Robot grasmaaier Bosch Indego M400 en M700

• 21 September 2022
  • 5 reacties
  • 103 Bekeken

Gelet op de goede testresultaten van de Bosch Indego robotmaaier heb ik 2,5 jaar geleden en een de M400 aangeschaft. Vanaf het begin gaf deze geen goed maairesultaat, hij sloeg hele stukken over. Hierover heel veel contact gehad met de Bosch Service Dienst. Ondanks al hun tips bleef het maairesultaat heel slecht. Tot overmaat ging deze M400 na enige maanden kapot.( kon de draad in het gazon niet meer lezen). Hoewel de M400 geschikt was voor gazons tot 400m2 en mijn gazon 380m2 was maar wel met ronde en hoekige vormen was het idee dat M700 meer geschikt zou zijn. Bosch Service Dienst kon ons hierover geen advies geven. Begin september 2020 heb ik de M700 in gebruik genomen.

Helaas bleek het maairesultaat slecht. Na contact met de Bosch Service Dienst werd het wel iets beter maar de maaier bleef hele stukken overslaan. Ik lees nu op andere forums dat vele andere mensen dezelfde problemen hebben. Het is dan ook onbegrijpelijk dat deze maaier bij de test door de consumentenbond zo’n goed resultaat geeft. Het lijkt mij hoog tijd dat jullie een nader onderzoek instellen om de mensen voor een miskoop te behoeden. Voor de goede orde, inmiddels werkt de maaier helemaal niet meer (1 wiel blokkeert) De garantie was net verlopen dus weg 1300 euro.

Mijn advies is nooit kopen.

5 reacties

Reputatie 4
Badge +4

@Gebruiker1534924895 Wat vervelend om te lezen dat je aankopen zo slecht is bevallen. Ik stuur je bericht door naar de verantwoordelijke afdeling. Bedankt voor het doorgeven.

Groetjes Shana

Beste @Gebruiker1534924895 , ik heb via Marktplaats twee Honda grasmaaiers gekocht voor €20 en €50. Van allebei was het maaidek helemaal doorgerot. Als kind heb ik gespeeld met Meccano. Wat ik daar geleerd heb, heb ik gebruikt om die maaidekken te repareren. Gewoon met Meccano schroefjes en plaatjes zink van een stuk dakgoot dat ik nog had liggen. Al vier jaar lang maai ik met die maaimachines een veld van 2500 m2. Kosten €70.

Ik vond het zo leuk, ik heb er een fotoverhaal van op internet gezet. Mooi alles mulchen en keurig rechte baantjes. Ja, je moet om de zoveel meter even het gras onder het maaidek weghalen. Hier zijn mijn foto's https://flic.kr/s/aHskexaXMT

Onder elke foto staat een uitlegtekst, maar dan moet je op de foto clicken.

Reputatie 6
Badge +6

@Jan leuk inkijkje, maar is die vervuilende grasmaaier niet met een stekker te maken🤔

Ik heb de elec.pomp (tuin) ook vervangen voor een "gerenoveerde" handwaterpomp.

Ook een besparende maatregel. 

Maar dat is een ander Topic.😆

Deze maait geen gras maar kan wel het gras laten groeien in droge tijden. 

Je hebt nog een stoel vrij waar ik op kan zitten om mee te kijken wat je aan het doen bent. Met een kop koffie en daarna nog een cup a soupe hou ik het wel vol ☺.

@Gebruiker1534924895 Vervelend om te horen dat je zo'n negatieve ervaring hebt.

Wat betreft het nadere onderzoek: We hebben juist in 2022 de test voor robotmaaiers geheel vernieuwd, waarbij we proberen beter te testen op dit soort dingen. Onze eerdere test richtte zich vooral heel erg op de maaikwaliteit, en veel minder op de problemen die bezitters van robotgrasmaaiers regelmatig ervaren: robots die niet uit zichzelf gaan maaien, vast blijven zitten of (zoals bij jou) hele stukken van het gras niet maaien. We kregen af en toe signalen zoals die van jou en we vonden dat onze test de werkelijkheid niet zo goed weer gaf.

Het was best ingewikkeld om zo'n test op te zetten. En we zijn er redelijk in geslaagd (vonden we zelf). In onze nieuwe test geven we veel meer (goedkope) robotmaaiers lagere scores omdat ze niet vlekkeloos werken.

Alleen: in de nieuwe test doen de robotmaaiers van Bosch het nog steeds goed. In een enkel geval gingen ze niet op de juiste tijd weg uit het basisstation, maar ze maaiden wel goed, en we kunnen denk ik ook wel zeggen dat de maaiers van Bosch de "intelligenste” robotmaaiers zijn die we hebben getest. Dus op basis van onze test kunnen we niet echt zeggen dat Bosch slechte robotmaaiers maakt. 

Maar dat wil dus duidelijk niet zeggen dat er geen problemen zijn met deze maaiers, gezien jouw ervaringen. Dus ik kan me voorstellen dat je dit niet echt een bevredigend antwoord vind. Als je jouw ervaringen zo goed mogelijk onder de aandacht wil brengen kun je een review schrijven op onze website voor jouw maaier. Die reviews worden door een hoop mensen gelezen. En wat betreft onze test: Ik kan in ieder geval toezeggen dat het onze aandacht heeft en dat we in de toekomst zullen proberen om dit soort problemen beter op te sporen. 

Reageer