straatvraag

Wat zit er allemaal in je voorraadkast?

• 15 November 2022
  • 35 reacties
  • 1021 Bekeken
Wat zit er allemaal in je voorraadkast?
Badge +8
  • Community Manager
  • 2190 reacties

Is jouw voorraadkast altijd goed gevuld? Of ga je liever wat vaker naar de supermarkt?

👉 We stelden deze vraag ook op straat. Lees de reacties hier.

We zijn benieuwd! Wat zit er allemaal in jouw voorraadkast? Praat mee!

35 reacties

Badge +8

Waarom zijn jullie benieuwd? Wat maakt dit onderwerp zo belangwekkend uit het oogpunt van consumentenbelangen? Nou weet ik dat het jullie bedoeling is om hier een soort knus huiskamergevoel te creëren, vanwege ‘de community’, maar de openingspost komt mij nogal overdreven over.

Jammer dat je dat zo ziet, @A.A, maar ook @Gebruiker1644596728, Het is gewoon een meepraat-topic zoals we er hier zo veel van hebben. En ja, dit is inderdaad een Community waar we graag met elkaar in gesprek gaan over allerlei (consumenten)zaken.

Badge +1

Maar laatst wel geschrokken hoe de prijzen zijn gestegen. Ik ben alleen en probeerde altijd van 50,- per week boodschappen te doen. Laatst vond ik nog een bonnetje in mijn tas van februari 2022 van 48,50 en heb 2 weken gelden eens alle spullen gekocht die op dat bonnetje stonden en nu moest ik maar liefst 63,20 afrekenen. Geen wonder dat er gaten vallen in mijn voorraadkast.

Als je altijd het goedkoopste kocht en koopt zijn de prijsstijgingen nog veel extremer.

Badge +1

Als je altijd het goedkoopste kocht en koopt zijn de prijsstijgingen nog veel extremer.

ja dat is zeker waar, daarom komen heel veel minima nu echt in de problemen

Voor alle non-food volg ik aanbiedingen die hier gelukkig nog wekelijks per folder op de deurmat vallen. Met een vaste plaats in de voorraadkast zie je ook gelijk of aanvulling voor de komende weken nodig is. Voeding koop ik uitsluitend biologisch en twee keer per week vers. Voor gedroogd,  in blik, pot of diepvries volg ik ook bio-aanbiedingen en houd daarvan een min of meer vaste (drie planken en een diepvrieslade) voorraad aan die wel geregeld op houdbaarheidsdatum gecontroleerd moet worden. 

...en houd daarvan een min of meer vaste (drie planken en een diepvrieslade) voorraad aan die wel geregeld op houdbaarheidsdatum gecontroleerd moet worden. 

Daarom noteer ik alles wat ik “als voorraad” koop in een PlanMaker/Excel document met de naam Keukenkastje.

Dan kun je alle producten sorteren op houdbaarheidsdatum.

Echt handig om te weten!

@Imke 
Zo is de sfeer momenteel in het land, alles moet privé zijn.
Ondertussen zitten ze wel op Facebook en delen daar alles.

Hieronder een van de blikken snert uit mijn kast.
Om geen reclame te maken, merk afgeschermd.

Reputatie 6
Badge +3

Laat ik dan maar eens serieus reageren. Als je al moet zeggen dat je zelf een goede reputatie hebt……

Ik heb ook eens in onze voorraadkast gekeken. Net als @Jan doe ik niet zo veel boodschappen. Ik ben meer van de vuller van de bankrekening.

Wat opvalt is dat er nooit meer dan 2 stuks van een artikel staan. Er worden nooit in een actie een voorraad voor lange tijd gekocht. Dat komt ook, omdat we niet bij de duurste supermarkt kopen die veel acties hebben. En ook doordat we beide werken en ons niet de tijd gunnen om al die folders etc. door te spitten.

Wat ook opvalt is dat er bijna niets in blik is en een glazen potje met bruine bonen. We eten veel groente, maar dat komt jaarrond uit de volkstuin of de diepvries.

Heb je daar zelf voor gekozen of was het om medische of andere redenen?

Zelf voor gekozen. Gewoon omdat het een kwalijk middel is.

Dat vind ik nog steeds.

Wie zakjes thee in water laat zwemmen is echt niet goed wijs.

Ik hoop toch niet dat jij daar bij hoort, dat gun ik jou ook weer niet.

Neen, daar hoor ik niet bij.

Reputatie 3
Badge +2

Droog voer (pasta, rijst, enz) en blik/glas (groenten en vis), vele soorten bloem, koffie, choco/milo, thee en sanitaire benodigdheden.

Inslaan wanneer de prijs gunstig is dus 10 kilo lavazza, 8 tubes tandpasta of 7 flessen schoonmaakmiddelen op voorraad is niets vreemds hier.

Aangezien mijn vrouw Aziatisch is, is onze selectie ook wat uitgebreider dan de gemiddelde Hollandse kast. Vooral als we net uit de richting terugkomen, ligt de kast overvol.

