Consumentenbond.nl

Wat voor advies geef jij aan anderen over het kopen van producten in de supermarkt?

• 10 september 2014
  • 15 reacties
  • 2099 Bekeken

Badge
  • Consumentenbond team
  • 2 reacties
Als je boodschappen doet, is het vaak moeilijk om een inschatting te maken van hoe gezond, duurzaam of diervriendelijk een product is. Op feestjes en in dagelijkse gesprekken gaat het dan ook wel vaak over waar je nu op moet letten bij het boodschappen doen.

Wat voor advies geef jij aan anderen over het kopen van producten in de supermarkt?

15 reacties

Reputatie 2
Badge +2
Gewoon afgaan op je gezonde verstand en niet ingaan op allerlei reclameboodschappen die op de produkten staan vermeld. Kijk hoe het product er uit ziet en als dat niet kan, koop dan de kleinste verpakking en probeer het uit en als je er dan tevreden mee bent dan blijf je het gewoon gebruiken .
Strikt genomen is mijn advies misschien niet erg constructief. Ik ben namelijk geneigd te zeggen, koop niet of zo weinig mogelijk in de supermarkt, maar probeer zoveel als mogelijk verse producten te kopen bij lokale ondernemers zoals boeren, bakkers, slagers en groentetelers die biologisch produceren. Voor het overige geldt, weet wat je koopt. Dus, lees de etiketten! Dat kost in het begin iets meer moeite, maar als je eenmaal bekend bent met wat de 'goede producten' is het doen van boodschappen een fluitje van een cent.

Misschien is nog wel het belangrijkste advies dat je bewust moet zijn van het feit dat het om je gezondheid gaat. En die bewustwording betekent dat je dus kritisch moet zijn! En weten dat je verstandig koopt en consumeert is nog leuk ook! En lekker!!
Koop zoveel mogelijk enkelvoudig eten, dus niet voorbereid of half af. Neem in plaats van vruchtenyoghurt bijv gewone yoghurt en wat vers fruit of een pot jam. Dan kun je zelf regelen hoeveel vruchten en of suiker je erbij wilt doen. En koop al helemaal geen kant en klaar maaltijden of gerechten. Op de eerste plaats smaken ze nergens naar of nog erger ronduit smerig. Met een beetje oefening zet je in 15 a 20 minuten een lekker gerecht op tafel waarbij je zelf uitmaakt hoeveel er van alles inzit en ook nog zonder conserveringsmiddelen en kleurstoffen.
Sinds kort heb ik regelmatig een geleend boekje "Wat zit er in uw eten" van Corinne Gouget op zak bij het boodschappen doen, of de zwarte lijst van E-nummers van Marqt (staat op hun website maar geeft geen onderbouwing).
Het zoeken gaat razend snel en het is schokkend om te lezen dat sommige E-nummers in veel landen verboden zijn maar hier zijn toegestaan. Ik doe nu nog bewuster boodschappen dan voorheen. Code rood of oranje in het boekje zegt mij genoeg, het helpt om de ergste E-stoffen buiten de deur te houden en om allert te blijven. Bij het vergelijken van de ingredienten blijkt namelijk dat een produkt vaak prima zonder dubieuze E-nummers kan (soms zelfs het goedkoopste artikel in de categorie), zoals bij augurken of verse smeersels zoals tapenade.
Als je het boekje wilt bestellen, let op. Op de site Bol.com is het niet te zien maar eenmaal thuisbezorgd zat er een sticker op de voorkant "nieuwe druk in november". Ik heb de boekjes daarom teruggestuurd en ga binnenkort de nieuwe druk bestellen.
Reputatie 7
Badge +7
Beste @Jorien,

Welkom op de community! Leuk dat je reageert.
Het boekje waar je het over hebt klinkt erg interessant, bedankt voor de tip!

Een collega van mij heeft een aantal maanden terug ook een topic geopend wat over E-nummers gaat. Het heet ''Let jij op E-nummers?''.
Hier deelt ze ook twee interessante artikelen. Misschien vind je het leuk om ze te lezen.

