Beantwoord

Predicaat "Beste koop" onduidelijk

• 14 May 2022
  • 5 reacties
  • 177 Bekeken

Hoe kan een duurder model met een lagere score het predicaat "Beste koop"” hebben?

icon

Beste antwoord door Eva. 18 May 2022, 16:37

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Een beste koop is meestal een goed artikel met doorgaans een wat lagere prijs dan beste uit de test . Uit bovenstaand voorbeeld blijkt dat kennelijk niet altijd zo te zijn  . Dat komt denk ik omdat naar alles gekeken wordt om dit predikaat te verkrijgen . Dwz prijs en wat we daar voor krijgen . Prijs alleen is niet bindend . Als ik het mis heb en er toch een fout gemaakt is , horen we het ongetwijfeld wel . Reactie van CB kan even duren omdat het weekend is en daarna ongetwijfeld onderzocht zal gaan worden . 

Ik kan twee verklaringen bedenken; een fout in de data, kan gebeuren of dat de prijzen van de betreffende koelkasten tijdens evaluatie heel anders waren dan waar ze nu voor aangeboden worden. Dat zou betekenen dat je nu dus de beste uit de test kunt kopen voor minder dan de beste koop. 

Reputatie 3
Badge +4

@D. Westerbeek  Dank voor het doorgeven! Heb meteen de melding gemaakt en kom er nog op terug als ik meer weet 😉

Reputatie 3
Badge +4

@D. Westerbeek Bedankt voor je geduld! 😊 Ik heb zojuist een reactie mogen ontvangen van de verantwoordelijke afdeling: '’Bij de koelkasten bepalen we de Beste Koop op een iets andere manier bij veel andere tests. Naast de aanschafprijs nemen we ook de (te verwachten) energiekosten over 10 jaar mee. Op basis van het gemeten energieverbruik in de test, bepalen we hoeveel energie de koelkast in 10 jaar zal verbruiken. Gegeven een bepaalde energieprijs levert dat een bedrag op aan energiekosten in 10 jaar. Daar tellen we de aanschafprijs bij op en rekenen dan uit welke koelkast de beste verhouding heeft tussen deze kosten en het testoordeel. 

De twee huidige Beste Kopen zijn eigenlijk dezelfde koelkast, afgezien van een ander kleurtje. Er zit wel een klein verschil in de aanschafprijs tussen deze twee, maar op het totaal aan kosten over 10 jaar is dat verwaarloosbaar. Omdat deze koelkasten erg zuinig zijn – iets zuiniger dan de Beste uit de Test – zijn de energiekosten relatief erg laag voor deze 2 modellen. Kortom, op (de lange) termijn verdien je de iets hogere aanschafprijs gewoon terug bij de Beste kopen doordat ze zo zuinig zijn. 

Wij zullen deze informatie ook plaatsen bij ‘Ons Advies’ in de productvergelijker zodat het wat duidelijker wordt'’. 

Bedankt voor de reactie.

Reageer