Consumentenbond.nl
Beantwoord

'volkoren tarwebloem' in Go-tan Whole Wheat Noodles organic misleidend?

• 10 januari 2020
  • 6 reacties
  • 271 Bekeken

• Nieuwe deelnemer
  • 6 reacties

Bij de ingredientenbeschrijving van Go-Tan 'Whole Wheat Noodles organic' staat dat het 'Harde volkoren tarwebloem (80%)' bevat. Maar onder bloem wordt volgens mij normaal meel verstaan waarvan de tarwekiem en zemelen zijn verwijderd. Hoe kan dit dan volkoren zijn, of onder die noemer verkocht worden?

icon

Beste antwoord door rwd 10 januari 2020, 20:24

Ik zie dat de Stichting Foodwatch hierover al een klacht had ingediend bij de Reclame Code Commissie, en in afgelopen september in het gelijk gesteld is .

Overigens gaat de klacht niet over de term ‘volkoren-bloem’ waarmee volgens de commissie eigenlijk het ingredient volkoren meel bedoeld wordt,  maar over het feit dat het voor 20% uit een niet-volkoren ingredient bestaat terwijl de verpakking het nadrukkelijk het over volkoren heeft. 

Bekijk origineel

6 reacties

Ik heb deze vraag een week geleken ook naar de klantenservice van go-tan gemailed , maar nog geen antwoord gekregen. Als er wat terugkomt zal ik het hier bij zetten.

Volgens mij heeft het begrip volkoren alleen betekenis als het om brood gaat en kan het op alle andere producten zoals knäckebröd, beschuit, koeken en wat niet meer vrij gebruikt worden zonder consequenties. Althans zo heb ik het begrepen.

Ik zie dat de Stichting Foodwatch hierover al een klacht had ingediend bij de Reclame Code Commissie, en in afgelopen september in het gelijk gesteld is .

Overigens gaat de klacht niet over de term ‘volkoren-bloem’ waarmee volgens de commissie eigenlijk het ingredient volkoren meel bedoeld wordt,  maar over het feit dat het voor 20% uit een niet-volkoren ingredient bestaat terwijl de verpakking het nadrukkelijk het over volkoren heeft. 

Het is een lang verhaal maar de uitspraak is duidelijk. U heeft waarschijnlijk nog een oude verpakking maar ze gaan het veranderen. Blij om te lezen dat volkeren in de toekomst dus ook echt volkoren moet zijn.

Hier nog wat achtergrond over de actie van Food Watch:

https://www.foodwatch.org/nl/current-nieuws/2019/albert-heijn-jumbo-bolletje-ea-misleiden-over-volkoren/

Ik kreeg nog een antwoord van de klantenservice fan Go-Tan:

“We zijn inderdaad op de hoogte van de onjuiste vermelding op het etiket. De juiste declaratie is '80% Harde volkoren tarwemeel' en '20% tarwebloem' in plaats van andersom.  

We hebben onze ingrediëntendeclaratie aangepast en staan op het punt om alle verpakkingen in de schappen te vervangen en te voorzien van de verpakking met correcte ingrediëntendeclaratie.”

Reageer