Consumentenbond.nl

Waar koop jij meestal je brood?

Reputatie 2
Badge +4
Wij zijn bezig met een onderzoek naar brood en zijn benieuwd waar men zoal hun brood koopt. Maakt het uit of het van de supermarkt komt of van de bakker?

Vertel het ons in je reactie en draag bij aan ons artikel in de Consumentengids van juli/augustus!

30 reacties

meestal bij de bakker omdat die lekker koolhydraten arm brood heeft. Alhoewel ik eerlijk moet zeggen dat AH goed brood heeft maar het dieetbrood is niet lekker.
Bij de Supermarkt.
ik heb in de loop van de jaren heel wat warme- en koude bakkers uitgeprobeerd en ben uiteindelijk blijven hangen bij het luxe meergranenbrood van Aldi.
Meestal in de supermarkt, bij Lidl, vers brood en diverse soorten.

Lekker brood ook, soms wel eens voor gebakken broodjes.

Af en maar wel zelden bij bakker.

Bak zelf ook brood(jes) of worstenbroodjes.
Ik haal mijn brood bij de warme bakker.Dat is altijd lekker vers.
Bij de supermarkten, maar dan wel steeds speciaal brood. Nagenoeg altijd niet gesneden of dat zelf afgebakken kan worden.
ik weet niet beter dat wij brood van de warme bakker eten, ambachtelijk en met passie gemaakt. Volgens onze smaakbeleving altijd het beste
Badge
Ik koop geen brood, ik bak het zelf. Volkoren tarwemeel en zuurdesem.
Bij de supermarkt.
Wij kopen gewoon brood bij AH en de Zaanse snijder met 2 aren en de smaak is uitstekend.
Nederlandse bakkerij (VanMuyden), Franse bakker (Le Fournil) en het Vlaamsch Broodhuys.
Toch het liefst bij de echte bakker die met overtuiging en passie een goed product maken. aangezien ik ook zelf brood maak ben ik redelijk kritisch op brood, maar het liefde&passie brood van AH is ook lekker (zonder weet ik hoeveel brood verbeteraars)
Vroeger kocht ik mijn brood wel bij de warme bakker. Er gaat ook niets boven brood van de warme bakker, als het om de smaak en lekker vers brood gaat. Maar daar staat wel iets tegenover: je moet wel een dikke beurs meenemen. Een gewoon heel bruin- of volkorenbrood kost al gauw € 2,20, zo niet meer!

Voor de helft van de prijs heb je ook een goed brood bij de supermarkt. Wel is het zo dat de ene supermarkt lekkerder brood heeft dan de ander. Je moet wel kritisch blijven. Voor 79 cent heb je een goed en lekker bruinbrood en voor 99 cent een prima heel volkorenbrood bij de Aldi. Daar ga ik tegenwoordig dan ook voor! Zeker als je op je uitgaven moet/wilt letten!
bij de bakker. Brood van de supermarkt is de volgende dag al niet meer lekker..
Bij AH.
Bij de Hema polderbruin ad. 1,75 per hee
Bij de warmenbakker (Bakkerij Klink en Engelbergh) iedere veertiendagen koop ik 10 halve supergranenbrood vers van de pers. en af en toe een paar zakjes krentenbollen super.
Reputatie 5
Badge +7
Er zit een heerlijke bakker om de hoek, gebruikt geen broodverbeteraar en houdt naar wens rekening met een allergie. Sinds ik die bakker ontdekt heb, nooit meer supermarktbrood.
100% volkoren desembrood bij de ambachtelijke bakker
Bij de supermarkt (AH) - beter brood dan bij de overbuuurman bakkerij Klootwijk!
Reputatie 6
Badge +5
In mijn wijde omtrek zijn de warme bakkers verdwenen en bij diverse supermarkten (ook bio) heb ik mijn favoriet, een goed volkorenbrood, niet kunnen vinden. Kan het zelf bakken en weet dus hoe lekker dat kan zijn. Hartog in Amsterdam bakt prima volkorenbrood maar is te ver weg en echt smakelijk biologisch brood is hier alleen op bestelling verkrijgbaar. Niet praktisch en tijdrovend, zodat mijn dagelijkse consumptie van brood drastisch is afgenomen. Wat de toevoeging van hulpstoffen betreft meldde de Duitse consumententv, dat die alleen gedeclareerd hoeven te worden als ze tijdens het productieproces in de bakkerij worden toegevoegd. Maar ze kunnen ook al in de aangeleverde ingrediënten zitten en hoeven dan niet vermeld te worden. Is dat in Nederland anders?
Ook hier een goede bakker die geen broodverbeteraars in zijn brood stopt. Kost wat meer, maar een goede boterham helpt mij tegen 'lekkere' ongezonde trek. Bovendien zou ik het jammer vinden als al die buurtwinkeltjes verdwijnen door de concurrentie van de supermarkten.
Reputatie 2
Badge +4

