Consumentenbond.nl

Water in vlees

Waar ik me altijd zeer aan erger is de gewoonte van de nederlandse vleesindustrie (zal maar geen "vleesmafia" zeggen, ondanks de reputatie van deze branch) om water toe te voegen aan hun producten. U herkent het mischien wel: na een poosje bakken zit je met een pan vol water en het inmiddels opmerkelijk geslonken vlees of bijvoorbeeld kipfilet dat nergens naar smaakt en een rare substantie heeft als gevolg van de waterbehandeling. Ik ben om die reden al gestopt vlees te kopen bij de Lidl.

Lijkt me een aktiepunt voor de consumentenbond. Als het al legaal is om water toe te voegen dan zou het ook zeker op de verpakking moeten staan bij de ingredienten.

Edit: Als mensen ervaringen hebben met met water aangelengd vlees/vis/kip en ook belangrijk vinden dat hier iets aan gedaan wordt, meld ze dan in deze topic onder vermelding van het produkt en de winkel waar het gekocht is. Zo ontstaat er een beter beeld van dit probleem.

23 reacties

Dat is grappig, ik ben juist een fan van de kip van de Lidl en meen dit juist waar te nemen bij kip van de AH. Verder ben ik het hartgrondig met mijnheer/mevrouw eens. Welk (algemeen) belang wordt er gediend met het toestaan van deze praktijk en kan dit niet gewoon verboden worden?
Badge
Als je een pakje voorverpakte ham van de EmtÉ openmaakt. ligt dat gewoon in water. Je moet na het openen eerst beide kanten afdeppen.met papier. Maar 10% water toevoegen is 10% meer verdienen, want je verkoopt water als ham. Je mag dit zeker geen oplichting noemen, want dit zijn slimme bedrijfskundige oplossingen.

Oh ja, voor iemand zegt; dan koop je het ergens anders, klopt,maar dan moet je niet in een dorp wonen.

Misschien dat de consumentenbond eens de grootste wateraanvullers aan de schandpaal kan nagelen.
Ageren, meer.......actie!

@J.F.C. Oudman, @A. Deen, @Rob Hagedoorn. e.a.

Hoe kan de consument dit nu energisch en effectiever aanpakken. Boetes omhoog is eerder pas de laatste stap.

Wat zou dan de eerste (georganiseerde) actie moeten worden? Een centraal meldpunt? bij Foodwatch of bij de Consumentenbond of nog anders? Artikelen verzamelen? Of een mailtje naar de producent met als afzender de eigen naam (en CB-community-deelnemer) eronder?

Ikzelf koop 'waterproducten' dan gewoon niet meer, kies dus met de voeten, maar heb wÈl meer dan ÉÉn winkel ter beschikking. Een persoonlijke vraag/klacht (met CB-community-lid-afzender) als mailtje sturen naar het betreffende bedrijf en het antwoord van de geadresseerde hier op de community posten is een optie......

Of deze 'publikatie' vooraf aan de geadresseerde ook moet worden meegedeeld?

http://www.vmt.nl/nl-NL/Nieuws/Fors_hogere_boetes_voedselfraude_Consumentenbond_blij-150422143847
Water in vlees wordt door velen als negatief ervaren omdat men de mensen voorschotelt dat dit alleen te doen is om het product goedkoper te produceren. Wanneer dit het enige feit zou zijn , dan zou ik mij hier bij aansluiten.

Echter, er zijn voor diverse producten juist ook voordelen te benoemen. Met de juiste middelen water toegevoegd geeft geen extra vocht uittreding bij ontdooien of bakken, en maakt bijvoorbeeld kipfilet lekker sappig (kipfilet is vaak mega droog. Ook kan het de bereidingstijd van vlees verkorten, waardoor je niet een uur kwijt bent met bereiden maar binnen het half uur een lekker stukje vlees op tafel kunt zetten. Ook vis producten die gefrituurd worden hebben vaak baat bij toegevoegd water.

Wat de prijs betreft, toch niet onbelangrijk lijkt mij, dat een (soms zelfs beter) product wat goedkoper te verkrijgen is.

En wat te zeggen van het aantal calorieen die u binnen krijgt, lijkt mij dat water hier minder van heeft als vlees!

