Welk kletsplaatje heb jij gezien? Deel hier misleidende etiketten

• 11 September 2014
  • 136 reacties
  • 4723 Bekeken

Toon eerste bericht
Het topic is gesloten voor reacties

136 reacties

Die ervaring deel ik compleet niet. Ik heb juist uitstekende ervaring met de AH webcare en dit waren kort geleden nog wel kipsate broodjes dus een vergissing ligt voor de hand. Het lijkt mij logisch dat je je geld terugkrijgt als je daar om vraagt zelfs als je ze gewoon niet lekker vondt, laat staan dat ze verkeerd aangeduid waren.
@A.Deen, u kunt graag een positief voorbeeld, of meerdere voorbeelden, noemen ... diversiteit is altijd welkom en open discussies ook.

1 - Ik heb een schrootkogeltje in AH-vlees door Zaandam niet in de buurt van uitgelegd kunnen krijgen. Het is in Nederland namelijk verboden met schroot te schieten ...

2 - Toen mijn fileaal stopte met hele Allinson-broden, lag het volgens de filiaalleider aan Zaandam, die hele broden van de lijst had gehaald, terwijl er een week later héle broden in de (verplichte) Bonus weer in de schappen lagen. Later lag het dan weer aan de filiaalleider, die geen hele broden meer in Zaandam bestelde ... maar ik zou wèl hele broden kunnen bestellen. "Hele broden kunt u in dit filiaal helemaal niet bestellen, want ze staan bij ons niet in het bestelsysteem ... " bitste de filiaalleider weer terug!

Niet, dat ik een vijandige houding t.o.v. AH zou hebben, mijn opa was kruidenier bij AH en juist daardoor wil je trots/loyaal met het bedrijf blijven. Natuurlijk worden er net zoals in uw en mijn bedrijf fouten gemaakt en die worden toch alleen maar opgelost door erover te communiceren ... en juist dàt lukte niet! en dáárom neem ik géén contact op met wie dan ook m.b.t. kip mèt of zònder kop en vega-saté-broodjes!

Verder is AH een top-bedrijf waar iedereen zich er uit de naad werkt om dat zo te houden!
Reputatie 5
Badge +7

Onze actie Kletsplaatjes richt zich op misleidende informatie over ingrediënten. Meestal gaat het over misleidende smaakaanduidingen of afbeeldingen op de verpakking, niet over de naam van een product. Als consumenten dit soort namen misleidend vinden, is het goed als fabrikanten ze niet meer mogen gebruiken.

Heeft de bond hier eigenlijk een mening over? Dit past in een lopende maatschappelijke discussie waarbij gesteld is dat producten die geen vlees bevatten ook geen benaming zouden moeten krijgen die op vlees duidt. Vegetarisch gehakt zou wellicht net kunnen als je ook rundergehakt of varkensgehakt kent maar vegatarische kip is simpelweg misleiding. Het moet wel even vermeld worden dat het idee uit de "vleeschhoeck" komt en ik mij voor kan stellen dat "bruine groentenpulp" nou ook weer geen hardloper gaat worden.

Geplaatst door A. Deen op Jul 11, 2017.
t drinkpakje kende ik nog niet en zal ik ook nooit gaan kopen, mooi voorbeeld voor de wall of shame?

Bij AH gekocht: duur merk Healthy People Cranberrysap.

Wat blijkt? Groot op etiket voorzijde: "CRANBERRY" Superfruitmix.

Maar wat blijkt? Maar liefst 80% (!!!) is APPELSAP en slechts 20% Cranberrysap. Hoezo Healthy People? Volgens mij zeer misleidende informatie die verboden zou moeten worden..

Geen verwijdbaar gesjoemel op de verpakking ... of op het declaratie-etiket

Fruitmix, appel en cranberry, staat er toch duidelijk op de voorkant van het pak.

De foto is smaakmakend misleidend (een eye-catcher), maar de tekst Ècht niet. Maar smaakt 100% cranberry Überhaupt wel en wat zou dat dan moeten kosten?
Wij verschillen dus heel duidelijk over deze misleiding. U denkt echt dat alle consumenten alle teksten - zelfs die doelbewust in zeer klein lettergrootte zijn aangegeven - volledig lezen voor aankoop? Dat is een echte illusie zoals wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond. De suggestie van puur cranberrysap is hier overduidelijk in beeld en woord en komt de teleurstelling thuis zodra je de zeer kleine lettertjes gaat lezen.

We verschillen niet zÓveel van mening, maar ons tempo is anders ...

U heeft uw doel maximaal bereikt, namelijk andere consumenten erop te wijzen, dat de eerste indruk door de verpakking optisch een verkeerde indruk geeft. Inmiddels zijn we als consument hieraan gewend, maar dat is de gok van de producenten en is het wachten op duidelijkere regelgeving. Tenminste een grote appel had m.i. mee-afgebeeld moeten worden om beter te informeren. Waarschijnlijk smaakt dit drankje zo goed, dat het commentaarloos in de schappen blijft staan

Tegenmaatregel:

1 - blijven publiceren, dat hier optisch de (absolute) on-waarheid wordt getoond

2 - de reclamecode commissie aanschrijven, dat hier (in advertenties) gesjoemeld wordt

3 - organisaties (zoals de CB) verzoeken hier een rechtsgang van te maken

Eerder had ik al bericht, dat in D-LÜbeck een rechter verboden heeft om een vruchtenjam naar de afgebeelde vrucht te benoemen alhoewel er 52% aardeien werd gebruikt (Schwartau-jam). Het oordeel is nog niet rechtsgeldig, maar alvast een mijlpaal voor internationale spelregels.

https://community.consumentenbond.nl/voeding-levensmiddelen-9/schwartau-jam-is-nu-ambtelijk-pure-sjoemel-jam-2809

Zojuist wat gemerkt in de AH Terwijde in Utrecht. Daar hebben ze heel speciaal Waldkorn classic brood. Heel verpakt is het meergranenbrood met als ingredienten tarweBLOEM. Maar half verpakt is het opeens volkorenbrood geworden met als ingredient tarweMEEL. Nou is volkoren een beschermde naam. Even nazoeken leert dat Waldkorn classic een meergranenbrood is. Dat dus zeker niet volkoren genoemd mag worden. Niet erg netjes van de AH. En boovendien in strijd met het Warenwetbesluit Meel en Brood.

Reputatie 6
Badge +3
Wij verschillen dus heel duidelijk over deze misleiding. U denkt echt dat alle consumenten alle teksten - zelfs die doelbewust in zeer klein lettergrootte zijn aangegeven - volledig lezen voor aankoop? Dat is een echte illusie zoals wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond. De suggestie van puur cranberrysap is hier overduidelijk in beeld en woord en komt de teleurstelling thuis zodra je de zeer kleine lettertjes gaat lezen.

Ik vind dat je wel ontzettend naïef bent als je, je laat leiden door de verpakking en niet kijkt wat erin zit.
Reputatie 5
Badge +7
De actie Kletsplaatjes wordt voortgezet met een vernieuwde actiepagina: Dit deugt niet! In het nieuwe topic Voedselverpakking gezien die te mooi is om waar te zijn? Laat het weten! blijven we graag foto's ontvangen van voedselverpakkingen die een verkeerde indruk van het product geven. Neem een kijkje en upload jouw foto!