Welk kletsplaatje heb jij gezien? Deel hier misleidende etiketten

• 11 September 2014
  • 136 reacties
  • 4723 Bekeken

Voel jij je ook misleid als je in de supermarkt weer eens op het verkeerde been bent gezet door een foutief etiket? Soms zie je ingewikkelde ingrediëntenlijsten, soms uitspraken en beloftes waar je eigenlijk alleen maar om kan lachen.Update oktober 2016

Omdat fabrikanten nog steeds hun best doen de kleine lettertjes te verhullen met mooie afbeeldingen, besloten wij een paar fabrikanten maar eens te bellen! Kijk en luister mee in het filmpje!

Zie jij ook wel eens een misleidend etiket waar je andere consumenten voor wilt waarschuwen, of zie je de humor in van sommige leuzen op verpakkingen? Maak een foto en upload ze hier in jouw reactie!

Update 26 september 2017
De actie Kletsplaatjes wordt voortgezet met een vernieuwde actiepagina: Dit deugt niet! In het nieuwe topic Voedselverpakking gezien die te mooi is om waar te zijn? Laat het weten! blijven we graag foto's ontvangen van voedselverpakkingen die een verkeerde indruk van het product geven. Neem een kijkje en upload jouw foto!

Het topic is gesloten voor reacties

136 reacties

Communitylid N. al Habib deelde onderstaand kletsplaatje:

The Atlantic Ocean is no Mediterranean Sea

Hoewel enigszins misleid zie ik toch ook de humor wel in van een zojuist gekochte Engelse jam bij Lidl. Het merk luidt HATHERWOOD en het betreft "lemon marmelade with fine lemon peels". Aan de zijkant van de met vreugde gekochte pot zie ik een logo met de Engelse vlag. Dus hoera! Thuis gekomen lees ik echter enige kleine lettertjes onder de Engelse tekst "Produced in Germany". Ja, ja. Ik begrijp nu volledig de uittreding van de Engelsen uit de EU.

Jules van der Werff
Bij deze gehaktballetjes van de plus met maar liefst 13% vlees !

😠

Ook dit is kletspraat.

Aspartaam zelf is niet kankerverwekkend. Maar het kan wel vervallen in methanol en formaldehyde (bij temperaturen boven de 30 graden). En die laatste stof is in hoge concentraties wel schadelijk voor je gezondheid. Om die reden moet je cola light niet in de zon laten staan en is aspartaam ook niet geschikt voor warme bereidingen.

Geplaatst door e-bakker op Mei 12, 2016.
Heeft de bond hier eigenlijk een mening over? Dit past in een lopende maatschappelijke discussie waarbij gesteld is dat producten die geen vlees bevatten ook geen benaming zouden moeten krijgen die op vlees duidt. Vegetarisch gehakt zou wellicht net kunnen als je ook rundergehakt of varkensgehakt kent maar vegatarische kip is simpelweg misleiding. Het moet wel even vermeld worden dat het idee uit de "vleeschhoeck" komt en ik mij voor kan stellen dat "bruine groentenpulp" nou ook weer geen hardloper gaat worden.
Die ervaring deel ik compleet niet. Ik heb juist uitstekende ervaring met de AH webcare en dit waren kort geleden nog wel kipsate broodjes dus een vergissing ligt voor de hand. Het lijkt mij logisch dat je je geld terugkrijgt als je daar om vraagt zelfs als je ze gewoon niet lekker vondt, laat staan dat ze verkeerd aangeduid waren.
Wat valt daar aan uit te leggen, dat kunt u opzoeken. Er is plenty onderzoek gedaan en de uitkomst is dat het gebruik Aspartaam geen probleem is. Daarom wordt het ook gewoon gebruikt, wat heel merkwaardig zou zijn als je er kanker van zou krijgen. Let wel, ik sluit discussies over het gebruik van zoetstoffen in relatie tot obesitas heel expliciet uit want daar is wat mij betreft het laatste woord zeker nog niet over gezegd maar goed, daar hadden we het dan ook niet over.

U roept dat iets kletspraat is, maar legt niet uit waarom dat dan zo is.Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar aspartaam, dus ik zie niet zo goed in wat er precies kletspraat is?

Geplaatst door e-bakker op Mei 13, 2016.
Nieuwsgierig geworden door uw post zit ik hier nu naar een fles appelsap zonder toevoegingen te kijken, zo'n beetje de gouden standaard zal ik maar zeggen, en lees 44kcal per 100gram. Daar blijft Wicky behoorlijk onder. Ik vind de verontwaardiging een beetje overdreven.

Beste Wicky, wat een mooi voorbeeld om de consument op het verkeerde been te zetten. Aangeven dat Wicky Framboos is verbeterd en tov andere kinderdranken 30% minder suiker heeft..... Jullie vergeten alleen even te zeggen dat de "verbeterde versie" 55% meer suikers bevat dan de oude Wicky Framboos!!!! SCHANDALIG!��

Geplaatst door Brianvandenberg op Mei 4, 2016.

Klopt, en het wordt ook in grote hoeveelheden chemisch bereid.

Geplaatst door Kwiebje op Mrt 3, 2017.

Serieus? Ik dacht dat citroenzuur geprocedeerd werd met behulp van een schimmel en niet mbv organische chemie.
Laat u nu bewust het woord wetenschappelijk achterwege? Heel terecht overigens. Er is op internet inderdaad voldoende "informatie" te vinden waaruit zou moeten blijken hoe kankerverwekkend aspartaam is, evenals de gevaren van wifi straling, het verband tussen vaccinatie en autisme en het feit dat evolutie niet bestaat en de aarde 10.000 jaar oud is. Dat alles heeft echter niets te maken met wetenschap. Verder is het als altijd, ik kan het geloof er niet bij geven en ú mag gewoon geloven wat ú wil.

