Kosten reparaties e bike etc

• 6 July 2021
  • 8 reacties
  • 152 Bekeken

Ik zie bij al die  prachtige mooie best geteste e-bike’s nooit hoe het gaat als er wat gerepareerd moet worden maar ik ging 

voor iemand een zo’n fiets wegbrengen met voorwielmotor naar de fietsenmaker vanwege een lekke band die ik normaal zelf zou plakken maar je kan en mag niet eens zelf het achterwiel eruit halen omdat je fiets het dan niet meer doet het gaat steeds meer 

de richting van een auto technisch dan ,dat vind ik eigenlijk niet bij een van oorsprong eenvoudige fiets horen en druk bij die fietsenmakers goed voor ze natuurlijk maar dat soort dingen hoor ik toch niet bij de consumentenbond !

8 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Maar een e-bike is qua complexiteit niet te vergelijken met een normale fiets. Je hebt vaak apparatuur nodig om de fiets uit te lezen en dat is nu eenmaal niets voor een gewone consument. Vroeger kon je een auto repareren met een schroevendraaier en 2 rechterhanden, dat is nu ook onmogelijk geworden met uitzondering van een enkeling.

Ik snap wel dat men ivm garantie en/of aansprakelijkheid de consument geen kans biedt.

Ik denk dat waarom die e bikes zo complex zijn gemaakt niet voor ons is als consument maar ,een zogenaamd verdien model voor heel de fietshandel ik denk dat een fiets eenvoudig moet zijn ook al zit er een motortje op je zou er niet meer van moeten maken als een fiets met hulpmotor en die zijn er al heel lang maar als je het fijn vind om zo’n duur ding te kopen gewoon doen ! 

Reputatie 1
Badge

@C.W. ZOETEMAN E-bike's geven veel vrijheid en vooral aan mensen die bijvoorbeeld beperkt zijn en geen lange afstanden (meer) kunnen fietsen. Zo kan je dus met wat hulp (van een elektrische motor) nog een lekker stukje fietsen en bewegen. Uiteraard begrijpen wij dat de kosten voor reparatie en onderhoud hoger ligt bij een E-bike dan een normale fiets. Dit is dan ook de reden waarom wij een E-bike collectief zijn gestart :grin: Je leest hier meer, over de voor en nadelen van een E-bike (leasen).

Ik geef u helemaal gelijk voor mensen die beperkt zijn is het een uitkomst je ben vrij om te kopen wat je wilt gelukkig ik vind die fietsen ook mooi en makkelijk als je dat wil maar, is het niet helemaal uit balans als je naar de kosten  kijkt ik weet niet of u het opvalt er staan hele rijen van die e bike’s bij de fietsenmaker ,maar  dat is mijn mening hoor overigens de meeste mensen zijn niet beperkt met zo’n fiets zag gisteren nog in de fietsenzaak een meisje van een jaar of 13 a 14 die een e bike kocht met haar vader en neem van me aan ze zoeven mij allemaal voorbij als ik smorgens ga werken en met de fiets ben zonder hulpmotor !

Reputatie 1
Badge

@C.W. ZOETEMAN  ik maak dat ook vaak mee inderdaad! :see_no_evil:  Als je erover nadenkt gebeurde hetzelfde in 1995-2000 toen ineens meer jongeren op scooters gingen rijden. Dit was vroeger meer iets voor ouderen. Je zag toen ineens steeds meer jongere mensen (denk aan 16 jarige) op een scooter zitten. Uiteraard zag je toen ook dat de markt inspeelde op deze '’hype'’ en er werden steeds meer extravagantere/luxere modellen uitgebracht. Dat is nu eenmaal de consumenten wereld. Behoeftes veranderen waardoor niet alles hetzelfde kan blijven :smile:  Maar ik begrijp zeker je punt en bedankt voor het delen! Dit is uiteraard altijd erg interessant om te lezen en wellicht een onderzoekje waard :wink:

Reputatie 7
Badge +6

Er zijn veel meldingen van dure mankementen en dat daardoor  deze fietsen vaak onaanvaardbaar snel in de schrootbak belanden . Dat kan en moet echt beter . Vrijwel niemand koopt een auto of scooter als tevoren bekend is dat die veel te vroeg afgeschreven moet worden omdat reparatie te duur is of wordt . @Eva. Inderdaad veranderen behoeften . Behoeften van consumenten zullen altijd een aanvaardbare betrouwbaarheid , aanvaardbare kosten en een aanvaardbare levensduur zijn . Bij fabrikanten zijn die behoeften in de regel helaas anders . 

