Vraag

1-fase 90 cm inductiefornuizen met knoppen, bestaan die?

• 23 January 2023
  • 38 reacties
  • 414 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6

Ben op zoek naar een 1-fase 90 cm inductiefornuis met knoppen. Bestaan die eigenlijk wel? Heb ze niet kunnen vinden.

Of zit er weinig anders op dan doorgaan met koken op gas? Het gaat echt om genoemde specificaties. Wil geen nieuwe meterkast voor fase 2 en 3 noch een slimme meter. Ben geen horecabedrijf, heb al dat geweld helemaal niet nodig. Maar ik zit wel vast aan een vrijstaand fornuis met deze afmeting.

38 reacties

Achter het aanrecht zou een perilex stopcontact moeten zitten, zeker als uw huis van na 1992 is. Die perilex is bedoeld voor stroom voor een elektrische kookplaat.

Bij 1fase mag de kookplaat maar maximaal 16x230 = 3680 Watt zijn. 

De meeste kookplaten zijn echter 2fase van maximaal 7360 Watt. U heeft dan veel keuze. Die kunnen niet op 1fase.

Maar u hoeft uw meterkast dan nog niet te verbouwen naar 3fase. Er hoeft slechts een combi automaat geplaatst te worden waarbij twee groepen zijn gecombineerd. Kijk deze als voorbeeld:

Hij moet ook aangesloten worden op de aardlekautomaat. Beste om dit door een vakman te laten doen, want vergissingen zijn niet toegestaan.

Naar het perilex stopcontact moeten dan twee bruine, een blauwe en een groengele draden lopen, aangesloten op deze combiautomaat.

Dan kan je een 2fase inductiekookplaat erop aansluiten en tot 7360 Watt vermogen trekken. Aan de onderkant van de kookplaat zit standaard een sticker met aansluitschema.

Ik denk dat de inductiekookplaat alleen als plaat geleverd wordt. In plaats van fornuis zou je een enkeldeurs aanrechtkastje kunnen zetten met de plaat opgenomen in het aanrechtblad.

Reputatie 6
Badge +3

Wat @Jan hier boven laat zien is een kookgroepautomaat. Op een 1 fase aansluiting van 35 of 40 A wil dat wel. Moet je niet de boosterfuncties gebruiken van alle 4 kookplaten. Want 2 x 16 A zit al aardig in de buurt van de 35 A.

Beter is om wel naar 3 fase te gaan. Dat kost je meestal een nieuwe meterkast en de aanvraag naar 3 fase. Dat laatste kost weinig bij de meeste netwerkbedrijven. Krijg je er gratis 2 slimme meters bij. Die komen anders ook vanzelf wel een keer.

Als je zo'n kookgroepautomaat gaat kopen moet je de perilex wel met 5 draden aansluiten. Niet zoals Jan zegt met 1 nul aansluiten maar met 2. Met 1 is echt gevaarlijk. Zie afbeelding boven.

Je tweede eis is een kookplaat met knoppen. Die ken ik niet. Het is tegenwoordig allemaal aanraaktoetsen. Maar misschien kan iemand die nog vinden.

@basic het zit toch anders in elkaar dan jij beweert. Hier in deze uitleg kun je het allemaal lezen. Het is echt niet alleen kookgroep aansluiting.

https://elektricienaanhuis.nl/alles-over-een-2-fase-aansluiting-in-de-meterkast

Voor 2fase inductiekookplaat hoef je echt geen 3fase te nemen. 

Dus als er in een meterkast 9 groepen met een 16A automaat zitten zou je 9 x 16 = 144A hebben? Jeetje.

Reputatie 6
Badge +3

Ik heb nergens geschreven dat het niet op 1 fase kan. Dat kan met een kookgroep, maar dan wel met 2 blauwe draden.