Hopelijk zien we je snel terug!
Koop voedsel wat je zelf nog verder moet bereiden. Koop geen kant en klaar of half klaar product. Zo kun je driekwart van de supermarkt overslaan, ben je in minder tijd klaar en stukken goedkoper uit. Een doordeweekse warme maaltijd heb je ook in een half uurtje op tafel. Zo hoef je je ook minder druk te maken over e-nummers, kleur, smaak, conserveermiddelen en stabilisatoren. Bedenk bij al de producten in de schappen dat het de fabrikant echt niet om u gezondheid gaat maar om zoveel mogelijk en regelmatig uw geld afhandig te maken.
Reputatie 7
Badge +4
Ik ben het met de vorige schrijvers eens. Koop zo veel mogelijk verse en liefst regionaal verbouwde producten. Het is gezonder, heeft meer smaak en het scheelt een hoop milieuvervuiling door kort transport. En snijdt gewoon je groenten zelf in plaats van die voorgesneden verpakte groenten die soms wel 4 of 5 maal zo duur zijn. Wij doen onze boodschappen vooral in biologische winkels omdat die vooral ook vanuit passie en duurzaamheid werken en niet in de eerste plaats om zo veel mogelijk geld bij elkaar te schrapen, zoals supermarktketens wel doen. De kwaliteit van het voedsel wat ze in bio winkels verkopen is beter en we gunnen de kleine ondernemer en zijn leveranciers ook hun bestaan. Veel mensen zitten vaak met het idee dat biologisch duur is, maar als je verstandig inkoopt en er een beetje in thuis bent kun je heel voordelig eten. Een stevig brood wat tegelijk ook veel meer vult is uiteindelijk goedkoper dan de gebakken lucht uit de supermarkt waar je dan ook veel meer beleg voor gebruikt wanneer je 5 sneetjes moet eten om een beetje verzadigd te raken.
Een kg. biologische wortel kost ongeveer 1,39. En bv. 500 gram EKO pasta kost ongeveer 0,99.
Juist al die onzinnige kant-en-klaar troep en ongezonde dingen uit de supermarkt maken boodschappen duur. Hele teams psychologen zijn elke dag bezig met onzinproducten te bedenken om mensen meer geld uit hun zak te kunnen kloppen.
Zo veel mogelijk zelf koken met verse producten, dan hoef je helemaal niet ingewikkeld te doen of heel veel tijd kwijt te zijn om het lekker te maken.
Badge
Ik ben het ook met de meeste vorige schrijvers eens: koop verse producten, zo min mogelijk fabrieksmatig bewerkt voedsel. Maar mijn beweegredenen zijn nog iets genuanceerder:

De laatste maanden komen er bijna dagelijks artikelen in het nieuws met nieuw bewijs dat aangeeft hoe wat je zelf kiest te eten voor een groot deel bepaalt of je op kortere of langere termijn één van de moderne ziekten ontwikkelt. Ik heb het over diabetes type 2, obesitas, Alzheimer en kanker.

Dus je leest het goed: elke dag bepaal je zelf bewust of onbewust met elke hap of je bij jezelf de kans op een van deze vreselijke ziekten vergroot of juist verkleint. Ik zeg niet dat dit de enige oorzaak is, wel een die jezelf in de hand hebt! Het gekke is dat we inmiddels heel goed weten wat de gevaren van roken zijn. Mensen die (nog) roken beseffen dus waar ze mee bezig zijn. Maar slechts heel weinigen weten de relatie te leggen tussen de explosie aan moderne ziekten is (op steeds jongere leeftijd) en ons dieet. Het antwoord komt wel steeds vaker in het nieuws en van steeds meer gerenommeerde instanties, zodat het gelukkig steeds bekender wordt. Ikzelf ben er toevallig op gestuit en volg nu met veel belangstelling de ontwikkelingen.

Zo zal het voedingscentrum van Amerika (waar ons voedingscentrum de schijf van vijf 1 op 1 van heeft overgenomen) over 2 jaar hun standpunt weer eens heroverwegen en het heeft er alle schijn van dat ze de gehele voedselpiramide letterlijk op zijn kop zullen zetten. Niet zo maar. Maar onder zware druk van zeer overtuigend bewijs dat ze eigenlijk al jarenlang op het verkeerde spoor zaten en ons allen juist dat hebben geadviseerd te eten waar de wereld nu zo dik en ziek van is geworden.

