Zuurdesembrood: lekker of niet?

• 9 June 2021
  • 20 reacties
  • 3269 Bekeken
Zuurdesembrood: lekker of niet?
Badge +8
  • Community Manager
  • 2107 reacties

Wist je dat brood alleen zuurdesem mag heten als alleen (zuur)desem als rijsmiddel gebruikt is? Veel mensen denken dat dit brood gezonder is dan gewoon brood. Maar klopt dat wel?

Er is geen wetenschappelijk bewijs dat het eten van zuurdesembrood gezonder is dan gistbrood. Wel zijn er aanwijzingen voor bepaalde gezondheidseffecten van zuurdesembrood. Lees hier meer over in dit online artikel.

Hou jij van zuurdesembrood? Of eet je liever een ander soort brood? Praat mee!

20 reacties

Reputatie 1

Ik probeer te variëren.  Dan weer gistbrood, dan zuurdesem. Dan weer spelt dan weer rogge etc.

Brood is voor mij een redelijk gezond "vervoermiddel” van mijn beleg. Ik minder wel wat omdat brood nogal wat koolhydraten bevat. Ik heb mezelf voorgenomen minder koolhydraten te nuttigen.

Ik vind zuurdesembrood gewoon lekker. Met positieve gezondheidseffecten ben ik opgehouden, ik geloof enkel nog in negatieve gezondheidseffecten indien aanwezig.

Ik ken zuurdeembrood wel uit het buitenland. Je hebt lekkere versies en minder lekkere versies, net als met alles. De versies in NL vind ik meestal minder, maar dat geldt voor het meeste brood.

Ik hou van variatie.
Of het wel of niet gezonder is, hou ik me niet mee bezig.

Dat het 'gezonder’ is komt voornamelijk via wappies die denken dat gist gevaarlijk is en dat je darmen er mee geinfecteerd raken. en daardoor gist op dezelfde hoop gooien als gluten. lactose, en wat ze nog meer kunnen verzinnen of Dr OZ of een andere (gevaarlijke) malloot aanprijst

Badge

Ik vind (zuur)desembrood erg lekker. Jaren geleden ben ik het op advies gaan eten omdat het voor mijn darmen beter is. Mijn ervaring is dat het zeker  helpt tegen de pijn en andere ongemakken. 

Dat het 'gezonder’ is komt voornamelijk via wappies die denken dat gist gevaarlijk is en dat je darmen er mee geinfecteerd raken. en daardoor gist op dezelfde hoop gooien als gluten. lactose, en wat ze nog meer kunnen verzinnen of Dr OZ of een andere (gevaarlijke) malloot aanprijst

Ik ben bepaald geen ‘wappie’, verre van dat, maar vind zuurdesem brood vooral hartstikke veel smakelijker dan gistbrood.

Ik bak zelf zuurdesem brood, vooral omdat het zoveel smakelijker is dan ‘normaal’ brood met gist. Daarnaast is het fijn zelf invloed te hebben op het matigen met zout. Andere zgn gezondheidsaspecten zie ik verder niet. 

Als je zelf zuurdesembrood bakt, hoef je nooit gist te kopen: een groot voordeel.

Hoezo groot voordeel? Ik bak dagelijks een gistbrood met de machine. Met een pondverpakking gist doe ik een heel jaar.

Toen ik nog gist gebruikte (vóór 1986) moest ik altijd naar de bakker voor een paar gram gist. Ik wist niet dat je gist kunt bewaren, of misschien is het dan geen verse gist. Ik ben in elk geval zeer gelukkig met mijn 35 jaar oude zuurdesem.

Het is gedroogde gist. Die kun je uitstekend bewaren in de diepvries. Daarvan doe ik ca. 1x per maand een deel van in een potje dat ik dan in de koelkast bewaar. Wanneer ik op het einde van het jaar over ga van de oude gist naar een net nieuw geopende verpakking merk ik geen verschil.

Ik heb wel eens het experiment gedaan om een brood te bakken met gedroogde gist en direct daarna een met verse, en dan met exact hetzelfde recept. Ik kon de twee broden met geen mogelijkheid onderscheiden.

Ik heb zuurdesem wel eens geprobeerd maar het spul wilde eerst wel en toen ineens niet. Ik kreeg in ieder geval niet iets wat op een brood leek. Ik moet het nog eens proberen.

