Vossenlintworminfectie door diepvriesfruit uit buitenland?

• 20 July 2022
  • 6 reacties
  • 131 Bekeken

In Nederland komt vossenlintworminfectie voor in Limburg en Groningen. Deze infectie is een hele nare die pas na 5 tot 15 jaar zich openbaart. Dan is echter het kwaad al geschied. Leverfalen, uitzaaiingen naar de hersenen en/of longen  en vaak niks meer aan te doen. Daarom schrijft het RIVM voor die gebieden voor om geen rauw fruit (bramen, bessen, gevallen appelen e.d. te eten, altijd met handschoenen in de (moes)tuin te werken en alle oogst heel goed te verhitten voor consumptie. Het diepvriesfruit in de supermarkt komt allemaal uit landen die bekend staan om vossenlintinfectie. Nu komt het: invriezen dood de lintwormeitjes niet. De teelt van de bramen frambozen etc in de Oost-Europeese landen gebeurt op grote schaal in de volle grond. De EU doet sporadisch een test, maar of ze ook kijken naar deze infectie is niet duidelijk.

Wie weet hier meer over? Nu ik hier achter kom smaakt mijn dagelijkse portie yoghurt met diepvries zomervruchten een stuk minder, maar misschien niet nodig?

6 reacties

Reputatie 5
Badge +6

Als mijn bananenplant ooit nog als 2e in Nederland bananen produceerd, ga ik een bananentester zoeken en hou ik in de gaten of hij/zij na 5 jaar nog leeft, voor ik er zelf een opeet!

Ik wel.
Gebruik al jaren lang gewoon jam.

Bananen eet ik wel dagelijks rauw.

Het RIVM adviseert dit fruit niet rauw te eten en eerst goed te verhitten…..maar dat doet men dus niet.

In Limburg worden veel blauwe bessen op de volle grond geteeld, niet alleen voor de diepvries maar ook voor verse verkoop. Hoe tekkelen die telers het probleem?

Reputatie 5
Badge +6

@Lapponia Nu ik dit weet (ik eet in principe bij wetens geen diepvries fruit)! zullen er pas na 5 tot 15 jaar posten op dit Topic komen.

Of ik dan al door vossenlintworminfectie dood ben of een andere oorzaak, kan ik nu nog niet zeggen.

De klok van Vadertje Tijd tikt langzaam verder. Met of zonder vossenlintworminfectie.

Ik woon ver van Limburg en Groningen maar of dat iets zegt, Kan ik ook pas over 5 tot 15 jaar posten.🐉🐛

Reputatie 3
Badge +2

@Lapponia Ik zie dat er tot nu toe helaas nog geen reacties zijn geweest van andere Community leden. Heb je misschien op een andere manier al informatie gevonden?

Groetjes Shana

Reageer