Welk kletsplaatje heb jij gezien? Deel hier misleidende etiketten

• 11 September 2014
  • 136 reacties
  • 4723 Bekeken

Toon eerste bericht
Het topic is gesloten voor reacties

136 reacties

Knorr Beef Chimichurri, 'zonder toegevoegde smaakversterkers'. Wat zit er in de saus en de marinade: gistextract. Dat is toch een....smaakversterker?

Vraag Jumbo Hollandse Aspergesoep

In de Jumbo Hollandse aspergesoep (3 zakjes soeppoeder in een doosje) blijkt volgens de ingredientenlijst op het doosje helemaal niets aan asperges te bevatten. Mag het dan wel aspergesoep heten?

Ter vergelijking

In de "een kop soep asperge" -doos (3 zakjes) gekocht bij de Aldi zit volgens de lijst 4,7% asperges.
Hallo allemaal, op verzoek van het twitter kanaal van de consumentenbond het volgende:

deze lekkere zak chips met zwarte truffel verkopen ze bij de albert heijn en albert heijn to go, jammer dat er slechts 0.07% truffel in zit. Daar zul je dus weinig van proeven ben ik bang.
Na gelezen te hebben hoe gezond zeewier is, hebben we van ProLaTerre een bakje Zeeuwse Zeewierballen gekocht. Zie de mooie foto achterop met de verzekering dat het zeewier duurzaam op een speciale zeewierboerderij is geteeld. De smaak van de balletjes doet ons eerder aan meel en tofu denken. Waar is dat zeewier ?? Op de ingrediëntenlijst blijkt dat het 1,7% voorstelt, nog minder dan de toegevoegde peterselie.

Misleidende verpakking. Alleen van nature aanwezige suikers ... ???

Reputatie 1
Badge +1

Altijd gedacht dat > meer betekende, en < minder.

Hier mag je dus zelf kiezen of er meer of minder dan 30% suiker in zit.

En was het meervoud van Kid niet kids? Talenwonders hebben ze daar!

Hmmmmm lekker !!!!!

Met zachte Mascarpone.

Dat wil ik wel proeven.

Dom dom dom had eerst het etiket moeten lezen.

Wel appart, zachte mascarpone poeder ???
Achter op elk zakje pinda's staat

"Dit product kan sporen van pindas of noten bevatten

Ja dat mag ik hopen ja anders voel ik me best genaaid als die er niet in zouden zitten.. !

Op het doosje van die trekbommetjes van vroeger staat..

"Gelieve min. 6 meter afstand bewaren"

Hoe dan.? Mijn arm zijn nog niet eens de helft zo lang.!!!

Op een pak melk staat,

"Dit product bevat koemelk"

Nou zo kan ik nog wel even doorgaan haha
"Long lasting" kauwgum van de AH. Zodra het buitenste witte laagje gesmolten is, blijft er niets meer over van de smaak. Binnen twee minuten kun je de kauwgom weer uitspugen. Maar gelukkig staat het wel op de verpakking, want misschien ga je er dan toch in geloven?

Deze koekjes met "koffie"glazuur bevatten 0,3% instantkoffie. Overigens maak ik uit de afbeelding op dat er in de glazuur zelf geen koffie zit. Toch raar..

Reputatie 1
Badge +1
Ziehier: AH salade Tonijn "bereid met vrije-uitloopeieren". Wat bedoelen ze? Eieren van de tonijn? Volgens de ingredientenlijst 4% vrije-uitloopeieren. Van kippen, neem ik aan. Niet erg relevant t.o.v. de mogelijk niet-duurzaam gevangen tonijnen.

Op een pak Zwartebessensap van Appelsientje (=FrieslandCampina) staat groot Zwarte Bes en daaronder een stuk kleiner Met appel en Witte druif. Als je naar de ingrediëntenlijst kijkt is het belangrijkste onderdeel witte druiven (41%), gevolgd door appel (38%). Zwarte bes zit er maar voor 21% in.

Reputatie 5
Badge +5

Ziehier: AH salade Tonijn "bereid met vrije-uitloopeieren". Wat bedoelen ze? Eieren van de tonijn? Volgens de ingredientenlijst 4% vrije-uitloopeieren. Van kippen, neem ik aan. Niet erg relevant t.o.v. de mogelijk niet-duurzaam gevangen tonijnen.

