Consumentenbond.nl

Voordeelverpakkingen echt zo voordelig?

• 7 augustus 2018
  • 17 reacties
  • 2091 Bekeken

Reputatie 4
Badge +3
Je hebt ze vast weleens gezien in de winkel: voordeelverpakkingen. Producten die verkrijgbaar zijn in grotere hoeveelheden, zoals pindakaas, rijst maar ook bijvoorbeeld luiers. Alhoewel je vaak ook echt goedkoper uit bent met dit soort verpakkingen, blijkt dat jammer genoeg niet altijd zo te zijn. In sommige gevallen betaal je zelfs meer! Door te kijken naar de eenheidsprijs van beide producten zou je erachter kunnen komen of je nou echt een goede deal te pakken hebt of juist niet. Ondanks dat supermarkten verplicht zijn om deze prijzen aan te duiden, gebeurt dit niet altijd. Wij spreken ze hierop aan.

Heb jij weleens een product gezien waarbij de eenheidsprijs niet werd aangegeven, of een voordeelverpakking die helemaal niet zo voordelig bleek? Meld het product en de betreffende winkel hier!

Update
Onlangs namen we een aantal producten onder de loep. Wist jij al dat een voordeelverpakking Lay's Bolognese chips bij Dirk maar liefst ruim 22% duurder is dan een normale verpakking? Bekijk hier de andere producten die we onder de loep namen, en onze tips voor bij het winkelen.

