Consumentenbond.nl

Zuivelvervangers net zo gezond als zuivel?

• 20 juni 2019
  • 8 reacties
  • 5216 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2
Het aanbod plantaardige zuivelvervangers wordt steeds groter, maar zijn ze ook gezond? In echte zuivel vind je eiwit, calcium en vitamine B2 en B12. Belangrijke voedingsstoffen voor een gezond lichaam. De zuivelvervangers zijn gemaakt van bijvoorbeeld soja, kokos of haver. De voedingswaarde van een aantal valt flink tegen, blijkt. Producten op basis van soja zijn vanwege hun eiwitgehalte de beste vervangers. In dit gratis artikel lees je meer over zuiververvangers en welke in positieve zin zijn opgevallen.

Ga jij voor echte zuivel of een plantaardige vervanger?

8 reacties

Ik zie geen reden om zuivel te vervangen. Ik vind dit soort producten vaak nogal gekunsteld, trendy en duur en ik ben geen veganist of lactose intolerant dus nee, bedankt.
Badge
Voor mannen is het volgens mij niet zo gezond om veel soja-producten binnen te krijgen. Deze plantaardige stof heeft namelijk veel oestrogeen waardoor de mannelijke hormonen uit balans kunnen raken. Weet iemand van de Consumentenbond in hoeverre dit invloed heeft op mannen?
Badge +6
Weet iemand van de Consumentenbond in hoeverre dit invloed heeft op mannen?

Hi @Vincent123, ik heb het even voor je nagevraagd, maar mijn collega's hebben hier helaas geen verdere informatie over!
Badge
@Imke Hartelijk bedankt voor het navragen, helaas geen antwoord. Misschien in de toekomst wel!
Is dit https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/kan-een-man-borsten-krijgen-van-het-eten-van-soja~b2328eac/ wat je zoekt?
Badge
@A. Deen Ja, hartelijk bedankt!
Je word er mee dood gegooid, soja!
Het zit tegenwoordig overal in, brood, koek, vlees, vleeswaren, boter, chocolade, hagelslag, snoep, enz.
Als ik in de supermarkt iets koop moet ik altijd kijken wat voor ingrediënten in een product zitten.
Heb ik eindelijk producten gevonden waar geen soja in zit, dan veranderen de fabrikanten weer de samenstelling van een product zonder op de verpakking te vermelden dat ze ineens soja aan hun product hebben toegevoegd.
Waarom zouden ze, soja is toch zo gezond?
Niet voor mij en veel andere mensen die een voedselintolerantie voor soja hebben of er zelfs allergisch voor zijn.
Ik merk het binnen een half uur en dan word ik een frequent bezoeker van het toilet met de daarbij behorende darmkrampen.
Dus bij het boodschappen doen blijf ik ook de ingrediënten lezen van producten die voor mij 'veilig' zijn.
Maar dat word tegenwoordig steeds moeilijker want de stickers met ingrediënten worden in steeds kleinere letters geprint zodat ik bijna een vergrootglas naar de supermarkt mee moet nemen.
Voor de lolbroeken onder ons, ik heb net een nieuwe bril waarmee ik goed kan lezen maar bij het lezen van een sticker met ingrediënten lijkt het net alsof ik geen bril op heb.
En ja, ik ken de E-nummers ook uit mijn hoofd.
Hallo

Aan Imke ,

Hierbij wel de juiste en betrouwbare info over soja en mannen.
De lezers hier hoeven zich dus nergens zorgen over te maken !
mvgr
Leonie
https://veganwiki.nl/a/Soja?fbclid=IwAR3lR_sLCC9dNhiRP_U9rKi6pQd2i4rzdZVNuN4wLqvqhjXwiy5vSW80dTg

Reageer