'De beste airco'

• 4 July 2021
  • 2 reacties
  • 74 Bekeken

Badge

Met veel interesse heb ik dit artikel gelezen

Helaas kan ik alleen de overwegingen van een aantal testresultaten niet vinden. Het zou voor mij een grote meerwaarde hebben dat alle testitems verklaard worden. 

Zo zou ik graag willen weten waarom,  en op welke gronden,  het energie verbruik in standby bij 1 airco een 1 krijgt. 

Verder kan ik nergens vinden hoe er fouten in teksten kunnen worden besproken. 'Meldt een fout' knop per pagina zou wel handig zijn. 

Ik lees hier dat split airco's in de ventilatie stand 'buitenlucht kan worden aangevoerd en binnenlucht afgevoerd.'

Dat zou fantastisch zijn,  maar dat klopt uiteraard niet. De binnenunit is een gesloten systeem. 

Dat is helaas een grote tekortkoming van (multi/split) airco's t.o.v. de véél kostbaardere luchtverversingsinstallaties die in bv. grotere gebouwen toegepast worden. 

2 reacties

Reputatie 1
Badge +1

@Guido Brinkman goeie vraag en feedback! Ik heb jouw bericht doorgestuurd naar de verantwoordelijke afdeling. Zodra wij een reactie terug krijgen zullen we deze hier plaatsen. Alvast bedankt voor je geduld :blush:

Badge +5

Hi @Guido Brinkman. Excuses voor de late reactie.  Inmiddels hebben wij een terugkoppeling ontvangen: 

“Het klopt dat bij split airco's normaal gesproken alleen koudemiddelleidingen en afvoer voor condenswater door de muur gaan. Dan kun je inderdaad niet met buitenlucht ventileren. Het kan dat er systemen te verkrijgen zijn die een extra doorvoer naar buiten hebben en daarmee ook kunnen ventileren, maar standaard is dat zeker niet. Je zit namelijk al gauw op flinke doorvoermaten (10 cm of meer).
Ventilatie is in woningen normaal gesproken apart van koelen/verwarmen geregeld.
Sowieso lijkt het niet erg zinvol om warme buitenlucht naar binnen te brengen als je de airco aan hebt staan.” 

Reageer