Keuzehulp en indirect gestookte boiler

• 18 June 2021
  • 3 reacties
  • 63 Bekeken

Via de keuzehulp voor een cv wordt je niet wijzer als je een indirect gestookte boiler hebt. De keuzewijzer houdt daar geen rekening mee. Helaas wordt bij het gebruik van een dubbele douche meteen doorverwezen vaak een CW6 ketel.  Men gaat ervan uit dat een gewone douche 10 liter per minuut verbruikt. Ik heb mijn dubbele douche gemeten met een 120 liter boiler maar kom met de beste wil niet verder dan 6,7 liter per minuut voor de 2 douches samen bij 58 graden (60 graden aan de bron). Waterdruk 3 bar. Dit met 2 Grohe douchekoppen en Grohe thermostaatkraan.

Een boiler is misschien niet nodig maar... Volgens een installateur kost de indirect gestookte boiler niet veel extra energie. Ik heb een goed geïsoleerde boiler van de betere kwaliteit.

Maar ja. Iedere installateur adviseert ook een andere cv. Veel wijzer wordt je daar dus niet van.

Nu wil ik weten wat voordeliger is en of daar een standaard voor is.

Het probleem doet zich voor als je de keuze wilt maken om deze 18 jaar oude Nefit 30KW boiler te verwijderen of niet. Dit, in combinatie met de aankoop van een nieuwe grotere CV zonder boiler of een iets kleinere CV met boiler. De aanschafprijs is niet belangrijk. We zijn maar met 2 personen maar hebben wel een grote doucheruimte voor 2 personen.

Nergens kan ik een sluitend advies lezen over deze keuze.

3 reacties

Kun je geen douche-WTW installeren? Dan heb je helemaal geen groot vermogen meer nodig.

Reputatie 7
Badge +6

Persoonlijke omstandigheden en voorkeuren spelen een grote rol . Dat maakt keuzes moeilijk en voor iedereen anders . Nefit combiketel met ingebouwde boiler hebben wij ook gehad in de tijd dat combi's zonder boiler erg veel tijd nodig hadden om warm kraanwater te leveren . De moderne combi's hebben dat probleem niet of nauwelijks . Daarnaast is het duur en kost het ruimte om twee apparaten te hebben terwijl eentje het ook kan . Wie onmiddellijk warm of kokend water in de keuken wil , kan denken aan een close-in boiler of heetwaterkraan . Wij tappen weinig warm water en  hebben een los elektrisch keteltje voor kleine hoeveelheden . Het is gewoon een kwestie van eigen voorkeuren en mogelijkheden . Combineren met een warmtepomp of helemaal van het gas af moet daarnaast ook nog overwogen worden als dat haalbaar is . 

Reputatie 1
Badge

@M.L. Corten ik begrijp dat je voor jouw persoonlijke situatie niet een juiste keuze advies kunt vinden op onze website. Het beste wat je kunt doen is contact opnemen via onze website https://cvketelcollectief.consumentenbond.nl/. Ook als je geen interesse hebt in de collectief maar wel advies wilt inwinnen over de geteste CV ketels kan mijn collega je hierbij helpen. Je kan kiezen naast het kopje '’Vragen?'’ voor een terugbelafspraak of rechtstreeks te mailen. Excuses dat ik je niet verder kan helpen, maar dit valt net buiten mijn expertise en ik wil wel dat je goed geholpen wordt :sweat_smile:

Reageer