17 reacties

Reputatie 7
Tot nu toe heb ik nog altijd kunnen vergelijken aan de hand van de eenheids- en kiloprijs. Als die niet op de verpakking zou staan zou ik het product terugleggen. Bij losse groenten en fruit staat het soms niet aangegeven, bijv. achter zo'n plastic raampje aan het schap of op een schoolbordje er boven. Op de markt mag je er meestal naar raden. 😯
Let vooral op als je een pasje van de MAKRO hebt. Heel vaak zijn de grootverpakkingen bij de makro duurder dan de kleinverpakkingen.
Let ook op de verpakking die achter de aanbiedingenstickers zitten. Soms staat er gewoon een andere verpakking in het schap waardoor je alsnog duurder uit bent.
Soms staat een artikel op meerdere plaatsen in een winkel. Ook dan is het oppassen.
lang niet altijd is vaak wel zo hoe meer inhoud hoe goedkoper gaat niet altijd op heb 1 persoons huishouden heb soms grootverpakking niet voor closet rollen kan er 4 kwijt op de houder soms grote pot pindakaas ook niet zalig makend gewone pot is beter begin er op te letten potten heb ik als vervanger als een vershoud doos leeg is heb 4 soorten pindakaas,sandwich spread,calve pinnda kaas en speculoos
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb dat ook wel eens gezien, dat een grote verpakking relatief juist duurder was. Gelukkig is het meestal voordeliger.
Een enkele keer komt het ook voor dat een groter aantal duurder is, zoals bijvoorbeeld "1 voor 1,99, NU 3 voor 6,49"... 🤔 De suggestie ontstaat wanneer je dit in een mand in de winkel tegenkomt met een bordje erbij dat het goedkoper is, maar je betaalt dan dus juist te veel. 😣
Een andere manier van geld besparen op boodschappen is een voorraadje aan te leggen van houdbare producten wanneer het erg afgeprijsd is, zoals 3 halen 2 betalen, of 2e gratis.
Van allerlei producten die je toch steeds nodig hebt als pasta, rijst, olie, noten, zoutjes, koekjes, broodbeleg, enz. kopen wij dan meestal een aantal in.
Reputatie 7
@J. Alberts , de makro,lijkt voordelig maar de prijzen worden wel aangegeven zonder BTW, Je kunt aardig de boot ingaan. Een buurman die ook een pasje heeft voor de foodafdeling kwam er laatst achter dat soep in blik, waarvan hij twee treetjes had gekocht, per blikje om en nabij twintig cent duurder was dan bij de Jumbo (zelfde merk)..blikjes zalm idem. Het zal wel voor meer producten gelden,
Reputatie 7
Badge +7
Klinkt misschien vervelend maar ik ben het eens met alle opmerkingen. Ik heb grootverpakkingen gezien die duurder zijn dan x maal de kleinverpakking. Ook waarbij het niets scheelt, wat heeft die schreeuwende reclame dan voor zin. En ik ben ook tegengekomen dat het nog veel duurder was, als je x maar de kleinverpakking neemt. Je hoeft niets, je moet niets, maar in sommige winkels/webshops kan je überhaupt geen kleinverpakking meer nemen. Je moet er, op je geld lettend, bij echte voordeel, wel 4 stuks nemen, 4 halen 2 betalen. In een mum van tijd heb je een kast vol. Ben je vergeten dat je er vorige keer al 4 nam, neem je er nu voor de zekerheid maar weer 4, heb je er dus al 8, en zo gaat het voort. Ik weet het, je doet het zelf, maar het zijn weer van die trucs, niet vriendelijk voor de klant, wel voor de winkel/webshop.
Reputatie 4
Badge +4
Over het algemeen zijn grootverpakkingen iets goedkoper, maar ik reken het altijd na! Als de kleinverpakking van bv. 250 g in de aanbieding is, is het vaak goedkoper om bv. 2x250 g i.p.v. 1x500 g te nemen. Ook hier: uitrekenen wat het voordeligst is.
Voor de bekende "3=2", "4=3" etc aanbiedingen geldt ook dat je moet opletten dat je niks koopt wat al te bederfelijk is, want als je een product ongeopend alsnog moet weggooien, is dat zonde van je geld en het milieu. Wees dus op de hoogte van je voorraad.
Producten die lang of onbeperkt houdbaar zijn, koop ik zoveel mogelijk in de aanbieding. Toiletpapier, keukenrol, groenten in blik of diepvries en ander blikgoed, koop ik dan groot in (bv. 3x24 rollen wc-papier) en dat gaat allemaal netjes in de kelder of diepvries. Dat scheelt vele euro's per jaar!
Ik vraag mij so wie so af of wij niet doorlopend voor de gek worden gehouden met die prijspakkers als 1+1 gratis enz. Kijk naar de supermarkten AH en Plus, als de een het in de aanbieding heeft dan komt de ander er snel weer aan met hetzelfde. Zo gaat dat ook bij Etos en Kruidvat. Ook wij slaan in met de 1+1 aanbiedingen, b.v. Sensodine tandpasta en gezichtsverzorgingsproducten.
Waarom niet structureel die prijzen omlaag, want ze verdienen er schijnbaar toch nog goed aan. Nu laten klanten het staan omdat het te duur is. Kun je ook nog sparen op al die foldertjes die waarschijnlijk vaak ongelezen het oud papier ingaan.
Wat Makro betreft, is t.o.v. de supermarkten en witgoedwinkels gewoon duurder, vooral nu in de nieuwe formule. (op uitzonderingen na.
Het blijft gewoon uitkijken wil je goedkoper inkopen.
Reputatie 7
Dat mensen de grootverpakkingen van dingen die niet bederven kopen is logisch maar wat moet je met drie zakken boerenkool als je met z'n tweetjes bent, invriezen zou je zeggen maar dan moet je er maar net weer eens trek in hebben. Drie kroppen sla idem, na twee dagen kun je geen sla meer zien en invriezen kan niet, hup, weg met die verlepte zooi. Op de markt gaat het er makkelijker aan toe. Wie daar koopjes wil halen (voornamelijk groenten, fruit, brood, vis) moet eenidiote drukte vanaf ongeveer 16.00 trotseren. Mijn vriendin heeft een laag inkomen, klein deel AOW omdat ze geen 50 jaar in Nederland woont plus een toeslag van de Sociale Dienst, haar pensioen moet ze inleveren. Zij gaat op dinsdag en op zaterdag rond die tijd naar de markt, de ene keer heeft ze een kilo tomaten of paprika's voor 50 cent, twee ananassen of meloenen voor 1 Euro, een grote gerookte makreel voor een Euro, drie komkommers voor 50 cent, zo krom als een hoepel maar daar proef je niets van. Vorige week had ze een kilo nectarines voor 1 Euro en de tweede kilo gratis, ze wist zich er geen raad mee maar ik heb van een deel een flinke pot jam voor haar gemaakt. Aardbeien dikwijls idem, je moet niet zeuren als er een paar slechte tussen zitten alhoewel dat volgens haar niet vaak het geval is. De kooplui nemen liever niet de laatste dingen mee terug en dan gaan ze voor een ramsjprijs weg. Wat overblijft in winkels gaat in de container want dat mag meestal ook niet naar de voedselbank. Als dan iemand die in die container duikt wordt betrapt krijgt hij nog een boete ook.
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor al jullie reacties! Wij hebben natuurlijk ook niet stil gezeten, en een aantal producten voor je onder de loep genomen. Wist jij al dat een voordeelverpakking Lay's Bolognese chips bij Dirk maar liefst ruim 22% duurder is dan een normale verpakking? Bekijk hier de andere producten die we onder de loep namen, en onze tips voor bij het winkelen.
Reputatie 7
Badge +4
@Monique
Vrij bizar natuurlijk dat klanten op deze manier er in geluisd worden. 😣
Misschien kan Vara's Kassa of Tros Radar hier eens aandacht aan besteden omdat zij een veel groter publiek bereiken? Ik weet niet of de Consumentenbond met hen samen wil of kan werken om bepaalde consumentenproblemen aan de kaak te stellen. Wanneer iets uitgebreid in de media aandacht krijgt kan het meestal ineens gecorrigeerd worden.🤔
Op negatieve publiciteit zit men absoluut niet te wachten.
Dit zou ook kunnen helpen om dergelijke oplichting structureel een halt toe te roepen.
Purol gele zalf is er ook zo één. Een blikje van 50 ml is 4 à 5 procent duurder dan een blikje van 30 ml. In ieder geval bij AH en Kruidvat. Het scheelt niet heel veel, maar toch.
Bij DA is een klein blikje relatief wel duurder dan de grotere. Andere (web)winkels heb ik niet vergeleken.
Dus is het misleiding van de consument door er voordeelverpakking op te zetten als deze duurder blijkt te zijn dan een "standaard"verpakking. Een grootverpakking zou dan weer wel zo genoemd mogen worden.
McNuggets kipstukjes van de McDonald's zijn een typisch gevalletje hiervan.
6 stuks voor 2 euro
9 stuks voor 4 euro (3,95)
20 stuks voor 8 euro (7,95)

Dus 2 x 6 = 12 stukjes (al 3 gratis)
En 4 x 6 = 24 stuks (en 4 gratis)

Altijd veelvouden van 6 kopen dus! 🙂
kruitvat (tijdelijk aanbieding)

snickers, mars, twix
20 voor 5 euro (25c per stuk) 2 x 10 verpakking
9 voor 2 euro (22 cent per stuk) 3 x 3 verpakking
Reputatie 5
Badge +5
Interessant topic. De Lidl heeft regelmatig XXL-weken, waarin talloze producten dan in een grotere verpakking worden aangeboden. Maar ik heb me eigenlijk er nooit in verdiept of de prijs dan ook wel voordeliger is, te lui voor... 🙄 Ik zal er eens op letten.
Reputatie 7
Badge +5
@Aardvark Meestal is het dezelfde prijs voor een grotere XXL verpakking.

Reageer