Consumentenbond.nl

Waarom minder jij met vlees?

• 30 november 2017
  • 22 reacties
  • 2303 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
Heel wat mensen maken de keuze om geen of wat minder vlees te eten. Iedereen heeft hier zo zijn eigen beweegredenen voor. Waar de een gezondheid of milieu als belangrijkste reden noemt, vindt een ander diervriendelijkheid het zwaarst wegen. Waarom wil jij liever geen of minder vlees eten? Stem op de poll! Staat jouw beweegreden er niet bij? Laat dan een reactie achter.

*Poll resultaten zichtbaar na stemmen*

Waarom minder jij met vlees?

22 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Nadat wij ons ver in de vorige eeuw eens verdiept hadden in de erbarmelijke en trieste omstandigheden waarin vele miljoenen dieren geforceerd opgefokt worden en met bruut geweld naar het slachthuis getransporteerd worden om daar afgeslacht te worden zijn wij meteen gestopt met het eten van vlees. En het bevalt ons uitstekend! Vlees veroorzaakt een bepaald stofje in je lichaam waaraan je verslaafd raakt, net als bij tabak, alcohol, suiker, enz. Daardoor wil je onbewust dit stofje steeds weer aanvullen en maakt jezelf wijs "dat je niet zonder kunt", "dat het zo lekker is" (net als bij roken), enz. Wanneer je eenmaal schoon bent wil je nooit meer terug en hebt geen enkele behoefte om nog vlees te eten. Vlees en vleeswaren zijn een grote veroorzaker van talloze ernstige en dodelijke ziektes. Vegetarisch of plantaardig kun je heel eenvoudig de lekkerste gerechten maken, die veel gezonder zijn, veel beter voor het milieu en veel minder of geheel geen dierenleed veroorzaken.
Teveel vlees, melk, kaas = teveel dierlijke eiwitten. Eiwitten bestaan uit aminozuren, ons lichaam moet dit omzetten naar lichaamseigen eiwitten hierbij komen er (teveel) zuren vrij. Ons lichaam dreigt te verzuren.

De PH(zuur-base) waarde van ons bloed ligt tussen de 7,35 en 7,45, dit is licht basisch.
Wanneer de zuurgraad van ons bloed stijgt (dalende PH waarde) dan gaat ons lichaam maatregelen treffen om het teveel aan zuur te neutraliseren door o.a. Kalk uit onze botten te halen (kalk neutraliseert). Hierdoor ontstaat er dus botontkalking.

Melk is bedoeld voor kalfjes en baby’s, daarna hebben we dat niet nodig; dit vanwege ontkalking en vele allergien die ermee gepaart gaan. Kalk kan ons lichaam niet uit vlees/melk halen maar uit planten. Menselijke baby’s hebben moedermelk (lichaamseigen) nodig.

Velen van ons herinneren vast wel de vele reclame’s op tv: melk moet, melk de witte motor, Joris 3pinter (3 glazen melk/dag). Door wie werden deze spotjes betaald?.....juist......door de industrie die eraan verdiend!

Zegt het voort! Vooral belangrijk voor vrouwen in de overgang.
Reputatie 3
Badge +3
Hoeveel redenen heb je nog nodig om minder of geen vlees te eten? Veel verstokte vleeseters voelen grote weerstand tegen vegetarisch eten. Dit is niet gebaseerd op logica, maar puur op emotie.

Wie vaker vlees en zuivel laat staan, helpt mee het klimaat en het milieu te verbeteren. De vee-industrie draagt meer bij aan de klimaatverandering dan alle auto’s en vliegtuigen bij elkaar.

Veevoer, veevoer, veevoer
Om vlees en zuivel te produceren is ontzettend veel veevoer nodig. Voor een dagelijkse portie van 100 gram vlees en 800 gram zuivel moet 3.000 gram veevoer worden geproduceerd. Maar liefst 80 procent van alle landbouwgrond op de wereld wordt gebruikt voor de productie van veevoer. Dit zou gebruikt kunnen worden om mensen te voeden en zo wereldhonger tegen te gaan. In plaats daarvan wordt het gebruikt om de veestapel te voeden, zodat een klein deel van de wereldbevolking vlees kan (blijven) consumeren.

