Welk kletsplaatje heb jij gezien? Deel hier misleidende etiketten

• 11 September 2014
  • 136 reacties
  • 4723 Bekeken

Toon eerste bericht
Het topic is gesloten voor reacties

136 reacties

En toen had de biologische melk van de Albert Heijn ook ineens een plastic schroefdop. Albert Heijn zegt in een reachtie dat klanten daar zelf om gevraagd hebben, het zou namelijk 'wel handig' zijn. Natuurlijk is zo'n dop handig, maar is mÉÉr plastic nou beter voor het milieu?

Toch wel geniaal, drop maken met een droprecept.....
Ja, en het is laurierdrop van weleer. Dus het ligt er al een tijdje...

Vertrouwde kwaliteit! dat bestaat dus al een tijdje en we zijn er aan gewend. Hoe kan dat nieuw zijn??https://

op de verpakking van een blok kaas bij AH
Is gewoon een typefout. Er moet een spatie tussen de W en D van vertrouwde. Ergo vertrouw de kwaliteit.
Reputatie 3
Badge +3
Gedroogd zeezout. Op boerenaardappelen. Okee, dat van dat ambachtelijke weten we nu wel, maar hoe zou een stadsaardappel met nat zeezout smaken?

Een margarine-etiket vol met "gezonde" labels, waaronder "Zoutarm". De declaratielijst laat echter zien dat er helemaal geen zout in zit, nul komma niks. Dus eigenlijk had er "Zoutloos" kunnen staan, maar dat heeft zo'n negatieve bijklank, dus dat zetten ze er maar niet op. De fabrikant snijdt zich echter wel in de vingers, want iemand die echt strikt zoutloos moet eten (zoals nierpatiënten) zullen dit product mijden, hoewel ze dat best zouden kunnen gebruiken.

Kees Ruissen, Oosterhout

Ik ben nieuw hier dus misschien is er al uitgebreid aandacht aan besteed, maar het zou me wat waard zijn als er een keurmerk zou komen voor alles wat "ambachtelijk" genoemd wordt.Verder: Appelsientje 100% puur sap suggereert dat het puur sinaasappelsap is. Volgens mij kletskoek. Sinaasappel met water is ook sap.
Sap is vanuit de warenwet verplicht echt vruchtensap. Maar dat kan ook van geconcentreerd en dan weer met water aangelengd vruchtensapconcentraat zijn. Vruchtendrank kan ook andere zaken (zoals water, suiker en/of zoetstoffen) bevatten. De term 'ambachtelijk' is inderdaad vogelvrij, wordt te pas en te onpas gebruikt en stelt verder weinig voor. We hebben er in mei 2015 aandacht aan besteed.

Ik ben nieuw hier dus misschien is er al uitgebreid aandacht aan besteed, maar het zou me wat waard zijn als er een keurmerk zou komen voor alles wat "ambachtelijk" genoemd wordt.Verder: Appelsientje 100% puur sap suggereert dat het puur sinaasappelsap is. Volgens mij kletskoek. Sinaasappel met water is ook sap.

Geplaatst door Guus1951 op Aug 21, 2015.
Appelsientje heeft nu iets nieuws: Sinaasappelsap halfzoet. 30% minder fruitsuiker staat erop.

Voor de oplettende lezer: Op het etiket zijn niet alleen de suiker 30% minder, álles is 30% minder t.o.v. de gewone appelsientje.

En dan komt de aap uit de mouw. "De juiste verhouding tussen het lekkere appelsientje en een scheutje puur water".

Wat??? Ik betaal voor een pak appelsientje waar 1/3 water van is, meer geld dan een 'gewoon' pak appelsientje. Belazerij, ik kan zelf ook wel een scheut water bij mijn appelsientje doen als ik het te zoet vindt.

Oh ja, afrader deze versie, niet te drinken, veel te waterig. En ik heb zo'n vermoeden hoe dat komt;)
Vind deze column van Teun van Keuken hier ook wel erg bij passen: http://www.volkskrant.nl/opinie/optimel-is-niet-voor-mannen~a4135218/
"Alpen Original is een authentieke Zwitserse muesli", meldt Weetabix op de Nederlandstalige website. Dat is niet zo, want het wordt in het VK gemaakt. De Engelstalige website heeft het correct over "Swiss Style muesli". De juiste spelling is overigens müesli.
Met water is het niet meer puur, toch? Ik ga ervan uit dat het alleen uitgesperst sinaasappelsap is.

Geplaatst door Guus1951 op Aug 21, 2015.
Badge

Heerlijke muesli met rozijnen en hazelnoten, maar liefst 1% hazelnoten dat wordt smullen!
Reputatie 2
Badge +4
En zie je die amandelen naast de hazelnoten in het schaaltje muesli liggen. Dat mag niet eens wat de fabrikant doet. Er zit geen amandel in dus dan mag het ook niet op de voorkant weergegeven staan. De rozijnen zijn overigens nergens te bekennen...