Wat mij betreft: alleen als de kwaliteit van het product er onder te lijden heeft moet er actie genomen worden tegen te producten, omdat het hen dan kennelijk om de geld te doen is.
Water toevoegen in/aan het vlees is helemaal niet verboden! Het moet alleen op de verpakking staan...

Water in vlees wordt door velen als negatief ervaren omdat men de mensen voorschotelt dat dit alleen te doen is om het product goedkoper te produceren. Wanneer dit het enige feit zou zijn , dan zou ik mij hier bij aansluiten.

Echter, er zijn voor diverse producten juist ook voordelen te benoemen. Met de juiste middelen water toegevoegd geeft geen extra vocht uittreding bij ontdooien of bakken, en maakt bijvoorbeeld kipfilet lekker sappig (kipfilet is vaak mega droog. Ook kan het de bereidingstijd van vlees verkorten, waardoor je niet een uur kwijt bent met bereiden maar binnen het half uur een lekker stukje vlees op tafel kunt zetten. Ook vis producten die gefrituurd worden hebben vaak baat bij toegevoegd water.

Wat de prijs betreft, toch niet onbelangrijk lijkt mij, dat een (soms zelfs beter) product wat goedkoper te verkrijgen is.

En wat te zeggen van het aantal calorieen die u binnen krijgt, lijkt mij dat water hier minder van heeft als vlees!

Wat mij betreft: alleen als de kwaliteit van het product er onder te lijden heeft moet er actie genomen worden tegen te producten, omdat het hen dan kennelijk om de geld te doen is.

Persoonlijk vind ik wel dat smaak en substantie erg te lijden hebben onder het geknoei met watertoevoeging. Als je het product een paar dagen in de koelkast laat staan drijft het soms in water omdat de middelen die toegevoegd zijn om het water vast te houden zijn uitgewerkt. Te walgelijk voor woorden eigenlijk, je vraagt je af of zoiets nog eetbaar is.

De "voordelen"die u suggereert lijken me nogal gezocht . Als er toch mensen zijn die allerlei voordelen zien in toegevoegd water dan is dat hun keuze maar als het al legaal is om water toe te voegen plus de middelen die nodig zijn om het produkt water te laten opnemen dan moet het in elk geval op de verpakking staan.

Water toevoegen in/aan het vlees is helemaal niet verboden! Het moet alleen op de verpakking staan...

Ik vraag me af of het legaal is om water plus de middelen die nodig zijn om het produkt water te laten vasthouden toe te voegen maar het staat sowieso nooit aangegeven op de verpakking wat er al op wijst dat het geen legale praktijk is.

Ageren, meer.......actie!

@J.F.C. Oudman, @A. Deen, @Rob Hagedoorn. e.a.

Hoe kan de consument dit nu energisch en effectiever aanpakken. Boetes omhoog is eerder pas de laatste stap.

Wat zou dan de eerste (georganiseerde) actie moeten worden? Een centraal meldpunt? bij Foodwatch of bij de Consumentenbond of nog anders? Artikelen verzamelen? Of een mailtje naar de producent met als afzender de eigen naam (en CB-community-deelnemer) eronder?

Ikzelf koop 'waterproducten' dan gewoon niet meer, kies dus met de voeten, maar heb wÈl meer dan ÉÉn winkel ter beschikking. Een persoonlijke vraag/klacht (met CB-community-lid-afzender) als mailtje sturen naar het betreffende bedrijf en het antwoord van de geadresseerde hier op de community posten is een optie......

Of deze 'publikatie' vooraf aan de geadresseerde ook moet worden meegedeeld?

http://www.vmt.nl/nl-NL/Nieuws/Fors_hogere_boetes_voedselfraude_Consumentenbond_blij-150422143847

De consument kan brieven schrijven, een aktie van de consumentenbond zal meer indruk maken. Een consument kan ook niet meten hoeveel water er is toegevoegd en wat nog meer om het produkt water te laten vasthouden. Er vanuit gaande dat deze praktijk illegaal is of dat in elk geval het toegevoegde water op de verpakking zou moeten staan lijkt het me echt iets voor de consumentenbond om dit op te pakken. Mysterieshopper koopt een mix van vis/vlees/kip produkten bij allerlei supermarkten en slagers en vervolgens analyseert de consumentenbond wat er nou echt inzit. De resultaten zouden wel eens opmerkelijk kunnen zijn en wellicht zelfs tot vervolging en boetes kunnen leiden, zie ook uw link.