En er is ook plenty onderzoek gedaan waaruit blijkt dat aspartaam wel degelijk schadelijk is.Overigens is het geen geheim dat veel onderzoeken door de fabrikanten zelf gesponsord worden.Het grappige is dat de link waar u naar verwijst op wikipedia melding maakt van de formaldehyde. En als u had doorgeklikt dan had u zelf kunnen lezen dat formaldehyde schadelijk en bewezen carcinogeen is.

Geplaatst door e-bakker op Mei 16, 2016.

Waar staat hier KIP-saté-broodje ...

"Kip" is inmiddels gevlogen ...of vrijlopend?

Geplaatst door hänschen klein op Jul 11, 2017.

Ha ha, heel scherp. Goed dat er nog iemand oplet.
Helaas, is nu juist dat dus kletspraat.

Aspartaam is een kankerverwekkende stof , dat zit ook in lollys

Geplaatst door Ruitjes84 op Mei 12, 2016.
Ja, en het is laurierdrop van weleer. Dus het ligt er al een tijdje...

En toen had de biologische melk van de Albert Heijn ook ineens een plastic schroefdop. Albert Heijn zegt in een reachtie dat klanten daar zelf om gevraagd hebben, het zou namelijk 'wel handig' zijn. Natuurlijk is zo'n dop handig, maar is mÉÉr plastic nou beter voor het milieu?
Na gelezen te hebben hoe gezond zeewier is, hebben we van ProLaTerre een bakje Zeeuwse Zeewierballen gekocht. Zie de mooie foto achterop met de verzekering dat het zeewier duurzaam op een speciale zeewierboerderij is geteeld. De smaak van de balletjes doet ons eerder aan meel en tofu denken. Waar is dat zeewier ?? Op de ingrediëntenlijst blijkt dat het 1,7% voorstelt, nog minder dan de toegevoegde peterselie.

Net een pot biologische pindakaas gekocht. Wat zit er ook in?? Transvetten. Niet veel biologisch aan.
De feiten "kloppen" per 100 gram (alhoewel ik op een veel hoger aantal kcal per 100 gram uitkom voor die boterham met pindakaas). Maar die hele Whopper opeten, levert je volgens de site van Burger King toch echt 617,6 kcal op... Die boterham met pindakaas is maar 215 kcal (volgens de calorienmeter van het voedingsbureau, 85 kcal voor de boterham en 132 kcal voor de pindakaas).

Netjes vind ik het niet. Het wekt bewust de suggestie dat die Whopper gezonder is dan de boterham met pindakaas. Toegegeven, hij is wel lekkerder.

Een vriendin van mij kreeg en heuse verassing als vegetarier op haar bordje. Bij de Lidl hier in Antwerpen had ze een Edammer burger gehaald. Natuurlijk ervan uitgaande dat ze een kaasburger had, zoals de naam doet vermoeden. Eenmaal thuis bleek in hele kleine lettertjes achterop het etiket vermeld te staan dat onder het paneerlaagje van de Edammer burger ook varkensvlees zit. Enkele dagen nadat is de burgers van haar heb gekregen eet ik ze zelf op. Dan stuit ik op een tweede verassing, de kaas is spoorloos. Een Edammer burger bestaande uit 98% varkensvlees zoals achterop staat vermeld en 0,6% Edammer kaas.
wat ik enorm misleidend vindt is als heel groot of iets kleiner op staat geen suiker aan toegevoegd. Meestal of eigenlijk bijna altijd zit er dan zoetstoffen aan toegevoegd wat bij mij gewoon onder suiker valt.

Zonnatura oplosthee. Je denkt gezonde groene thee met kamille te kopen. Thuis kwam ik er achter dat het puur suiker is met een beetje kamille en groene thee extract!
Reputatie 3
Badge +3
Lekkere vla hoor. Maar eh, als het lekkerder is met stukjes cake (ene kant van de verpakking) en er staan allemaal stukjes op de verpakking afgebeeld, waarom zitten ze er dan niet in (andere kant)..oh ja, ik zie het, dat heet serveertip. En dan kun je de verpakking lekker misleidend maken..

Reputatie 3
Badge +3
ps: webbeheerder, als je op de CB site intikt Kletspr/laatjes, kom je nergens uit waar je als lid een kletsplaat-voorbeeld kunt opsturen. Ook binnen de community is het wel even zoeken. Of is de actie al beeindigd?
Reputatie 3
Badge +3
Gedroogd zeezout. Op boerenaardappelen. Okee, dat van dat ambachtelijke weten we nu wel, maar hoe zou een stadsaardappel met nat zeezout smaken?

Reputatie 3
Badge +3

Ja hoor, daar heb je weer zo’n “rijkgevulde” (voorkant) variant. Met wel 7% hertenvlees en maar liefst 0,9% rode wijn (achterkant) . Hoofdingredient: water. Ps. Dit is feestdagen-ragout van Albert Heijn. En zoals iemand anders opmerkte: idioot, dat onbedoelde kogeltje.

Reputatie 3
Badge +3
Het is geen levensmiddel, en ook geen echt kletspraatje, maar o,o,o, wat kan ik lang nadenken over zo'n woord: "Probleemvervuiling". Prachtig. prachtig.