Consumentenbond.nl

Afrekening servicekosten na vertrek uit huurappartement met blokverwarming en dergelijke

Van 1 december 2017 tot 26 oktober 2018 hebben wij een huurappartement in Amersfoort bewoont (wooncomplex ouderen omgebouwd tot 2 en 3 kamerappartementen) waarbij de verwarming centraal geregeld is (zgn blokverwarming met meters op de radiatoren) en vanaf de centrale water- en elektyriciteitsmeter tussenmeters geplaatst per appartement.
Bij het betrekken (1-12-2017) en bij het inleveren van de sleutels (26-10-2018) zijn de meterstanden opgenomen en doorgestuurd naar de verhuurder (via haar tussenpersoon -makelaar-). Omdat de huurovereenkomst formeel liep tot 1-12-2018 heb ik vanaf begin december 2018 meerdere malen gevraagd om een specificatie en afrekening van de voorschotbetalingen voor verwarming, water en elektriciteit.
De verhuurder (eigenaar) geeft via haar serviceafdeling aan dat zij pas een afrekening kunnen opmaken medio volgend jaar na het ontvangen van de totaalafrekeningen van de energie en water leverancier. Ik ben het daar niet mee eens mede omdat er op een tweetal momenten de standen zijn opgenomen namens de verhuurder. Ook tijdens onze woonperiode in 2018 heeft er nooit een tussentijdse afrekening/verrekening plaatsgevonden omdat de energie- en waterleveranciers hun jaarlijkse afrekening naar de verhuurder hebben verstuurd. Is deze handelswijze van de verhuurder (vastgoedbeheerder) juist en zo nee, wat kan ik hier tegen doen.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Ik heb geen blokverwarming, maar meen me in een aantal vergelijkbare gevallen te herinneren dat blokverwarming werkt met een percentage van de totale rekening van de geleverde energi en die pas uitgerekend kan worden als de totale kosten bekend zijn van een jaarlang levering.

Dan weet je pas wat de werkelijke kosten zijn die betaald moeten worden.
Deze kosten worden dan verdeeld en gefactureerd naar het percentage wat je hebt afgenomen.

Maar misschien kan iemand anders dit nog wat specifieker uitleggen die zelf in deze situatie zit.
Badge +6
Hi @F.H.J.M. Maes, helaas komen er vanuit de Community nog weinig ervaringen en reacties.

Hoe staat het er inmiddels voor?
Reputatie 7
Als er een bedrag voor verwarming is verwerkt in de servicekosten is het heel goed mogelijk dat de eindafrekening pas in januari komt, dat maakt de administratie makkelijker. Als je zelf stookt of stadsverwarming hebt komt de eindafrekening van je energie- of warmteleverancier, die kan het wel eerder.
Reputatie 7
Badge +6
Belangrijkste is DAT je een afrekening krijgt. Dat het een beetje laat is wegens de jaarafrekening , zou ik persoonlijk geen ramp vinden. Wij hebben die afrekening na vertrek uit onze huurflat nooit gehad. Ook niet na meermalen bellen . Dat is WEL kwalijk.
Dank allemaal voor de reacties. Het zal allemaal op geduld uit gaan draaien. Aangezien ik het vermoeden had nooit meer iets te horen of hooguit een verzoek tot bijbetaling zonder enige specificatie heb ik nadrukkelijk gevraagd om een gespecificeerde afrekening. Het blijft daarentegen wel vreemd dat ik, tijdens mijn verblijf in de woning, nooit een "tussentijdse" afrekening heb ontvangen.

Reageer