Consumentenbond.nl

Wat vind jij van dynamische prijzen in de supermarkt?

• 21 mei 2019
  • 29 reacties
  • 5377 Bekeken

Badge +6
Binnenkort loont het om je bezoek aan de supermarkt uit te stellen tot het einde van de dag, of nog een rondje extra langs de schappen te lopen. Vanaf vandaag experimenteert Albert Heijn namelijk met het koppelen van de prijs aan de houdbaarheid. Naarmate het tijdstip van 'weggooien' dichterbij komt, loopt de korting van het product op. Op deze manier hoopt Albert Heijn de verspilling van voedsel fors terug te dringen.

Wat vind jij van deze dynamische prijzen? Zou jij je supermarktbezoek hierop aanpassen? Praat mee!

29 reacties

Als de prijs ook omhoog zou kunnen gaan gedurende de winkelopening, terwijl jij dacht het product voor een lagere prijs te kunnen kopen op grond van de op dat moment getoonde prijs, lijkt me dat op zijn minst dubieus en niet uitvoerbaar. Mooi verhaal over voorkomen van verspilling en dat soort zaken maar dat hebben we ook gezien met de zogenaamde tweede keus ' weggooien is zonde' assortiment wat uiteindelijk nooit weggegooid werd en waarbij vooral de winkel er beter van werd en niet de rest van de keten waaronder de consument. Dus dat verhaal geloof ik niet, winstmaximalisatie is eerder de drijfveer. Kortom, prima plan, zo lang de prijs alleen maar naar beneden gaat tijdens openingstijden en anders onuitvoerbaar.
Aan de ene kant een uitstekend idee als het er maar niet toe leidt dat bepaalde groepen, die juist overdag alle tijd hebben om gemak hun boodschappen te doen, tussen vijf en zes de drukte nog verder vergroten.

PS hoe gaan ze dat trouwens vormgeven, de houdbaarheid staat helemaal niet in de barcode dus hoe weet de computer wat de resterende houdbaarheid is?
Reputatie 7
Badge +5
Als de prijsbepaling op vraag en aanbod gaat, dan zijn ze tussen 16.00 en 19.00 uur het hoogst en als de laatste uren tot 21.00/22.00 uur het drukste worden, dan zullen de prijzen pas de volgende ochtend gaan zakken.
Het is de bedoeling dat de supermarkt er meer aan overhoud, begreep ik.☺
Reputatie 7
Voor die innerlijke rust gaan ze stiekem Oxazepam zonder recept verkopen, verkrijgbaar bij de sigarettenbalie.
Reputatie 2
Badge +2
Aan de ene kant een uitstekend idee als het er maar niet toe leidt dat bepaalde groepen, die juist overdag alle tijd hebben om gemak hun boodschappen te doen, tussen vijf en zes de drukte nog verder vergroten.

PS hoe gaan ze dat trouwens vormgeven, de houdbaarheid staat helemaal niet in de barcode dus hoe weet de computer wat de resterende houdbaarheid is?

Erger zijn yuppen die met 3 man bij een kassa staan om 1 broodje af te rekenen of zo juffie die haar telefoon belangrijker vind dan de rij wachtende omdat ze met haar andere hand haar boodschappen in een tas staat te proppen.
Maar de houdbaarheidsdatum kunnen ze ook in een QR code stoppen dan kan de scanner deze wel uitlezen.
Badge +1
Ik ben bang dat ze zo juist tijdens de spits de prijzen hoog houden en in de rustige tijden de prijs omlaag gooien, dat doen ze in Duitsland ook met de benzine, daar gaat vaak de prijs om b.v. 16.00 plotseling 5 cent per liter omhoog, dat zag ik toen ik daar was om te tanken, gelukkig rekende de kassa nog de lagere prijs van toen ik startte met tanken.
Ik ben bang dat ze zo juist tijdens de spits de prijzen hoog houden en in de rustige tijden de prijs omlaag gooien, dat doen ze in Duitsland ook met de benzine, daar gaat vaak de prijs om b.v. 16.00 plotseling 5 cent per liter omhoog, dat zag ik toen ik daar was om te tanken, gelukkig rekende de kassa nog de lagere prijs van toen ik startte met tanken.

