Airco kopen: waarom wel of niet?

Airco kopen: waarom wel of niet?
Badge +8
  • Community Manager
  • 2106 reacties

De zomer van 2018 was de warmste zomer van de afgelopen 300 jaar. En vorig jaar haalden we de hoogste temperatuur ooit gemeten in Nederland. De verkoop van airco's is in Nederland dan ook flink gestegen. Maar is het wel zo verstandig om een airco te kopen?

In dit gratis artikel uit de Consumentengids van juni 2020 bespreken we dit airco-dilemma. En delen we handige tips voor koelte zonder airco.

Overweeg jij om een airco te kopen of heb je er al een? Praat mee!

51 reacties

Maar de primaire functie blijft de temperatuur verlagen.

Dat kun jij vinden maar de airco trekt zich daar niks van aan. Een binnenunit is alleen maar n een koude radiateur met ventilator en condensafvoer, al wil de gebruiksaanwijzing daar graag heel ingewikkelde verhalen over vertellen en zitten er talloze functies in de afstandsbediening. Als de ruimte ten opzichte van de capaciteit groot is, of relatief slecht geïsoleerd, dan gaat de temperatuur maar weinig omlaag maar de vochtigheid na een tijdje wel. In Nederlandse benauwde hittegolven is het dan toch al een stuk aangenamer.

Een airco doet niets ander dan de vochtigheidsgraad in een ruimte omlaag te brengen.

Koude lucht kan minder vocht bevatten.
Dus voert de airco vocht af.
Maar de primaire functie blijft de temperatuur verlagen.
Een airco moet je onderhouden, dat voorkomt dat je moet snotteren van de bacteriën.

Er zijn ook airco's die het vocht in de lucht optimaal houden.

Op mijn werk hangt een airco die alleen bij extreme warmte aangaat en doordat de ramen en deuren openblijven heb ik daar geen last van.

De eigenlijke werking van de airco wordt daardoor wel teniet gedaan, maar we hebben wel effect van een koelere ruimte.

Ik vind het toch wel raar klinken. Als het rijden met een auto met een gat in de benzinetank. Of het warmstoken van de kamer in de winter met ramen en deuren open.
Je kunt ook in plaats van de deuren en ramen open te zetten de airco op stand 1 zetten in plaats van op stand 10.
Het neemt uiteraard niet weg dat normale ventilatie nodig blijft vanwege CO2-gehalte en zo.
Maar inderdaad, als je niet tegen droge lucht kunt is het lastig.

Het voordeel van airco, wat ook wel genoemd mag worden, is wel dat je niet de hele dag doodmoe bent van de enorme warmte en benauwdheid waardoor je bijna niets kunt doen, ondanks dat je alle tips hebt geprobeerd van mensen die zeggen dat er ook andere manieren zijn om je huis te koelen.

Ik lees voornamelijk alleen maar reactie's over milieu en energieverbruik.

Ik mis eigenlijk de voor-, en nadelen over gezondheid.
Er zijn wel enkele opmerkingen over Corona, maar er zijn meer nadelen.
Een airco doet niets ander dan de vochtigheidsgraad in een ruimte omlaag te brengen.
Daarom is het bij gebruik van een airco raadzaam om ramen en deuren gesloten te houden.
Mijn ervaring is dat ik, als ik in een ruimte ben waar de airco hangt, last van mijn keel krijg en een paar dagen loopt te snotteren. Op mijn werk hangt een airco die alleen bij extreme warmte aangaat en doordat de ramen en deuren openblijven heb ik daar geen last van.
De eigenlijke werking van de airco wordt daardoor wel teniet gedaan, maar we hebben wel effect van een koelere ruimte.

Dat gaat wel lukken dus. :-)
Zet er een kWh-meter bij, dan kun je het goed bjihouden. Zo'n ding kost maar een paar tientjes en is ook nuttig op andere momenten.

Dag Harry,

Dank voor je reactie, ik denk meer in de richting van mijn totaal energieverbruik in combinatie met de zonnepanelen. Met een beetje geluk hou ik 300-400 kWh (60-80 euro gerekend met 20 cent per kWh) over en dan is het wel prettig dat ik het binnen die hoeveelheid kan houden, uiteraard is het gebruik niet voor iedereen gelijk maar zou je voor die hoeveelheid best een mooie periode “gratis”  kunnen koelen. 

gr. Mark

Het zal vast op een of andere standaard gebaseerd zijn. Het zou leuk zijn om te weten, maar vervolgens zou ik er ook niks mee kunnen. De reden is dat het je keuze niet anders zal maken. De moderne split airco’s van de grote merken verschillen extreem weinig in prestaties. Dat komt omdat ze allemaal vrijwel dezelfde technologie gebruiken. En zelfs dan. De kosten van het stroomverbruik van deze apparaten valt, als je ze een beetje verstandig gebruikt, in het niet bij de aanschafkosten ervan. Als je 100 euro per jaar aan stroom verbruikt (voor koeling, in een normaal Nederlands huis, dus niet in een ongeïsoleerde bouwkeet of zo) met zo'n ding is het best veel. Dat is ca. ééntwintigste van wat het ding kost in aanschaf en installatie.

