Vraag

Zelf groente verbouwen: welke grond?

Sinds vijf jaar woon ik op arme zandgrond en ik krijg de moestuin niet van de grond. 
ik wil verhoogde bakken gaan gebruiken, maar welke grond koop ik dan? Waar zitten geen pesticiden in? Advies van tuincentra vertrouw ik niet, die  blijven zogenaamde  ‘bijenplanten’ verkopen waarop pesticiden zitten (bron: leefmilieu.nl). dat zegt voor mij genoeg. 

19 reacties

Vraag eens rond bij andere mensen met een moestuin. Zoek bij plaatselijk/regionale natuurorganisaties en educatiecentra.

Reputatie 5
Badge +3

Tuinier je op eigen grond of ben je lid van een volkstuinvereniging.

Tuinieren kost veel tijd en je moet niet te moeilijk beginnen. Gewoon je kennis opbouwen. Dat kan ook op diverse fora. Het internet staat er vol mee. Vooral als je zonder gif of biologisch wilt verbouwen. Eerst iets traditioneler beginnen kan ik je ook aanraden.

Planten moet je ook niet kopen. Alles zaaien. Eventueel koop je daarvoor biologisch geteeld zaad. Dat doe ik in principe nooit. In het zaadje zit bijna geen gif meer (als het er al in heeft gezeten)In verhouding tot de grootte van de uiteindelijke planten valt het weg in de achtergrondvervuiling.

Verhoogde bakken is eigenlijk niet nodig. Alleen als het grondstuk echt te laag is. Als het helemaal niet wil, heb je dan wel aan bemesting gedacht. Of eventueel een grondtest.

Reputatie 7
Badge +6

Wij hadden in het verleden ook de indruk dat de grond van onze moestuin niet goed was . Toen was er een mogelijkheid bij Welkoop om een monster van de grond te laten analyseren . Daarna kwam er een advies uitrollen hoe we de grond konden verbeteren door bijmenging van wat nodig was . Werkte perfect . 

Vraag eens rond bij andere mensen met een moestuin. Zoek bij plaatselijk/regionale natuurorganisaties en educatiecentra.

Ik bedoel dus eerst en vooral vragen bij mensen met ervaring met jouw type grond; in de buurt dus. Arme zandgrond kan echt heel slecht zijn. Van dat spul waar regenwater gewoon op blijft staan en het water daarna in de diepte verdwijnt zodat de grond drie dagen na een hoosbui alsweer kurkdroog is.

Reputatie 7
Badge +6

Tuingrond van de bouwmarkt wordt gebruikt voor dit doel. Ik liep nog te denken om grond bij een boer te halen. Maar die heeft daar vanaf vroegere tijden pesticiden gebruikt naargelang de normen en voorschriften waren. Dus dat zal ook niet de bedoeling zijn. Dan rest de vraag: wat blijft er dan nog over? Waar is er nog maagdelijke teelgrond onaangeroerd sinds de tijd van Adam en Eva?

Ik zou zelf gewoon tuingrond nemen, dat is in de fabriek helemaal precies samengesteld inclusief kunstmest en N-P-K. Plantjes kweken deed ik met potgrond in plastic koffiebekertjes, groeien als een tierelier en dan na IJsheiligen de grond in.

Badge +8

Off topic reacties verwijderd.

Reputatie 7
Badge +6

@ChristinaR, wij nemen elk jaar gewoon zaden uit het rek van de Lidl, we hebben er elk jaar prima resultaat van. We kweken ze vanaf januari/februari voor in bekertjes met potgrond in een plantenrek op wieltjes die we 's avonds weer binnen kunnen rijden waar het warm is. Na IJsheiligen is er geen nachtvorst meer en kunnen ze de grond in. Ze hebben dan een flinke voorsprong om het te overleven. 

Voorkweken in potgrond.
Kan ook in een kweekkas. 
Na IJsheiligen de grond in.
In augustus kunnen we oogsten.
Uit de regentonnen elke avond flink water geven. 
Je moet er steeds zijn om het onkruid weg te halen. 

Reputatie 7
Badge +6

Bij ons is niet zozeer het onkruid het probleem . Meer de onuitgenodigde mee-eters . Vooral slakken . En de vogels pikken in de rijpste appels . 

Reputatie 7
Badge +6

Ja @Wiersum dat was bij ons ook een probleem. Sommige planten kunnen ertegen zoals tomaat, wortel, ui, maar ander andere was het vervelend. Dat is het probleem met telen in open grond, het staat zo miooi in de blaadjes maar dat is alleen in die mooie kassen of zo. Er was zo'n slakkenval maar die vond ik maar niks, ze hebben een ellendige dood. Je kon ook blauwe korrels strooien, dat hielp wel. Ja, aan de rijoe appels wordt snel gegeten. Radijs vind ik lekker, maar daar kruipen wormpjes in. Dus op den duur plant je alleen nog wat het goed doet zoals sperciebootjes.

