Beantwoord

Standby verbruik Daikin airco?

• 15 November 2021
  • 24 reacties
  • 1486 Bekeken

Badge
  • Bezig Bondje
  • 4 reacties

Met veel interesse heb ik uw artikel over airco's gelezen, het bevat veel nuttige informatie.

Daarin scoort de Daikin FTXM25R2V1B/RXM25R5V1B9 een dikke onvoldoende op het punt “standby verbruik”, Dat is spijtig, want dit type lijkt mij verder een goede keus.

Volgens opgave van de fabrikant in het Daikin Technical Data book RXM-R voor de door u geteste combinatie FTXM25R+RXMRXM25R zou het standby verbruik 1 Watt zijn, en dat lijkt mij prima.

Kunt u aangeven wat het standby verbruik van deze airco tijdens de test was, en welke schaal u hanteert voor de score van het standby verbruik?

Alvast veel dank!

icon

Beste antwoord door Jonne Hage 29 November 2021, 14:02

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Mijn Daikin FTXM 2,5 verbruikt standby per dag ongeveer 0.04 kWh. Gemeten met energiemeter Smartify plug. Mijn Daikin 3,5 airco verbruikt +/- 4.1 watt/uur x 24 = 0,0984 kWh/dag = 3,0504 kWh/mnd standby verbruik.

@TidoMen kan ook overdrijven. Lijkt me veeeeeeeeeeeeeel belangrijker wat dat ding verbruikt in vergelijk tot andere merken bij echt gebruik en dat plus standby. Hier een Daikin FXTM 4,2 en heb daarmee de gehele dag de woonkamer op 21 graden verwarmt vandaag en tot nu 2,9 kWh verbruikt en koelen doet dan ding helemaal zuinig. Lekker belangrijk dan dat beetje standby verbruik en anders trek je de stekker eruit voor die 0,1 kWh standby per dag als je daar blij van wordt en denkt het klimaat ermee te redden. Waar hebben we het over?

NB: heb al eerder vermeld dat ik sowieso mijn vraagtekens zet bij de tests van CB. Enige nuance is vaak afwezig.

Reputatie 5
Badge +5

Bij mijn airco (Daikin 3,5) kost verwarmen tot 21 grd 12 uren lang, ongeveer 2.28 kWh/dag. @Tido : idd waar hebben we het over. Door mijn overproductie van zonnepanelen, kost mij verwarmen met de airco 17,1 ct/12 uur.  Zolang de (teruglever) voorraad strekt, kan ik niet goedkoper (-:

@RonaldDZonder panelen kan je ook niet goedkoper hoor. Gas gaat door het dak en zal nooit meer goedkoop worden. Ik verbruik meer dan opwek met panelen.

Gisteren heel de dag 5,5 kWh maal €0,25 is € 1,375 aan stroom. Ik lach me een gat in mijn broek. Welke hoge kosten voor verwarmen? Welke standby kosten?:joy:

Badge

@RonaldD Een sluipverbruik van 4 Watt komt neer op zo'n 35kWh per jaar, of ca. €7,70, dat is wel te overzien, en zou weer weg kunnen vallen tegen bijv. een hogere SCOP of SEER rating. Overigens is die 4 Watt die je gemeten hebt wel duidelijk hoger dan de opgave van de fabrikant.

Het zou de consumentenbond m.i. zeker sieren als zij enige onderbouwing zouden leveren bij dit resultaat, een score van 1,5 op een schaal van 10 is extreem slecht, en extreme resultaten vragen om enige toelichting.

Door het resultaat concreet te maken, i.p.v. een arbitrair rapportcijfer te vermelden, kan de lezer het zelf ook beter in context plaatsen.

Hopelijk komt er nog een inhoudelijke reactie van de Consumentenbond (@Imke?) 

