Consumentenbond.nl

Water met fruit! Wat vind jij lekker in je water?

Frisdrank bevat vaak veel suiker en is daardoor niet gezond. Maar ook de zuren in frisdrank zijn schadelijk voor je tanden. De zuren kunnen het glazuur aantasten waardoor de tanden zwak en pijnlijk worden. Dit heet tanderosie.

Wij testten diverse soorten frisdrank op het risico op tanderosie. Kijk in de tabel van dit gratis artikel hoe 25 drankjes uit de bus komen.

Water is en blijft dus de beste dorstlesser! Plat of bruisend, met een schijfje citroen of limoen al deze waters zijn ook voor je tanden een prima keuze.

Hoe leuk jij je water op? We zijn benieuwd naar je recept!

11 reacties

Ik vind het zonde om de smaak van duur biologisch fruit te verwateren maar doe wel citroensap in het mineraalwater voor een perfecte dorstlesser.
Badge +2
Wat is er mis met gewoon leidingwater (drinkwater uit de kraan)? Het is een product wat aan strenge wettelijke eisen dien te voldoen (Zwaarder dan aan mineraal- en bronwater uit flessen) Op bijeenkomsten (congressen, vergaderingen e.d.) staan vaak karaffen en watertaps waarin allerlei fruit drijft. Fruit waar ik dan geen trek in heb. Ik wil mijn dorst lessen en vocht aanvullen!! Waarom moet er zo nodig een smaakje (en verborgen fruitsuikers) aan toegevoegd worden? Smaakjes waar ik geen behoefte aan heb?
Reputatie 7
Er is niets mis met leidingwater maar ik heb graag bubbels, die zou ik zelf kunnen maken met zo'n apparaat maar die patronen zijn ook niet goedkoop en soms doen ze het niet goed. Het enige wat ik erin doe is citroensap, geen suiker want citroen met suiker vind ik goor. Aan mineraalwater met een fruitsmaakje komt geen fruit te pas, citroen smaakt naar iets onbestemds, zwarte bessen naar verf, net als vruchtenthee. Fruitwater zelf maken is een optie maar je moet heel wat fruit in een karaf doen wil er een beetje smaak aan dat water zitten, het gaat nog het best met komkommer en/of munt maar dat moet je maar net lekker vinden.

Mijn dochter en ik dronken vorig jaar veel water met daarin schijven citroen. Totdat ze naar de tandarts moest voor controle en ze gaatjes had,hij vroeg haar of ze veel snoepte o.d. toen zei ze dat water dronk met citroen erin. Dat werd dus ten strengste afgeraden, want het is funest voor je tandglazuur. Nu drinken we (gewoon) leidingwater als we dorst hebben,want dat is toch het lekkerste.

Reputatie 3
Badge +3

Ik drink ook het liefst gewoon water zonder toevoeging. Maar soms is iets erin best lekker. Ooit bij een kraampje een flesje meegekregen waar wat bosbessen en frambozen in gedaan waren. Heerlijk fris.

Citroen of limoen is natuurlijk lekker, maar ook sinaasappel, munt, komkommer….

Niet allemaal tegelijk uiteraard :wink:

Munt lijkt mij inderdaad ook wel lekker.

Dat ga ik binnenkort eens proberen,of met gember,maar daar moet je van houden,denk ik.

Punt 7: drink met een rietje. Pardon? Hoogste tijd dat eruit te halen.

Ik maak graag eigengemaakte ‘ijsthee’  van  groene thee met  citroen gember en munt.  dat laat ik een half uur trekken en dan wring ik de theezakjes uit,  de rest gaat in een grote kraantjeskan (waar dus de citroen/gember/munt nog in zit) en vul ik aan met koud water. De koelkast in,  en heerlijk tappen tijdens deze warme dagen.  Gember kan naar smaak,  je kan ook limoen/komkommer nemen  en de thee keuze is ook  persoonlijk

Zelf ice-tea maken: de winkel versies zijn te zoet en te kunstmatig fruitig.

Twee favorieten:

1. thee zettende earl grey, handvol muntblaadjes toevoegen, laten trekken en afkoelen. 
  2. stukje gember in plakjes snijden, kwart citroen gras stengel in stukjes snijden, kokend water erop, laten trekken en afkoelen.
Badge +8

Punt 7: drink met een rietje. Pardon? Hoogste tijd dat eruit te halen.

@F. Bakkes Er staat niet dat het een plastic rietje moet zijn. Gelukkig zijn er tegenwoordig een hoop herbruikbare rietjes op de markt! :relaxed:

Klopt, gelukkig.

Reageer