In mijn wijde omtrek zijn de warme bakkers verdwenen en bij diverse supermarkten (ook bio) heb ik mijn favoriet, een goed volkorenbrood, niet kunnen vinden. Kan het zelf bakken en weet dus hoe lekker dat kan zijn. Hartog in Amsterdam bakt prima volkorenbrood maar is te ver weg en echt smakelijk biologisch brood is hier alleen op bestelling verkrijgbaar. Niet praktisch en tijdrovend, zodat mijn dagelijkse consumptie van brood drastisch is afgenomen. Wat de toevoeging van hulpstoffen betreft meldde de Duitse consumententv, dat die alleen gedeclareerd hoeven te worden als ze tijdens het productieproces in de bakkerij worden toegevoegd. Maar ze kunnen ook al in de aangeleverde ingrediënten zitten en hoeven dan niet vermeld te worden. Is dat in Nederland anders?

Geplaatst door Lisa Boele op Apr 14, 2017.
Technische hulpstoffen hoefden tot voor kort niet op het etiket te worden vermeld. Een voorbeeld is L-cysteïne. Deze hulpstof maakt het deeg soepeler en zit wel degelijk in het eindproduct maar stond als gevolg van Europese wetgeving niet op de verpakking. Echter, de Europese commissie heeft nu voor bepaalde meelverbeteraars bepaald dat deze ook als ingrediënt gedeclareerd moeten worden. Zoals ascorbinezuur (E300) en L-cysteïne (E920). Lees meer op de site van het Nederlands Bakkerij Centrum.
Reputatie 6
Badge +5

Geplaatst door Lisa Boele op Apr 14, 2017.
Technische hulpstoffen hoefden tot voor kort niet op het etiket te worden vermeld. Een voorbeeld is L-cysteïne. Deze hulpstof maakt het deeg soepeler en zit wel degelijk in het eindproduct maar stond als gevolg van Europese wetgeving niet op de verpakking. Echter, de Europese commissie heeft nu voor bepaalde meelverbeteraars bepaald dat deze ook als ingrediënt gedeclareerd moeten worden. Zoals ascorbinezuur (E300) en L-cysteïne (E920). Lees meer op de site van het Nederlands Bakkerij Centrum.

Geplaatst door Linda op Mei 11, 2017.

Hartelijk dank voor uw antwoord op mijn vraag!
Gisteren brood gekocht bij een warme bakker.
Gevraagd naar zuur-desem brood. De verkoopster had dit niet maar wel "desem" brood. Volgens haar zat hier geen gist in. Op de vraag naar het zout percentage antwoordde zij: minimaal. Kortom ik heb nog nooit zo weinig concrete informatie over vers brood gekregen. Op de verpakking stond ook niets over de samenstelling. De verkoopster gaf aan dat dit voor dagverse producten niet verplicht is.

Wie kent de (waren-wettelijke) eisen voor etikettering voor vers brood?

Reageer