Dat staat niet in de beschrijving maar wat is daar mis mee? Als ze daarmee een efficiëntere operatie kunnen draaien geef dan maar korting op de slappe tijden. Dan is het wellicht om 16:30 minder druk. Iedereen blij.
Badge +1
Nou, korting is leuk, maar mijn ervaring is dat bij supermarken ook stiekum regelmatig de prijzen worden verhoogd, met dat digitale systeem wordt dat wel erg gemakkelijk omdat tijdelijk en dagelijks te doen, dan betaal je dus meer dan de normale prijs, zonder dat het erg opvalt.
Nou, korting is leuk, maar mijn ervaring is dat bij supermarken ook stiekum regelmatig de prijzen worden verhoogd, met dat digitale systeem wordt dat wel erg gemakkelijk omdat tijdelijk en dagelijks te doen, dan betaal je dus meer dan de normale prijs, zonder dat het erg opvalt.

Het voorbeeld dat u geeft is toch niet echt stiekem, tot 16:00 krijg je blijkbaar 5ct korting bij de pomp. Vertaalt naar een supermarkt wordt het dan zoiets van tussen 13:00 en 15:00 krijg je 1% korting, daar is er toch niets stiekem aan. Ik vind dat hele houdbaarheid verhaal een stuk ondoorgrondelijker.
Reputatie 6
Badge +6
Volkomen terecht @A. Deen , maar je weet dat ik ook vaak termen gebruik die je terecht wijst, ik stel dan vaak het is een gevoel. Ik kan begrijpen dat je (een forumlid) de term stiekem gaat gebruiken bij bepaalde supermarkt handelingen. In mijn supermarkt, waarboven de naam Albert Heijn prijkt, dus een grote naam, weliswaar franchise, maar als de naam boven je zaak staat moet je dat in ere c.q. dus groot houden. En wat gebeurt regelmatig. Is een nieuwe sticker over de oude heen geplakt (bij food vaak gemakkelijk) en als je met zorg de nieuwe sticker een beetje kan oplichten, zie je de oude en wat zie je..... ja flink over de datum. Is niet netjes toch, onfatsoenlijk, zeg het maar, ik zou ook stiekem gebruiken met jouw gelijk erbij. Maar er gebeuren heel wat zaken in de supers, van grote naam dus, die het daglicht niet, of beter niet, mogen zien. Er is nog genoeg te doen. Groeten Leo.
Reputatie 7
Ze mogen dat wel heel goed gaan organiseren, als de prijzen tegen sluitingstijd lager zijn, zullen er vast wel mensen zijn die er geen gebruik van kunnen maken, bejaarden bijvoorbeeld die alleen maar AOW hebben of een alleenstaande ouder die de kinderen niet alleen thuis wil laten. Hier verwacht ik opstoppingen door studenten. De kans dat de prijs op bepaalde tijden te hoog is lijkt me ook aanwezig.
@L.J.F. de Ruiter terechte nuancering hoor. Ik bedoel ook niet dat supermarkten geen stiekeme dingen kunnen doen of gewoon doen maar het hypothetische voorbeeld met een, supermarkten kennende, kleine korting om mensen te stimuleren in de rustige tijden te komen zou ik gewoon niet direct af willen wijzen.
Reputatie 7
AH doet dat toch al met 30 % eraf? Verder wat Deen zegt, iedereen holt kort voor sluitingstijd naar de super.
Reputatie 7
Badge +6
Ik denk ook dat er gebeurt wat @A. Deen zegt. In mijn woonplaats was lange tijd een marktkoopman met een groentekraam. Hij had beetje tweede keus met lage prijzen. Mensen stonden drie kramen breed bij hem 20 minuten op hun beurt te wachten. Het stond er altijd vol. En die andere groentekraam met luxe en kwaliteit had maar twee klanten.
Reputatie 7
Badge +6
Inmiddels is er meer over bekend zag ik op het journaal . Men gaat werken met digitale schermpjes bij elk artikel waar de prijs dus op ieder moment kan veranderen afhankelijk hoe dichter het bij de tht-datum komt . Ook werd er gezegd dat de andere ketens het ook gaan doen. Ik denk niet dat ze er voor kiezen om de prijswijzigingen allemaal tegelijk vlak voor sluitingstijd in te laten gaan . Dan krijg je inderdaad een run van koopjesjagers . Daar zal wel een systeem in zitten waar over nagedacht is .
Reputatie 6
Badge +6
Ik ben het met de forumleden eens. Als het zo gaat werken wacht ieder tot het laatste moment en op dat moment is het erg druk. Het is uiteraard een veronderstelling maar wel een beetje op feiten berustend. Want het is niet helemaal nieuw. Ze hebben in de loop der jaren er behoorlijk mee geëxperimenteerd. Het is lange tijd 50% en nu meest 35% korting. Maar nog wat jaren terug begon het met weekenden, dus zondags werd er niets verkocht, en de feestdagen nog erger, tenminste 2 dagen en met een zondag erbij 3 dagen de winkel dicht. Bij onze AH stond dan een bord op de zaterdag na 15 uur dalen de prijzen. En op feestdagen vooral op de schotels, gourmet, fondue enz. Het was een run op die aanbiedingen, zo druk is het in ons dorp nog nooit geweest. Dus ja dat is toch te verwachten. En over de echte reden kunnen we discussiëren, onder de mom van weggooien is zonde. duurzaamheid, het milieu en al het mooie wordt erbij gehaald. Maar waar gaat het om, toch nog geld eruit halen. Groeten Leo
Reputatie 7
Badge +5
@Kattenkop schreef: "maar dat hebben we ook gezien met de zogenaamde tweede keus ' weggooien is zonde' assortiment wat uiteindelijk nooit weggegooid werd"