Zuurdesembrood heeft een lange aanlooptijd: lange tijd wordt het niets en opeens breekt de zon door.

Badge

Of zuurdesembrood gezond is, hangt ook af van andere factoren. Het brood van het Vlaamsch Broodhuis is bijvoorbeeld bremzout, dus het is onverstandig dat vaak te eten. 

Zout was een van mijn reden om zelf brood te gaan bakken. Ik heb het zoutgehalte kunnen verlagen naar iets van 40% van wat je vaak in gekocht brood vindt. Nog minder zout vind ik niet meer lekker. Nog steeds, na een jaar of 10, vind ik zouter brood in eerste instantie lekker. Daar valt bijna niet aan te ontkomen denk ik.

Of een brood op zuurdesem of gist gebaseerd is, is inderdaad maar één aspect.

Badge

Ik kwam deze net tegen: Gezondgids 6 december 2016 Test zout in brood (consumentenbond.nl)

Het zou goed zijn deze test uit 2016 nog eens over te doen, want daaruit blijkt dat niet alleen het Vlaamsch Broodhuys over de schreef ging. Ben benieuwd of dat nog steeds zo is. Bij het VB viel het me afgelopen week gewoon op aan de smaak, dus daar lijkt niets veranderd te zijn (tenzij het vier jaar geleden nóg zouter was).

Badge

Ik bak al vele jaren zuurdesembrood van mijn eigen rogge- en tarwecultuurtjes. Ik bak zuurdesembrood volgens de Duitse traditie, voornamelijk volgens de methode van de beroemde broodbakker LutzGeissler, die een aantal fantastische en dikke handboeken over brood bakken heeft geschreven. Toen we in Luxemburg woonden, zijn we gewend geraakt aan de geweldige smaak van de verschillende soorten Duitse zuurdesembroden. Geen vergelijk met het slappe, zachte, vaak smaakarme Nederlandse brood, dat zeker tegenwoordig samengebald kan worden tot een bolletje stopverf. In mijn studententijd heb ik jarenlang in een bakkerij gewerkt en weet dus waarover ik spreek.Ik gebruik altijd vers gemalen biologisch meel van de molen of maal ons graan zelf. Volkorenbrood met zuurdesem gebakken heeft onze spijsvertering en darmmotiliteit zeer verbeterd en wanneer we in vakanties een tijd lang gistbrood hebben moeten eten, zijn we blij als we weer brood van een stevige substantie en met duidelijke smaakverschillen (afhankelijk van de gebruikte graansoorten) kunnen eten. Een vers gebakken snee zuurdesembrood smaakt zelfs onbelegd of met een beetje boter overheerlijk. En een stevige korst voegt daar nog smaak aan toe. Hoewel wij in Brabant goed Brabants roggebrood hebben, kan zelfs dat niet tippen aan zuurdesemroggebrood. Meestal gebruik ik zeer lange rijstijden van 24 uur, wat ten goede komt aan de smaak en de verteerbaarheid. De helft van wat het recept aangeeft. Mijn zuurdesemculturen zijn al jaren oud. Waar krijg je dat nog in Nederland, brood gemaakt van graan, water en zout? Wat de meeste bakkers zuurdesembrood noemen in ons land is een slap aftreksel van wat een zuurdesembrood kan zijn. Wat heeft Nederland een arme broodtraditie. En dan spreek ik alleen nog maar van zuurdesembrood in de Duitse traditie en vergeet ik even het buitengewone Italiaanse zuurdesembrood gemaakt van harde tarwe, Pane Pugliese uit Altamura.

Wat heeft Nederland een arme broodtraditie.

Inderdaad! Meer belangstelling voor smartphones dan voor fatsoenlijk brood.

Het is inderdaad zo dat du moment je de grens over gaat het brood anders is, lekkerder. Zelfs bij zaken als de Colruyt - een budgetsuper in België - hebben ze brood dat je in Nederland nergens vindt, ook niet bij de warme bakker.

In (zuur)desem brood zit geen gist. Daarom is dit het voedsel voor candida patiënten.

Ook in veel andere producten zit gist: soepen, kant en klare maaltijden. Cave canem!

Reageer