Consumentenbond.nl

Zijn vitamine pillen wel gezond?

• 28 november 2014
  • 8 reacties
  • 359 Bekeken

Zijn vitamine pillen wel zo gezond? Immers als jij b vitamine uit een appel haalt, eet je ook andere stoffen op dat belangrijk kan zijn? Enkel een vitamine eten uit een pilletje lijkt me dan ook niet ideaal? Ik denk dat we beter zoveel mogelijk natuurlijke ingrediËnten moeten eten en geen "kunstmatige" vitamine pillen? Je moet zaken denk ik in zijn geheel zien. En niet alleen de vitamine er uithalen en dat aan de mensen geven.

8 reacties

Of vitaminepillen gezond zijn hangt af van de dosis en indicatie. Vitamines kan ons lichaam niet zelf of onvoldoende aanmaken, waardoor we ze met onze voeding of als supplement binnen moeten krijgen. Voor de verschillende leeftijdscategorieËn zijn er aanbevolen hoeveelheden (AH) voor vitamines en mineralen opgesteld [1]. Tevens is er vaak een aanvaardbare bovengrens (AB) opgesteld. Op uitzonderingen na (lever en vitamine A) is het erg lastig om met de voeding de AB van een vitamine te overschrijden. Met een supplement is dat veel makkelijker, zeker wanneer ze (te) hoog gedoseerd zijn.

Zolang met een supplement de AB niet overschreden wordt zijn er geen ongunstige effecten te verwachten. Voor het lichaam is vitamine C uit een kiwi hetzelfde als vitamine C uit een potje (synthetisch of niet). Bij een algemeen tekort, of als preventie, zou wel beter gekozen kunnen worden voor multivitaminesupplement. EÉn vitamine suppleren wanneer ook andere tekorten zouden kunnen bestaan kan een onbalans veroorzaken.

De voorkeur gaat ernaar uit om voldoende vitamines en mineralen met de voeding binnen te krijgen. Naast drager van een individueel vitamine bevat voedsel nog talloze andere gunstge stofjes in hun natuurlijke matrix. Een vitaminesupplement kan daar niet aan tippen, maar is ook niet ongezond zolang je onder de AB blijft.

Referenite:

1. http://www.voedingscentrum.nl/Assets/Uploads/voedingscentrum/Documents/Professionals/Pers/Factsheets/Factsheet%20Aanbevelingen%20voor%20vitamines,%20mineralen%20en%20spoorelementen.pdf
Reputatie 1
Badge

Bij normale voeding  (eten volgens de schijf van 5), met een normale gezondheid, niet roken, matig alcoholgebruik dan is extra suppletie van vitamines en mineralen niet nodig. Dat wordt anders als je aangepast eet (veganistisch en vegetarisch). Dan zul je extra moeten opletten op welke voedingsstoffen (on)voldoende worden genuttigd. Bijvoorbeeld vit B12, ijzer etc.

Reputatie 7
Badge +7

Over vitamines zijn al heel wat discussies geweest en jaarlijks verschijnen er artikelen in de media over goed en slecht zijn van vitamines. Zoals al aangegeven is er bij het voedingscentrum.nl veel over te vinden. Maar ook de eigen bond heeft er over gepubliceerd: https://www.consumentenbond.nl/gezond-eten/vitaminen.  Verder nog informatie op gezondheidsnet en vitamine-info.nl. Normaliter moeten wij bij gezond eten en gezond leven voldoende vitamines krijgen uit het voedsel. Maar er kunnen uitzonderingen zijn dat extra vitamine toevoer noodzakelijk is. Het is echter verstandiger naar uw arts te gaan en hem/haar te vragen, dan de winkel leeg te kopen. Daar wordt U in elk geval financieel ongezonder van.

Het probleem is een beetje de uitspraak en aanname ‘normaal en gezond’. Dat bestaat eigenlijk niet en heeft ook nooit bestaan, dat is historisch gezien een soort arcadische fictie (verhalen van afwijkingen juist door gebrek aan wat we nu weten dat  ‘gezonde’ voeding is zijn legio in de geschiedenis). En voor nu is dat natuurlijk een enorm impliciet waardeoordeel, waarbij totaal geen rekening wordt gehouden met de nogal verschillende voedingspatronen die bestaan in de samenleving.

Daarnaast zijn er ook nog de genetische verschillen, die kunnen betekenen dat mensen die van origine uit andere streken komen, bijvoorbeeld minder vitamine D aanmaken of bijvoorbeeld melk minder goed verdragen. Desalniettemin uit een soort ‘gemiddelde’ algemene richtlijnen destilleren is denk ik een hachelijke zaak, en dan vanuit 1 bepaald genotype iets propageren als ‘gezond’ (of juist ‘ongezond’) helemaal. (Desalniettemin zijn er dus hele hordes die dat juist wél doen).

