Consumentenbond.nl
Beantwoord

Afvoer water warmtepompdroger

• 23 november 2018
  • 16 reacties
  • 5773 Bekeken

Gisteren een warmtepompdroger aangeschaft. Deze heb ik rechtstreeks aangesloten op de afvoer van de wasmachine. Na einde programma heb ik veel condens water in het reservoir. Blijft dit water in het reservoir totdat deze bijna vol is en wordt het dan pas afgevoerd?
icon

Beste antwoord door F. den Oudsten 24 november 2018, 20:34

Ja, dat is normaal en het water wordt niet weggepompt als het reservoir vol is.

Met dit type kun je zelf kiezen voor slangafvoer of condenswaterafvoer alleen zul je dan zelf even wat aan het apparaat moeten prutsen. Het apparaat is standaard ingesteld op het reservoir wat je dus gewoon regelmatig moet legen zoals @MrsJones ook al zegt. Maar zelfs als je hem hebt ingesteld op slangafvoer dan blijft er toch nog wat water over in het reservoir vanwege de zelfreinigingsfunctie. Hoe je nu precies aan dat apparaat moet prutsen om hem in te stellen kun je vinden op blz. 28 van je gebruiksaanwijzing.

Laat ons nog even weten hoe het met dat prutsen is afgelopen? Ook als je besluit om hem toch maar op 'condens' te laten staan in plaats van op 'slang'.
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Had je hiervoor een condensdroger? Daar moet je het reservoir uithalen als het vol of bijna vol is en leegmaken, tenminste, bij mijn Bosch droger, Is dat niet het zelfde bij een warmtepompdroger? Kun je niet zien of er ergens een afvoerslang zit en een pomp die het water uit het reservoir pompt? Als dat niet het geval is lijkt het me dat je het zelf moet leegmaken.
Er zit een afvoerslang op. Vraag me alleen af of eerst het reservoir volloopt en er dan af gepompt word.
Reputatie 7
Dat staat dan toch in de gebruiksaanwijzing? (Of het Internet). Ik zou er zelf van uitgaan dat, als je dat reservoir makkelijk kunt verwijderen, gewoon door het eruit te trekken, je het moet leeggieten.

Als ik bij Bol.com even langs een rij warmtepompdrogers zap zie ik bij de meeste staan "condensafvoer mogelijk", bij een paar staat "optioneel". Of ze met condensafvoer ook bedoelen dat het wordt weggepompt langs de zelde weg als het water vind ik niet duidelijk. Er kan ook worden bedoeld dat het condenswater wordt afgevoerd naar het reservoir.
Reputatie 7
Badge +5
Als ik jou was zou ik deze site even raadlegen. Als je bovendien even opgeeft welke merk en type je hebt gekocht dan vertellen wij van de Community je nadien wel hoe die van jou werkt.
Mijn droger is van Bosch type WTW87562NL. De droger is dus volgens de handleiding aangesloten met een slang op de afvoer. Tijdens drogen geraakt het reservoir langzaam vol. Na einde programma is deze nog steeds vol. Mijn vraag is dus is dit normaal of wordt het water wanneer het reservoir bijna vol is alsnog leeggepompt?
Reputatie 7
Badge +5
Ja, dat is normaal en het water wordt niet weggepompt als het reservoir vol is.

Met dit type kun je zelf kiezen voor slangafvoer of condenswaterafvoer alleen zul je dan zelf even wat aan het apparaat moeten prutsen. Het apparaat is standaard ingesteld op het reservoir wat je dus gewoon regelmatig moet legen zoals @MrsJones ook al zegt. Maar zelfs als je hem hebt ingesteld op slangafvoer dan blijft er toch nog wat water over in het reservoir vanwege de zelfreinigingsfunctie. Hoe je nu precies aan dat apparaat moet prutsen om hem in te stellen kun je vinden op blz. 28 van je gebruiksaanwijzing.