Dank voor het insturen!

Heerlijke muesli met rozijnen en hazelnoten, maar liefst 1% hazelnoten dat wordt smullen!

Geplaatst door Maria op Sep 17, 2015.
Op 5 oktober: gezien, gekocht en (omdat ik mijn trein moest halen en geen tijd had om het terug te nemen) gegeten: Sanday's Bacon & Egg sandwich 'met CRISPY bacon' - die helemaal niet gebakken was, laat staan krokant gebakken. Totaal slap; licht, licht roze streepjes vlees en spierwit vet. Ben terug gegaan om het te melden in de Kiosk op mijn retour en heb samen met de verkoper geconstateerd dat alle Sanday's sandwiches met bacon (Egg & Bacon + BLT) ook rauwe bacon bevatte. Ik heb Sanday's gemaild en zij zeggen dat het wel 'hoort' gebakken te zijn en dat de kwaliteits manager beter op zou letten maar - zonder resultaat. Op 16 okt, was ik weer op het station, ging naar de Kiosk en trof precies hetzelfde aan.....
Reputatie 2
Badge +4
De Consumentenbond vroeg aan ruim 2000 consumenten wat ze denken dat er allemaal in gepaneerd vlees zit en liet vervolgens de etiketten zien. De resultaten wekken veel ergernis bij de deelnemers.

Heb je voorbeelden van gepaneerd vlees waar ingrediënten in zitten die je niet verwacht? Deel ze met ons!

Maak een foto van de verpakking en het etiket en upload ze in dit topic. Wat valt je op aan het product?
Bij deze gehaktballetjes van de plus met maar liefst 13% vlees !

😠

Reputatie 2
Badge +4
Bedankt Cindy! Mocht je nog meer van dit soort voorbeelden tegenkomen, dan zie ik ze graag in dit topic terug!
Een vriendin van mij kreeg en heuse verassing als vegetarier op haar bordje. Bij de Lidl hier in Antwerpen had ze een Edammer burger gehaald. Natuurlijk ervan uitgaande dat ze een kaasburger had, zoals de naam doet vermoeden. Eenmaal thuis bleek in hele kleine lettertjes achterop het etiket vermeld te staan dat onder het paneerlaagje van de Edammer burger ook varkensvlees zit. Enkele dagen nadat is de burgers van haar heb gekregen eet ik ze zelf op. Dan stuit ik op een tweede verassing, de kaas is spoorloos. Een Edammer burger bestaande uit 98% varkensvlees zoals achterop staat vermeld en 0,6% Edammer kaas.
@Saskia: Dat lijkt me inderdaad op z'n minst even schrikken... In Nederland (waar wij ons werk op richten) heb je de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit die over dat soort onderwerpen gaat. In België is dat het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen. Je vindt hier de link naar hun website. Misschien is het wel nuttig om het verhaal daar te melden (en anderen dit soort verhalen te besparen). Succes.
Badge

@Saskia: Dat lijkt me inderdaad op z'n minst even schrikken... In Nederland (waar wij ons werk op richten) heb je de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit die over dat soort onderwerpen gaat. In België is dat het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen. Je vindt hier de link naar hun website. Misschien is het wel nuttig om het verhaal daar te melden (en anderen dit soort verhalen te besparen). Succes.

Geplaatst door Marc T. op Nov 9, 2015.

Waarom "en anderen dit soort verhalen te besparen"?????
Ik bedoel de 'verrassing' dat er (voor een vegetariër) vlees in zit. Als er gehandhaafd wordt, wordt de informatie wellicht duidelijker.Waarom "en anderen dit soort verhalen te besparen"?????

Geplaatst door Maria op Nov 9, 2015.[/quote]
Onlangs aangetroffen bij AH. Een 'roemruchte' aardappel, wat dat ook moge zijn. En ook nog romig. Een aardappel? Wie heeft er wel eens romige aardappels gezien? En dan verder nog: zacht geel vruchtvlees. Dat kan helemaal niet, want een aardappel is geen vrucht. En de schil is inderdaad rood. Maar prachtig? Wat is er prachtig aan een aardappelschil? Dit is een etiket met in elke zin een kletspraatje.

Reputatie 3
Badge +3

Ja hoor, daar heb je weer zo’n “rijkgevulde” (voorkant) variant. Met wel 7% hertenvlees en maar liefst 0,9% rode wijn (achterkant) . Hoofdingredient: water. Ps. Dit is feestdagen-ragout van Albert Heijn. En zoals iemand anders opmerkte: idioot, dat onbedoelde kogeltje.