De concrete vraag die er denk ik eigenlijk onder ligt (of gesteld moet worden)is: heb je een tekort dan? En hoe stel je dat vast? Wat betreft vitamine D lijkt het er op dat dat bij veel mensen in de winter wel degelijk het geval kan zijn.

Veel informatie in 1 oogopslag vind je hier: https://www.informationisbeautiful.net/visualizations/snake-oil-scientific-evidence-for-nutritional-supplements-vizsweet/

Alleen ook hier weer de caveat: Wetenschappelijk onderzoek vindt voornamelijk plaats onder “WEIRD”e mensen: http://www.faqt.nl/wetenschap/psychologisch-onderzoek-weird/

Meer dan 90 procent van de aardbewoners is arm, leeft in een dictatuur en heeft geen goede opleiding gehad. Maar de meerderheid van het psychologisch onderzoek wordt uitgevoerd op inwoners van westerse landen, voornamelijk universiteitsstudenten. Tussen 2003 en 2007 kwam 96 procent van psychologische onderzoeken uit landen met slechts 12 procent van de bevolking in de wereld, zo blijkt uit het onderzoek. De VS alleen al was goed voor bijna 70 procent van de psychologische proefnemingen.

De onderzoekers noemen de landen die goed zijn voor het grootste deel van de psychologische tests WEIRD: dat staat voor Western, Educated, Industrialized, Rich en Democratic. Uit onderzoek blijkt dat inwoners van dit soort landen heel anders omgaan met begrippen als eerlijkheid, redeneren, geheugen en gedrag. De studie constateert dat de inwoners uit WEIRD samenlevingen individualistischer, analytischer, eerlijker en existentieel angstiger zijn dan mensen uit arme landen. Toch worden onderzoeksresultaten uit deze landen vaak wereldwijd toepasbaar verklaard.

dus in hoeverre deze resultaten gelden voor iedereen is altijd nog de vraag.

Reputatie 7
Badge +6

Wat ik zo grappig vind @Ronaldvr , links op internet geloof je steeds helemaal, het is als het ware een kritiekloze aanvaarding voor jou, maar wat anderen hier te berde brengen ga je betwisten tot het bot. Hoe weet je dat wat in die links staat juist is? Wat als blijkt dat ze geschreven zijndoor mensen hier op het forum . . .

@Jan Vólg die links dan! De information is beautiful site linkt direct door naar wetenschappelijk onderzoek (Cochrane evaluaties en al), en hier: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1VqJQ_C_R0OziW7m2wtdYz2-8n4_4xxyFRypzmo8iLN8/edit#gid=2 is het complete overzicht van de bronnen waar ze zich op baseren. Dát is het kenmerk van betrouwbare sites in tegenstelling tot zomaar een facebook post met een plaatje (en een hele boude uitspraak). Ik ben bang dat jij denkt dat dan maar álles ’onbetrouwbaar’ moet worden gemarkeerd omdat jij het niet kan volgen? Wéét je überhaupt van een Cochrane review is?

En als je me niet vertrouwd of geloofd: https://www.google.com/search?hl=en&q=WEIRD%20selection%20bias%20science

Maar dat verondersteld wél dat je weet wat dat verschillende cognitieve bias en selectie bias überhaupt bestaan en wat die voor invloed kunnen hebben op allerlei onderzoek (en natuurlijk met name ‘onderzoek’ dat de wappies altijd claimen te doen).

En natuurlijk in jouw geval op dit moment de “ad hominem” drogreden ook een hele bekende.

Reputatie 7
Badge +7

Wat ik tot op heden aan berichten gelezen heb, denk ik dat @Ronaldvr  altijd vrij direct, maar oprecht en eerlijk schrijft. Het is wel zijn mening . Het probleem vind ik dat hoe meer deskundigen en deskundigheid wordt ingebracht, hoe moeilijker c.q. ingewikkelder het wordt. Ze spreken elkaar altijd tegen.

Reputatie 1
Badge

Even reageren op de term "normaal”. Ik heb dit woord gebruikt, eerder als een gebruikswoord dan gebaseerd op wetenschappelijk aanvaarde norm. We kunnen op alle slakken zout leggen, maar teveel zout is niet goed. Ik ben niet bij een forum om eerst al mijn woorden op correctheid te moeten wegen.

Als ik het heb over “gezond” dan heb ik daar niet een specifieke definitie bij. Maar haast iedereen kan bevroeden wat ik er ongeveer mee bedoel.  Toch?

Reageer