3 fase is beter, maar dat wil TS niet. Ik heb zelf jaren mijn kookplaat op 1 fase gehad met precies de automaat uit jouw afbeelding. Nooit is de 35 A zekering er uit gegaan (gelukkig)

Sinds deze zomer op 3 fase aangesloten. Je moet met de tijd meegaan. EV is er al. Warmtepomp, airco komen nog

Reputatie 6
Badge +3

Misschien nog een andere beperking? Op dit moment zijn de 3-fase slimme meters door verschillende netbeheerders moeilijk verkrijgbaar/leverbaar.
Bij Liander kunnen de wachttijden bij een verzwaring oplopen tot ca. 7 maanden.

En de uitleg van @basic klopt voor zover ik weet, maar ik ben ook maar een simpele “Kurzschlussmechaniker”. Er zijn 2 fase draden en 2 nul draden nodig (plus de “aarde”-draad)
- en de fase op de twee fasedraden is natuurlijk (van) dezelfde fase bij een 1-fase huisaansluiting.
(zonder garantie op correctheid).

@basic @Darkfiber hebben jullie dan 2fase inductiekookplaten waar twee aansluitingen voor een nuldraad op zitten?

Misschien frist deze discussie op Tweakers jullie op. Is ook op dit forum geweest, maar dat is al een tijd geleden.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1851711

Reputatie 5
Badge +5

Misschien frist deze discussie op Tweakers jullie op. Is ook op dit forum geweest, maar dat is al een tijd geleden.

Eerst ff checken @Jan , alle plaatjes zijn al verdwenen, lastig kijken. 😊

@pckrulllenbol 
Dacht dat je handig was. 😉
https://web.archive.org/web/20180505191922/https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1851711

Iemand een meterkast laten zien, die niets wil veranderen is zinloos.

Reputatie 6
Badge +3

@basic @Darkfiber hebben jullie dan 2fase inductiekookplaten waar twee aansluitingen voor een nuldraad op zitten?

Ja, ik heb daar 2 aansluitingen voor aan zitten als je hem op 1 fase wilt aansluiten. Dat moet ook met 2 draden dan, want anders gaat er 2 x 16 = 32 A door heen. En dat is te veel voor 1 2,5^2 draad. Dan heb je kans op brand. Daarom reageerde op direct op jouw post. Dat blijft namelijk jaren staan. Misschien kun je het aan laten passen door de moderatie.

Voor meer informatie over dit had je beter een ander topic van Tweakers kunnen linken. Namelijk: kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm.

Of zit er weinig anders op dan doorgaan met koken op gas?

Ik ken iemand die is over gegaan op koken op petroleum.
Geen frisse oplossing, maar het kan.
Zijn nog steeds te krijgen in de kringloop winkel.
En de brandstof zit in sommige plaatsen nog gewoon aan de pomp.

Reputatie 6
Badge +5

Of zit er weinig anders op dan doorgaan met koken op gas?

Ik ken iemand die is over gegaan op koken op petroleum.
Geen frisse oplossing, maar het kan.

Of rijden op plompgas 😎 Daar zou mogelijk ook op gekookt kunnen worden.

https://www.facebook.com/happyactivist/videos/842237983735841

Reputatie 6
Badge +7

@Luctor Als u het opprijs stelt en voor u het Topic verlaat, kan ik in een privé bericht een antwoord/oplossing geven voor uw situatie.

Ik weet zekere dat het gaat lukken zonder een “1-fase electrisch plomp gasfornuis op petroleum" (die moet nog uitgevonden worden)😁

Op houtskool?

Reputatie 4
Badge +6

Sommigen hierboven lopen gezien het tijdstip kennelijk op ethanol. Cheers.

Privebericht kan altijd natuurlijk

Reputatie 4
Badge +6

Heb nu een Boretti fornuis. 19 jaar oud. Zoiets wil ik graag terug.
Als er kookplaten fase-1 gemaakt kunnen worden, waarom zouden die dan niet in een fornuis kunnen?