Soja verdringt regenwouden
De koeien, varkens en kippen in de vee-industrie eten vooral veevoer dat van het eiwitrijke soja is gemaakt. Voor steeds meer nieuwe soja plantages worden in Zuid-Amerika enorme stukken tropisch bos verwoest, inclusief alle biodiversiteit. Door bodemerosie en bestrijdingsmiddelen is de grond soms al na enkele jaren niet meer bruikbaar.

Klimaatverandering door de vee-industrie
Jaarlijks stoot één koe net zo veel broeikasgassen uit als één auto die ruim anderhalf keer de aarde rondrijdt. Een koe ‘produceert’ niet alleen vlees en melk, maar ook veel methaan. Dat gas is 21 keer zo schadelijk als CO2. Bij de bemesting van het land komt ook het gas N2O vrij. De broeikaswerking van N2O is 310 keer zo sterk als die van CO2.

Vervuiling van onze leefomgeving
Veel mensen beginnen door te krijgen dat de vee-industrie onze leefomgeving aantast. Nederland produceert jaarlijks 78 miljard kilo mest. De ammoniak en fosfaat uit deze mest vervuilt de bodem en het grondwater. Daardoor verdwijnen allerlei soorten planten, insecten en vissen uit onze natuur. Daarnaast veroorzaakt de vee-industrie 20 procent van al het fijnstof dat longkanker kan veroorzaken.

Dierenleed
Miljarden dieren lijden nodeloos in de vleesindustrie. En evenzoveel mensen kijken de andere kant op. Het gebeurt achter gesloten deuren, zodat je je ogen daarvoor kunt sluiten. Ga eens een kijkje nemen in een slachthuis. Tenzij je een hart van steen hebt, natuurlijk.

Als je dit beseft, hoe kun je vleeseten nog verantwoorden tegenover jezelf? Mij is het een raadsel. Er zijn zoveel absurditeiten in deze maatschappij.

Ook zijn er altijd mensen die alles ontkennen en vooral struisvogelpolitiek bedrijven. Dáár is geen kruid tegen gewassen...
in principe hebben we bij lange na niet elke dag vlees nodig!!
vlees is voor ons lichaam overbodig.
Badge
Het zou mooi zijn als over het onderwerp vlees eten en milieu genuanceerder en met juistere feiten geschreven zou worden.

Hoezo geen keuze in de enquete van bv gelijkblijvende consumptie?

Geen Ca opname uit vlees en zuivel???

Verslavende stoffen in vlees???

Miljoenen dieren met dierenleed???

Vlees veroorzaker van veel ziektes??

Heb respect voor mensen die uit overtuiging geen vlees willen eten, maar heb weinig respect voor mensen die allerlei feiten verdraaien om zodoende zieltjes proberen te winnen voor hun eigen dogma’s.

De Nederlandse veehouders zijn over het algemeen vakmensen met hart voor hun dieren.

Er is de afgelopen decennia veel geinvesteerd en verbeterd op dierwelzijnsgebied en milieu. En deze investeringen nemen eerder toe dan af.

Een paar feitjes van de andere kant van de medaille:

Voor een Kg kippevlees is niet meer dan 1,5 kg voer nodig. Dit voer is plantaardig en bestaat maar voor een klein deel uit soja. Alternatieve eiwitbronnen worden volop gebruikt. Insecteneiwit neemt een steeds grotere vlucht.

Eiwitten en hun aminozuren van dierlijke oorsprong zijn beter afgestemd op menselijke behoeften dan plantaardige eiwitten.

Mensen die vegetarier zijn halen hun eiwitten uit planten die net zo goed leiden tot verbruik van grond en natuur (bv sojamelk van oa soja geproduceerd in Brazilie op voormalige oerwoud grond).