Ik weet niet of ik de vraag op de juist plaats zet maar ik zag de test (Airco's vergelijken | Consumentenbond) van de airco's, erg interessant maar nu vraag ik me af op basis van hoeveel draaiuren het  jaarlijks verbruik voor het koelen is gebaseerd. Is dat aan te geven. Ik zie in de test voor het type LGF09MT NSM / F09MT U24 een jaarlijks verbruik van 93 kWh staan. Is dit aan te vullen met informatie over de testomgeving en of het een goed danwel slecht geïsoleerde woning/ruimte betreft? Maar ook hoe groot de ruimte is geweest die gekoeld moet worden. Wellicht heb ik iets in de test over het hoofd gezien, dank voor de reactie(s).

Reputatie 7
Badge +8

Dank je @Harrie LPP . Ik heb het al zo vaak op dit forum gezegd , we zijn hier om elkaar te helpen. Maar dat valt niet altijd mee omdat ieder zijn/haar eigen meningen heeft. Als je het nooit warm heeft en airco's ondingen vind en hoog in verbruik kosten, dan moet je geen airco nemen. Maar als je problemen hebt met warmte (ik heb een aantal jaren gewerkt in verpleeg/verzorging tehuizen, en je wilt niet weten hoeveel er daar vanwege de warmte, maar ook de koude, dood gaan) en bij erge last van warmte kan een airco werken….. en dat hoeft niet het hele jaar, misschien een paar dagen, dan vallen de kosten per jaar ook wel mee. Maar opdringen doe ik niet en zou niemand moeten doen, het zijn slechts tips, adviezen enz. Groet Leo.

Hallo de Ruiter. Ik ben het helemaal met je eens. Je moet altijd zelf blijven denken. Soms zijn argumenten die al decennia worden gebruikt door de ontwikkelingen ingehaald en inmiddels van minder waarde. Soms zijn ze zelfs altijd al onjuist geweest. Dat geldt voor beide 'kampen’ in discussies. Over technische zaken kun je alleen een goede discussie voeren als je feiten en meningen scheidt.

Reputatie 7
Badge +8

De discussie wel of niet een airco kopen loopt nu alleen met de topic al een half jaar. En daar voor zijn er ook heel wat topics geweest, waarin evenzo verschillende meningen. voorkwamen En dat is nog niet zo erg en er zijn steek houdende argumenten om het wel of niet te doen, maar met name die fanatieke meningen, meningen van milieu, duurzaamheid, klimaatvriendelijkheid worden tas en te  onpas ingebracht. En misbruikt, dus let goed op en gebruikt je gezond verstand  .

Ik vind het altijd wel grappig - maar niet heus. Als je op een feestje zegt dat je een warmtepomp hebt ben je goed bezig; zeg je dat je een airco hebt dan ben je een sukkel en moet je je huis maar koel houden op allerlei manieren die je al duizend keer hebt gehoord en die je al jaren toepast.
En dat terwijl een warmtepomp voor verwarming meestal (veel) meer dan tien keer zoveel stroom per jaar verbruikt als een airco en bovendien de stroom voor de airco gebruikt wordt op de dagen dat de zonnepanelen zoveel stroom leveren dat men niet weet wat men er mee moet en de warmtepomp juist hard moet werken op de koude winterdagen dat de zon nauwelijks schijnt en het vaak nog windstil is ook.
Ja we hebben zonnepanelen; ja we hebben een airco; ja ik erken dat een warmtepomp ons van fossiel kan afhelpen, maar de juiste rekensommen maken vind ik ook nodig. Onze airco heeft ons afgelopen zomer 110 kWh gekost. 22 euro dus. Waar hebben we het dan over? Als ik lees over verwarming met een warmtepomp dan lees ik over getallen als 5000 kWh per jaar.
De luchtvochtigheid is in de Nederlandse hittegolven daarbij een groter probleem dan de warmte - #dauwpunt. Juist eeen airco is er erg goed in om die luchtvochtigheid omlaag te brengen. De kunst is wel om dat een beetje te regelen, anders krijg je het effect dat cbvjapio hierboven niet fijn vindt.

