Beantwoord

Tests inductie kookplaat

• 2 October 2021
  • 9 reacties
  • 127 Bekeken

Via de tests is het mij niet mogelijk om de impact van een éen fase aansluiting voor de beste inductiekookplaten te zien. De algemene info is mij bekend. In mijn sociale huurwoning is er geen mogelijkheid  voor een 2 fase aansluiting. Wat zou de impact voor de AEG beste uit de test precies kunnen zijn kunnen zijn ?

icon

Beste antwoord door Nathalie. 5 October 2021, 09:59

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4

de impact zit vooral in het totale vermogen van de plaat. die is beperkt door de zekering die op de groep zit en kan dus mogelijk niet volledig benut worden

Dank EBC. De hoofdzekering is 40 A en het totale vermogen 7350. Met wat ik in 1957 geleerd heb is dat voldoende. Echter  de zekering van het stopcontact is 16 A. Als ik die verwissel met 25 A kan ik één punt van 1400 W niet gebruiken denk ik. Klopt dat??? 

Reputatie 7
Badge +4

ik ken de elektrische wet en regelgeving net niet uit mijn hoofd, maar ik kan me voorstellen dat je niet zomaar zekeringen mag ophogen. en zelf in de meterkast van een huurwoning gaan sleutelen lijkt me al helemaal niet de bedoeling

Als je die verwisseld met een 25A zekering moet je ook de bedrading dikker maken.
En je moet een 32A perlilex stekker gebruiken

Als je 1 fase hebt, gebruiken ze normaal een kookgroep.
Op dezelfde fase 2 zekeringen van 16A geeft 7,3kW
Je sluit het aan met een 16A perilex stekker.
Hier heb je ook 5 draden naar de wcd.

Deze varianten kunnen beide niet door een 16 mm buis.

In huurwoningen zit je vast aan de eigenaar van de woning.
Dit is geen klus die je zonder toestemming mag doen.

Totale maximale vermogen van het huis is 230*40 = 9,2kW

Kookgroep Aardlekautomaat

Hartelijk dank ,Wortelstamper. Uiteraard  moet een bevoegd persoon dit doen maar ik weet graag of en wat kan en waar ik om moet vragen;  Ik heb een aan bieding van € 1100 voor een ingewikkelde oplossing.

Reputatie 2
Badge +2

@J.L.A. Melis misschien heb je dit artikel al gelezen maar toch verwijs ik je er nog even naar :wink: 

Wij hebben eerder ook een soortgelijke vraag gesteld gekregen en er is toen het volgende op geantwoord:

'’1-faseaansluiting is bij de Aeg IKB64301FBAls mogelijk.
Als de aansluitwaarde lager is dan 3,6 kW kan de kookplaat op een 'normale' groep (1 fase). Bij hogere aansluitwaarden heeft u een aansluiting met 2 of 3 fasen nodig.

Echter, aansluiting op 1-fase gaat bijna altijd ten koste van de prestaties. De grootte van de aansluiting in de meterkast bepaalt het vermogen dat naar de inductiekookplaat kan.'’

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Ja, dank je Eva. Heb jij er een op 1fase?

Zo ja; wat doet ie dan niet? Of wat doet ie wel?

@Eva. 
De automaat in dat artikel is geen 2 fasen kookgroep. maar een gewone automaat.
Gewoon 1 Fase plus een Nul.

Reputatie 1
Badge

Hai @J.L.A. Melis,

We hebben een test waarin we 56 inductiekookplaten hebben die op 1-fase kunnen. Selecteer aan de linkerzijde ‘Opties’ en dan ‘1-fase aansluiting mogelijk’. De voor- en nadelen staan bij de kookplaten beschreven. Mogelijk kun je daar even kijken en je verdiepen in de kookplaten wat voor jou wel of niet handig/wenselijk is. Ook hebben we gebruikstips en koopadvies staan. 

Misschien ten overvloede: je hebt wel een lidmaatschap nodig (Kies en Koop of Volledig en Vertrouwd) om de test te kunnen bekijken.

Veel succes met uitzoeken!

Reageer