Consumentenbond.nl

Zelfscannen Albert Heijn

Sinds een paar maanden heeft de lokale Appie nu ook zelf scannen. Ik heb het geprobeerd en ik ben er niet enthousiast over. Met een mandje aan de arm en een lijstje in de hand kom ik sowieso één hand tekort om die scanner beet te houden dus dat doe ik niet meer. Nou stond er gisteren een flinke rij en heb ik de boodschappen aan de terminal gescand en na afloop bleef bij mij een gedachte hangen. Als ik het werk van de cassiere zelf moet doen waarom krijg ik daarvoor in ruil dan geen korting. Mij lijkt 50 cent een afdoende beloning en je maakt mij niet wijs dat ze daar zelf niet al over nagedacht hebben. Moeten we het zelf scannen eerst massaal boycotten voordat Appie met een redelijke remuneratie over de brug komt?

27 reacties

Zolang het zelf scannen niet verplicht is, lijkt het mij het beste om het volledig links te laten liggen.
En als ze je nu €0.50 geven als je het zelf doet?
En als ze je nu €0.50 geven als je het zelf doet?
In dat geval dient zich een ernstige filosofische kwestie aan, waarover ik vanaf nu zeker ga nadenken.

Ik wil natuurlijk wel op alles voorbereid zijn.
Reputatie 7
Badge +7
Interessante kwestie @A. Deen!
Zelf doe ik meestal boodschappen bij een Albert Heijn XL waar het vaak erg druk is. Ik gebruik dan een winkelwagen waar een houder in zit voor de scanner, en vind het qua gebruiksgemak prima. Ook ervaar ik de mogelijkheid tot scannen als erg handig, omdat ik veel sneller klaar ben. Ik hoef namelijk niet in de (lange) rij te staan bij de kassa, en daarnaast leg ik al mijn boodschappen direct in mijn boodschappentas zodat ik ze direct mee kan nemen na het betalen. Ook dat is tijdbesparend, aangezien ik niet alles in een wagentje/mandje leg, vervolgens op de band, en daarna weer in de tas.
Een korting op mijn boodschappen hoeft daarom voor mij persoonlijk niet.

Wel ben ik met je eens dat wanneer je het scannen eerder als lastig ervaart, AH er best iets tegenover zou mogen zetten, indien AH scanners boven caissières verkiest. Gelukkig heb je nu (nog) de keuze. 🙂
Een korting op mijn boodschappen hoeft daarom voor mij persoonlijk niet.
Blijkbaar zijn de salarissen bij de Consumentenbond meer dan in orde. ☺
. Gelukkig heb je nu (nog) de keuze. 🙂

Tot het moment dat de AH de winkel vol hangt met camera's en ander electronisch spul, om je te volgen om te zorgen dat je wel eerlijk afrekent. En dan vervolgens gaan mensen klagen over 'het verlies aan privacy'....

Dit is gewoon weer de val waar mensen instinken keer op keer op keer op keer:
People say they want to protect their personal information, but new research shows privacy tends to take a backseat to convenience and can easily get tossed out the window for a reward as simple as free pizza.

En nu is het dus geen gratis pizza, maar (vermeend) gemak
Ik vind het scannen een uitkomst. De beloning ligt voor mij in het feit dat mijn boodschappen al ingepakt zijn als ik bij de kassa kom, waar ik dan vervolgens ook veel sneller klaar ben. Dus hoezo geld toe? (En ik werk niet bij de consumentenbond, sterker nog, ik ben werkloos)
Je hebt altijd de keuze om het niet te doen hè.
Alleen bij Jumbo doe ik het niet meer, daar hebben zo’n beetje 100% controle en schiet het wat mij betreft het doel voorbij.
Ik ben één keer gecontroleerd en daar kwam toen niets uit. Volgens mijn collega is het zo dat als ze één keer wat vinden je vervolgens regelmatig aan de beurt bent.
@Ronaldvr
A. deen, dat is allen in de winkels die met een pas werken. Bij Jumbo en Dirk hebben ze geen pas en is het volkomen random. Bij Dirk krijg ik af en toe control, dat snap ik ook. Bij Jumbo alle keren. Zij hebben blijkbaar weinig vertrouwen in hun klanten. Bij A.H. werken ze weel met een pas en daar klopt jou opmerking bij.
Reputatie 7
Badge +7
Ik ben één keer gecontroleerd en daar kwam toen niets uit. Volgens mijn collega is het zo dat als ze één keer wat vinden je vervolgens regelmatig aan de beurt bent.
Ik word sporadisch gecontroleerd. Soms een paar keer achter elkaar, soms tijden niet. Er is nooit iets uitgekomen. Wel viel me op dat wanneer ik een lekkere fles wijn of biertje in mijn wagentje heb liggen, het rode licht altijd gaat branden.
Reputatie 7
Badge +4
@Monique van de Beek
Misschien willen ze dan controleren of je al 18 bent. ☺
@Monique van de Beek

