Consumentenbond.nl

Wat bewaar je in de koelkast?

• 6 maart 2020
  • 9 reacties
  • 1101 Bekeken

Badge +8
  • Moderator
  • 1446 reacties

Hoe bewaar jij je eieren, courgette of appel? In of buiten de koelkast?

Sommige mensen zijn geneigd om zoveel mogelijk producten in de koelkast te bewaren. Maar van sommige producten gaat de kwaliteit dan juist sneller achteruit. Over het algemeen geldt: producten die in de supermarkt gekoeld worden, bewaar je thuis ook in de koelkast.

Veruit de meeste groente en fruit kun je in de koelkast bewaren, maar voor veel producten is dat niet echt nodig of zelfs af te raden. Lees meer op deze pagina van onze website.

Hou jij je aan het bewaaradvies van producten of heb je andere ervaringen of tips? Praat mee!

9 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Wij bewaren het thuis ook meestal zoals het in de winkel bewaard wordt . Die link is een mooie aanvulling. Over eieren is al heel lang discussie over wel of niet in de koelkast . Wij doen het niet en nemen niet te veel in voorraad en zo ver mogelijk verwijderd van de uiterste verkoopdatum. 

Reputatie 6
Badge +5

In de koelkast staan ook medicijnen en een flesje verf. 
Op pakken melk en sap kalk ik met een dikke stift de datum dat het pak open ging.
Dingen die langer houdbaar zijn zet ik de uiterste houdbaarheid datum op het deksel.
Sommige producten zijn namelijk maar een paar maand na opening houdbaar.

Sommige producten zijn langer houdbaar als je er een vel keukenpapier onder doet.
Dit voorkomt schimmel.

Banaan kan de smaak van andere producten beïnvloeden in de koelkast.
Die leg ik in de zomer in de kelder.

Lege ruimte opvullen met flessen, scheelt energie omdat er dan minder lucht in de koelkast zit die kan ontsnappen bij het openen.

Reputatie 7
Badge +6

Misschien ook wel een aardige tip . Als iets uit de vriezer moet komen , haal dat dan ruim op tijd eruit en leg het in de koelkast . In die ontdooi-periode hoeft de koelkast minder te koelen , wat stroom bespaart. Uiteraard duurt het ontdooien dan wel veel langer .

Misschien ook wel een aardige tip . Als iets uit de vriezer moet komen , haal dat dan ruim op tijd eruit en leg het in de koelkast . In die ontdooi-periode hoeft de koelkast minder te koelen , wat stroom bespaart. Uiteraard duurt het ontdooien dan wel veel langer .

Niet alleen dat  maar ik heb altijd moeite om bijvoorbeeld vlees buiten de koelkast te leggen en op deze manier weet je dat het altijd netjes gekoeld blijft. Ik trek er dan ook wel altijd een dag voor uit.

Reputatie 6
Badge +5

Ik maak veel gebruik van het ontdooi programma van de magnetron voor vlees.
Vaak blijft de kwaliteit ook beter op deze manier.
En biefstuk moet je helemaal niet volledig ontdooien voor het bakken.

Reputatie 7
Badge +6

Fruit doe ik nooit in de koelkast maar gewoon in een schaal op de plank. Ik koop voor een week voorraad, elke avond schaaltje van 4 of 5 vruchten, tomaat, wortel want ik wil oud worden. Aardappelen gaan in een bak onder het aanrecht. Spitskool en kool ook niet. Watermeloen is zo lekker als die koud is, en ja, als je hem doormidden snijdt krijg je hem in de lade hoor! En de tweede helft waar je van gesnoept hebt naast de rest op de plank. Eieren doet de vrouw altijd wel in de koelkast. Ook etensresten in een schaaltje met deksel erop. Al die pakken vla, yoghurt, melk staan in de deur. Witte wijn liever wel in de koelkast maar rode wijn niet. Van de vrouw mag ik een halve plank vullen met bier. Zij heeft een hakve plank met haar eigen dingetjes, van die kleine cupjes met mooie kleurtjes en zo. In de groentela zit alle verse groente, soms 3 lades vol als we met de Fast Ferry naar de markt in R'dam zijn geweest.

Reputatie 4
Badge +4

Wij bewaren alles zoals het in de winkel ook bewaard wordt en dat werkt meestal prima.

Ik maak veel gebruik van het ontdooi programma van de magnetron voor vlees.
Vaak blijft de kwaliteit ook beter op deze manier.
En biefstuk moet je helemaal niet volledig ontdooien voor het bakken.

Ik heb altijd geleerd dat je biefstuk moet je bakken op kamertemperatuur, dus zeker niet in bevroren toestand.

Reputatie 6
Badge +5

@R.J.T. van Weersch 
Ze hebben mij geleerd alles uit te proberen.
Als het dan lekkerder blijkt te zijn, is het de juiste methode.
Ik ken ook mensen die het helemaal doorbakken. dan ik kleine blokjes snijden en door de aardappels prakken met een beetje appelmoes...Niet mijn smaak.

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb een voordeel voldoende koelruimte te hebben, daartegenover staat natuurlijk weer een hoger elektriciteit verbruik. Maar een beetje efficiënt zijn en het valt wel mee, terwijl overal op besparen heeft in deze tijd ook niet zoveel zin, met o.a. de lage rente. En mijn laatste jas heeft geen zakken, dus gebruik ik o.a. maar de koelruimte. Een aantal jaar terug hebben we een nieuwe (open) keuken aangeschaft met inbouw apparatuur.  Daarbij ook de koel/vriescombinatie. De oude combinatie, al ruim 40 jaar oud doet het nog prima en staat in de schuur. Aldus voldoende koelruimte. We zetten in de koelkast ook wat in de winkel gekoeld staat, prima advies. Maar ook dranken koelhouden gaat met meer ruimte wat makkelijker. Omdat iedere koelkast een eierrek heeft, zetten we gewoontegetrouw de eieren ook in de koelkast, hoeft wellicht niet.  Vanwege diabetes hebben we ook de medicijnen in de koelkast, het zijn verschillende pennen/spuiten, en neemt toch wat ruimte in. Er zijn ook artikelen die niet perse in de koelkast behoeven, maar wel daardoor langer meegaan (de datum aanhoudend). Groet Leo.

Reageer