Laat ons nog even weten hoe het met dat prutsen is afgelopen? Ook als je besluit om hem toch maar op 'condens' te laten staan in plaats van op 'slang'.
Reputatie 7
Zou mijn gewone condensdroger na een ingreep het overtollige water ook kunnen afvoeren? Dat reservoir is behoorlijk zwaar als ik een kees tussendoor vergeet het leeg te maken, het zit bovenaan en de droger staat op de wasmachine. Ik heb het me niet eerder afgevraagd, pas nu ik de laatste reactie van @F. den Oudsten lees.

aanvulling. kan volgens de gebruiksaanwijzing niet.
Reputatie 7
Badge +5
@MrsJones Ik had al begrepen dat je ook een Bosch hebt. Wat is het type daarvan?
Reputatie 7
Moet ik weer even kijken in de gebruiksaanwijzing,

Het is een gewone condensdroger, Sportsedition 1400. In het reservoir zit alleen een gat om hem leeg te gieten, als het per ongeluk hrlemaal vol is krijg ik een piep en dan houdt hij er pruttelend en gorgelend mee op.
Reputatie 7
Badge +5
@MrsJones Uit door mij opgehaalde gegevens blijkt dat dit een beetje afhankelijk is van het type wasdroger. Ik weet ook niet of Sportsedition 1400 de officiële naam is. Via deze link kom je in een aparte handleiding van Bosch voor de omschakeling van Condens naar slang maar dat zegt nog niet alles. Je zou in de eerste plaats kunnen kijken of dat 'toebehoren' waar ze het over hebben ergens in jouw apparaat aanwezig is bijvoorbeeld achter een apart klepje. Zo niet dan kun je het volgens mij vergeten. Voorts zou je kunnen kijken of er een plugje onder in het condenswaterreservoir zit. Maar zo ja, dan zegt dat mijns inziens nog niet alles. Vanwege fabricage-economische redenen zou Bosch kunnen beslissen om niet twee bijna identieke bakjes te gaan fabriceren, een zonder gat en een met gat. Ik kan me voorstellen dat het fabriceren van één bakje met plug goedkoper te fabriceren is dan twee bakjes met en zonder plug.

Tja, meer kan ik vanaf deze plaats even niet voor je doen. En dan nog moet je zeker weten of je het andere eind van de slang ergens in kwijt kunt. Dat ergens kan overigens ook een emmer zijn natuurlijk die je om de zoveel tijd eens leeg kiepert. Alleen moet je er dan wel voor zorgen dat de lege emmer niet kan omkieperen en de slang er niet uit kan schieten.

Succes!
Beste @F. den Oudsten ik heb dus al ‘geprutst’ en de slang op de afvoer aangesloten. Ik wil dus eigenlijk alleen maar weten op welk moment de condens bak geleegd wordt.
Reputatie 7
Badge +5
@H.H. Nagelmakers Tja, het is voor mij natuurlijk moeilijk om dat van een afstand te beoordelen maar dat water wordt volgens mij niet afgevoerd maar moet je handmatig legen.

Je begon je vraagstelling met de constatering dat je na afloop van het programma veel condenswater in je reservoir had. Dat is dus niet normaal want dat behoort dus niet meer zo te zijn wanneer je van 'reservoir' naar 'slang' bent overgeschakeld. Dus volgens mij heb je dan toch iets verkeerds gedaan.
Bijvoorbeeld: het is onvoldoende om de slang op de daarvoor bestemde aansluiting te zetten als je niet tegelijkertijd de plug aan de onderkant van het reservoir weg haalt want anders blijft hij gewoon werken in de 'reservoirstand'. En dus zou ik dat nog even nakijken.
Reputatie 7
Ik weet niet hoe groot het reservoir van een gemiddelde warmtepompdroger is, in dat ding van mij gaat een liter of vier zo even uit mijn hoofd als ik hem tussendoor niet leeg gooi (na 3 a 4 droogbeurten)
Er zit geen plug in, ik ben nog even gaan kijken met een zaklamp of ik een aanwijzing kon vinden, noppes.
Reputatie 7
Badge +5
@MrsJones Dan ben je veroordeeld om het ding regelmatig te blijven legen. Geeft verder niets want dat houd je slank.

Als er overigens al een slang is dan zit die volgens mij aan de achterkant.
Reputatie 7
Ik ben slank genoeg, beetje te naar mijn zin.
Aan de achterkant zit niets, alleen een snoer. Ik doe het er nog maar een tijdje mee, zo oud is ie nog niet.
Reservoir loopt vol en dan via de aan te sluiten slang loopt het over naar riolering.
Tenminste bij onze iets oudere machine.

André

Reageer