Reputatie 5
Badge +5

@Tido Van de apparatuur de ik nu heb, kan ik niet meer het (sluip)verbruik kiezen. Sinds ongeveer een jaar wil ik in principe geen sluipverbruik meer. als ik iets niet gebruik. Van nieuwe apparatuur wil ik dat het apparaat 0 verbruikt, als ik het niet nodig heb. Van de 3 airco's zijn er standaard 2 uit, tenzij….. Antivries functies ed. moeten wel hun werk kunnen doen. Vaak heeft sluipverbruik ook nog een functie. Een ventilator moet bv. af en toe even draaien. Is beter. Ook mijn CV met comfortfunctie (aantal liters water warm houden) schakel in, wanneer ik warm water nodig heb voor o.a. douchen. Recent een 15/18 kWh doorstromer gekocht. Die heeft ook geen stilstand verlies. Cijfers over gebruik neem ik altijd met een ‘korrel zout’.  Het is mij b.v. nog nooit gelukt om het verbruik (opgegeven door dealer) van een auto te realiseren. Testen van verbruik gebeurt vaak in gecontroleerde omstandigheden, die helaas nooit de realiteit benaderen. Door het monitoren van mijn gebruik, ben ik in staat de voor mij beste energiebron in te zetten. Per januari as. gaat mijn gasaansluiting (gratis) afgesloten worden. Daarmee heb ik weer zo'n 265 euro (leveringskosten gas) per jaar te besteden aan energie voor verwarmen water en/of kWh. Aanschaf zonnepanelen (met overcapaciteit) en Daikin airco's bleken voor mij tot nu toe de meest besparende en rendabele aankopen, zonder echt in te leveren aan comfort. Mijn energiekosten zijn fix omlaag en ik sta niet (meer) echt stil bij het exacte terugverdien moment.

Zoals ik de CB al eerder aanraadde zou je in de test de diverse gemeten energiekosten bij de aanschafprijs moeten optellen om een beter idee te krijgen van wat een apparaat kost. Dan blijkt een grote TV aardig wat te kosten en zonnepanelen of isolatiefolie minder dan niks.

Reputatie 5
Badge +5

Zoals ik de CB al eerder aanraadde zou je in de test de diverse gemeten energiekosten bij de aanschafprijs moeten optellen om een beter idee te krijgen van wat een apparaat kost. Dan blijkt een grote TV aardig wat te kosten en zonnepanelen of isolatiefolie minder dan niks.

Naast info uit diverse testen, heb ik ook liever info van gebruikers. Nooit op 1 databron vertrouwen. Ik doe aan datatriangulatie (-: Er zijn bij aanschaf invloeden, waar je niets mee kan. Als nu opeens de kWh prijs omhoog zou schieten en blijft, is een berekening op termijn al weer lastig. In principe stuur ik aan op off-grid, ook al is dat nog best een enorme uitdaging. Los van leveranciers. Ik weet overigens niet of een woning bij verkoop meer waard is, indien je lage energiekosten hebt. Energielabel gaat omlaag. Als ik de WOZ mag geloven, dan is mijn investering bij verkoop al 0 op dit moment.

Badge +5

Hi @Tido

Wij hebben je vraag uitgezet naar één van onze experts. Ik kan hier het volgende over delen:

“Bij het Daikin model hebben we een stroomverbruik in stand by stand van > 4W in de default-/fabrieksstand gemeten. Dat lijkt niet zo veel, maar komt toch neer op 35kWh per jaar. Dat is best wat. Andere airco’s lieten nog geen 0.2W stand by verbruik zien.

De precieze schaal qua scoring kunnen we helaas niet delen.”

@IsoldaMijn vraag is dan of dit standbyvermogen bij alle modellen/merken met een Wifi module is gemeten daar de units van Daikin deze standaard hebben en overige merken (meestal) niet? Wel eerlijk vergelijken want een Wifi module trekt nu eenmaal stroom.:wink:

Ik zou overigens deze units altijd op SCOP en SEER vergelijken en niet op standby als koper. Maar dat is mijn mening. NB: ik ben dan ook een blije Daikin gebruiker.

Reputatie 7
Badge +6

Gisteren heel de dag 5,5 kWh maal €0,25 is € 1,375 aan stroom. Ik lach me een gat in mijn broek. Welke hoge kosten voor verwarmen? Welke standby kosten?:joy:

@Gebruiker1633091203 zou ik nog mogen vragen voor het betere begrip, is de afschrijving van de zonnepanelen, warmtepomp en/of airco daarbij inbegrepen? Want ik zie een elektrische straalkachel van 3kW te koop voor €40, als die 24 uur aan is, is dat 24*3 = 72kWh, ook tegen die €0,25 met een afschrijving van €40 over zeg maar 3 jaar. 

@Jan  Rekenen jongen.

Als ik mijn airco 24 uur aanzet zal ik gemiddeld zo'n 6kWh verbruiken = €1,50 per dag. Als ik jouw kacheltje aanzet ben ik zonder een COP4 (=rendement van mijn warmtepomp) dus 24kWh kwijt = €6,- per dag. In mijn geval dus per maand (30 dagen voor het gemak) is €135,- goedkoper dan met uw kachel. Laten we dit nu even als gemiddelde nemen en dat ik november t/m maart stook is dus €135 maal 5 = €675,- voordeel. Een airco van Daikin met mijn vermogen kost zo'n €1800 dus in 3 jaar terug verdiend in dit voorbeeld in vergelijk met uw kachel en gaat zo'n 15 jaar mee.