Willen?? nee MOETEN! Dat is de wet, dus dat is geen rare opmerking, maar waarschijnlijk correct.
Reputatie 7
Badge +7
@Monique van de Beek

Dat vermoeden had ik ook @Ekokok.
Ook wel begrijpelijk hoor, gezien mijn gladde huidje en vlotte tred. 😉👶🏻
Reputatie 6
Badge +6

@Monique van de Beek

Dat vermoeden had ik ook @Ekokok.
Ook wel begrijpelijk hoor, gezien mijn gladde huidje en vlotte tred. 😉👶🏻

En aan je bescheidenheid natuurlijk 😉 (off-topic)
Reputatie 7
Badge +4
Gewoon een verlegen jong meisje. ☺
Reputatie 7
Badge +6
Ik doe er niet aan omdat ik graag wil afrekenen met een mens inplaats van met een machine. Als we al deze ontwikkelingen massaal willen gebruiken , gaat de wereld er niet leuker op worden. Ik doe ook niet aan zelftanken ( tenzij ik geen keus heb ) en ook niet aan internetshoppen om die reden. Laten we de wereld zo veel mogelijk leefbaar en gezellig houden door niet mee te werken aan steeds meer onnodig verdwijnende banen en winkels .
Ik denk dat zelfscannen niet de toekomst is maar dat inderdaad we straks producten in onze kar hebben liggen die zichzelf wel aanmelden op de kassabon. Nog makkelijker en je kunt ze dus gelijk inpakken. Controle lijkt me dan nog minder relevant behalve dan als je producten hebt gekocht die een leeftijdsgrens hebben .
Je kunt gewoon anoniem zelfscannen, zonder scanner.
Ik doe er niet aan omdat ik graag wil afrekenen met een mens inplaats van met een machine. Als we al deze ontwikkelingen massaal willen gebruiken , gaat de wereld er niet leuker op worden. Ik doe ook niet aan zelftanken ( tenzij ik geen keus heb ) en ook niet aan internetshoppen om die reden. Laten we de wereld zo veel mogelijk leefbaar en gezellig houden door niet mee te werken aan steeds meer onnodig verdwijnende banen en winkels .

U kunt het echt niet meer tegen houden hoor. De supers moeten op kosten besparen omdat de consument nou eenmaal goedkoop wil winkelen. en waar kan je nu beter op bezuinigen dan op personeel.
Reputatie 7
Badge +6
@IamRichardK Iets tegenhouden lukt alleen als we iets massaal niet willen en er daarom geen gebruik van maken . Ik zie in winkels die al langere tijd zelfscanmogelijkheid hebben , zelfs al een lichte terugloop . Ik vermoed dat dat mensen zijn die het geprobeerd hebben , maar toch weer voor de gewone kassa hebben gekozen om mij onbekende redenen. Gaan de winkeliers ons dit systeem vroeg of laat toch door de strot duwen ondanks klanten die het niet willen ? Ik vermoed van wel. Zeker als dat percentage klanten lager wordt. Doordat internetwinkelen steeds populairder wordt , ben ik bang dat er op den duur vrijwel geen winkel overblijft . Dan kon het wel eens heel stil en saai op straat worden. Ook voor onze gezondheid niet goed.
Reputatie 7
Badge +4
In een winkel scannen heb ik nog nooit gedaan.
Spullen via internet bestellen vind ik vaak wel erg handig en praktisch. Je kunt op je gemak uitzoeken welke wasmachine of koelkast je het liefst wilt hebben zonder hitserige verkopertjes die je iets op willen dringen omdat daar toevallig die week extra provisie voor hen op zit. Ook voor bijvoorbeeld diervoeder en kattenbakvulling is het ideaal omdat het thuisbezorgd wordt en bovendien zijn de prijzen vaak véél lager dan in een winkel. Voor mensen die in een buitengebied wonen zonder auto is dat erg handig.
Ik ben eigenlijk nog steeds benieuwd tegen welke prijs €0,50/€1,00 de mensen zich dan toch min of meer gedwongen voelen wel zelf te scannen.
Het is wel een interessante gedachte. Bij de kaartautomaten van NS is dit uiteindelijk immers ook gebeurd. Misschien dat het door mensen geholpen worden inderdaad steeds meer een luxe zal worden, waar extra voor betaald dient te worden.
Ik hoop dat mijn appie ook gauw zelfscanners invoert.
Ik vind zelfscanners zeker handig en maak er ook veel gebruik van. Ook is mijn winkelmandje regelmatig gecontroleerd dus vind het een veilig systeem.

Maar ik denk dat het gewone boodschappen halen helemaal verandert in de toekomst. Zo heeft amazon ook een slimme supermarkt zonder kassa's. Alle producten die je pakt of terug zet worden geregistreerd op je smartphone door middel van sensoren. De producten kun je gelijk in je tas stoppen. Wanneer je de winkel uitloopt wordt er automatisch afgerekend doormiddel van de slimme poortjes.

Reageer