere brijproducten produceert, daar hoor je niets van, en die worden dan ook niet meegerekend.

Er wordt net gedaan alsof koeien allen vlees leveren, en die bijproducten gratis uit de lucht komen vallen.

Maar in werkelijkheid moeten al die bijproducten dus ook nog geproduceerd worden, maar dat kan niet tegen nul opprvlakte, nul energie, nul water, en nul what ever.

Dat al het andere vervangen moet worden door iets plantaardigs, dat wil men niet weten, omdat het niet gratis kan.

En de gevolg vervuiling hoor ja al helemaal niemand over, alweer omdat het niet uitkomt.

Een lederen bankstel neem je af met een vochtige doek.

Een stoffen bankstel moet je stofzuigen met in 1,5 KW stofzuiger, en chemisch reinigen als er een klodder mayo gemorst is.

Er is geen onderzoek waar alle bijproducten van runderen meegerekent worden, en dat is jammer, omdat zonder dat onderzoek je niets, maar dan ook helemaal niets, kunt zeggen of het een beter is dan het ander.

Het is wel logisch, omdat het lastig is, maar dat maakt niet dat de bijproducten en hun vervangers  niets betekenend zijn.

Wel bij de ‘Eet geen dieren lobby ’, maar die hebben dan ook alleen dat ten doel.

Reputatie 6
Badge +5

Over een paar jaar hebben we weer een hele andere mening.
Zodra er veel winst gemaakt kan worden op sprinkhanen zijn die ineens heel gezond.

De enige die er heel eerlijk over was, was de plaatselijke drogist.
Als je hem vroeg, welke tandpasta het beste was, zij hij….Deze
Daar zit namelijk voor mij, als drogist de meeste winst op.

Joris, uit de tijd dat alles van koeien gezond was.

Alles is complexer geworden. Het gevoel van de koper is veel belangrijker geworden.
Zo hebben we allemaal verschillende soorten voedsel, die aangepast zijn aan het gevoel van de koper.
Wil je een karbonade van een knuffelvarken is het mogelijk.
Wil je een appel met een dure sticker er op, kan het ook.

En daar komt nu het schuldgevoel over vlees eten bij.

Reputatie 7
Badge +7

En wat ik ook al stelde, alles wat we van deskundigen vanwege onze gezondheid niet meer mogen eten, omdat het ineens slecht is. En natuurlijk kan veranderend inzicht dat noodzaken, maar soms komen er zoveel berichten achter elkaar, dat je helemaal niets meer mag eten. Groet Leo.

Badge +8

Alle off topic reacties zijn verwijderd.

Reputatie 3
Badge +4

Nee, ik voel me ook niet schuldig.
Wat mij wel verbaast zijn de vele soorten nep vlees.
Van nep hamburger tot nep rookworst en alles daar tussen in wordt als vlees vervanger aangeprezen.
Echte veganisten hebben geen behoefte aan vlees en ook niet aan vlees vervangers.
Als je geen worst wil eten, waarom dan wel een veganistische worst?
Mis je dan toch het vlees?
Afgezien daarvan is het veganistische vlees niet te eten, wat de fabrikanten ook beweren in hun spotjes.
Het is zoals Aardvark zegt, er wordt je een schuldgevoel aangepraat.

Badge

Vegetarisch, flexitarisch, veganistisch. Het lijkt erop dat steeds meer mensen ervoor kiezen om minder vlees te eten. Het Voedingscentrum stelde zelfs dat ruim de helft van de Nederlanders drie dagen per week geen vlees eet. 

Maar hoe zit dit bij jou? Voel je je schuldig als je vlees eet? 

Waarschuwing: Een zeer kritische verhaal en ik hoop dat jullie deze plaatsen en niet alleen de vleeseters aan het woord laten ;-) 

Het gaat niet over schuldig voelen het gaat over wel of niet mede-schuldig willen zijn. 

De mens is verantwoordelijk voor: extreme vormen van dierenmishandeling, uitbuiting van de minst weerloze wezens op aarde. Medeschuldig aan varkenspest, gekke koeienziekte, Vogelgriep, ebola, sars, coronavirus. 

Waarom? Vanwege geld en een paar minuten genot op je tong. Heel vreemd dat we daar zoveel ellende voor over hebben . Ieder weldenkend mens gaat voor plantaardig vlees. 

Dode dieren mogen we begraven of cremeren.

Stel je toch eens voor: “Snijden in een dierenlijk en opeten” Ik vind dat verre van normaal. 

Normaal is wat de meeste mensen doen. Steeds meer mensen beseffen de vreselijke ellende er van. 

En nee, ik ben geen linkse activist. 

Ik hou van dieren, denk logisch na over gezondheid en oprechtheid. 

Ik ben blij dat steeds meer mensen dat ook doen.

De vegetarische keuken is (h)eerlijk en er eentje om te ontdekken. 

