Afzuigkap in de keuken

wie heeft ervaring met recirculatie afzuigkappen in de keuken? waar je dus geen uitgang naar buiten hebt maar de lucht door een koolstoffilter heen wordt geleid en weer terug in de keuken komt. wij willen een nieuwe keuken kopen en de verkoper zweert bij recirculatie afzuigkappen , maar wij niet. wie wil zijn ervaringen delen?

11 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Recirculatie afzuigkappen zijn overwegend luidruchtig.
Ze halen geen waterdamp uit de lucht en vrijwel een geur.
Alleen het vet en andere omhooggaande vaste delen in kookdampen worden uit de lucht gefilterd en de filters moeten zeer regelmatig vervangen worden.

Maar als er geen alternatief is, dan is het een stuk beter dan niets.

Is er een afzuigsysteem in het huis aanwezig?
Reputatie 4
Badge +5
Hi @N. Laurens,
Welkom op de Community!
Hoewel het wat oudere informatie is, kun je hier wellicht iets mee.
Afkomstig uit ons archief.
Er staat niet specifiek iets in over Recirculatie afzuigkappen, maar wel waar je op moet letten bij een afzuigkap. Wellicht dat je er weer een stapje verder mee komt :)

Wellicht dat anderen weer kunnen aanvullen met hun ervaring :)

Hou je ons op de hoogte?

Groet,
Celine

Het lijkt mij een goed idee dat de Consumentenbond de gearchiveerde artikelen over afzuigkappen afstoft en weer online zet. Via Archive.org werken namelijk de links in deze gearchiveerde artikelen niet meer. Deze links wijzen naar overige verwante onderwerpen en/of gaan in detail verder op een onderdeel van dit artikel over afzuigkappen.

wie heeft ervaring met recirculatie afzuigkappen in de keuken? waar je dus geen uitgang naar buiten hebt maar de lucht door een koolstoffilter heen wordt geleid en weer terug in de keuken komt. wij willen een nieuwe keuken kopen en de verkoper zweert bij recirculatie afzuigkappen , maar wij niet. wie wil zijn ervaringen delen?

In het uitgebreide topic: “Bora afzuigkap” wordt dit door sommigen besproken, de eventuele nadelen van recirculatie ten opzichte van afvoer naar buiten. Het gaat weliswaar over een Bora afzuigkap (beneden in het fornuis), maar ook die blaast de lucht blijkbaar niet naar buiten.

Als je de waterdampen in de lucht laat, wordt het vochtig in huis en stijgen de stook kosten.

Als je de mogelijk hebt om een afzuigkap met afvoer te installeren zou ik daar altijd voor gaan. Recirculatie kappen zijn minder goed voor de lucht kwaliteit in huis.

https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden/bouw-infra-maritiem/roadmaps/buildings-infrastructure/duurzame-gebouwen-naar-een-energieproducerende-gebouwde-omgeving/wat-u-moet-weten-over-fijnstof-dat-vrijkomt-bij-het-koken/

Badge

Als je de mogelijk hebt om een afzuigkap met afvoer te installeren zou ik daar altijd voor gaan. Recirculatie kappen zijn minder goed voor de lucht kwaliteit in huis.

https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden/bouw-infra-maritiem/roadmaps/buildings-infrastructure/duurzame-gebouwen-naar-een-energieproducerende-gebouwde-omgeving/wat-u-moet-weten-over-fijnstof-dat-vrijkomt-bij-het-koken/

TNO-link niet meer correct [ ‘u’ is in titel vervangen door ‘je’; handig van TNO . . .  ].

Nieuw:

https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden/bouw-infra-maritiem/roadmaps/buildings-infrastructure/duurzame-gebouwen-naar-een-energieproducerende-gebouwde-omgeving/wat-je-moet-weten-over-fijnstof-dat-vrijkomt-bij-het-koken/

Reputatie 7
Badge +6

Een oud-collega van mij kreeg het bij zijn pensionering voor het eerst voor elkaar om een relatie te krijgen. Zij was van de administratie en had voorbij zien komen hoeveel zijn ontslagvergoeding zou zijn. En nu zitten ze in een nieuw huis met zo'n afzuigkap. Maar zij is een kettingrookster die daar niet van af te krijgen is. Maar in september één sigaretje roken binnenshuis ruik je in april nog in die huizen. Dus dan staat er voor de deur een heel dienblad met peuken, en in het schuurtje heeft ze een zithoekje met elektrisch kacheltje met ook zo'n dienblad met peuken. Ik vraag me dan ook af of ze niet een verkeerd soort huis hebben gekocht voor best heel veel. 

Die afzuigkap mag van het bouwbesluit maximaal, ja weet ik veel, ik kan niet alles onthouden, maar ik dacht 38dB geluid maken. En met beide onze mobieltjes was het al boven de 60dB. Dat lijkt me echt niks als je zo aan het koken bent, dan kan je de tv niet verstaan en elkaar ook niet. Alke kooklucht uit de pannen moet dan door dat koolstoffilter en dat zes maanden lang. Ik geloof er dan echt niks van dat je de spruitjeslucht van september in april niet meer ruikt. Want dan krijg je altijd die antwoorden: "Heeft u het filter niet elke week vervangen" of zo. Altijd de fout bij de consument leggen. Ik heb daar moeite mee. Dus gewoon maar een traditioneel huis met afvoer naar buiten.

Dit was mijn ervaring met die afzuigkappen.

P.S. Het is me nou voor de tweede keer gelukt een lang verhaal foutloos te typen op een klein schermpje. Zo zie je maar, oefening baart kunst!

Vroeger ook een frituurpan gehad met een koolstof filter er op.
Ik vond niet echt dat daar een frisse geur vanaf kwam.
Van zo'n afzuigkap verwacht ik ook niet beter.

Reputatie 7
Badge +6

@Jan . Wat dacht je van tikken op een ‘ouderwetse ‘ Laptop of PC ?  Zooooooooo makkelijk en zo veel meer overzicht . :thinking:   :rolling_eyes:   :stuck_out_tongue_winking_eye:  :wink: Wat die afzuigkap betreft : Inderdaad moet je keukenluchtjes en dampen niet willen laten recirculeren . Naar buiten ermee . 

Reputatie 7
Badge +6

@E.T. Wiersum ja dat doe ik ook regelmatig, maar als ik ‘s ochtends aan de koffie :coffee: zit staat die boven, en ook ‘s avonds als ik op de bank :desktop: naar EenVandaag en Lientje die op de traktor :tractor: naar de Tweede Kamer :ballot_box: rijdt kijk, dan doe ik het op dat kleine toetsenbordje :keyboard: van de smartphone. En dat is een gepriegel :relaxed:. Dus het is af en toe behelpen, maar het lukt al redelijk! Als ik het met het kussentje van de vinger doe in plaats van met de vingertop, dan gaat het al een stuk beter. 

Reageer