Wil jij weten waar je eten vandaan komt?

• 1 November 2016
  • 8 reacties
  • 711 Bekeken

Badge +1
Op biefstuk kan je zien waar de koe is geboren en waar hij geslacht is. Ook bij groente en fruit staat in de supermarkt het land van herkomst aangegeven. Dan weet je of de appel uit bijvoorbeeld Nederland of Chili komt. Let jij daarop als je boodschappen doet? Koop je soms iets wel of juist niet als je ziet waar het vandaan komt?

Op veel andere voedingsmiddelen staat geen informatie over de herkomst. Zou je daarover graag meer informatie willen? En waarom?

Voor een artikel over de herkomst van eten ben ik benieuwd naar je mening.

8 reacties

Denk vaak meer aan het waarheidsgehalte want als er staat komt uit Chili is dat dan ook zo.

Hoe kan je dit checken mandarijnen die blijkbaar uit Spanje komen geeft de consument een vertrouwd gevoel maar komen deze niet stiekem ergens anders vandaan....alles is marketing in deze wereld
Badge +1
Bedankt voor je reactie. Dat is inderdaad weer een volgende vraag: klopt de informatie over de herkomst van voedingsmiddelen als hij wordt gegeven daadwerkelijk? Het lastige is ook nog eens dat dit heel moeilijk te controleren is in een laboratorium.
Reputatie 1
Ik kijk altijd naar de herkomst van produkten als groenten, fruit, vlees en vis. Ik wil liefst dat deze produkten geen lange reis maken tot mijn bord. Zo koop ik nooit groenten dat van b.v landen uit Zuid-Amerika komen, ik vind dat wij hier - in Europa- genoeg keus hebben. Gisteren heb ik nogwalnoten laten liggen omdat ze uit de VS kwamen. Ik vind dat zo raar, de europese productie is prima, waarom wordt dit produkt van zo ver gehaald ? Het zelfde voor wijn. Ik vraag me altijd af waarom in Nederland zoveel wordt geimporteerd uit Chili of Zuid-Afrika terwijl wij zoveel goede wijnen in Europa hebben. Dus ja voor mij is het belangrijk om de herkomst te weten. Als het niet vermeld is koop ik niet.
Ik let er ook altijd op. Als het er niet bij staat, vraag ik er soms zelfs naar. Zo koop ik liever geen knoflook uit China, in de winter geen spercieboontjes en tijm uit Egypte en liefst geen vlees afkomstig uit het buitenland. Ik wil weten wat ik eet en waar he vandaan komt, zo veel mogelijk.
Badge

Het is inmiddels juli en helaas zag ik bij de Jumbo geen knoflook uit Europa terwijl die volgens mij nu toch in Europa geoogst zou kunnen zijn, maar knoflook uit China. Zelfs de biologische knoflook  van de Jumbo blijkt afkomstig uit China. Als consument wil ik graag produkten kopen die niet alleen in teelt maar ook wat vervoer betreft het milieu zo min mogelijk belasten. Mijn wens is dat de EU  met regelgeving en belasting heffing er aan bijdraagt dat produkten uit Europa in ieder geval niet duurder zijn dan dezelfde uit andere werelddelen. Ik vraag me af of de consumentenorganisaties in de Europese landen hier niet meer op kunnen aandringen.

Helaas is het niet altijd even duidelijk waar produkten vandaan komen en zou ik dat wel graag willen weten.  Wanneer ik zie dat de flageolets uit Tanzania komen, laat ik ze liggen in het schap en vervang ik ze wel door andere peulvruchten die een minder lange weg hebben afgelegd. Soms is de herkomst van produkten niet duidelijk. Op de website van Albert Heijn zie ik bijv. bij de herkomst van knoflook “zie de achterzijde” of “Klasse I”.  Dat maakt me niet veel wijzer. 

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb het altijd raar gevonden , dat veel van onze voeding de grens over gaat , terwijl regelmatig dezelfde producten bij ons in de schappen van ver en soms heel ver komen . Er op letten heeft niet veel zin als we niet kunnen kiezen . Onze voorkeur gaat uit naar waar mogelijk producten uit eigen land . Maar misschien willen ze de internationale vervoerders flink aan het werk houden ? :thinking::yum:

Bedankt voor je reactie. Dat is inderdaad weer een volgende vraag: klopt de informatie over de herkomst van voedingsmiddelen als hij wordt gegeven daadwerkelijk? Het lastige is ook nog eens dat dit heel moeilijk te controleren is in een laboratorium.

Nee, vaak klopt er geen ene jota van, bij de groenten. Vaak staat op het schap iets anders dan op de transportdoos. Dat komt omdat de hh groente jongens daar, laten we zeggen, geen prioriteit in hebben. De klanten klagen niet, dat is echt not done. Als je er om vraagt is het antwoord “ huwh”, of op zijn best “o, ik zal er naar kijken”. Niet dus. Je mag al blij zijn als de prijzen enigszins in de buurt van het groente-artikel staan.

Reputatie 1

Vele landen hebben hun eigen beleid wat betreft voeding. Ook binnen ons "verenigd” Europa.:triumph:

In Spanje mag er bijv. veel meer gespoten worden aan pesticiden en insecticiden dan in Nederland. Het vlees uit Nederland heeft doorgaans een totaal andere (ik vind mindere) kwaliteit dan uit bv België, Duitsland en Frankrijk.

Net als bij keurmerken zou er eens een eenduidig systeem moeten komen en niet allerlei verwarrende systeempjes. Objectieve maatstaven. Meetbaar dus. En daarop ook fors handhaven. Allerlei louche, gewetenloze bedrijven zullen het dan niet meer redden. In Europa, maar zeker ook in Nederland.

Reageer