Maar spotgoedkoop werd ingekocht en duur verkocht.
Bij de Turkse Supermarkt hier is het gelukkig wel echt de 2e keusprijs.
Rode paprika's kleintjes vervormd € 0,50 per kilo en de grotere € 1,00 per kilo.
Trostomaten en vleestomaten vervormd € 1,00 per kilo, maar wel rijp.
Kleine kromme komkommers € 1,00 per kilo, top voor de Tzaziki en de komkommersoep.
Ik heb een blik bij de AH gezien, die 2 jaar over datum was. Wat voor korting krijg ik dan?!?
Reputatie 7
Korting? Dat blik heeft een antiquarische waarde.
Ik heb een blik bij de AH gezien, die 2 jaar over datum was. Wat voor korting krijg ik dan?!?
Als je zoiets ziet, nemen zij het in en zeggen: “Wij mogen dit niet meer verkopen”. (Weggeven mogen zij ook niet).
Reputatie 7
Badge +6
Weet iemand al iets meer over dit systeem ? Gaan prijzen zakken tegen sluitingstijd wat sommigen denken ? Niet dat wij ons daar wat van aantrekken temeer omdat we een hekel hebben aan grote drukte . Bij AH komen we niet veel omdat het te ver weg is . Als we er komen is het op dinsdag rond de middag . Dan is het relatief rustig . We maken dan maximaal gebruik van de persoonlijke bonusaanbiedingen . Daarmee hebben we met wat geluk 10 tot 20 euro korting op een totaal bedrag van omstreeks 100 euro . Juist omdat we het meestal langer moeten bewaren doordat we er niet vaak komen , hebben we zelden wat aan die afgeprijsde artikelen. Als we het weg moeten gooien zijn we nog duurder uit.
Reputatie 7
Wat je niet nodig hebt koop je volgens mij niet. Misschien heb je een enkele keer een toevalstreffer, je hebt trek in hachée, ik noem maar wat, en dan is de dikke rib in de aanbieding en toevallig ook de chipolatapudding. Net zoiets als de kans op de jackpot in de Staatsloterij.
Reputatie 6
Badge +5
Komt op zo'n dynamisch prijsschermpje dan ook te staan hoeveel korting er wordt verleend? Want aan alleen een prijsvermelding heeft de klant niets. Die gaat echt niet 's ochtends de supermarkt in om prijzen te noteren en dan 's avonds nog een keer terug om te kijken of die omlaag zijn gegaan.
Reputatie 7
Ik zie het vóór me, iedereen 's ochtends met pen en papier in de weer in de hoop dat de biefstuk rond 19.00 de helft minder kost, als ze dan terug gaan zijn er alleen nog speklappen. Ik denk dat het vreemde taferelen gaat opleveren, zoals bij de dwaze dagen van De Bijenkorf waar men elkaar met grof geweld wegdrukt om dat fel begeerde shirtje uit een bak te grissen.
Komt op zo'n dynamisch prijsschermpje dan ook te staan hoeveel korting er wordt verleend?
In het algemeen kennen wij van vele vaak gekochte producten toch wel de prijs? (Dit als kanttekening)

Reageer