gratis artikel

Wat smeer je op je boterham?

• 6 August 2021
  • 29 reacties
  • 413 Bekeken
Wat smeer je op je boterham?
Badge +8
  • Community Manager
  • 2085 reacties

Halvarine, margarine, smeerbare roomboter. Er is een wildgroei aan kuipjes met smeerbare vetten voor op brood. Alle - soms zelfs onwettige - claims maken de keuze ertussen ook niet makkelijker. Want wat smeer je nu eigenlijk op je boterham?

Lees er meer over in dit gratis artikel uit de Gezondgids van augustus/september 2021.

Wat smeer jij op je boterham? Praat mee!

29 reacties

Ik probeer altijd een smeersel te zoeken dat voor een redelijke prijs een goede verhouding verzadigd/onverzadigd heeft, zoutloos is, geen palmolie bevat, niet al te veel vet bevat maar wel nog een aardige smaak heeft. Hoe dat heet maakt me niet uit.

Vloeibare bak- en braadpruducten zijn overigens een vergelijkbaar wespennest. Daar heb je bovendien last van het toevoegen van 'aroma's’, wat betekent dat allles wat je ermee klaarmaakt eenzelfde maggismaak heeft.

Reputatie 7
Badge +6

Nadat ik het dure Becel light ben gaan gebruiken , dat ‘ van nature rijk is aan omega 3 ‘ , is gebleken , dat mijn Cholesterol-waarde nu goed is , terwijl dat eerder niet zo was . Becel claimt , dat hun product bijdraagt aan het behoud van een gezond Cholesterol-gehalte . Ben niet erg goedgelovig betreft wat fabrikanten zoal beweren . Toch lijkt dit te werken . Tegelijkertijd ook minder vetten en meer vezels gaan gebruiken . Dat zou de goede invloed versterken . De waarden zijn nu al meer dan 10 jaar goed gebleven . En dan te bedenken , dat de huisarts me statines wilde opdringen , zoals ik elders schreef . Ik zie medicijnen alleen als oplossing , als veranderingen in leefstijl en/of voeding niet werken . Vaak zijn medicijnen toch nodig en dan is het helaas niet anders . 

Ik ben jaren gelden al gestopt met smeerseltjes op brood.
Ik gebruik het hooguit, als ik per uitzondering een keer hagelslag eet.
Dan pak ik roomboter om er een feestje van te maken.
Onder jam of kaas ervaar ik een smeerseltje als het verprutsen van de boterham.
Heel soms smeer ik pindakaas onder een plakje kaas en plak er een plak roggebrood op met stroop.

Roomboter, maar dan ook weer niet zo heel veel. In een praktische hoeveelheid in een botervloot buiten de koelkast zodat je het kunt smeren. 

Jarenlang at ik roomboter, maar toen ging de prijs daarvan opeens flink omhoog.

Ik ging op zoek naar een alternatief en als eerste ontdekte ik het Volle Pond.

Daar ben ik sedertdien bij gebleven.

Wat opvalt is dat het extreem lang duurt totdat het Volle Pond de bodem bereikt.

Zelfs als ik denk: hij is bijna leeg, duurt het nog een eeuwigheid voordat hij echt leeg is.

Eigenlijk weet ik niet wat ik van het Volle Pond moet denken.

Onlangs ging de prijs drastisch omhoog, maar men probeert dit te camoufleren met de slogan: “Groot formaat 600 gram”. (Het was voorheen 500 gram). De prijsverhoging is echter heel veel meer dan 20%.

Reputatie 4
Badge +3

Al jaren onveranderd.

Voor dhr. Becel Light

Voor de dame Bona

Voor allebei  incidenteel roomboter  ( bij bv. kerststol of bij stokbrood en zelfgemaakte kruidenboter)

Voor dhr. Becel Light

Voor de dame Bona

Vreedzame co-existentie.

Roomboter, maar dan ook weer niet zo heel veel. In een praktische hoeveelheid in een botervloot buiten de koelkast zodat je het kunt smeren. 

Maar dan toch genoeg om te voorkomen dat de boter in het keukenkastje ranzig wordt, hoop ik?

Groet, Harrie, die bij anderen ontbijtend of lunchend vaak schichtig alle verpakkingen op datum scant.

Van ranzige boter word je sterk.

Het triggert het immuunsysteem.

Hallo apenstaart Imke,

Wat smeert u zelf op uw boterham?