Verklaar me voor gek, want zo reageerde ik aanvankelijk ook. Maar in tegenstelling tot willekeurige dieetboekjes gaat dit niet zo maar over een dieet, maar over onderzoek naar hoe je lijf feitelijk reageert op deze voedingsstoffen. Als je eenmaal snapt hoe je lichaam werkt, dan is het antwoord op de vraag van deze rubriek ineens een eitje...

En om op de vraag terug te komen: koop écht eten, vermijd suiker en begin vast te wennen aan de volgende heel controversiële raad: eet verzadigde vetten (die in noten zitten en avocado en kokosolie) en bouw het volgende af: brood, pasta en aardappelen (koolhydraten dus).

Ben ik nog steeds gek, maar ben je wel benieuwd? Lees dan wat ons eigen diabetesfonds eind vorig jaar ineens zegt (en vergelijk dat voor de grap eens met wat ze een aantal jaren terug zeiden) https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/nieuws/koolhydraten-slechter-dan-verzadigd-vet . Wat mij betreft een prachtige voorzichtige stap in de goede richting.
Reputatie 7
Badge +4
@R.C.H. Boutmy
Ik ben het gedeeltelijk met u eens, bv. over het kiezen voor verse producten en het mijden van suiker. Maar over wat gezond is lopen de meningen heel erg uiteen. De een zegt geen brood, de ander juist wel. Maar dan wel volkorenbrood en liefst desem. Als je naar alle "deskundigen" luistert kun je niets meer eten. Er zijn theorieën over rauw eten en ook juist over alles heel lang doorgekookt tot puree, en alles wat er tussenin zit. De ene zweert bij kokosolie terwijl ook gezegd wordt dat niets bewijst dat dit gezonder is en daarom vanwege de verzadigde vetten beter beperkt kan worden.
Er is niet één waarheid, althans, ik heb hem nog nooit zien verkondigen en ga daarom voor een groot deel op mijn eigen intuïtie, gevoel en verstand af. Wij eten al heel lang biologisch en bijna geheel plantaardig. Gelukkig wordt dit steeds meer gestimuleerd en geadviseerd.
Badge
Ik koop zo min mogelijk gefabriceerd voedsel, alleen als er geen optie is (ik ga geen koekjes bakken enzo) En dan lees ik bijna altijd het etiket, google wat ik niet ken, en leg 90% dan ook weer gewoon terug. Mensen zijn bij het zien van de ingredienten zo gefocust op suiker , koolhydraat en vet, dat ze compleet ontgaat dat er de vreemdste dingen in het eten gestopt wordt. Die oh zo lekkere chocoladetruffels met slagroomvulling? Zit gewoon soda in waar je ook mee schoonmaakt. Om er maar 1 te noemen.
Maar het absolute toverwoord, en ik vind het echt crimineel hoeveel producten de supermarkten ermee in het assortiment hebben (en dan ook nog in de aanbieding doen), dat is PALMolie en -vet.
Dat is niet alleen niet goed voor je lijf, dat komt van plantages die liggen op grond waar voorheen Indonesisch regenwoud groeide en bloeide , compleet met orang oetans waar de onwetende mens er 25 per dag dood eet door palmolie te tolereren in de producten. We eten onze eigen ondergang tegemoed. In zuid Amerika worden de regenwouden verbrand en gekapt voor de veestallen, en in indonesie voor de palmplantages. En er zijn maar weinig mensen hiervan op de hoogte, maar daar kan een gloeilamp die wordt verruild voor led of een belastingverhoging niet tegenop.
Palm is echt een no-go, zeker als je kinderen hebt zou je hier wat meer op moeten letten, je vreet hun toekomst weg. En supermarkten die het gewoon in de actie/bonus doen, zulke producten zijn misdadigers. Vooral als het ook nog Nestle betreft, dat zich bezig houdt met een bedrijf dat mensen uitbuit, tegen hun wil in verscheept en met harde hand tot dwangarbeid aanzet op de palm plantages.
Er staat soms ook weleens gecertificeerde milieuvriendelijke palmolie.... Waar is dat certificaat? Heb het nog nooit gezien en is gewoon een trucje om je te laten kopen, kopen, kopen.
Reputatie 7
Badge +5
@ser je benoemd soda, dat lijkt me in dit geval koolzure soda, wat grofweg weer hetzelfde is als bakpoeder en ook baking soda wordt genoemd.
Dit is niet exact hetzelfde als schoonmaak soda.