Badge

Nee, ik voel me ook niet schuldig.
Wat mij wel verbaast zijn de vele soorten nep vlees.
Van nep hamburger tot nep rookworst en alles daar tussen in wordt als vlees vervanger aangeprezen.
Echte veganisten hebben geen behoefte aan vlees en ook niet aan vlees vervangers.
Als je geen worst wil eten, waarom dan wel een veganistische worst?
Mis je dan toch het vlees?
Afgezien daarvan is het veganistische vlees niet te eten, wat de fabrikanten ook beweren in hun spotjes.
Het is zoals Aardvark zegt, er wordt je een schuldgevoel aangepraat.

Waarom wil iemand dierenkadaver eten terwijl er heerlijke vleesvervangers zijn? Kwestie van de juiste uitproberen. 

Reputatie 7
Badge +7

Bij dit soort onderwerpen krijg je een levendige discussie maar wel vaak meningen uiterst tegenover elkaar.  Een middenweg is er best wel, maar daar willen de voor- en tegenstanders niet aan.

Het eerste verhaal van @Lilian61 begint duidelijk, dit wordt geen voorstander van vlees eten bericht. Staat ook duidelijk waarschuwing, kritisch verhaal. Maar vervolgens komt dan: het gaat niet om schuldig voelen maar….enz.  Juist de vleeseters werpen vaak op ons wordt een schuldgevoel aangepraat.  Dat vind ik ook wat snel door de bocht, maar als dan het bericht van @Lilian61  komt, dan kan ik me meer schuldgevoel bijna niet voorstellen. Schuldig of medeschuldig is in dit geval een nauwelijks noemenswaardig onderscheid, evenals het aanduiden dat de mens verantwoordelijk is, een synoniem voor schuldig is. Dus toch een schuldgevoel aanpraten verhaal. Wat dierenbescherming, dierenbehandeling, dierenmishandeling betreft kan je daarover discussiëren, maar is vlees eten dan de mishandeling? of alles erom heen. Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +5

@Lilian61 
Vroeger hadden we een slager die zijn eigen weiland had met beesten.
Dit soort slagers sterven uit omdat de supermarkt er een massaproduct van gemaakt heeft.
Dat wij ook beesten opeten is gewoon de natuur.
De varkens hier uit de buurt, slepen we naar Frankrijk omdat de kwaliteit zo goed is.
Zelf kopen we in de supermarkt goedkoop vlees uit Polen.

Ik raak een beetje geïrriteerd van de opdringerige vleesvervangers propaganda.
Die alle moeite doet om hun vieze soja smeerseltjes ons door de strot te drukken.
Ha Ha...gefopt, je had niet door dat het een vleesvervanger was.
Een frikandel is al een staafje bagger, heeft niets met vlees te doen.
Daar kun je mensen nog wel mee foppen.

Als je naar de slager gaat, zie je de beesten aan een haak hangen.
Dat was jaren lang normaal.
Nu zit alles in een plastic bakje met een inlegkruisje eronder om te voorkomen dat het vlees lekt.
Er is geen bewustwording wat vlees is, in de supermarkt.
En dan ineens, het filmpje op tv en je vind het ineens zielig.

Dieren zijn onze vrienden en onze vrienden eten we niet op. :relaxed:

Reputatie 7
Badge +7

Helaas andersom wel :sob:

40 jaar voorzitter Dierenbelang, 20 jaar voorzitter Dierenbescherming afdeling, 35 jaar voorzitter Dierenasiel. En ook 2x spoedopname ziekenhuis hondenbeet. Maar het blijven vrienden, zelfs mensen.

Bedoelt gij, heer de Ruiter, dat de dieren ons wèl opeten?

En zo ja, is dat dan ook op dagelijkse of wekelijkse basis?

Reputatie 7
Badge +7

Dat ligt aan het dier en aan waar je je bevindt. Ik zou niet zomaar in een wildpark in Afrika gaan rondlopen. Maar er zijn veel meer plaatsen op deze wereld waar de dieren nog vrij rondlopen en je alleen als lekker hapje zien. Verder is het natuurlijk niet helemaal serieus bedoeld, vandaar de :sob:  :joy:  :scream:  en ga zo maar door. En verder ben ik in het asiel ook niet de meest vriendelijke dieren tegen gekomen. Zal wel allemaal een oorzaak hebben, en helemaal opeten is ook ver gezocht, maar er zijn rassen en soorten bij waarbij ik niet een klein kind zou laten. Ik heb er ook nog bij gemeld dat ik genoeg dierenliefde kent, maar ook bloemenliefde, plantenliefde en groenteliefde, kortom we kunnen hier alleen maar zijn als we ook eten.

...we kunnen hier alleen maar zijn als we ook eten.

Een waarheid als een koe!

Badge

Echt serieus Consumentenbond? Ik betaal geen abonnementsgeld om belerend te worden toegesproken. Welke toegevoegde waarde heeft deze vraag voor mij als consument? Worden mijn consumentenrechten hierdoor beter beschermd? Kan ik hierdoor betere keuzes maken?  Voelen jullie je schuldig als:

Jullie spotgoedkoop kleren kopen? 