Badge

Ik gebruik met enige regelmaat Floraplant, de ongezouten versie. Toch vraag ik me af wat het eigenlijk is. Op de wikkel staat zo weinig informatie. Ik gebruik het eigenlijk om mijn bijdrage te leveren aan “het redden van” de wereld. Maar doe ik dat daarmee ook?

Maar weet iemand (Imke misschien) wat het precies is wat ik ermee op mijn boterham smeer? Ook op internet is er weinig info over te vinden.

Als je Flora Plant intypt bij de producten van Albert Heijn zie je toch wel het meeste van wat je zou willen weten. Kijk maar.

Wat mij in elk geval opvalt is de extreme prijs.

Ik kreeg laatst drie kuipjes gratis bij de kassa van Jan Linders. Bij de inpaktafel stond vervolgens nòg een schaal met gratis kuipjes.

Blijkbaar wil men het product onder onze aandacht brengen.

Bij u hebben ze alvast succes, zipje.

Op hun website staat:
" plantaardige oliën (duurzame palm, zonnebloem, raapzaad), gefilterd water, bereiding van tuinbonen, plantaardige emulgator (zonnebloemlecithine), natuurlijke aroma's ”
Bron: https://www.flora.com/nl-nl/floraplant/onze-producten/flora-plant-ongezouten

Dat is op zich best aardig, al is 'duurzame’ nog geen eko-claim, vraag ik me af wat voor smerig water ze gebruiken dat het nog eens een keer geflterd moet worden, wat ze met die tuinbonen doen en wat voor aroma's het zijn.
Verder vind ik op hun site zo veel duurzaamheidskretologie dat ik er bijna aan begin te twijfelen.
Raar is dat ze beweren dat de verpakking is gemaakt van perkament, wat volgens wikipedia is gemaakt van "huid van kalveren, koeien, geiten, schapen, konijnen of ezels ”. Om nou dieren dood te maken om je vega-spul te verkopen… lost in translation denk ik?

Verder bevat het spul 47 procent verzadigd vet wat erg veel is in vergelijking met reguliere broodsmeersels. Maar oké, het is een roomboterimitatie, geen broodsmeersel.

Badge

Als je Flora Plant intypt bij de producten van Albert Heijn zie je toch wel het meeste van wat je zou willen weten. Kijk maar.

Wat mij in elk geval opvalt is de extreme prijs.

Ik kreeg laatst drie kuipjes gratis bij de kassa van Jan Linders. Bij de inpaktafel stond vervolgens nòg een schaal met gratis kuipjes.

Blijkbaar wil men het product onder onze aandacht brengen.

Bij u hebben ze alvast succes, zipje.

Beste Léonz, ik heb ze niet gratis gekregen, maar gewoon gekocht in mijn supermarkt (AH). En het komt voor zover ik weet niet in kuipjes, maar in pakjes. Desalniettemin, dankjewel voor je reactie :smiley: . Ik moet in het vervolg beter kijken op productinformatie. Vwb Floraplant ga ik dat nu meteen doen.

Badge

Op hun website staat:
" plantaardige oliën (duurzame palm, zonnebloem, raapzaad), gefilterd water, bereiding van tuinbonen, plantaardige emulgator (zonnebloemlecithine), natuurlijke aroma's ”
Bron: https://www.flora.com/nl-nl/floraplant/onze-producten/flora-plant-ongezouten

Dat is op zich best aardig, al is 'duurzame’ nog geen eko-claim, vraag ik me af wat voor smerig water ze gebruiken dat het nog eens een keer geflterd moet worden, wat ze met die tuinbonen doen en wat voor aroma's het zijn.
Verder vind ik op hun site zo veel duurzaamheidskretologie dat ik er bijna aan begin te twijfelen.
Raar is dat ze beweren dat de verpakking is gemaakt van perkament, wat volgens wikipedia is gemaakt van "huid van kalveren, koeien, geiten, schapen, konijnen of ezels ”. Om nou dieren dood te maken om je vega-spul te verkopen… lost in translation denk ik?

Verder bevat het spul 47 procent verzadigd vet wat erg veel is in vergelijking met reguliere broodsmeersels. Maar oké, het is een roomboterimitatie, geen broodsmeersel.

Dankjewel voor je reactie Harrie LPP. Heb meteen even gekeken op de site. En die koeienhuid e.d. staat me toch wel tegen, net zoals al dat verzadigd vet, gadver. Moet dan toch maar weer over op een kuipje van het een of ander. Dankjewel voor je reactie. 