Het grootste voedselschandaal met de meeste doden en ernstige ziekte gevallen stamt van een uitbraak van STEC (een shiga toxine producerende E. coli bacterie) uit 2011 in Duitsland, niet van vlees maar van kiemplantjes uit fenegriek zaad geproduceerd op een biologisch (ja u leest het goed) bedrijf in Niedersachsen met zaad uit Egypte.

Calcium wordt wel degelijk opgenomen uit zuivelproducten.

Veel pluimveebedrijven hebben fijnstoffilters geinstalleerd om de uitstoot van fijnstof te reduceren.

Het overgrote deel van bv pluimveemest wordt voor bioenergie gebruikt of gedroogd en als waardevolle natuurlijke mest gebruikt ipv kunstmest. Mest is nu eenmaal nodig om granen en groenten te telen.

Kan nog wel even doorgaan, maar zou vooral willen zeggen, eet vooral lekker gevarieerd en gezond, en vooral niet teveel van alles (en dat geldt dus ook voor vlees en zuivel).
Is het niet raar om hetzelfde spul te eten als waar je zelf uit bestaat ? Waarom mag je een dier eten en geen mens ? Waarom moet een dier dat een mens op eet worden gedood en andersom niet ?
Reputatie 7
Badge +4
Zoals gewoonlijk zijn ar altijd weer mensen die de waarheid hardnekkig ontkennen en alle ellende in stand willen houden. Kijk maar naar de prachtige toneelstukjes van bv. LTO Nederland. Met romantische sprookjes wordt voor de camera de bevolking vooral wijsgemaakt "hoe geweldig het allemaal is in Nederland", En dat we vooral veel vlees, melkproducten en eieren moeten consumeren (zodat de kassa bij hen flink blijft rinkelen, maar dat zeggen ze er niet bij).

In de natuur wordt melk alleen gebruikt voor baby's en jonge diertjes, dus het is dan wel vreemd dat mensen een leven lang melk drinken en die melk notabene uit dieren halen die daarvoor permanent zwanger gemaakt worden. En die met trucs zo versleuteld worden dat zij steeds meer melk zijn gaan geven. Een koe geeft nu veel meer melk dan 30 jaar geleden. En die nadat zij jarenlang letterlijk uitgemolken zijn met veel grof geweld naar het slachthuis getransporteerd worden om daar vermoord te worden, als dank voor hun trouwe dienst....
Waarschijnlijk zijn mensen die zo stellig de wrange wrede werkelijkheid ontkennen, alles recht praten wat krom is en alles uit de kast halen om de grootschalige veeteelt in stand te houden of zelfs nog uit te breiden verbonden aan de vee-industrie.
Inmiddels is de wetenschap er gelukkig ook eindelijk achter dat het zéér raadzaam en noodzakelijk is om véél minder dierlijke producten te gebruiken voor onze gezondheid, voor natuur en milieu, om de klimaatopwarming af te remmen en om ongelooflijk veel intens dierenleed te voorkomen.
Zelfs het Bureau voor de Voeding raadt véél minder dierlijke en véél meer plantaardige producten aan.
Voor soya om rechtstreeks door mensen geconsumeerd te worden is natuurlijk enorm veel minder landbouwgrond nodig dan dat het eerst in dieren gepropt wordt om hen er vervolgens gedwongen vlees van te laten maken. Voor de grootschalige vee-industrie worden dagelijks enorme oppervlaktes regenwoud vernietigd om er, veelal genetisch gemanipuleerd, veevoer te verbouwen. Deze bossen zijn onontbeerlijk voor de productie van zuurstof en CO2-opname, maar de mens vernietigt steeds maar meer natuur, hij denkt voornamelijk aan zijn eigen bankrekening en niet naar de leefbaarheid op onze prachtige aarde.
Organisaties als o.a. de Verenigde Naties, maar ook bv. De Nederlandsche Bank en allerlei wetenschappelijke onderzoeksorganisaties geven inmiddels toe dat het eenvoudigweg onmogelijk is om de wereldbevolking op deze manier te blijven voeden. De wereldbevolking stijgt, de vervuiling neemt toe en de aarde raakt uitgeput.
Ik ga hiermee in op een aantal van de beweringen uit de vee-industrie hoop dat steeds meer mensen het tot zich zullen nemen in het belang van hun eigen welzijn en gezondheid en ter bescherming van de hele wereld. Voor een gezonde leefbare aarde, ook op lange termijn!
Sinds 1975 of zo eet ik al geen vlees meer. Toen werd ik mij bewust van de risico's, omdat deze industrie verkeerde afwegingen maakt. Die afwegingen zijn niet veranderd. Een industrie die zo met zijn 'grondstoffen' en met zijn klanten omgaat zou eigenlijk gewoon geboycot moeten worden.
Daarnaast is het ook nog eens zo dat er voldoende alternatieven zijn om gezond te blijven.
Aan Rosa Rolvink,
deze 'poll' is overigens niet zo goed opgezet, vind ik. Hoezo maar vier categorieën? En waarom kan er maar één categorie worden aangevinkt? Mensen kunnen toch meer dan één reden hebben om iets (niet) te doen! Het zou derhalve beter geweest zijn bij elke categorie een prioriteit te laten aangeven.
Verder lijkt het mij wel zo verstandig aan te geven met welke doelstelling men deze poll doet.
Kortom, sterk voor verbetering vatbaar. Zie ook de reacties.
Ik zou zeggen: huiswerk even overdoen.
Reputatie 7
Badge +4
@P.C. van Galen: Ik ben het geheel met u eens.
Wij eten al tientallen jaren geen vlees, en tegenwoordig nagenoeg geheel plantaardig, omdat:
- wij tegen dierenleed zijn
- natuur en milieu willen beschermen
- de klimaatopwarming tegen willen gaan en
- omdat het veel gezonder is
Jammer dus dat je hier maar 1 reden kunt kiezen.
De uitslag van zo'n onderzoek geeft zo helaas geen juist beeld.
Reputatie 7
Badge +7
Off-topic reacties zijn verwijderd door beheerder.
Reputatie 7
Badge +7
@P.C. van Galen, bedankt voor je feedback.