Daarnaast maak ik graag jam en wek het nodige wanneer de prijzen gunstig zijn en het fruit lekker in de zomer. 

Reputatie 4
Badge +4

Eén keer per twee weken ga ik de grote boodschappen doen bij Lidl. Dat is dan een hele kar vol, voor ons gezien van drie personen. Ik haal alles bij de supermarkt, dus niet alleen lang houdbaar spul, huishoudelijk en non-food, maar ook brood, fruit, groente, vlees, kaas, frisdrank, bier etc. Omdat het niet mogelijk is om alle groente en fruit voor twee weken te halen (wegens houdbaarheid), ga ik in die andere week (en dan ook één keer per twee weken) naar een Turkse groentewinkel om daar groente en fruit aan te vullen.

De lang houdbare producten heb ik in de kelder in een groot rek staan. In principe koop ik dus om de bestaande voorraad aan te vullen, zodat ik nooit zonder basisproducten zit. Toen in het voorjaar van 2020 door dom hamstergedrag een tekort was toiletpapier, pasta, rijst, bloem e.d., had ik nergens last van, want ik had van alles zeker voor twee maanden voorraad liggen. Die producten probeer ik trouwens zoveel mogelijk in de aanbieding te kopen omdat ze toch lang houdbaar zijn en zo bespaar je enorm veel geld.

De kosten van onze totale boodschappen per maand, dus ongeveer 2x Lidl plus 2x groentewinkel zijn zo’n 350 euro. Een jaar geleden was dat overigens net iets meer dan 300, dus het is flink duurder geworden.

Een goed voorbeeld: Vaatwaspoeder, nu voor € 4.99 bij de Nettorama, er staat op 80 beurten (Minimaal eerlijk gezegd) dus nog goedkoper dan het spul van de lidl, en een reden waarom poeder beter is zie deze uitstekende video :

Detergent packs are kinda wishy-washy (Dishwashers Explained) (en het vervolg:  I messed up. You're using too much detergent

Badge +1

Normaal was mijn voorraad kast altijd goed gevuld, maar als ik nu kijk vallen er toch wel wat gaten in. Het wordt weer aangevuld wanneer ik eens een goede maand heb en wat overhoud, dan is het voornamelijk volume en aanbiedingen. Maar wat staat er zoals normaal in is blikken, potten, koffie, pasta, rijst, bloem, beleg zoals jam/hagelslag enz, spullen voor huishouden & schoonmaak diervoeding.

Ik hield ook dingen bij in Lotus 123 en daarna Excel, maar dan andere dingen dan voor de  voorraadkast. Probleem was dat je die altijd moet bijhouden en daar kwam een keer de klad in.

Nu kijken we in de wekelijkse reclameblaadjes en schrijven de aanbiedingen op die we nodig hebben op het boodschappenlijstje. Je moet ook opletten want de aanbieding van maandag is donderdag alweer voorbij of zo. Na de grote boodschappen op donderdag af en toe even nog langswippen op maandag als we in de buurt zijn.

Maar zo zitten er dus ook voordelige aanbiedingen in de voorraadkast. 

Ik zet wel eens een groot blauw kruis op de blikken of pakken die het eerst op moeten.
Ook op aangebroken pakken staat zo'n kruis.
Voor zelf ingevroren vlees, wissel ik wel eens van kleur met de tekst op de pakjes.
Dan zie ik sneller wat de oudjes zijn.

Er is maar 1 goede raad, dat is voorraad.

Ik ga vaker in de week naar de supermarkt.
Het meeste vlees haal ik vers uit een supermarkt die vlees uit de regio verkoopt.
Dat vries ik in in porties.
In de kast staat het nodige blikvoer, zoals snert en linzenschotel, van mijn favoriete merk.
Ik eet geen unox, omdat ik daar vaker extreem slecht voedsel van heb gehad.
Ik heb wel meer als 25 soorten thee en een paar kilo koffie op voorraad.
Producten zoals b.v. yoghurt vul ik iedere keer aan tot een maximum.
Dingen die niet bederven heb ik ook ruim op voorraad.
Van de meeste producten, staat er een reserve fles of pot.
Ook in de vriezer, zit van alles wat.
Sommige producten komen uit Duitsland, dat koop ik ruimer in.
Als ik goed zoek, staan er ook nog wel producten uit de vorige eeuw in de kast.

Reputatie 4
Badge +3

Waarom zijn jullie benieuwd? Wat maakt dit onderwerp zo belangwekkend uit het oogpunt van consumentenbelangen? Nou weet ik dat het jullie bedoeling is om hier een soort knus huiskamergevoel te creëren, vanwege ‘de community’, maar de openingspost komt mij nogal overdreven over.

Reputatie 6
Badge +6

Ik wilde eigenlijk niet reageren omdat dit naar commercie ruikt.

Vragen zoals,

Mag ik uw postcode?

Huishoudboekje.