Misschien dat het wel kan beginnen met een oproep aan consumentenbond leden om verdachte produkten te melden plus de naam en adres van het bedrijf waar het gekocht is.
Dit kan helemaal niet, het idee dan de supermarkten massaal de wet overtreden lijkt mij zeer sterk. De vraag is niet of het mag maar waarom het mag en of er steekhoudende argumenten tegen zijn.

Waar ik me altijd zeer aan erger is de gewoonte van de nederlandse vleesindustrie (zal maar geen "vleesmafia" zeggen, ondanks de reputatie van deze branch) om water toe te voegen aan hun producten. U herkent het mischien wel: na een poosje bakken zit je met een pan vol water en het inmiddels opmerkelijk geslonken vlees of bijvoorbeeld kipfilet dat nergens naar smaakt en een rare substantie heeft als gevolg van de waterbehandeling. Ik ben om die reden al gestopt vlees te kopen bij de Lidl.

Lijkt me een aktiepunt voor de consumentenbond. Als het al legaal is om water toe te voegen dan zou het ook zeker op de verpakking moeten staan bij de ingredienten.

ook ik heb regelmatig meegemaakt dat het wel leek of ik soep aan het koken was bij het bakken van runderlappen of hachee van Plus Supermarkten

Dit kan helemaal niet, het idee dan de supermarkten massaal de wet overtreden lijkt mij zeer sterk. De vraag is niet of het mag maar waarom het mag en of er steekhoudende argumenten tegen zijn.

Je mag ook geen paardenvlees verkopen als rundvlees, kalkoenvlees als lamsvlees, met E-coli bacterie besmet vlees of vlees van zieke dieren. Toch gebeurt het allemaal in Nederland. Kiloknallers zijn ook omstreden, maar dankzij een extra dosis water natuurlijk toch heel winstgevend voor de industrie.

We hebben te maken met een industrie met een reputatie zakken vullen belangrijker te vinden dan het welzijn van de consument dus een kritische houding -ook zeker van de consumentenbond- is belangrijk.
Kiloknallers hebben hier niets mee te maken evenals zakkenvullers. Het onderwerp was water inspuiten in vlees.

1-Mag dat van de wet?

2-Dient het een doel?

3-En als we er tegen zijn, wat zijn dan mogelijke gronden om het te gaan verbieden?

Mijn mening:

1-Ja

2-Goedkoper vlees

3-Geen idee
Hhhhhmmmm.........sappig en lekker!!

Malse kippenborstfilet om van te watertanden. Teveel watertanden is echter ook weer niet goed. Zit er meer water in, dan erop staat, dan is dat toch echt frauderen en dus strafbaar. Water is niet schadelijk en ook gewoon toegestaan, meldt het Voedingscentrum. Mits het op het etiket staat, bijvoorbeeld 'kipfilet met toegevoegd water', 'kipproduct' of 'kippenvleesbereiding'.

Hoe krijg je tot 12% water (of bouillon) in het vlees gestopt? Hoeveel mag? Wat blijft er aan gewicht over op je bord? Heeft het ook een toegevoegde waarde? Hoe moet het gedeclareerd worden? (Test en film in het duits).

Waarschuwing voor schokkende informatie, die uw trek in vlees en vleeswaren kunnen beÏnvloeden......;-)

Malse kippenborstfilet om van te watertanden. Teveel watertanden is echter ook weer niet goed. Zit er meer water in, dan erop staat, dan is dat toch echt frauderen en dus strafbaar. Water is niet schadelijk en ook gewoon toegestaan, meldt het Voedingscentrum. Mits het op het etiket staat, bijvoorbeeld 'kipfilet met toegevoegd water', 'kipproduct' of 'kippenvleesbereiding'.

Hoe krijg je tot 12% water (of bouillon) in het vlees gestopt? Hoeveel mag? Wat blijft er aan gewicht over op je bord? Heeft het ook een toegevoegde waarde? Hoe moet het gedeclareerd worden? (Test en film in het duits).