Een nieuw apparaat kopen voordat de oude kapot is?

Bloemen/ bollen kopen waar de natuur voor vergiftigd is?

Een GWL aanbieder aanbevelen die eigenlijk niet echt groen is?

De consumengids gedrukt met giftige inkt aantrekkelijker maken dan de digitale gids door een waardeloze online reader te introduceren.

Jullie met de auto/ vliegtuig op vakantie gaan?

Bijdragen aan de vernietiging van de aarde door een kind 'te nemen'?

Spullen bij de Action kopen?

Biologische boontjes in laten vliegen uit Israël?

Je als milennial  doet alsof de wereld je aan het hart gaat maar stiekem meer vliegt dan iedere generatie daarvoor bij elkaar opgeteld?

Samenvatting: Bemoei je met je eigen zaken en doe waar we jullie voor betalen en laat het gedram aan andere organisaties waar ik niet voor betaal. Dat is al erg genoeg.

Wees gerust, D Kraaijeveld:

U hoeft niets te betalen om deel te nemen aan het gesprek.

Deelnemen is ook niet verplicht.

Badge

Beste Léonz, Volgens mij begrijpt u niets van bedrijfsvoering. De Consumentenbond is een ledenorganisatie, dat wil zeggen dat iedere activiteit wordt bekostigd uit de contributie, wat dus weer betekent dat het plaatsen van de vraag, het hosten van deze vraag, het modereren van deze vraag en het verwerken van de reacties uit deze inkomsten betaald moeten worden. Ik betaal dus wel degelijk voor deze onzin. En aangezien u blijkbaar een enorme betweter bent zult u reageren met de opmerking dat de Consumentenbond incidenteel ook subsidie ontvangt. Helemaal waar, maar als van deze subsidie onzin wordt bekostigd, is het resultaat dat ik minder waar voor mijn lidmaatschap krijg dan wanneer de Consumentenbond de subsidie uit zou geven aan onderwerpen waar ze wel voor zijn. Onder de streep betaal ik ook met subsidie deze kolder.

Ik voel mij ook niet schuldig.  Diegenen die wel dat gevoel hebben : eet vegetarisch. Ik heb wel grote moeite ermee dat fabrikanten dezelfde vleesnamen gebruiken en die produkten imiteren om TOCH GEEN MARKTAANDEEL TE MISSEN. Bv. de gehacktbal . Kom je thuis als je de c niet hebt gezien ,je wordt gefopt en krijgt niet die smeuiige gehakbal ...van VLEES. Bovendien zitten er bepaalde bestanddelen in vlees,die noodzakelijk zijn.

Reputatie 7
Badge +7

Dit forum is maar een heel klein onderdeeltje van wat de consumentenbond allemaal doet. En het forum is er om leden maar ook alle andere mensen de gelegenheid te bieden hun meningen te uiten. Bijkomstigheid is dat men elkaar ook met problemen kan helpen. En discussies geven vaak stof tot nadenken, wat is wel of niet waar, welke mening ben je toegedaan, hoe kan je over een probleem toch nog eens worden enz.. Een onderwerp als wel of niet vlees eten geeft met name verschillende meningen. Als het niet over en weer te fanatiek wordt, maar men elkaar zoveel mogelijk respecteert, blijft het prettig en zinvol.

Wat het vlees eten betreft zijn er voor- en nadelen. Een nadeel wat @Joustra  o.a. benoemt, is dat bij niet vlees eten, een bewezen gebrek aan Vitamine B12 kan ontstaan. Door Vit. B12 te slikken c.q. injecteren wordt dat gebrek weer teniet gedaan.

En ditzelfde onderwerp kan een mening geven, zoals bij @D Kraaijeveld , over de Consumentenbond. Ik werk niet bij de bond, word er ook niet door betaald, kortom  hoef de bond niet te verdedigen. Maar toch heb ik al gesteld, dat de bond meer is dan dit forum. En natuurlijk dragen degenen die het forum leiden wat onderwerpen aan. En daar kan en mag men dan tegen zijn. Dat is te respecteren, maar persoonlijk vind ik de manier waarop wel erg ver gaan. Dit is toch niet de hoofdzaak van de bond, dit is maar een forum. Ter ondersteuning van de mening wordt van alles en nog wat aangevoerd,  in mijn ogen een opsomming van klachten tegen de bond. Als een ander lid vervolgens de beperktheid van dit forum aangeeft wordt ook hij met alle mogelijke argumenten afgemaakt. Hij weet niets van bedrijfsvoering, is een enorme betweter. Het zal allemaal wel, maar het komt toch weer neer op dat het meer over het ‘klagende’ forumlid zegt dan over de bond en al het andere. Het is ongetwijfeld belerend, maar wat meer respect kan geen kwaad.

Reageer