Wat is uw bestedings budged? enz.

Zo zijn er honderden “argeloze” anonime vragen waarbij je ziel en zaligheid wordt blootgegeven.

En wil je dat😠 of 🤔 of 😀

En deze statistieken/gegevens blijven natuurlijk "geheim”🤑

Wat er in onze ‘voorraad’kast zit is wat mij betreft alleen spullen die qua volume en prijs in verhouding zijn, plus de gewone zaken. Dus als koffie in een hele goede aanbieding is, zal er zo een paar kilo worden ingeslagen, want dat scheelt al snel tientallen euro. Laatst waren bijvoorbeeld Mutti tomaten flink in de aanbieding bij de AH, dan gaan er ook gelijk 20 blikken mee. Maar wat we ook op voorraad hebben zijn cadeaus: Die kopen we -als we ze bij iemand vinden passen en met een goede korting tegenkomen- door het jaar heen al. Dat scheelt én geld, en een hoop gestress 2 dagen van tevoren “wat gaan we x in hemelsnaam geven!!??”

Wat er hier in voorraad is staat nauwkeurig gedocumenteerd in vier uiterst geheime PlanMaker/Excel documenten.

Uiteraard is het niet verstandig om vreedzaam slapende honden wakker te maken.

Nadere details worden -eventueel!- uitsluitend bekend gemaakt via een privébericht, mits de gesprekspartner door de -niet malse!- screening komt.

Reputatie 2
Badge +2

Is jouw voorraadkast altijd goed gevuld? Of ga je liever wat vaker naar de supermarkt?

We zijn benieuwd! Wat zit er allemaal in jouw voorraadkast? Praat mee!

Één keer per week ga ik normaal op de fiets  boodschappen doen. Dan koop ik niet meer als dat ik in drie of maximaal vier AH-tassen kan meenemen. Eventueel kan er nog iets mee in een doos of krat op de bagagedrager.
Één keer extra ga ik de laatste tijd als er voor één van de flink in prijs gestegen artikelen zoals b.v. koffie een aanbieding is, dan koop ik hiervan een aantal tegelijk.
Twee artikelen van eenzelfde merk uit de diepvries die bij mijn vaste supermarkt (AH) niet allebei verkrijgbaar zijn haal ik ca. één keer per maand een stuk verder weg uit een andere supermarkt (Jumbo) en dan zoveel als ik per maand nodig denk te hebben.

Reputatie 6
Badge +6

Jammer dat je dat zo ziet, @A.A, maar ook @Gebruiker1644596728, Het is gewoon een meepraat-topic zoals we er hier zo veel van hebben. En ja, dit is inderdaad een Community waar we graag met elkaar in gesprek gaan over allerlei (consumenten)zaken.

Als je de “kritische” noot weet te kraken ben ik hartstikke aardig met mijn posten, en soms typen mijn vingers sneller als ik denk😳

Ik ga gelijk in mijn (drank) voorraadkast kijken of de voorraad nog op peil is😃

@Wortelstamper (zoekplaatje😎) Duitse kwaliteit is altijd goed, volgens mij niet de goedkoopste?

(Hollandse zelfgemaakte erbsen soep is natuurlijk de beste)

Ahum, de vrouw des huizes doet hier de dingetjes, ik mag niet bemoeien maar wel van pakken. Er staat een kast vol met voorraad. Het is dikwijls reserve als bijvoorbeeld zoonlief met vrouw en kinderen onverwachts blijft eten. Dan heeft ze genoeg om op tafel te zetten, en die lust geen macaroni en die ander lust geen rijst, dus er moet wat keus zijn. Meestal een pakje extra van dit en dat. Spaghetti, zevenkorengranenpap, Hollandse snert uit Nederland ☺, extra meel, suiker, koffie, thee, mayonaise, gekruide tomatensaus, asperges, olijven, Gelderse rookworst, sardien, maïzena, potjes kruiden, lucifers, melk, frisdrank, flesjes water, toiletpapier, keukenrollen enz.

Vanwege de oorlog in Oekraine verzamel ik ook die kleine potjes of blikjes groenten. Een zo'n potje hebben we genoeg aan met z'n tweetjes. Wat aardappels erbij en sardien of gehaktballen uit blik is genoeg voor een warme maaltijd. Als die verkeerde bom valt is alle groente op het land niet veilig meer om te eten voor ongeveer een maand of zo. Tegen die tijd hoor je het wel.

Ik verwacht het niet hoor, maar anders trek je de haren uit je kop dat je het niet gedaan hebt. Dus ook een hele plank vol met ingeblikt spul, boontjes, erwten, spinazie, spruiten, linzen, bruine bonen, maïs. Allemaal dingen die buiten de koelkast gied blijven. Witte bonen op tomatensaus voeden goed en stillen je honger!

Om geen reclame te maken, merk afgeschermd.

Merk inmiddels achterhaald. “Extrem salzig” zei podenco2 zes jaar geleden.

Reageer