Baking soda of bakpoeder
Baking soda wordt ook wel zuiveringszout genoemd of natriumwaterstofcarbonaat of natriumbicarbonaat. Dit is in een rijsmiddel. Door het koolzuur dat vrijkomt zodra het in aanraking komt met zuren gaat het beslag of deeg rijzen. Baking soda is dus geschikt om mee te bakken of koken.
In bakpoeder zit er citroenzuurpoeder bij om goed te kunnen rijzen en niet bitter te smaken.

Schoonmaaksoda
De standaard soda, ook wel schoonmaaksoda of huishoudsoda genoemd en is natriumcarbonaat.

Het grote verschil tussen baking soda en soda is dat schoonmaaksoda veel agressiever en bindender is. Schoomaaksoda is wel twee keer zo bindend als baking soda. Vandaar dat dit middel absoluut niet geschikt is om mee te koken of bakken. Let dus goed op welke soda je waar voor gebruikt.
Reputatie 3
Badge +5
@Jorien De eerste uitgave was in 2007, ik schrok me een ongeluk toen ik het doornam. Recentste druk november 2017, € 11,50. Inderdaad een aanrader.
Reputatie 7
Het lijkt soms wel een obsessie te worden, gezond eten, geen suiker, geen vet, geen brood, geen bewerkt vlees of helemaal geen vlees, bio, eco, duurzaam. Waarom moet ik anderen advies geven over wat ze in de supermarkt kopen? Als ze het me vragen, oke, ongevraagd ga ik niet zeggen dat de helft of meer van de producten ongezond is, dat kunnen die mensen zelf ook wel lezen, ik zeg soms wel dat ik bijv. de toetjes van AH huismerk, niet alleen van hun huismerk, niet lekker vind maar dat is ook persoonlijk, al denk ik niet dat veel mensen pudding met een verfsmaakje waarderen. Koop gewoon zoveel mogelijk vers, op de markt bijv., zelf groenten wassen en snijden doe je in twee minuten. Kaas van een goeie kaasboer is stukken lekkerder dan de (voornamelijk) fabriekskaas in de meeste supers, vis is altijd vers (ik zal nooit verpakte vis kopen). Sausjes hoeven ook niet uit pakjes of potjes te komen, als je niet weet hoe je ze moet maken staat er vast wel iets op het Internet. Beter dan kant en klaar of met behulp van halffabrikaatjes.
Reputatie 7
Badge +5
@MrsJones helemaal mee eens, veel te veel meningen en onderzoeken die per maand/jaar veranderen.
Ik heb in 60 jaar alles voorbij zien komen als zijnde gezond en dan weer ongezond en dan weer gezond van allerlei groepen in de samenleving die het allemaal, daar ga ik vanuit, goed bedoelen, maar één voor één de plank uiteindelijk blijken mis te slaan.

Ik heb het altijd gehouden bij: eet en drink van alles en nog wat, zo vers mogelijk, iedere streek waar je bent in Europa/Wereld heeft zijn typische basis producten, want het is ter plekke lekkerder en goedkoper en afwisselender en ook nog gezonder ook.
En vergeet vooral niet te genieten en te ontspannen met af en toe of iets vaker wat eigenlijk misschien niet zou mogen, want stress is onze allergrootste vijand en uitermate bewezen destructief voor onze lichaam en geest.
Reputatie 7
Psies @Bert streekgerechten, heerlijk, we zoeken ook altijd restaurants die streekgerechten serveren, dat is een van de leuke dingen in de vakantie.

Met al die gezondheidshypes weten de mensen straks niet meer wat ze wel en niet moeten, kunnen of willen eten, de balans is helemaal zoek. Soms zie je in een boodschappenkarretje light chips, light frisdrank, magere yoghurt, Becel, een zak voorgesneden rauwkost, 20+ kaas, volkorenbrood, wat fruit, uiteraard biologisch, een pakje kruidenthee en spa blauw. De volgende dag stampen ze zich vol bij McDrek.

Reageer