gratis artikel

Wat smeer je op je boterham?

Wat smeer je op je boterham?

Toon eerste bericht

31 reacties

Op pagina 9, laatste alinea van het artikel over smeersels (Gezondheidsgids nummer 4 2021), staat dat olijfolie niet gezonder is dan zonnebloemolie. Dit is een ongenuanceerde opmerking die veel mensen op het verkeerde been zet. We zijn jaren lang door de industrie vergeven met zonnebloemolie, waar met name linolzuur (omega-6 vetzuur) in zit. Daardoor is de balans omega-6/omega-3 verzuren sterk verstoord geweest.

Olijfolie bevat veel oliezuur, een mono-onverzadigd vetzuur, dat dezelfde fysieke eigenschappen heeft als de poly-onverzadigde vetzuren (een knik in de verzuurketen).  Verder kan oliezuur bijna niet oxideren, wat de poly-onverzadigde vetzuren wel kunnen. De antioxidanten (vitamine E) in zonnebloemolie die oxidatie tegen moeten gaan zijn na 2x verhitten uitgewerkt.

Hierdoor is olijfolie gezonder dan zonnebloemolie.

Ik dacht dat deze informatie al ingeburgerd was bij de Gezondheidsgids, maar het blijkt nog steeds nodig te zijn om op te letten als het over verzuren gaat.

Overigens een goed artikel over Pitten en Zaden in dezelfde gids.

Noch zonnebloemolie, noch olijfolie heb ik ooit op mijn boterham gesmeerd.

Zou een leuk experiment kunnen zijn.

Iets goede vergine olijfolie op vers stokbrood is lekker.
Een stukje kaas eet je er dan los bij.
Niet omdat het gezond is, maar omdat het lekker is.

Badge +5

Hi @Eugene Jansen ik heb je melding onder de aandacht gebracht bij één van onze experts :relaxed:  Sowieso bedankt voor je feedback!

We willen nog een korte reactie geven:

Een type olie als de meeste gezondste aanmerken doen wij bewust niet. Zoals je zelf al aangeeft is het belangrijk om te variëren. Daarbij hangt het ook af waarvoor je een olie gebruikt. Je geeft al aan dat bij een olie die bedoeld is om te verhitten andere eigenschappen van belang zijn, dan olie voor koud gebruik (zoals in margarine).

Mijn laatste zoektocht in de winkel leverde ‘Sense bewust light’ op. Slechts 5,3 gram verzadigd vet én palmolievrij! @Isolda: Hopelijk wordt deze meegenomen in de volgende test.

Badge +5

@J Koster ik geef de suggestie door :blush:

Reageer