Consumentenbond.nl

We eten teveel zout!

• 18 mei 2016
  • 6 reacties
  • 187 Bekeken

Onderstaande klacht heb ik naar Albert Heijn gestuurd, ik krijg echter geen reactie.

Albert Heijn heeft geen klachtenmogelijkheid op de website, je kunt alleen naar de klantenservice.

Daar krijg ik waarschijnlijk alleen mijn geld terug en dan is de kous af.

Ik vind echter dat deze klacht belangrijk is voor iedereen die een beetje gezond wil eten, vandaar dat ik de klacht hier neerzet.

De schnitzel was niet gemaakt van het "aan elkaar geplakte stukjes vlees" maar van gesneden varkensfilet.De klacht:

"Varkens Wiener schnitzel: 2 schnitzels van 165 gr per stuk.

We vonden het mooi vlees maar het was ontzettend zout. Volgens etiket zit er 2,1 gram zout per 100 gram in.

De maximaal aanbevolen hoeveelheid zout per dag is 6 gram.

Met deze schnitzel hebben we per persoon bijna 3,5 gram zout binnen gekregen. Dit is bijna 57% van de maximale aanbevolen hoeveelheid zout per dag. Ik vind dit een zeer ongezonde hoeveelheid en begrijp niet dat u zo'n product verkoopt. Ik zie me niet met een gebakken, gedeeltelijk opgegeten schnitzel bij de servicebalie staan, vandaar dat ik u de klacht op deze manier voorleg"

6 reacties

Dit soort klachten kunt u prima bij AH neer leggen via Twitter of messenger, e-mail kan ook maar dan reageren ze twee dagen later. Mijn ervaring is dat ze altijd reageren. Ik ben AH niet dus ik wil niets beloven maar volgens mij krijgt u bij klachten uw geld altijd terug, Of ze ook over het onderwerp in discussie willen weet ik niet.
Reputatie 3
Badge +4
Je hoeft die schnitzel niet te kopen noch te eten.Zoek een ander merk/supermarkt waar minder zout in zit.Als ze blijven liggen bekeert AH vanzelf.
Reputatie 1

Ik vind echter dat deze klacht belangrijk is voor iedereen die een beetje gezond wil eten, vandaar dat ik de klacht hier neerzet.

Geplaatst door H.T. van Dijk op Mei 18, 2016.
Bedankt voor het plaatsen van dit bericht. Ook wij vinden dat er te vaak onnodig veel zout in levensmiddelen wordt verwerkt. Veel fabrikanten en sectoren beloofden de producten te verbeteren, maar lang niet alle beloftes zijn nagekomen. Daarom voeren wij de actie 'Verborgen Zout'.
Reputatie 3
Badge +4
Al vele jaren heb ik tegen dit sprookje van teveel zout de nodige berichten geschreven en ook uitleg gegeven waarom het verhaal niet klopt.

Ik krijg gelijk volgens een wereldwijd onderzoek nu mijn gelijk.Lees het artikel op nu.nlhttp://www.nu.nl/gezondheid/4265993/te-weinig-zout...

'Te weinig zout verhoogt kans op hart- en vaatziekten'

Alleen mensen met hoge bloeddruk hebben baat bij minder zout, gezonde mensen zonder hoge bloeddruk heeft het een nadelig effect.Ik heb al eerder geschreven dat grote groepen mensen (waaronder een groot deel van mijn schoonfamilie) gewoon omvalt als ze op een zoutarm dieet worden gezet.Volgens een reactie van de bond moesten die maar naar de dokter gaan voor een bloeddruk verhogend pilletje, de wereld op zijn kop.Met andere woorden, collateral damage.Ook de rigide manier waarop de bond vast houd aan maximaal 6 gram gebaseerd op een niet bestaand gemiddelde wordt nu heel hard onderuit gehaald.Iemand van 50kg met kantoorbaan heeft een heel andere behoefte dan een boom van 120 kg die een hele dag zwaar werkt.Met het doel van de CB om via de politiek de industrie af te dwingen om overal minder zout in te doen, en dan liefst geleidelijk zodat heel Nederland er aan zou wennen en thuis niet naar de zout pot zou grijpen, trok de CB een 10 maten te grote broek aan.Vooral ook omdat het een op veronderstellingen berust verhaal is heeft de CB groot risico genomen met de gezondheid van mensen.Als 10% van de mensen hoofdpijn heeft zet je nog niet heel Nederland verplicht aan de pijnstillers, iets wat de CB met haar anti zoutcampagne feitelijk wel doetDe vraag is nu of de CB mans genoeg is om haar dwaalweg in te zien en een flink toontje lager te zingen, of dat ze net als de meeste politici liever ten hele dwaalt dan ten halve keert.