Ik ben heel tevreden over Lurpak “Smeerbaar”. Roomboter met net genoeg koolzaadolie om smeerbaar te blijven uit de koelkast.

En het komt voor zover ik weet niet in kuipjes, maar in pakjes.

De kuipjes waren -uiteraard- kleine promotiekuipjes, model hotelkuipje. (Slechts enkele grammen).

Er komt hier sinds jaar en dag alleen maar boter (Elders ook bekend als ‘echte’ boter) in huis, en wat ik niet na laat te memoreren:

De zeer slechte naam die vetten hebben is te danken aan de lobby van de Amerikaanse suikerindustrie

How the sugar lobby paid scientists to point the finger at fat: JAMA

The US sugar lobby paid for influential research in the 1960s to downplay the link between sugar and coronary heart disease and instead point the finger at fat, according to a report published yesterday.

The review of the historical documents, which was published yesterday in JAMA raises questions over the legitimacy of industry-funded scientific research, and suggests that national dietary guidelines over the past 50 years may have been based on skewed science.

... the link between coronary heart disease (CHD) risk and sugar consumption, which
emerged in the 1950s, were downplayed by the Sugar Research Foundation (SRF), a Washington DC-based industry trade association, now known as the Sugar Association.

The SRF sponsored its first research project into coronary heart disease in 1965 in which it singled out fat and cholesterol as the dietary causes of heart disease. Internal documents and correspondence shows how the SRF set the agenda for the study and reviewed drafts before publication in the /New England
Journal of Medicine/​, which only brought in a policy of disclosing conflicts of interest in 1984.

Er komt hier sinds jaar en dag alleen maar boter (elders ook bekend als ‘echte’ boter) in huis, en wat ik niet na laat te memoreren:

De zeer slechte naam die vetten hebben is te danken aan de lobby van de Amerikaanse suikerindustrie.

Waarom laat u niet na dit te memoreren, Ronaldvr?

Heeft u op dit forum vetvrezende deelnemers aangetroffen?

Of bevat roomboter meer vet dan margarine?

Ik ben het met u eens dat al dat halvarine en light gedoe redelijk absurd is. (Even aannemende dat u dat vindt).

In mijn kinderjaren werd gezegd dat je van teveel roomboter “aderverkalking” kreeg. Ik heb nog niet opgezocht hoe die aandoening heden ten dage genoemd wordt.

@Ronald vr

Ik neem aan dat je tevens van mening bent dat de vele duizenden wetenschappers van vele honderden instituten over de hele wereld die sinds eind vorige eeuw studies hebben gedaan naar zaken als al dan niet meervoudig verzadigde vetten en transvetten ook allemaal in koor onzin uitkramen? Weet je trouwens het voedingscentrum inmiddels een andere visie over voedingsvetten heeft dan tien jaar geleden?

Zwaar en ongenuanceerd samengevat is die visie: het is niet verstandig om veel dierlijke vetten te eten.

Weet je trouwens het voedingscentrum inmiddels een andere visie over voedingsvetten heeft dan tien jaar geleden?

Het Voedingscentrum kan ik persoonlijk echt niet meer serieus nemen, want ze veranderen steeds van standpunt.

Dus wat u zegt, Harrie LPP, wist ik niet, maar het verbaast mij nog minder.

Zou het niet juist vreemd zijn als ze niet van standpunt veranderden? In mijn herinnering zijn ze niet bepaald vaak radicaal van standpunt veranderd. Het gaat volgens mij om een heel geleidelijke verschuiving.

Als je niet wist dat een van hun adviezen is om dierlijk vet beperkt te eten heb je ze trouwens echt niet gevolgd.

Dierlijk vet gebruik ik sowieso niet of nauwelijks, of liever gezegd: met mate, en ik heb nergens beweerd dat ik het Voedingscentrum volg.

Ik krijg er nu en dan eens iets van mee en schud dan ferm mijn hoofd.

Van links naar rechts en dan weer terug, tot de emotie gezakt is.

Reputatie 1

Gewoon matig roomboter. Dan weet ik tenminste wat er in zit. In alle margarines zitten erg veel toevoegingen.

Gewoon matig roomboter. Dan weet ik tenminste wat er in zit.

Is dat zo?

Als je zo veel weet van biochemie dat de samenstelling van roomboter geen geheimen voor je heeft dan zijn margarines ook niet meer zo moeilijk hoor.

Hint: roomboter is geen enkelvoudige stof.

Hint2: niet alles wat natuurlijk is, is goed voor je.

Reageer