Komt nog wat onderhoud bij (ik doe het overigens zelf) en dat hoeft echt niet ieder jaar maar eens in de drie/vier jaar a €150,-.

Dus tel uit je winst.

Overigens hoef je geen zonnepanelen te hebben om goedkoop te stoken met een L/L of L/W warmtepomp maar dat is natuurlijk wel mooi meegenomen. Ik heb ze wel maar verbruik zonder de airco al meer dan opbrengst. Heb ze al 10 jaar en had ze in 6 jaar terugverdiend en iedere kWh die er al 4 jaar uit komen zijn dus gratis.

Plaatje een beetje duidelijk? NIET gaan stoken met zo'n kacheltje want je gaat je blauw betalen aan je energierekening. Blijf dan aub gas stoken. 1m3 gas is zo'n 8kWh. Dat mag u zelf doorrekenen.:wink:

Reputatie 7
Badge +6

@Gebruiker1633091203, je schreef dat je €1,375 kosten aan stroom had. Nou weet ik nog niet of de afschrijving van je extra aangeschafte apparatuur daarbij inbegrepen is. Ik wou alleen maar weten waar het op uitkomt als je die erbij telt. Het rekenwerk van jouw woning laat ik graag helemaal aan jou over.

Dus gewoon warmtepomp €4500 en drie airco's L/W €5700 en zonnepanelen €3000 is  €13.200 gedeeld door 16 jaar is €825 per jaar. En dat deel je dan door het aantal kWh die de apparatuur per jaar van de energiemaatschappij afneemt, dus niet die van de zonnepanelen. Dus als dat bijvoorbeeld 1000 kWh is, dan is de afschrijving per kWh dus €0,825. Dat moet je dan toch nog bijtellen bij die €1,375? En dat betrof 5,5 kWh, dus 5,5 x €0,825 = €4,5375 erbij. Dus die €1,375 is dan €5,8125 toch?

Het elektrisch kacheltje levert in de hoogste stand 3kW vermogen, maar normaal zet je het in een lagere stand 1-2kW met een thermostaat erop. En ‘s nachts staat hij uit. Dus het dagverbruik van die dingen ligt in de orde van 5-10 kWh per dag. Je zou dan zo'n elektrisch kacheltje zoveel mogelijk kunnen laten draaien op zonnepanelen, en moet je de afschrijving daarvan ook bijtellen. 

@JanIk laat je zien wat mijn verschil in verbruik in vergelijking met je kachel in mijn situatie.

Ik laat je zien wanneer ik de airco (3 jaar) heb terugverdiend, dus daarna geen afschrijving meer maar alleen maar winst gedurende restant 12 jaar. Ik heb drie airco's (LL) hangen en geen warmtepomp(LW).

En zonnepanelen had ik ook na 6 jaar terugverdiend dus zo'n 20 jaar daarna winst. (Ik neem overigens zo'n 4000 kWh af aan stroom dus uw berekende afschrijving wordt dan al per kWh een stuk minder.)

Uw kachel gaat in uw voorbeeld veel meer verbruiken dan 5-10 kWh. Stel u stookt op een dag nu 10m3 gas, dat staat gelijk aan zo'n 80kWh aan stroom. Uw kachel heeft een Cop 1 dus u verbruikt ook 80kWh maal  €0,25 is die dag €20,- aan stroom. Doet u dat met een airco met een Cop 4 verbruikt u 20kWh aan stroom is die dag €5,- aan stroom.

U vergelijk is niet correct. Als u 10kWh aan stroom wil gebruiken met uw kacheltje dan zou uw huidige verbruik 1,25 m3 aan gas zijn voor verwarmen per dag. Dat lijkt me stug dat dat uw huidige gasverbruik is.

Verder leveren zonnepanelen in de winter maar minimaal op en dan is het koudst dus stoken. Dat is nu nog geen probleem wellicht maar als straks de salderingsregeling vervalt wel. Zomeropbrengsten kunnen dan in de winter niet meer gebruikt worden. U moet toch wel knap wat panelen hebben liggen om in bovenstaand berekening 80kWh aan stroom op te wekken voor uw kacheltje met een winterzonnetje of grijze dagen.