Geplaatst door A. Latenstein v Voorst op Mrt 12, 2016.
Zucht... Misschien omdat een van de basisingredienten van salade toch echt wel mayonaise is...?
Beste Wicky, wat een mooi voorbeeld om de consument op het verkeerde been te zetten. Aangeven dat Wicky Framboos is verbeterd en tov andere kinderdranken 30% minder suiker heeft..... Jullie vergeten alleen even te zeggen dat de "verbeterde versie" 55% meer suikers bevat dan de oude Wicky Framboos!!!! SCHANDALIG!��

Nieuwsgierig geworden door uw post zit ik hier nu naar een fles appelsap zonder toevoegingen te kijken, zo'n beetje de gouden standaard zal ik maar zeggen, en lees 44kcal per 100gram. Daar blijft Wicky behoorlijk onder. Ik vind de verontwaardiging een beetje overdreven.

Beste Wicky, wat een mooi voorbeeld om de consument op het verkeerde been te zetten. Aangeven dat Wicky Framboos is verbeterd en tov andere kinderdranken 30% minder suiker heeft..... Jullie vergeten alleen even te zeggen dat de "verbeterde versie" 55% meer suikers bevat dan de oude Wicky Framboos!!!! SCHANDALIG!��

Geplaatst door Brianvandenberg op Mei 4, 2016.

Zonnatura oplosthee. Je denkt gezonde groene thee met kamille te kopen. Thuis kwam ik er achter dat het puur suiker is met een beetje kamille en groene thee extract!
Aspartaam is een kankerverwekkende stof , dat zit ook in lollys

Geplaatst door e-bakker op Jan 26, 2015.
Helaas, is nu juist dat dus kletspraat.

Aspartaam is een kankerverwekkende stof , dat zit ook in lollys

Geplaatst door Ruitjes84 op Mei 12, 2016.
Aspartaam zelf is niet kankerverwekkend. Maar het kan wel vervallen in methanol en formaldehyde (bij temperaturen boven de 30 graden). En die laatste stof is in hoge concentraties wel schadelijk voor je gezondheid. Om die reden moet je cola light niet in de zon laten staan en is aspartaam ook niet geschikt voor warme bereidingen.
Ook dit is kletspraat.

Aspartaam zelf is niet kankerverwekkend. Maar het kan wel vervallen in methanol en formaldehyde (bij temperaturen boven de 30 graden). En die laatste stof is in hoge concentraties wel schadelijk voor je gezondheid. Om die reden moet je cola light niet in de zon laten staan en is aspartaam ook niet geschikt voor warme bereidingen.

Geplaatst door e-bakker op Mei 12, 2016.
Reputatie 5
Badge +5
Maar los van het feit of dit kankerverwekkend is of niet: wat is het misleidende in dit etiket? Er staat toch gewoon op wat erin zit?
Het misleidende aan dit etiket is dat er op de voorkant van het doosje geadverteerd wordt voor tijm en sleutelbloem, terwijl dit er amper in zit. 0,1 promille is echt heel erg weinig!

Maar los van het feit of dit kankerverwekkend is of niet: wat is het misleidende in dit etiket? Er staat toch gewoon op wat erin zit?

Geplaatst door Aardvark op Mei 13, 2016.
U roept dat iets kletspraat is, maar legt niet uit waarom dat dan zo is.Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar aspartaam, dus ik zie niet zo goed in wat er precies kletspraat is?

Ook dit is kletspraat.

Geplaatst door e-bakker op Mei 12, 2016.
Geplaatst door A. Deen op Mei 12, 2016.
Reputatie 5
Badge +5

Het misleidende aan dit etiket is dat er op de voorkant van het doosje geadverteerd wordt voor tijm en sleutelbloem, terwijl dit er amper in zit. 0,1 promille is echt heel erg weinig!

Geplaatst door Aardvark op Mei 13, 2016.
Geplaatst door e-bakker op Mei 13, 2016.

Ok, wellicht dat u dat beter boven de foto had kunnen zetten: nu concentreert iedereen zich op de Aspartaam...
Wat valt daar aan uit te leggen, dat kunt u opzoeken. Er is plenty onderzoek gedaan en de uitkomst is dat het gebruik Aspartaam geen probleem is. Daarom wordt het ook gewoon gebruikt, wat heel merkwaardig zou zijn als je er kanker van zou krijgen. Let wel, ik sluit discussies over het gebruik van zoetstoffen in relatie tot obesitas heel expliciet uit want daar is wat mij betreft het laatste woord zeker nog niet over gezegd maar goed, daar hadden we het dan ook niet over.

U roept dat iets kletspraat is, maar legt niet uit waarom dat dan zo is.Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar aspartaam, dus ik zie niet zo goed in wat er precies kletspraat is?

Geplaatst door e-bakker op Mei 13, 2016.