Het klopt dat het aanvinken van meerdere opties op dit moment niet mogelijk is.
Weet, dat we reeds bezig zijn met het bekijken naar meerdere mogelijkheden hier.
Mocht je meerdere redenen hebben, dan staat het je natuurlijk vrij deze in de reacties te vermelden, zoals je reeds gedaan hebt.

Je geeft aan ook opties voor antwoorden te missen, welke had je graag nog willen zien?

Betreft je vraag wat het doel is met het openen van het topic, daarvoor moeten we echt bij @Rosa Rolvink zijn. 😉
Let wel, dat een topic ook geopend kan en mag worden met als doel gewoon te discussiëren of met elkaar in gesprek te gaan.

Desalniettemin: bedankt voor de suggesties! We kijken altijd graag of we dergelijke berichten mee kunnen nemen bij het verbeteren van onze producten en/of diensten.
Tja, ik ga jullie 'onderzoek' natuurlijk niet verder uitdiepen. Als jullie een onderzoek willen doen, dan doe je goed aan zelf aan het werk te gaan of professionals in te huren. De huidige poll lijkt mij teveel op een opdracht aan een stagekandidaat van het VMBO.
Overigens, dat iedereen een onderwerp (topic) kan opvoeren wil niet zeggen dat dat ook iets oplevert als je iets aan het onderzoeken bent. En een poll is iets anders dan een discussie. Als je er tenminste iets mee wilt kunnen doen.
P.S.
Leuk dat je zegt dat we voor het doel van de poll bij @Rosa Rolvink moeten zijn. Ik had mijn reactie ook aan haar gericht. Antwoord daarop heb ik niet gezien.
beste @Ekokok,
zie de reacties over dit onderwerp.
De Consumentenbond doet al jaren allerlei onderzoek. Meestal in samenwerking met professionele bureaus. Dan gaat het om fysieke producten. Daarmee wordt dan aan de leden een spiegel voorgehouden. Dat ze ook meningen willen horen over bepaalde zaken is op zich niet vreemd. Ze zijn tenslotte tegenwoordig een bedrijf; meer dan een vereniging. Dus hun voortbestaan is belangrijk. Dat ze echter geen andere manier hebben gekozen is merkwaardig.
beste @Monique van de Beek
Off-topic reacties zijn verwijderd door beheerder.
Als het de rol van de moderator is om reacties, die niet over het eigenlijke onderwerp gaan, te verwijderen, wordt een vraag, naar het doel van dit onderwerp, dan ook doorgegeven aan de starter @Rosa Rolvink?
Nadat meer bekend werd over vleesvervangers en zeker na veel vleesschandalen en dierenleed van gestapeld vokvlees (kleine ruimtes en behandeld of het machines zijn), werd ook duidelijk wat voor schadelijke gevolgen het heeft t.o.v. alternatieven. Het is dus voornamelijk de voorlichting vanuit juiste bronnen, dus niet vanuit emotionele gegevens (leugens). Het is moeilijk om correcte bronnen te vinden, maar die moeite neem ik en vind die voornamelijk via België.
Reputatie 7
Badge +7
@P.C. van Galen,