Maar ga u gang en gaat u verwarmen met uw kachel zoals u nu met gas uw huis op temperatuur houdt en ik weet 100 procent zeker dat u tranen in uw ogen gaat krijgen bij de jaarafrekening.

NB: over naar standby vebruik. Daar ging het topic over.

Waarom niet? Ik vind zulke schalen altijd wat gemeen. Door de indeling tactisch te kiezen kan de schrijver van het rapport het resultaat namelijk enigszins sturen.
Ik vindt dat de getalsmatige resultaten van een test altijd ook beschikbaar moeten zijn.

Reputatie 7
Badge +6

@Gebruiker1633091203 ik stook helemaal geen gas en ik heb die elektrische kachel helemaal niet. Het is slechts een afweging waar je op uit zou komen. De afschrijving van €825 per jaar van je apparaten moet je optellen bij je kWh prijs. Die apparaten worden elk jaar minder waard, en dat is een verliespost. Als je continu verwarmt en 's nachts uit, hou je een huis warm met een apparaat met 0-4kW variabel vermogen. Dat kan ik aantonen. Mijn buurman doet dat ook zo. Dat zou dus ook prima kunnen met 1 of 2 van die elektrische kachels van 3kW voor €40. Voor wie die investering van €13.200 niet wil doen is dat een prima uitkomst. Wat je bespaart aan gas kan je de extra elektriciteit mee betalen. Je kan ook zoveel mogelijk de stroom van je zonnepanelen daarvoor inzetten, dan hoeft dat deel niet het net op.

@Jan Ik geef het op. Lezen kunt u niet. Dat is duidelijk. Lees nu en verdiep u in wat COP betekent.

Mijn apparaten worden niet meer minder waard want die zijn al terug verdiend oftewel afgeschreven. Veel plezier met uw elektrische kachels en de absurde rekening die u krijgt als u op deze wijze uw woning gaat warm stoken.

Rest my case.

Reputatie 7
Badge +6

@Gebruiker1633091203 Als je tot een jaar of vier terugleest op dit forum kom je tegen dat de COP hier al in den treuren is besproken. Het is hier bij ons een project met andere mensen waarin deze twee methodes van verwarmen worden afgewogen. De rekeningen zijn echt niet absurd. Ik praat wel verder met andere mensen. Er worden daarbij geen persoonlijke opmerkingen gemaakt, niemand voelt zich gestoken door een muskiet als een vraag wordt gesteld. Er zijn genoeg mensen die het geld niet vrij hebben voor dingen als een warmtepomp en zonnepanelen. Er is veel interesse naar alternatieven. Wij tellen wel de afschrijving bij jouw kWh's, wij doen niet anders dan goed lezen, dus niet €1,375 maar €5,8125. Winst is het resultaat van je investering, winst is niet iets dat je tussendoor al verrekent met de kosten. Als je dat als ondernemer doet gaat iemand een keer fraude roepen.

Badge

Waarom niet? Ik vind zulke schalen altijd wat gemeen. Door de indeling tactisch te kiezen kan de schrijver van het rapport het resultaat namelijk enigszins sturen.
Ik vindt dat de getalsmatige resultaten van een test altijd ook beschikbaar moeten zijn.

Inderdaad, helemaal mee eens, transparantie is een voorwaarde voor geloofwaardigheid, en zoals bekend komt geloofwaardigheid te voet en gaat te paard.

Ik ben al lang lid van de consumentenbond, en zij is voor mij een gerespecteerde autoriteit en belangrijke bron van informatie bij keuzes over aanschaf van consumentengoederen.

Het is ook fijn dat er snel een reactie van @Isolda kwam, maar die was helaas onbruikbaar. Een standby verbruik van >4W zegt niets, groter dan 4W kan iedere willekeurig waarde groter dan 4W zijn, bijv. ook 20W.  Misschien werd er <4W bedoeld?

Daarbij is relevant of er een WiFi module geïnstalleerd was, zoals  Gebruiker1633091203 zeer terecht opmerkte, zeker als dat niet bij alle producten het geval was. Dan zou het appels met peren vergelijken zijn, en zou die 4W zelfs juist een uitstekend resultaat kunnen zijn.

Dat niet alle details in het gepubliceerde artikel passen, en dat dat ook de leesbaarheid niet ten goede zou komen begrijp ik volledig. Maar welk belang heeft consumentenbond om getalsmatige resultaten, score schaal, en configuratiedetails niet te willen delen op navraag, bij zo'n extreem resultaat.

Een score van 1,5 op een schaal van 10 vraagt echt om enige onderbouwing.