Bedankt weer voor uw interessante vraagtekens, ik weet nu weer zoveel meer dan voorheen.
oke, ik lees dat water in vlees dus ergens goed voor is. Dat zou dan op de verpakking moeten staan met een norm zodat je weet wat je koopt. en voorkomt dat vlees braden, door al dat water, bijna onmogelijk wordt.

Waarschuwing voor schokkende informatie, die uw trek in vlees en vleeswaren kunnen beÏnvloeden......;-)

Bedankt voor de interessante link. Valt op dat in Duitsland water toevoegen is toegestaan mits het op de verpakking staat. Wel wordt het vaak misleidend aangeduid als vloeibare kruiden ondanks het feit dat het water niets bijdraagt aan de smaak. Valt ook op dat de Lidl weer met name genoemd wordt als een knoeier die geen watervermelding op de verpakking heeft staan.

Bedankt weer voor uw interessante vraagtekens.

Graag gedaan........A.Deen!

Kan er nog extra (off-topic) informatie over het tumbelen (water in voeding) van vis aan toevoegen:

http://aristaeus.nl/index.php/nieuws/243-8-3-column-ijsbrand-velzeboer
Badge +1
Het toevoegen van water aan vlees gebeurt volgens mij zelfs in de supermarkten zelf. Maar wordt er alleen maar water toegevoegd? of zitten er ook andere stoffen (eiwitten bijvoorbeeld) in om het water er ook in te houden? Als ik op voorverpakt vlees zie dat er ook gevogelte of vis in zit (of zoiets kruislings) dan vrees ik het ergste.. vis-eiwit in mijn biefstuk????

Graag zou ik de keuze willen hebben tussen puur vlees en 'opgepompt' vlees. Net zoals je bij de betere slagers nog steeds kan kiezen voor tartaar uit de bak of een biefstuk die ter plekke door de gehaktmolen gaat. Dus ook de keuze voor het pure vlees of een opgepompte biefstuk, omdat ze dan malser zou zijn of eenvoudiger op de barbeque gaat. Als er dan toch iets in het vlees gespoten wordt, dan wil ik ook graag de marinade in de kip laten spuiten, dan weet ik teminste wat er in zit.

En dat moet mogelijk zijn. Toen de lokale jumbo nog c1000 heette heb ik duidelijk zo'n vlees-oppomp-apparaat zien staan en ook in werking gezien.
als er een aanbieding is van " culinaire " varkenshaas of beenham dam moeten de alarmbellen afgaan , want dit culinair betekent dat er nog maar 80% vlees is gebruikt aangevuld met 20% water ( zie ingredienten op verpakking). daarom is dit ook vacuum verpakt omdat je anders dit water ziet.

je krijgt 20% korting voor 20% minder vlees.

ook als je ham koopt voor op de boterham , moet je op de ingredienten letten want het vleesgehalte kan variËren van 60 % tot 98%.
Mijn vraag aan AH was: AH is vaak slecht in het nieuws, nu weer met de z.g. kiloknallers vlees. Het is een schande dat AH nog steeds plofkip levert. Nog groter is de schande dat AH vlees van kip maar ook ander vlees onderdompelt in water om zo het percentage water te verhogen. En zo de consument bedriegt en opzadelt met vlees dat niet te bakken is. Waarom heeft AH niet het lef zich positief te profileren? Waarom niet adverteren met scharrelkip en niet-gedompeld vlees en vis? Waarom kan ik niet de kwaliteit kopen die AH wel als imago wil?

Het antwoord:

