Consumentenbond.nl

Waar koop jij je biologische boodschappen?

• 8 juli 2016
  • 4 reacties
  • 254 Bekeken

De tijd dat natuurvoeding het imago had van geitenwollen sokken en wormstekige appeltjes is voorbij. Biologisch is trendy en steeds meer mensen proberen alleen nog maar biologisch te eten. Boerenmarkten schieten als paddenstoelen uit de grond en bij speciaalzaken lonken de schappen met duizenden biologische producten

Biologische voeding is beter voor milieu en dier, maar niet voor de portemonnee. Waarom kosten bio-producten eigenlijk zo veel meer dan reguliere? En waar ben je het voordeligst uit? Lees het in ons artikel Supermarkt verslaat Ekowinkel uit de Consumentengids.

Ga jij voor biologisch? En waar koop jij deze boodschappen?

4 reacties

Reputatie 6
Badge +5
De meerkosten van biologisch voedsel kun je enigszins in de hand houden door hoofdzakelijk vers en geen verpakt/bewerkt voedsel te kopen. Ik heb de keuze uit Ekoplaza en de Natuurwinkel en koop er 2x per week afwisselend omdat het aanbod (en speciale aanbiedingen) meestal verschilt. Voor kip loont het de moeite om naar diepvries te grijpen want dat is een heel stuk goedkoper en ik trof er onlangs kippelevertjes, een product dat je zelden meer ziet en supermakkelijk te bereiden is. Omdat Dirk mijn vaste adres is voor mineraalwater koop ik er incidenteel ook bio meergranen afbakbroodjes (zonder die vieze kartonlucht), roomboter om in te bakken en soms citroenen, uien en verse kruiden omdat ik die altijd nodig heb. Ik ga ervan uit dat het daar goedkoper is, hetgeen uw artikel bevestigt. AH is vlakbij, maar verse biogroenten zijn er opmerkelijk duur, dus daar koop ik alleen bio houdbare melk en als ik iets tekort kom. Ik vergelijk verder geen prijzen want het gaat om seizoensproducten en daarvan wisselt de prijs met het aanbod. Als ik mijn aankopen afstem op het seizoen ben ik in elk geval goedkoper uit en kan ik me een enkele uitspatting veroorloven zoals de lekkerste kersen sinds jaren en echt smakelijke abrikozen (wel in het seizoen maar nauwelijks aanvoer).
Mijn advies: Ekoplaza, de Natuurwinkel, de GezondheidsWinkel, Marqt, ... maar ook de bio-producten van Jumbo, AH, Deen, Plus, enz.

Er zijn grote prijsverschillen voor eenzelfde product (winkels vergelijken dus, zelfs voor vers seizoensproducten) maar ook grote verschillen in aanbod. Weet dus wat je waar koopt en plan je boodschappen. Weet bovendien dat je nooit de garantie hebt dat het product echt biologisch is, maar je moet hopen dat de productie wel aan de eisen voldoet. Gelet op de wereldwijde lading (de verontreiniging van lucht en water e.d.m.) is biologisch telen nu praktisch gezien vrij onmogelijk, maar dit is geen reden om weer aan industriƫle landbouw te gaan doen.
Ik koop zoveel mogelijk biologisch geteeld voedsel. Dat doe ik in de enige biologische winkel in het centrum: Ekoplaza. Dit was voorheen een natuurvoedingswinkel,en is nu opgegaan in de biologische supermarktketen Ekoplaza. Dit zal ongetwijfeld de prijzen drukken door gezamenlijke inkoop, maar heeft ook minder prettige kanten zoals branchevervaging (bv het verkopen van visprodukten) en het minder zorgvuldig behandelen van de produkten door massaliteit. Ikzelf heb er vertrouwen in dat deze produkten biologisch worden geteeld door de strenge Skalcontrole. Daarnaast is er ook nog mijn smaak.

Gerard Veldman
Helaas wonen wij in een dorp zonder natuurvoedingswinkels, dus de bioproducten kopen we vooral bij Jumbo en AH. Ekoplaza en Estafette zijn ook vriendelijke biosupermarkten. Hogere prijs voor bioproducten geen probleem, het milieu is je dankbaar en bovendien doe je er zuiniger mee.

Reageer