Reputatie 3

Hallo @Tido en alle andere communityleden die de moeite hebben genomen om hier wat te posten. Bij de Consumentenbond doen we ons best doen om moeilijke dingen begrijpelijk/behapbaar te maken. Maar ik kan me voorstellen dat dat dan soms (voor leden die van de hoed en de rand willen weten) niet genoeg is. Ik zal proberen de vragen/wensen hierboven te beantwoorden mbt het stand by vermogen van de Daikin airco's.

Eerst het werkelijke verbruik in stand by. Ik had doorgegeven dat dat meer dan 4W is. En ja, dat kan dan zowel 5W als 20W zijn, volgens de notatie >4W. :sweat_smile: Maar het kwam zo uit rond de 4,6 - 4,8 W.

Dan de inschaling. Aangezien het stand by verbruik bij de Daikin airco zo'n 20 keer hoger is dan we bij de overige modellen, vind ik het hele lage cijfer wel te verdedigen. Je kunt beargumenteren dat het relatief weinig stroom is en daarmee dat de 1,5 wel erg hard is. Maar we hebben het over een score voor stand by verbruik. Dan is dit gewoon erg slecht. En onnodig.

En de oorzaak. Dit hoge stand by verbruik lijkt niets te maken te hebben met een wifi module zoals wordt gesuggereerd hierboven. Het wordt veroorzaakt door een stekkertje (een bepaalde connectie) die zit ingeplugd. In eerdere handleidingen van eerdere Daikin airco modellen werd de installateur geadviseerd om dit stekkertje er uit te trekken. Dit verlaagt het stand by verbruik inderdaad aanzienlijk. Maar dat staat kennelijk niet meer in de handleiding. Zo werd mij door de technici in ons laboratorium vertelt. Wat het stekkertje doet. Dat is onduidelijk en dat weten ze alleen bij Daikin. Het wordt ons niet verteld.

Het laatste is misschien wat onbevredigend, maar toch hoop ik dat ik al heel wat vragen heb weten te beantwoorden.

Badge

Beste @Jonne Hage, dank u voor dit bijzonder goede en heel open antwoord, dit was precies wat ik zocht!

De tekst over de “Functie energiebesparende stand-by” was dankzij uw informatie eenvoudig terug te vinden in de montage handleiding voor de R32-split reeks: Daikin document nr. 3P600450-1G – 2021.03, hoofdstuk 9 “Configuratie”, pag. 20 en 21. Het document is gemakkelijk te vinden met Google.

In paragraaf 9.1 wordt beschreven dat:

de functie “Energiebesparende Stand-by” de voeding van de buitenunit UIT-schakelt, en de energiebesparende stand-by stand op de binnenunit IN-schakelt. De functie energiebesparende stand-by werkt met de volgende units: 3MXM40, 3MXM52, 3AMXM52 FTXM, FTXP, FTXJ, FVXM. Bij andere binnenunits moet de connector voor energiebesparende stand-by aangesloten worden (??). De functie energiebesparende stand-by is voor verzending uitgeschakeld. Om de energiebesparende stand-by functie in te schakelen moet de “selectieve connector” voor de energiebesparende stand-by functie losgemaakt worden”…

De tekst munt niet echt uit in duidelijkheid, en de Daikin vertegenwoordiger die de consumentenbond geadviseerd heeft was kennelijk zelf niet op de hoogte van deze functie. Waarmee Daikin zichzelf toch mogelijk echt tekort gedaan heeft!

Hopelijk doen installateurs en eigenaren van Daikin airco's hiermee hun voordeel!

Reputatie 5
Badge +5

Om de energiebesparende stand-by functie in te schakelen moet de “selectieve connector” voor de energiebesparende stand-by functie losgemaakt worden”…

Er zal toch een reden zijn voor deze fabrieksinstelling. Die reden en wat het nadeel van uitschakelen is kan interesant zijn. Denk bv aan levensduur verlengende functies. 

Waarschijnlijk gaat het om een functie die de pomp om de zoveel tijd even inschakelt om vastlopen te voorkomen.

Ook worden airco’s vaak gemonteerd op plaatsen waar fysiek in- en uitschakelen niet zo eenvoudig is. De kabel zit namelijk aan de buitenunit. De reden daarvoor is dat het grote vermogen gebruikt wordt door de buitenunit en dat het daarom niet het beste idee is om een lange dikke kabel naar de binnenunit te leiden, waar vaak ook geen stopcontact aanwezig is omdat die tegen het plafond zit. Dan krijg je weer een zichtbare kabel langs de muur...

Reageer