Nogmaals bedankt voor het doorgeven van je suggestie. Ik wil je wel vriendelijk verzoeken anderen op een respectvolle manier aan te schrijven en je reacties on-topic te houden.
Vragen betreft de moderatie mag je richten aan community@consumentenbond.nl.
Je vraag betreft het doel van het onderzoek heb ik uiteraard ook doorgezet naar mijn collega, Rosa Rolvink.

Ik wens je een prettige dag verder toe!
Reputatie 3
Badge +2
Beste @P.C. van Galen,

Het doel van dit topic is om mensen mee te laten praten waarom zij geen of minder vlees eten. De opties in de poll zijn veel genoemde redenen. Als je meer dan 1 van die redenen hebt kun je dat in een reactie aangeven. Met de reacties en poll hopen we meer inzicht te krijgen in wat de consument beweegt te minderen met vlees. Zo'n poll zien wij vooral als kwalitatief onderzoek, niet kwantitatief. Het helpt ons een beeld te geven van wat er speelt en zo gerichter onderzoek te doen en gerichter artikelen te schijven.
Wij hebben laatst de Cow Spiracy documentaire op netflix gezien, erg schrikken als je ziet hoe organistaties hier mee om gaan en dat er zoveel dodelijke slachtoffers zijn die tegen dit probleem proberen te strijden...

Ik wil de consumentenbond vragen meer over deze documentaire te vertellen in bijvoorbeeld de consumentengids zodat hier meer aandacht aan wordt besteed.
Beste @P.C. van Galen,

Het doel van dit topic is om mensen mee te laten praten waarom zij geen of minder vlees eten. De opties in de poll zijn veel genoemde redenen. Als je meer dan 1 van die redenen hebt kun je dat in een reactie aangeven. Met de reacties en poll hopen we meer inzicht te krijgen in wat de consument beweegt te minderen met vlees. Zo'n poll zien wij vooral als kwalitatief onderzoek, niet kwantitatief. Het helpt ons een beeld te geven van wat er speelt en zo gerichter onderzoek te doen en gerichter artikelen te schijven.
@Rosa Rolvink ook ik vind het raar maar 1 te kunnen aanvinken. Ook een gedoe om een reactie te plaatsen, maar vooruit, voor mij zijn bijna al de genoemde redenen in poll en reacties ook mijn redenen. Daarnaast begon ik na zo'n 13 jaar vegetariër te zijn die zich max. 11x per jaar ook eens vlees of vis gunde, bijv.
op bezoek bij mensen die vergaten dat je vlees noch vis at, het niet lekker meer te vinden, zelfs vies en sinds ik helemaal gestopt was, werd ik als bijkomstigheid bijna nooit meer ziek. Was tot dan regelmatig ziek. Vooral toen ik nog normaal vlees at tot mijn 18e.
Reputatie 3
Badge +2
Beste @A.F. van Norde. Ik snap dat het vervelend is dat de poll het niet toelaat om meerdere opties aan te vinken. Fijn dat u de moeite heeft genomen om uw ervaringen in een reactie achter te laten!

Reageer