Consumentenbond.nl

Aanschaf kokendwaterkraan

• 20 januari 2020
  • 20 reacties
  • 5910 Bekeken

Graag zouden wij een kokendwaterkraan aanschaffen. Ik kan alleen nergens actuele vergelijkingen/ervaringen vinden. 
Ik ben inmiddels bij een 5tal keukenzaken geweest waar de Grohe, Selziuz, Franke en Quooker te koop waren maar ben daar niet heel veel wijzer geworden. Behalve dan dat het prijskaartje erg uiteenloopt en de Quooker de enige kraan was die was aangesloten. Ik kreeg niet echt antwoord op vragen als hoe zit het met onderhoud, levensduur boiler, storingsgevoeligheid, service, sputteren, temperatuur enz.
Voor mij is Quooker alleen maar een merknaam net als Velux staat voor dakramen en Luxaflex voor raamdecoratie en Ikea voor Zweedse gehaktballetjes. 
Wie oh wie kan mij van informatie voorzien. Anderzijds, Consumentenbond misschien tijd om deze kranen eens mee te nemen in een uitgebreide test.

20 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Mijn vader komt uit de keuken branche. Hij zweert bij Quooker. Weinig storing en service dik in orde.

Van veel andere merken heeft hij slechte ervaringen. Klanten worden boos op zijn bedrijf terwijl hij de mensen vtv heeft geadviseerd om geen imitatie te kopen van een Quooker. Veelal defecte boilers en soms geen reserve onderdelen te verkrijgen bij  Grohe of Celzius. Vader is 2e generatie van het bedrijf en verkoopt al zeker 25 jaar Quooker.

Badge +8

Dank voor de suggestie, @I. Bouwhuis. Ik noteer het voor mijn collega's!

Heb hier hetzelfde probleem met de juiste keuze.

Keuze uit:

nieuwkomer 3M,ACE,,Franke,Hotto,Flore,insinkerator,Bruynzeel,easy comfort,hotspot titanium,Grohe red,Selsiuz en marktleider Quooker.

Nergens testresultaten te vinden,maar worden al zo’n 4 jaar verkocht.

Jammer dat er nog steeds geen test bekend is, ik zie ook door de bomen het beste bos niet meer in de wereld van de kokendwaterkranen. 

Reputatie 7
Badge +7

Gezien Imke's opmerking heeft de consumentenbond nog geen kokendwaterkranen getest. Bij Kieskeurig staan wel een hele reeks merken genoemd, daaronder ook de kwaliteitsmerken. Quooker, Grohe, Franke, Hotto, Floww zijn goede bekende merken met een after sales. Kijk bij deze kwaliteitsmerken bij de fabrikant en importeur welke service zij verlenen, welke garantie, is er een geschillencommissie enz.

Hallo,

wij hebben jaren geleden een kokend water kraan gekocht, merk daalderop, niks dan ellende mee gehad, tot 3 x toe de ketel gebarsten, met veel stoomschade als gevolg

uiteindelijk toch voor meer geld de quooker gekocht, (met bruis-functie), hier zijn we heel erg tevreden over. 
succes met de koop!

Els

Badge

Onze ervaring met een Itho-Daalderop/Floww kokend waterkraan is er één van een tomeloze ellende. Wat een schandalig slecht product. Vorige week heeft onze kokend waterboiler weer eens de geest gegeven. En opnieuw met een hoop vervolgschade.

Even de gebeurtenissen op een rijtje. De boiler werd een aantal malen vervangen.

De eerste boiler hield er gewoon mee op, verder geen schade. Itho-Daalderop kwam voor de eerste keer langs en plaatste boiler nr 2. Gratis, dat wel.

De tweede boiler veroorzaakte na anderhalf jaar kortsluiting. Wij waren thuis, zodat nadat de stekker er uit was getrokken wij de elektriciteit weer konden inschakelen.Itho-Daalderop/Floww kwam voor de tweede keer langs en plaatste boiler nr 3. Tevens plaatste men een filter waarvoor we € 99,- moesten betalen.

Boiler 3 begon na anderhalf jaar te lekken, en niet zo’n beetje ook. Helaas gebeurde dit toen we een paar dagen afwezig waren. De gevolgschade was enorm. Itho Daalderop/Floww verwijst doodleuk naar de inboedelverzekering. Helaas hadden we daar weinig aan, aangezien de 30 jaar oude parketvloer, die nog in perfecte staat verkeerde, verzekeringstechnisch was afgeschreven. De vloer is ernstig beschadigd.

Itho-Daalderop kwam voor de derde keer langs en plaatste boiler nummer 4. En plaatste een nieuw filter (€ 79). Volgens de  richtlijn van Itho-Daalderop/Floww vervingen wij daarna op tijd het filter (laatste keer oktober 2019, € 79).

Dit weekend zijn we thuisgekomen na een korte vakantie. De boiler heeft weer eens kortsluiting veroorzaakt waardoor de aardlekschakelaar is uitgesprongen. Gevolg: onze geheel gevulde vriezer is ontdooid, de maden kropen in het rond, we hebben alles vanmorgen naar het scheidingsstation gebracht en de vriezer kunnen we ook vervangen, aangezien die geheel door de bedorven levensmiddelen is aangetast. De stank is enorm, zoals  met de huidige zomerse temperaturen wel te begrijpen valt.

