Consumentenbond.nl
nieuws

Volkoren als verkooptruc

• 28 april 2020
  • 6 reacties
  • 779 Bekeken
Volkoren als verkooptruc
Badge +8
  • Moderator
  • 1446 reacties

Veel fabrikanten misleiden consumenten door hun product volkoren te noemen, terwijl maar een deel van het gebruikte meel volkoren is. Volgens de Warenwet moet volkorenbrood altijd voor 100% uit volkorenmeel bestaan. 

De Consumentenbond roept fabrikanten op te stoppen met het gebruiken van volkoren als lokingrediënt. Lees hier meer over in dit gratis artikel uit de Consumentengids van mei 2020 en in ons nieuwsbericht.

Let jij op de ingrediëntenlijst van de volkorenproducten die je koopt?

6 reacties

Reputatie 6
Badge +5

Bij dit soort producten let ik daar niet op.
Dan kun je beter een plakje ambachtelijk roggebrood van de bakker eten.

Reputatie 1
Badge +1

Het is goed, dat de Consumentenbond de fabrikanten hierop wijst. Al staat het met grote letters op de verpakking, ik ga er niet meer vanuit dat een volkorenkoekje gezonder is. Of anders gezegd, minder ongezond, want in bijna alle koekje en volkorenproducten zit ook nog eens te veel suiker. 

De Consumentenbond moet niet alleen de fabrieken tegen de schenen schoppen maar veel harder tegen de schenen van de NVWA. De NVWA doet haar werk niet goed.

Reputatie 3
Badge +4

Beste Imke, het is toch al jarenlang bekend dat de burger met een kluitje in het riet gestuurd wordt.

Dit is een school voorbeeld dat dagelijks met misbruik wordt geprolongeerd en men moet het dan maar geloven. Evenzo als  het zgn. biologisch eten, want als bij de winkelier het bio eten op is…. haalt hij het gewoon bij een collega die GEEN bio eten verkoopt. Je wordt hier per dag in de maling genomen.

<Met een vriendelijke groet!!

Badge

Ik wil graag vezelrijk brood eten en let erop dat brood is gemaakt van tarwemeel (volkoren) en niet van bloem met toegevoegde vezels. Op afbakbroodjes is de tekst altijd heel moeilijk te lezen want die heeft dezelfde kleur als het brood. De keuze in volkoren afbakbroodjes is al zo klein, dus als ik dan een pak Bio+ pompoenbroodjes “bron van vezels en eiwitten” in het schap zie, verwacht ik brood gemaakt van meel te krijgen. Thuis de ingrediëntenlijst pas goed kunnen lezen nadat het brood uit de verpakking was gehaald, blijkt het hoofdbestanddeel biologisch tarweBLOEM* (gezeefd meel zonder vezels) te zijn met roggeBLOEM*, havervlokken*, havervezels*, lijnzaad* en zonnebloem- en pompoenpitten* met als voetnoot *van biologische oorsprong. Ik voel me genept!

Ik voel me genept!

Uw gevoel heeft u niet bedrogen, Centientje.

Reageer