Helemaal mee eens E.T.

De E-bikeindustrie bevindt zich in een soort cowboystadium. De markt is zo geweldig dat de consument alles wel koopt.
Probleem met E-bikes is vaak dat de electronica een belangrijk deel vormt van de fiets. Daarbij is die electronica vrij nieuw ontwikkeld, dus er schort wel eens wat aan. Dan wordt vaak gedaan alsof  het de normaalste zaak van de wereld is dat ook deze electronica, net als smartphones, na een jaar of twee is afgeschreven terwijl het probleem in feite is dat de e-bike nog niet uitontwikkeld is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een auto waar het volkomen normaal is dat dat ding 10 en soms wel 20 jaar zonder mopperen blijft functioneren zonder onverwachte problemen.
Omdat op dit moment zo’n beetje heel Nederland aan de E-bike gaat kun je er vergif op innemen* dat de klachtenregen een flinke stortbui wordt.
Belangenorganisaties voor fietsers wacht dus een taak.

*: a.u.b. niet doen.

Reputatie 4
Badge +3

Als men zelf al een goede en geschikte normale fiets heeft kan men ook overwegen die om te laten bouwen.

De CB heeft er al over geschreven.

https://www.consumentenbond.nl/elektrische-fiets/fiets-elektrisch-maken

Een aantal van die sites noemt het grote gemak om nog een band te kunnen `vervangen….
Ook er soms nog een tandwielkeuze om voor meer kracht (koppel)  of voor meer snelheid te kiezen (laat u goed adviseren m.b.t. wet tav snelheid en de consequentie dat het een speedelec ipv een 25km ebike kan worden)  

Voorbeeld (verder hun reputatie nog niet gecheckt:

Bij de wettelijke max voor een 25 km/u model:

https://www.fietsunie.nl/Middenmotor-ombouwset-Bafang-BBS01-250W-met-frame-accu

Bij meer vermogen:

https://www.ebikesets.nl/ombouwsets/midden/bafang-bbs02b-36v-500w-middenmotor-ombouwset-met-bagagedrager-accu.html

• Banden makkelijk te vervangen.

@C.W. ZOETEMAN dit ondervangt uw probleem van de band zelf kunnen plakken dan zeker als er zelfs over een band vervangen geschreven wordt dat je dat nog steeds zelf kunt doen….

…. als er wat gerepareerd moet worden maar ik ging voor iemand een zo’n fiets wegbrengen met voorwielmotor naar de fietsenmaker vanwege een lekke band die ik normaal zelf zou plakken maar je kan en mag niet eens zelf het achterwiel eruit halen omdat je fiets het dan niet meer doet ….

Verder:  Wil je de normale fiets nog in de “oude” staat laten dan kun je ook nog overwegen om een geschikte andere normale fiets te kopen en die om te laten bouwen.

Bijvoorbeeld, als deze geschikt is, een Gazelle Orange C7 Plus kan onder de 800 euro nu bij de firma M. te A. (Gelderland) gekocht worden voor ca 750 euro, maar vast ook bij de lokale fietsenmaker, misschien iets duurder.

Met een 500W middenmotor/500Wh accu kost de ombouw ca 1300 euro. Voorbeeld. Het 250W model is ca 100 euro goeddkoper.

Het totaalplaatje is dan ca 2200 euro (~2100 voor het 250W model). 
Uiteraard kan er een goedkopere basisfiets gekocht worden en ook een lichtere ombouw set. 

Een “echte directe” ebike als de Gazelle Orange C7+ HMB heeft een adviesprijs van 2499 euro, maar men vindt als laagste prijs ca 2200 euro.

Kortom als het gaat om de rest van de fiets zo origineel als mogelijk te laten voor het eigen onderhoudsgemak, dan kan een ombouw route naar een ebike een manier zijn, die niet duurder hoeft te zijn. 

Let op: Op detail niveau zullen er vast nog wat verschillen zijn, zet de 2 routes dan uitgebreid tegen over elkaar en maak de afweging wat nu wel of niet het belangrijkste is bij elke route. Dan zijn de zaken iig goed vergeleken en is er sprake van een bewuste keuze voor een van deze twee opties.

Reageer