Reputatie 7
Badge +6

Vooral op warme zomeravonden na regen gaan de slakken lopen  . Dat is het beste moment om ze te vangen  Nee , de diverse middeltjes gebruik ik niet en bij gif gaan de dieren die ze eten ook dood . Ik schep ze op met een lepel en wip ze in een emmertje en gooi ze bij ons over de sloot in het natuurgebied achter ons . Daar mogen ze hun leventje voortzetten . Door het wegvangen en de droogte zijn er nu heel weinig bij ons . Bonen doen het bij ons ook erg goed en tomaten hebben we in onze kas . Mollen moet ik trachten te dresseren dat ze alleen op het juiste moment de moestuin omspitten en niet het gazon . 🤔😁

Reputatie 7
Badge +6

Zo is mijn filosofie ook, die diertjes hebben net zoveel recht om te leven, dus laten leven. Telkens met een lepel terug naar het bos doen is een mooie oplossing, maar ze zullen blijven terugkomen.

Om mollen te verjagen hadden we zo'n mollenverjager op zonnecellen van de Lidl die je in de grond steekt. Hij trilt dan om de haverklap en maakt een piepgeluid als je dat instelt. Dat werkte heel goed. Hij staat op de onderste foto aan de rechtse kant in het midden. Op een gegeven moment krijgen de mollen door dat het lekker eten is in de moestuin en komen ze steeds terug. Wespen komen zich ook graag tonnetje rond eten aan rijpe appels, hopeloos, en je moet nog uitkijken ook.

Zo is mijn filosofie ook, die diertjes hebben net zoveel recht om te leven, dus laten leven.

Onze katten, egels, reigers en marters hebben daar minder moeite mee. We hebben dan ook geen last van muizen, grote insecten, kikkers en ratten. Helaas blijken de egels geen naaktslakken te lusten, althans het staat erg laag op hun voorkeurslijstje. Ook helaas zijn er veel meer luizen dan de vele lieveheersbeestjes op kunnen en zijn er niet genoeg solitaire wespen om de witte vlieg in toom te houden. Maar het is wel mooi om te zien dat de natuur je helpt.

Reputatie 7
Badge +6

Klopt , @Harrie LPP . De natuur zoekt altijd weer naar een evenwicht . Elkaar opvreten hoort daar bij . Menselijk ingrijpen is vaak tegennatuurlijk  en de gevolgen daarvan in groter verband zijn bekend . Echter op kleine schaal op een verstandige manier schade beperken zal niet erg zijn . Dat geldt ook voor de manieren van grondverbetering , wat eigenlijk het topic was …. 😉

...manieren van grondverbetering , wat eigenlijk het topic was …. 😉

Oké. Daar is nog weinig over gezegd. Maar we kennen de grond niet precies en weten ook niet van de beschikbaarheid van flinke hoeveelheden compost en de aanwezigheid van een auto met aanhanger voor die compost. Bij veel gemeenten kun je bijvoorbeeld regelmatig gratis compost halen. 

Reputatie 4
Badge +5

@Jan Mooi zo’n moestuintje, daar wordt ik wel een beetje jaloers op.

Dus op den duur plant je alleen nog wat het goed doet zoals sperciebootjes.

Ik zelf krijg zelfs de AH moestuin zaadjes niet uit de grond😂

Groene vingers heb ik zeker niet.

In de stadsregio is dat meestal ook niet te doen, of je moet een volkstuintje hebben, maar daar mag je dan geen schuurtje of huisje op zetten.

Mijn vader had ooit wel een stukje grond achter zijn huis en dan had je inderdaad onbespoten groente en fruit uit eigen tuin.

Of verhuizen naar het “mooie Brabantse land”? Voorlopig moet ik het nog maar met jou foto’s doen.

“Zandgrond” in de omgeving van de Drunens Duinen is mij wel bekend, om te wandelen en te fietsen.

Reputatie 7
Badge +6

Het mooie Drentse is ook een mogelijkheid . 

Reputatie 7
Badge +6

Reputatie 7
Badge +6

Reputatie 7
Badge +6

@Gebruiker1644596728 het Brababtse land is niet verkeerd maar zoals je ziet op de foto's is het in Drente goed toeven met veel ruimte. Mooie kas daar en het groeit goed. En in Duitsland is de benzine 40 cent/liter goedkoper en in België maar 25 cent. 

En groene vingers is niet zo moeilijk, planten groeien goed bij 18-22°, en elke avond beetje water geven en de hele dag zon. Dan lukt het wel. Ga eens in de kas kijken, dan weet je het. Nachtvorst kunnen ze niet tegen en van koude nachten groeien ze langzaam.

Reageer