Vraag

TwinDos of niet?

• 18 November 2021
  • 4 reacties
  • 61 Bekeken

Reputatie 5
Badge +5

Er bestaat inderdaad een 7 jaar oude test m.b.t. het wassen via Twindos versus ‘gewoon’ doseren van waspoeder.
zie: Miele TwinDos en PowerWash

Het lijkt mij dat de technieken sinds die tijd verbeterd zijn. De grote vraag is of nu nog steeds een verschil bestaat tussen de was-resultaten op basis van een automatisch dosering-systeem (bij Miele heet dat TwinDos, AEG AutoDose, Bosch/Siemens i-DOS).

In de conclusie van dat artikel stond:
In onze test werd witte was met dit middel echter niet beter schoon dan met een vloeibaar A-merk zonder bleek.”

De vraag is of dat nu nog steeds zo is.
Als je nú voor de keuze staat, wat zou dan de beste keuze zijn?
Wij staan voor die keuze: onze Miele vertoont kuren en we vermoeden dat ‘ie het niet meer zal volhouden.

Dank!

4 reacties

Reputatie 2
Badge +2

@cbw62 Goeie vraag! Er stond me iets van bij dat we dit nog een keer zouden onderzoeken, maar ik kan het mis hebben :thinking:  Ik ga meteen een Expert raadplegen dus ik kom er nog op terug. 

Reputatie 5
Badge +5

@Eva. Dank!
Toevoeging (vergeten te vermelden in mijn 1e bericht): zoek op Internet naar een echte test v.w.b. de verschillen in kwaliteit tussen ‘ouderwets’ waspoeder en doseringssystemen. Met 'test’ bedoel ik dus het naast elkaar leggen van wasresultaten, zoals in jullie test uit 2014. Die zal je nauwelijks vinden. Ik heb ze niet gevonden in ieder geval. Veel beschrijvingen, voordelen, noem maar op, maar een echte test, tja…

Plus: de kosten.  Zoals mijn vrouw zei: “Ik koop in de aanbieding..”  Vaak is het 1+1 gratis, of 70% korting, of 2e halve prijs, of, weet-ik-veel. 
Ik vermoed dat de meeste klanten (vaak vrouwen) wachten totdat er een aanbieding is.
Die kosten afgezet tegen de vloeibare middelen. Bij Miele de z.g. “Ultraphase 1” en “Ultraphase 2” (€19,90 incl verzendkosten) en aantal keren wassen.
Verzendkosten kan men besparen door een 'set’ van 3x nr.1 en 3x nr.2 te kopen (€ 65).

Niet doen. Totaal geen toegevoegde waarde en kan alleen maar kapot gaan. Gewoon lekker zelf waspoeder doseren. Waspoeder is ook veel goedkoper. Wij gebruiken Formil van de Lidl en wast top.

Kooptip: Wij hebben sinds 6 maanden een AEG van zo'n €600,- Top ding en zuinig. Hebben ook tegelijkertijd een warmtepompdroger van AEG en zelfde ervaring. Heb nog een mooie korting gekregen omdat ik ze in 1 koop heb gekocht. Wel om gevraagd natuurlijk om die korting.

Reputatie 2
Badge +2

@cbw62 bedankt voor het wachten! Ik heb zojuist een reactie terug ontvangen van onze expert:

'’Op dit moment staat die test niet op de planning. Wel vinden we autodosering belangrijk en zijn we daarom bezig om dit structureel in de test op te nemen. Dat duurt helaas nog wel even.
In de tussentijd zijn er wel meerdere autodosing machines getest, waarvan we algemene conclusies hebben verwoord
(zie https://www.consumentenbond.nl/wasmachine/automatische-wasmiddeldosering ).

In het geval van TwinDos test van 7 jaar geleden is het Miele wasmiddel vergeleken met het poeder uit onze test en een redelijk vloeibare wasmiddel. Daarvan werd de was minder schoon. Er wordt ook minder wasmiddel gedoseerd. 

Op basis van recentere tests kunnen wij dus niet zeggen of het Miele wasmiddel inmiddels is verbeterd. Maar het TwinDos systeem is ook te gebruiken met een eigen wasmiddel – daarvoor dien je dan een speciale flacon aan te schaffen. Wij kunnen ons zo voorstellen dat als je een zeer goed wasmiddel gebruikt – of het wasmiddel dat je zelf naar tevredenheid gebruikt – de wasresultaten zeker niet enorm zullen tegenvallen. 

Eventueel valt er ook wat te spelen met de instellingen, waardoor er meer wasmiddel wordt gedoseerd en de wasresultaten nog meer kunnen worden opgekrikt'’.

Reageer