Omdat de zekering er dan uitvliegt.
De Rolling Stones wisten dat kennelijk al in 1969:

...And I went down to the demonstration
To get my fair share of abuse
Singing, "We're gonna vent our frustration
If we don't we're gonna blow a fifty-amp fuse"
Sing it to me, honey
You can't always get what you want
But if you try sometimes, well, you just might find
You get what you need

Een fornuis heeft een oven en een kookplaat.
Het zijn dus 2 stroom vretende apparaten in 1
Met 1 fase stekkers zoals die in huizen zitten is dat niet mogelijk.
Of je zou het toestel moeten beveiligen, dat je niet alles tegelijk aan kunt doen.
Of je krijgt onderstaande stekker CEE 32A aan jouw toestel. (7000W)
Daar hoort wel een aanpassing van je installatie bij.

Een aanpassing met een perplex is het simpelst.
Die is er ook nog in een zware uitvoering van 25A per fase. (17000W)

@Luctor Ik weet niet of deze 1 fase is, maar mijn vrouw zegt dat de kookplaatjes nu wel klein zijn. Ze wil liever 80cm breed, heb je meer kookruimte . . .

Reputatie 6
Badge +3

@Luctor  Ik neem aan dat je al op Internet gezocht hebt, met “Boretti op stroom” vind je hopelijk alles wat je wilt. De specificaties qua aansluitwaarde heb ik niet bekeken, maar 1-fase zit er waarschijnlijk niet bij.
De prijzen laten mij perplex staan, of was het perilex?

P.S.: Er is ook iets te vinden over “Boretti oven van 2-fasen? naar 1-fase ombouwen” - Heb ik niet gelezen en of het werkt?

Reputatie 6
Badge +7

Heb nu een Boretti fornuis. 19 jaar oud. Zoiets wil ik graag terug.
Als er kookplaten fase-1 gemaakt kunnen worden, waarom zouden die dan niet in een fornuis kunnen?

Duidelijk dat u weer zoiets terug wil,

Mijn fornuis, oven, grill en 5 kookplaten (Aansluitwaarde 12Kw) heeft jaren op 1 fase  (hoofdzekering 35Amp.)gewerkt, nu inmiddels wel 3-fase.

Even druk nu, maar ik ga u zoals beloofd, in een privé bericht nog wat info voor uw mogelijkheden geven.🤫

Reputatie 6
Badge +7

@Luctor Zoals beloofd, privébericht verstuurt.😁

Voor de meelezende posters is het natuurlijk leuk als u een keuze heeft kunnen maken en deze hier post.

Reputatie 4
Badge +6

In antwoord op mijn vraag kreeg ik twee zinnige reacties, van @Wortelstamper en @Gebruiker1644596728.

Het komt er op neer dat een soort 1-fase inductiefornuis (Boretti) bestaat, maar het is i.v.m. beveiliging nogal behelpen. De meterkast omzetten naar 2- of 3-fase blijft de beste oplossing. Probleem is dan wel dat provider mijn oude Ferrarismeter zal willen omruilen voor een ‘slimme’ meter. En dat wil ik niet, want de oude meter bespaart een hoop gedoe als gevolg van al dan niet voortbestaande salderingsregelingen. Mijn meter loopt simpelweg terug bij het minste spatje zon dat de zonnecollectoren opvangen (4000 KWh stroom per jaar). Je kunt een slimme meter weigeren, maar de vraag is hoe moeilijk daar dan weer over gedaan wordt.

Misschien blijf ik dus toch voorlopig op mijn bijna 20-jaar oude gasfornuis koken om wat later definitief te beslissen. M.a.w. ik pieker nog even door. Dank in elk geval voor het meedenken.

Reputatie 7
Badge +5

reken je niet rijk met een ferrarismeter, die wordt echt vervangen voordat de salderingsregeling afgebouwd gaat worden. 

2 fase kan je in eigen beheer laten doen, het beste door iemand die weet hoe het moet. Je blijft dan de oude ferrarismeter behouden.

3 fase heb je hiervoor niet nodig maar mag wel als je grotere plannen hebt zoals een jacuzzi. Die kun je op de website van de netbeheerder aanvragen. 3x 25A kost iets van €285. Je krijgt dan meteen een slimme meter erbij.

Greta Thunberg vindt het dringend nodig dat we van de fossiele brandstoffen afgaan 😉!

Reputatie 4
Badge +6

@E.B.F. Stroeve Dat is de vraag, geen zekerheid

Reageer