Beantwoord

Emma 02 veel te hard, is dit het beste matras?

• 12 July 2021
  • 16 reacties
  • 315 Bekeken

Beste Consumentenbond,

Ik heb onlangs een Emma02 gekocht, op aanraden van jullie (testwinnaar).
Het matras ligt veel maar dan ook veels te hard. Ik ben me er in gaan verdiepen hoe het nou kan 
dat dit matras 4x jullie test heeft gewonnen. Klopt het statement van Emma dat Emma 02 4x jullie test heeft gewonnen? Want volgens mij komt dit matras uit 2020. Daarnaast vraag ik mij af of jullie het medium matras van Emma 02 hebben getest of de harde versie? Op basis van jullie testresultaten -4.2- ga ik uit van de harde versie maar als dit het beste matras is waarom raad Emma zelf dan de medium versie aan? In jullie testoordeel wordt er ook geen onderscheid gemaakt tussen de medium versie en harde versie. Helaas zie ik nu pas de reviews van klanten bij de testresultaten waarbij ik kon weten dat het matras veel te hard is. Maar dit had ik ook graag in jullie test resultaten terug gezien. Heb na mijn avontuur van Emma echt nog een tijd last gehad van mijn rug en wens dit niemand toe. 

icon

Beste antwoord door Bart Lucassen 27 July 2021, 11:27

Deze vraag stond al een tijdje open, excuses. De matras die we begin 2020 testten als de O2 is inmiddels (volgens Emma) de harde variant geworden. Eerder was het nog “één matras voor iedereen”, maar inmiddels zijn er dus meerdere varianten. Er waren een hoop kopers die klaagden over dat ze de O2 toch te hard vonden. Dat zal de reden zijn dat er nu ook een "medium” variant is, en dat die ook wordt aanbevolen. Maar wij testten dus de oude, harde variant. Ik heb dit ook in het dossier matrassen op onze website verduidelijkt. Of en wanneer we de medium variant gaan testen kan ik nog niet zeggen.

Wat betreft die claim "4x beste getest”: dat zie je wel vaker, en het is heel vertekenend. We testen doorlopend matrassen, en we doen een aantal keer per jaar updates, waarin we een nieuw geteste matrassen toevoegen. Soms zitten er in zo'n update maar een handjevol nieuw geteste matrassen. Als die nieuwe matrassen dan geen Beste uit de Test worden, dan houdt de vorige testwinnaar dat predikaat.

Maar sommige fabrikanten roepen na zo'n update dat ze wederom de test hebben gewonnen. Dat is natuurlijk onzin. We hebben geen volledig nieuwe test gedaan, we hebben de bestaande test aangevuld. Correcter zou iets als "al 2 jaar Beste uit de Test” zijn. Maar we kunnen verder ook niet zo veel veranderen aan hoe fabrikanten dit communiceren. Neem het met een korreltje zout zou ik zeggen.

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +4

je koopt een matras zonder er even op te gaan liggen?

@E.B.F. Stroeve Dat is het idee als je online een matras koopt :) Ik ben er mee eens dat je een matras alleen in je eigen slaapkamer goed kan testen. Daarom zit er ook een 100 dagen proefperiode op. Emma geeft ook aan dat het voor iedere slaper geschikt is. 

@Sarah Brinkman 

In de test staat expliciet dat die beste matras maar in één hardheid leverbaar is. U kunt dus nooit de matras uit de test besteld hebben.

Toevallig vandaag een matras online gekocht nav van de nieuwsbrief van consumentenbond, en niet de nr. 1 Emma maar de nummer 3 Matt. En waarom: lees de reviews op consumentenbond.nl over Emma. Ik begon zelfs te denken dat er iets met de testuitslag aan de hand was, want het beeld dat Sarah schets kwam bij heel veel reviewers terug. Zo anders bij Matt. Maar goed, ik moet het ook nog gaan beleven, er is bij dit merk zelfs een 120 dagen niet goed, geld volledig terug garantie. 

@A. Deen precies dat is toch raar? 

Als je nog wat verder zoekt kom je ook nog bij 2 andere topics op deze website waarbij een trend zichtbaar wordt dat Emma niet over komt als een heel eerlijk bedrijf. Op FB zijn er zelfs groepen met gedupeerde Emma klanten. Al heb ik wel mijn geld terug gehad na het retour sturen. Ik ben dan ook benieuwd of de Consumentenbond antwoord heeft op bovenstaande vragen. 