En uiteraard hebben we geen warm water meer in de keuken.

Bij mijn telefonische klacht bij Itho-Daalderop kreeg ik te horen dat ik een nieuwe boiler kon KOPEN. Mijn ongenoegen over deze reactie leidde tot het advies per mail een klacht in te dienen. Tot op heden kwam er behalve een ontvangstbevestiging  nog geen antwoord.

Wat nu? Boiler nummer 5 van dit merk? Geen sprake van. Dit soort wanproducten komen ons huis niet meer in. Wij hebben inmiddels een Quooker besteld.

Wij hebben 4 jaar geleden een nieuwe keuken gekocht inclusief een quooker. Deze bevalt uitstekend en we hebben nooit problemen gehad. Toen wij 4 jaar terug ons lieten adviseren, vertelde de keukenadviseur ons dat andere merken het gewoon nog niet zo goed voor elkaar hebben als quooker. Denk aan kalkaanslag, service, veiligheid. Dat heeft ons toen doen beslissen om voor de duurdere quooker te gaan. Nog geen seconde spijt van gehad.

Reputatie 7
Badge +6

Waaruit mag blijken dat gebruikerservaringen net zo goed , zo niet beter zijn dat het testen van een nieuw product. Waarvoor dank .

Reputatie 7
Badge +7

Dat is een alom bekend gegeven. Je moet alleen weten dat het eerlijk en onafhankelijk is, want ja helaas overal valt mee te 'sjoemelen'. 

Reputatie 7
Badge +6

Ik bedoel eigenlijk  reacties op dit forum Leo . Die vertrouw ik iets beter . Al weten we ook niet altijd of degenen die hier reageren zakelijke belangen hebben.

Ik heb een Quooker in de keuken die ook de warmwater regelt. perfect! Kokend water voor de thee en de pasta, warm water 15 l. voor de schoonmaak. Heel blij mee.

Bij ons werkt de Quooker zonder mankementen al sinds maart 2011.  1maal is er na 3 jaar gebruik een kleine storing geweest welke keurig door Quooker's eigen storingsdienst werd opgelost. En die service werd binnen 1 week verleend, dus niet na weken wachten. Tevens werd er toentertijd een modificatie “gratis” doorgevoerd.  Wij zijn dus nog steeds enthousiast over dit systeem.

In gebruik is er een combi 2.2 quooker met een  nordic twintap

Wij hebben sinds mei 2020 een multiwaterkraan van Franke. Ze maken helaas niet waar in wat ze beloven. Er komt pas na 8 seconden heet water uit de kraan, met een gemiddelde temperatuur van 90 graden. Dat is eigenlijk te weinig voor een goede kop thee. En uiteraard zonde om eerst water te moeten verspillen. De klantenservice van Franke reageert hierop als dat dit ‘normaal’ is. Nou, ik vind het teleurstellend. In dit geval is ‘goedkoop’ duurkoop, dus ik zou ook iedereen een Quooker adviseren. 

Iedere gerenommeerde keukenhandelaar zegt dan ook… Er is maar 1 goed merk, en dat is Quooker.   Al het andere moet je links laten liggen.

Nu reeds 11 jaar tevreden met onze Quooker en zonder mankementen. Ook voor een "hete” kop thee.

Reputatie 7
Badge +6

Blijkens alle reacties kunnen we wel aannemen dat Quooker de beste keuze is . Wie de aanschaf overweegt moet er wel rekening mee houden dat zo'n ding relatief veel stroom vraagt . Het voordeel zit in het gemak . Wie voor zuinig wil gaan zijn er betere manieren voor kokend water .

En wat zijn dan die betere manieren, die goedkoper zijn?

Reputatie 3
Badge +2

Ik denk dat @E.T. Wiersum goedkopere manieren bedoelt. Een cooker is zeer comfortabel, maar qua energieverbruik en aanschaf heftig duur. Wij zijn niet zo'n theedrinkers, dus daar hebben we een waterkoker voor. Kost even een minuutje wachten. Voor direct warm water hebben we een hot fill boiler. Ook zeer comfortabel en wordt gevuld met warm water uit de combi ketel. De hot fill boiler hoeft alleen het water elektrisch te verwarmen wat in de leiding zit tussen boiler en cv ketel.

Reputatie 7
Badge +6

Ja , met zuinig bedoel ik goedkopere manieren om heet water te maken . Met gas of een waterkoker . Bij mij zit een lange leiding tussen de ketel en de meeste warmwaterkranen . Dat maakt het tappen van kleine beetjes zeer onvoordelig . En dan moet het toch nog naverwarmd worden als we kokend water willen .  Daarvoor gebruiken wij de waterkoker . Gaat nog sneller ook.  Wie graag direct kokend water wil en de nadelen onbelangrijk vindt is uiteraard  het beste af met een cooker. 

Wij hebben sinds 6 jaar een Daalderop kokendwater kraan. Na 3 jaar ging de eerste boiler kapot. De tweede lekt nu continu een straaltje water via een bakje naar de afvoer. Ik heb het net met een maatbeker gemeten, het gaat om zo’n 5 liter per uur, oftewel 120 liter per dag, oftewel 44 kuub per jaar! Wij gaan ook overstappen naar een Quooker!

Reageer