Beantwoord

Espressomachines: Pressurized portafilters

• 25 July 2021
  • 5 reacties
  • 77 Bekeken

Mijn vraag is:

wordt er bij het testen van halfautomaat espresso machines rekening gehouden met

het verschil tussen pressurized en non pressurized portafilters? Ik ben bang van niet.

Dit verklaart de toch af en toe vreemde testuitslagen. Je kunt niet een non pressurized portafilter met

een standaard maling gebruiken en verwachten dat daar een goede espresso uit komt.

Of vergis ik me?

Groet Ben

icon

Beste antwoord door Isolda 28 July 2021, 12:09

@B Hendriks 

Ik heb een terugkoppeling ontvangen welke ik graag met je wil delen :blush:

“De espresso machines worden altijd getest met de meegeleverde filters. Het is dus afhankelijk welke filter bij het apparaat zit. We gebruiken altijd de standaard maling ongeacht het soort filter. Bij de halfautomaten is dit juist een voordeel omdat je zelf kunt experimenteren met o.a. de maling. Een volleerd barista kan betere resultaten halen dan de resultaten in onze tests. Omdat we de resultaten vergelijkbaar willen houden kiezen we toch voor deze manier van testen met gelijke maling voor alle producten.”

Bekijk origineel

5 reacties

Badge +5

Hi @B Hendriks en welkom! Ik heb je vraag uitgezet bij één van onze experts. Als ik een terugkoppeling ontvang ben jij de eerste die dit hoort :nerd:

Badge +5

@B Hendriks 

Ik heb een terugkoppeling ontvangen welke ik graag met je wil delen :blush:

“De espresso machines worden altijd getest met de meegeleverde filters. Het is dus afhankelijk welke filter bij het apparaat zit. We gebruiken altijd de standaard maling ongeacht het soort filter. Bij de halfautomaten is dit juist een voordeel omdat je zelf kunt experimenteren met o.a. de maling. Een volleerd barista kan betere resultaten halen dan de resultaten in onze tests. Omdat we de resultaten vergelijkbaar willen houden kiezen we toch voor deze manier van testen met gelijke maling voor alle producten.”

Hallo Expert,

Bedankt voor het antwoord. Maar mijn bezwaar tegen deze manier van testen blijft overeind.

Een standaard maling gebruiken in een non pressurized filter zegt niets over de kwaliteit van het geteste apparaat. De juiste maling en hoeveelheid koffie bepalen, is lastig en kost even tijd. pas dan kan er een relevant oordeel worden geveld. Dat er vervolgens een apparaat van € 100 betere espresso maakt dan een apparaat van 4 of 5 x dat bedrag, is terug te voeren op bovenstaand verhaal. Want juist de goedkope apparaten gebruiken pressurized filters, wat met een standaard maling een goed resultaat geeft. De duurdere met non pressurized filters, hebben veel meer aandacht nodig. Ook is het algemeen aangenomen dat uiteindelijk non pressurized filters een beter smakende espresso opleveren.

Alle respect en waardering voor de consumentenbond, maar ik denk dat je zo geen espresso apparaten kunt testen.

Vriendelijke groet,

Ben

@B Hendriks 

Ik heb er verder niet zoveel verstand van maar ik zit nu op mijn vierde halfautomaat, ik ga ervan uit dat ze allemaal pressurized waren, maar ook daarvoor geldt dat de bonen, de maling en het apparaat samen de espresso maken. Ik neem die testen van halfautomaten voor kennisgeving aan maar het is verre van het hele verhaal en het hele verhaal is ook niet doenbaar binnen de context.

Vermelden ze eigenlijk welke apparaten een pressurized portafilter hebben en welke niet?

Badge +5

@B Hendriks Dank voor je bericht. Je feedback is doorgegeven. We kunnen niet beloven dat de test wordt aangepast, maar we waarderen het feit dat je jouw feedback met ons deelt. 

@A. Deen Ik vind dit niet terug onder de resultaten. Wellicht dat dit nog kan worden toegevoegd. Jouw melding heb ik daarom doorgegeven als feedback. 

Reageer