@Fam. Alexander klopt dat zag ik ook. Ik vertelde op werk mijn verhaal van dit drama “online een matras kopen”. Blijkt dat mijn collega al twee jaar een Matt matras heeft en die is er super blij mee. Wat we ook aanspreekt is dat die aanpasbaar is. Ze heeft me in ieder geval verzekerd dat die niet zo hard als een plank is dus ga die nu ook uitproberen. Volgende keer toch maar beter onderzoek doen zoals jij gedaan hebt :grin:

Reputatie 7
Badge +4

wacht even, onze persoonlijke keus laten we dus afhangen van meningen van anderen? en dan vinden we het raar dat we niet heel perfect tevreden zijn met de keus? 

ik moet dit even laten indalen, of kan dat ook door iemand anders gedaan worden?

Ja, dat doen mensen, dat is toch niet zo vreemd? Afgaan op wat anderen vinden. Op grote schaal. Bij restaurants, vakanties, en zo’n beetje alles wat je verder kan kopen. Hele websites - zoals Trustadvisor, maar ook The Fork en TripAdvisor - zijn gebaseerd op het feit dat wij graag willen weten wat anderen van de dienst of het product vonden. Deze hele community van de consumentenbond is gebaseerd op het uitwisselen van ervaringen. En dat kan ook met matrassen. Want uiteindelijk zijn we allemaal veel minder uniek dan we misschien geneigd zijn van onszelf te denken.

Reputatie 7
Badge +4

je laatste zin is precies wat ik bedoel, dus die eerste snap ik niet. Dit soort zaken die je zo vaak gebruikt en die zo persoonlijk zijn, moet je natuurlijk altijd even proberen, juist omdat iedereen iets ander vindt en uniek is.

Reputatie 7
Badge +6

je koopt een matras zonder er even op te gaan liggen?

@E.B.F. Stroeve dat is toch precies wat Sarah gedaan heeft? Bij online aankoop heb je toch twee weken proeftijd en als het niet bevalt stuur je het terug zonder opgave van reden? In die twee weken kan je er toch op gaan liggen zonder aan een koop vast te zitten? Ze heeft het toch teruggestuurd en haar geld teruggekregen? Wat ze wil duiden is dat ze een nutteloze exercitie heeft moeten doen op basis van de test.

Als je de mening van andere mensen niet zou mogen meenemen in je overwegingen, wat is dan de reden dat jij je mening op een forum plaatst?

@Fam. Alexander @E.B.F. Stroeve @Jan Dat je af gaat op iemands ervaring dat doe je natuurlijk continue. Je vertrouwt dat mensen om je heen onafhankelijk zijn merken zijn dat niet. Die vertellen natuurlijk altijd dat ze het beste product hebben. Daarnaast heb je de Consumentenbond waarvan je mag uit gaan dat ze goed onderzoek doen en je helpen om de juiste keuze te maken. Nu ik mij verder heb verdiept in het matrassen bedrijf vallen er twee dingen op waar ik vragen over heb aan de Consumentenbond.

1.Is het Emma 02 matras 4x als testwinnaar beoordeeld? Zo ja waarom test je 4x het zelfde matras in 1 jaar? 

2.Welke variant van Emma02 hebben jullie getest? De door Emma aanbevolen medium hardheid of de harde variant? Als het de harde variant is en deze als beste uit de test komt waarom adviseert Emma dan een andere variant? Dit lijkt mij dan ook het matras dat je zou willen testen.

Reputatie 7
Badge +4

jan, je slaat door. natuurlijk mag je je keus baseren op andermans mening, we doen niet anders. mijn punt is dat je bepaalde artikelen toch echt even uit moet proberen. en als je dat thuis doet, en bij niet goed terug sturen, prima. maar dat haalde ik er niet uit

Deze vraag stond al een tijdje open, excuses. De matras die we begin 2020 testten als de O2 is inmiddels (volgens Emma) de harde variant geworden. Eerder was het nog “één matras voor iedereen”, maar inmiddels zijn er dus meerdere varianten. Er waren een hoop kopers die klaagden over dat ze de O2 toch te hard vonden. Dat zal de reden zijn dat er nu ook een "medium” variant is, en dat die ook wordt aanbevolen. Maar wij testten dus de oude, harde variant. Ik heb dit ook in het dossier matrassen op onze website verduidelijkt. Of en wanneer we de medium variant gaan testen kan ik nog niet zeggen.

Wat betreft die claim "4x beste getest”: dat zie je wel vaker, en het is heel vertekenend. We testen doorlopend matrassen, en we doen een aantal keer per jaar updates, waarin we een nieuw geteste matrassen toevoegen. Soms zitten er in zo'n update maar een handjevol nieuw geteste matrassen. Als die nieuwe matrassen dan geen Beste uit de Test worden, dan houdt de vorige testwinnaar dat predikaat.