Geplaatst door H.T. van Dijk op Mei 18, 2016.
Bedankt voor het plaatsen van dit bericht. Ook wij vinden dat er te vaak onnodig veel zout in levensmiddelen wordt verwerkt. Veel fabrikanten en sectoren beloofden de producten te verbeteren, maar lang niet alle beloftes zijn nagekomen. Daarom voeren wij de actie 'Verborgen Zout'.

Geplaatst door Lotte Witty op Mei 24, 2016.
.....Met het doel van de CB om via de politiek de industrie af te dwingen om overal minder zout in te doen, en dan liefst geleidelijk zodat heel Nederland er aan zou wennen en thuis niet naar de zout pot zou grijpen, trok de CB een 10 maten te grote broek aan.Vooral ook omdat het een op veronderstellingen berust verhaal is heeft de CB groot risico genomen met de gezondheid van mensen.

Als 10% van de mensen hoofdpijn heeft zet je nog niet heel Nederland verplicht aan de pijnstillers, iets wat de CB met haar anti zoutcampagne feitelijk wel doet

De vraag is nu of de CB mans genoeg is om haar dwaalweg in te zien en een flink toontje lager te zingen, of dat ze net als de meeste politici liever ten hele dwaalt dan ten halve keert.

Geplaatst door Free Spirit op Mei 25, 2016.
Zout toevoegen (thuis, uit een zoutvaatje) is vele malen gemakkelijker dan zout verwijderen dat al door de fabrikant is toegevoegd.

Dus ik hoop dat de CB nog lang campagne blijft voeren voor minder zout. Misschien niet alleen om gezondheidsredenen, maar ook omdat er genoeg mensen zijn die het om smaak redenen niet willen. Ik proef graag de echte smaken van producten, en niet alleen een hap zout
Reputatie 2
Badge +4
[quote]

Al vele jaren heb ik tegen dit sprookje van teveel zout de nodige berichten geschreven en ook uitleg gegeven waarom het verhaal niet klopt.

Ik krijg gelijk volgens een wereldwijd onderzoek nu mijn gelijk.Lees het artikel op nu.nlhttp://www.nu.nl/gezondheid/4265993/te-weinig-zout...

'Te weinig zout verhoogt kans op hart- en vaatziekten'

Alleen mensen met hoge bloeddruk hebben baat bij minder zout, gezonde mensen zonder hoge bloeddruk heeft het een nadelig effect.Ik heb al eerder geschreven dat grote groepen mensen (waaronder een groot deel van mijn schoonfamilie) gewoon omvalt als ze op een zoutarm dieet worden gezet.Volgens een reactie van de bond moesten die maar naar de dokter gaan voor een bloeddruk verhogend pilletje, de wereld op zijn kop.Met andere woorden, collateral damage.Ook de rigide manier waarop de bond vast houd aan maximaal 6 gram gebaseerd op een niet bestaand gemiddelde wordt nu heel hard onderuit gehaald.Iemand van 50kg met kantoorbaan heeft een heel andere behoefte dan een boom van 120 kg die een hele dag zwaar werkt.

Met het doel van de CB om via de politiek de industrie af te dwingen om overal minder zout in te doen, en dan liefst geleidelijk zodat heel Nederland er aan zou wennen en thuis niet naar de zout pot zou grijpen, trok de CB een 10 maten te grote broek aan.Vooral ook omdat het een op veronderstellingen berust verhaal is heeft de CB groot risico genomen met de gezondheid van mensen.

Als 10% van de mensen hoofdpijn heeft zet je nog niet heel Nederland verplicht aan de pijnstillers, iets wat de CB met haar anti zoutcampagne feitelijk wel doet

De vraag is nu of de CB mans genoeg is om haar dwaalweg in te zien en een flink toontje lager te zingen, of dat ze net als de meeste politici liever ten hele dwaalt dan ten halve keert.

[quote]

Ons standpunt is gebaseerd op het advies van de Gezondheidsraad. Het is voor de bevolking (ook mensen die niet gevoelig zijn voor hoge bloeddruk) beter om niet te veel zout te eten.

Waar wij tegen strijden is de overbodige hoeveelheden zout die consumenten binnenkrijgen doordat fabrikanten het er in stoppen. Het is voor consumenten die aan de aanbeveling van de Gezondheidsraad willen voldoen bijna onmogelijk om aan de aanbeveling te voldoen. Er is daardoor eigenlijk geen sprake van keuzevrijheid.

Als fabrikanten echter minder zouden toevoegen zouden consumenten makkelijker aan de aanbeveling kunnen voldoen. Consumenten die bewust niet willen voldoen aan de aanbeveling, kunnen er zelf voor kiezen om zout toe te voegen.

Reageer