Hartelijk dank voor uw bericht van 03-12-2015. Albert Heijn heeft de volgende varianten kip in de schappen liggen: - reguliere kip, deze zit per 1-1-2016 niet meer in het assortiment. - nieuwe AH kip - scharrelkip met 1 ster - scharrelkip met 2 sterren - biologische kip met 3 sterren U kunt meer informatie vinden over onder andere de verschillen tussen deze varianten op onze website www.ah.nl/kip Er wordt geen water toegevoegd aan het vlees dat bij Albert Heijn verkocht wordt. Aan vleesproducten (gemaakt van gemalen vlees) wordt wel water toegevoegd en dit is heel gebruikelijk; bijvoorbeeld gehakt, hamburgers, worst etc. Als er veel water wordt toegevoegd aan een product, dan moet dat ook wettelijk in de ingrediëntendeclaratie staan, bijvoorbeeld zoals op het onderetiket van hamburgers of braadworst. In een aantal rundvleesproducten wordt water, vaak in de vorm van marinade toegevoegd. Een voorbeeld van een product is AH biefstukpuntjes die worden gemarineerd met een transparante marinade waarin ook vocht zit. Deze marinade wordt toegevoegd om uitdroging en stug worden van de biefstukpuntjes tijdens het bakken te voorkomen. Omdat de biefstukpuntjes relatief kleine stukjes vlees zijn, is de kans daarop anders wel aanwezig. Als water aan een vleesproduct wordt toegevoegd, wordt dit altijd vermeld op het onderetiket. U kunt dit dus altijd nagaan. Als bij de ingrediënten op het onderetiket alleen 'rundvlees' staat, betekent dit dat er geen enkele toevoeging aan het vlees is gedaan (biefstuk, sukadelappen, bieflappen, rib/runderlappen, rib-eye, entrecote, ossenhaas etc.). Vlees bevat ook van nature ook een bepaalde hoeveelheid vocht, dat tijdens het bakken vrij komt. De uitzending van de Keuringsdienst van Waarde van 19 november 2015 zet klanten van Albert Heijn mogelijk op het verkeerde been. Doordat de AH pangasiusfilet regelmatig in beeld komt, wordt de suggestie gewekt dat aan deze producten 30% of zelfs nog meer water wordt toegevoegd en de informatie op het etiket niet klopt. Dat is onjuist: de AH pangasiusfilet bevat minder dan 5% water en de informatie op het etiket is in overeenstemming met de inhoud van de verpakking. Uit de test van de Keuringsdienst van Waarde blijkt dat onze diepvries pangasiusfilet minder dan 5% water bevat en onze verse pangasiusfilet 14% . Wij herkennen ons niet in het laatstgenoemde resultaat. Wij stellen strenge eisen aan onze leverancier. Volgens onafhankelijke testen bevat ook de verse pangasius filet minder dan 5% water. Albert Heijn voegt een klein beetje water toe omdat consumenten in smaaktesten aangeven dat pangasius met water smaakvoller is. De pangasias heeft van nature een lichte grondsmaak en het water zorgt ervoor dat hij aangenamer smaakt. Wij hebben om die reden de keuze gemaakt om nog wel wat water toe te voegen maar dit te beperken tot minder dan 5%. Met vriendelijke groet, Richard Braams Albert Heijn Klantenservice
Beste mensen, ik ben het meer dan zat met de malafide praktijken binnen de vleeswarenindustrie. Ik stel vast dat wij als consument voortdurend opgelicht worden op zeer veel vlakken. Binnen het mijn van de horeca is het alom gekend dat men zoveel mogelijk gebakken lucht verkoopt en dat is soms ook letterlijk te nemen. Een espuma bijvoorbeeld is eigenlijk een schuim van een bepaald product, waar oneindig veel luchtbelletjes het volume gaan betalen. De consument betaald letterlijk voor lucht.In het verleden heb ik meerdere malen vastgesteld dat men bij voorverpakt vlees, niet het juiste gewicht etiketteert, altijd in het voordeel van de verkoper (vaak de supermarkt)

Maar een ander middel is dat men het vlees injecteert met water en een middel dat water vasthoud. Je krijgt dan meer gewicht en de consument betaalt dan letterlijk de prijs van het vlees, maar krijgt hiervoor water in de plaats. En sommigen weten van geen ophouden. Zo is Makro België de kampioen om vlees, vis e.a. voedingswaren in te spuiten met extreem veel water. Onder het vlees liggen er absorptiematten die het overtollige water opvangen wanneer deze toch na een bepaalde tijd zou beginnen lekken. De overheid kent het probleem en kijk via de zijlijn lijdzaam toe. Dit is een probleem die men op Europeesgebied zou moeten aanpakken. Wanneer pakken wij het aan? Manifesteren wij en komen we met zijn allen op straat om duidelijk te zeggen teveel is teveel. Wij aanvaarden dit niet meer!. .
zojuist 2 verpakkingen van 500 gram shoarma gekocht bij de Lidl. Met het deksel op de pan op het vuur gezet en er kwam ruim 300 ml vocht uit terwijl er achterop de verpakking staat dat er maar 5% water en andere toevoegingen in zitten

Reageer