Maar sommige fabrikanten roepen na zo'n update dat ze wederom de test hebben gewonnen. Dat is natuurlijk onzin. We hebben geen volledig nieuwe test gedaan, we hebben de bestaande test aangevuld. Correcter zou iets als "al 2 jaar Beste uit de Test” zijn. Maar we kunnen verder ook niet zo veel veranderen aan hoe fabrikanten dit communiceren. Neem het met een korreltje zout zou ik zeggen.

@Bart Lucassen bedankt voor je reactie. Vanwege vakantie is mijn reactie ook wat vertraagd. Hoe kan het dat zo’n hard matras dan als beste uit de test komt? Als er zo veel mensen zijn die klagen over de hardheid, incl mezelf? Het is toch merkwaardig dat een merk die “het beste matras” zou hebben zelf een ander matras/hardheid adviseert?

Naast misleide claim van 4x als beste getest zie ik nu een claim dat “Het Emma original Bed” als beste uit de test is gekomen. Heb ik iets gemist of is dit ook misleiding? Ik ga er van uit dat de Consumentenbond wel invloed heeft op hoe hun logo wordt gecommuniceerd. 

@Sarah Brinkman Dat is een vraag die ons ook bezig houdt, hoe het komt dat zo veel mensen de Emma O2 te hard vinden. Wat het nog lastiger maakt is dat we redelijk recent (begin 2020) de test hebben vernieuwd om precies dezelfde reden: het regende toen slechte reviews bij de toenmalige Beste uit de Test, omdat hij veel te hard was volgens velen. We hebben toen onze test uitgebreid en aangepast met het doel om ons meer te richten op ligcomfort. Dat was een kostbare en tijdrovende operatie. De Emma O2 kwam met die nieuwe testopzet als winnaar uit de bus. We dachten echt dat we met die operatie het probleem van "de testwinnaar is te hard” aangepakt hadden. Dus dat we nu, anderhalf jaar later, in min of meer precies dezelfde situatie zitten is extra zuur.

We zullen daar op termijn zeker iets mee doen, maar wat, dat is nog niet helemaal duidelijk. Er zit een factor in van "hoge bomen vangen veel wind", denk ik. Het feit dat wij een matras als testwinnaar bestempelen, zorgt er voor dat veel mensen hem kopen. En als ze hem dan niet fijn vinden liggen, zullen ze wellicht eerder geneigd zijn om ons dat te laten weten. En een matras is ook heel persoonlijk. Ik denk niet dat we ooit een matras gaan vinden dat iedereen fantastisch vindt. Dus er zullen altijd mensen zijn die onze testwinnaar niets vinden. Daarnaast vind ik het opvallend dat mensen matrassen zo vaak te hard vinden. Zelfs de Emma O2 dus, die een vrij dikke laag traagschuim heeft, en in onze test een resultaat haalde voor drukverdeling waar geen enkel ander matras bij in de buurt kwam. Dus er zit wellicht ook een element in van veranderende consumentenbehoeften, waarbij mensen misschien steeds zachtere matrassen wensen. Dat zijn allemaal dingen die we nader moeten onderzoeken, en dat zullen we ook doen. Voor nu is dat misschien niet echt een bevredigend antwoord, maar we willen ook niet over 1 nacht ijs gaan.

Het "Beste uit de Test” logo is inderdaad het eigendom van de Consumentenbond, en we hebben inderdaad controle over hoe dat gebruikt wordt. Volgens mij is dat Emma Original Bed gewoon een ledikant met lattenbodem met een Emma matras er op. Als die matras de O2 is, dan zou ik er geen probleem mee hebben als het logo er bij staat. Wij zeggen immers dat een lattenbodem gewoon een goede bedbodem is, en dat verschillende bodems (zolang ze voldoende stevig zijn) niet heel veel invloed hebben op de ligeigenschappen van een matras. Dus als die matras de O2 is, dan zou het acceptabel zijn om het logo er bij te zetten. Alleen kan ik nergens vinden op die pagina of dat ook zo is. We zullen navraag doen bij Emma.

@Bart Lucassen goed om te horen dat jullie er zo actief mee bezig zijn. Je geeft aan het opvallend te vinden dat mensen Emma02 te hard vinden. Maar is dit niet het stevigste matras wat jullie hebben gemeten, 4.2? Je geeft aan dat Emma02 een dikke traagschuimlaag heeft maar deze is maar 2cm.

Op advies van @Fam. Alexander een collega en de vele goede reviews die ik via jullie website heb gelezen heb ik gelukkig wel mijn perfect matras gevonden. Al snap ik ook dat het perfecte matras voor iedereen niet bestaat. Maar de review sectie op jullie website heeft mij in ieder geval goed geholpen. Succes met testen!

Reageer