Reputatie 7
Badge +8

Dat kan je verwachten, voor- en tegen ed,  bij een zo controversioneel onderwerp. Er zijn nu eenmaal verschillende  meningen en gebruiksvormen. Een even koelen van een (slaap) kamer is een goed systeem, maar niet naar ieders tevredenheid.                                                                                                                                                                                                                                                           

Badge +2

Nee, ik zou nooit een airco kopen. Ik vind airco's koud en onaangenaam. Ik heb nogal wat tropische landen bezocht, maar daar zette ik - als er een was - na een kwartier de airco uit. De afgelopen zomer was het binnen 28 graden en dat vond ik prima.

Als je je leefomgeving aangenamer kunt maken, dan zou ik zeker kiezen voor een airco. Door langdurige lange aanhoudende warme periodes en mensen die steeds meer thuiswerken is verkoeling echt noodzakelijk. Een simpele waaier, of de gordijnen dicht helpt niet met temperaturen van 30 graden of meer.

Badge

Bij ons is net een airco installatie van Daikin geïnstalleerd. Ik kan nog niets zeggen over onze ervaringen.

Als binnenunits hebben we zogenaamde vloermodellen gekozen. Die zijn 60x70x21 cm (HxBxD). Ze staan op of iets boven de vloer. Qua vormgeving en afmetingen vinden we een vloermodel veel mooier dan een standaard wandmodel.

Naast Daikin levert Mitsubishi Electric ook vloermodellen.

We hebben een Multi-split systeem: één buitenunit met twee binnenunits: één in de woonkamer en één in de slaapkamer.

Voor verwarming hebben we een hybride warmtepomp van Daikin. Het warmteafgiftesysteem zijn gewone radiatoren. We hebben deze lucht-water warmtepomp zonder koelfunctie gekocht. De woning koelen met natuurlijke convectie radiatoren zie ik niet zitten.

Als de buitentemperatuur onder het vriespunt is wordt voor de verwarming ook een beetje gas gebruikt. Totaal gasverbruik (inclusief gas voor warm water) is nu 250 m3 per jaar. Met de airconditioning in verwarmingsmodus kan ik misschien het gasverbruik verder naar beneden krijgen.

Badge

Bij de huidige noodzaak van maatregelen tegen besmetting door Covid-19 zie ik het als een gemiste kans om de consument bij een keuze "wel of niet” …...

Dus een aico systeem alleen voor de slaapkamers zou dan wel een optie kunnen zijn, mits je daar ook veel wisselende contacten hebt ^^.

Bij de huidige noodzaak van maatregelen tegen besmetting door Covid-19 zie ik het als een gemiste kans om de consument bij een keuze "wel of niet” een luchtrecirculerend apparaat in een -bewust- vaak minder goed geventileerde (want beter thermisch-isolerend) te gebruiken niet te wijzen op het toenemend risico van zo'n besmetting. Dat bewoog mij tot een reactie. Zeker, het artikel beoogde dit in eerste instantie niet. Maar de problematiek komt bij het advies van uw zijde wel heel erg dichtbij. Voor mijn argumenten wijs ik u op een recent artikel “Onderzoek naar invloed op ventilatie op coronabesmetting” uit de nieuwsbrief van “De ingenieur” van 27 mei jl. Met de daarin genoemde onderzoekers Bluyssen en Boerstra heb ik in het verleden contacten gehad over gelieerde wetenschappelijke kwesties betreffende binnenhuisklimaat. Verder merk ik op dat ik in mijn opmerkingen aangeef dat de problematiek zich alleen manifesteert als er in een ruimte meerdere personen aanwezig zijn, ook in gezinsverband; immers elk individu heeft zijn of haar dagelijkse individuele contacten elders en dus kans op virusbesmetting. 

Badge

@Ruberto

Qua milieu valt dat best mee zie dw gratis bijlage van de cb.

https://www.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/gidsen/consumentengids/2020/nummer-6---juni/202006p23-airco-kopen-p.pdf

Zie kopje mileu.

In dit artikel staat letterlijk : ‘ indien u ondanks al deze mitsen en maren erover denkt een airco aan te schaffen’  Dat is iets anders als ‘…..

Ik doelde meer hier op.

“Wil je de milieu-impact van een airco zo  
veel mogelijk beperken, kies dan een  
airco met een natuurlijk koudemiddel,  
bijvoorbeeld propaan (R290), isobutaan  
(R600a) of CO2 (R744). Airco’s zijn vaak  
nog gevuld met F-gassen (HFK’s): broei-
kasgassen die tot wel 2000 keer zo slecht  
zijn voor het milieu als CO2. “

Badge

Wij hebben een Mitsubishi Heavy industries SRK20ZS-S split unit. Wat wil je weten?

Jou post zecht al genoeg “betere aankopen".

Wou alleen weten wat je gebruiks ervaring is, pos. en neg..

Reputatie 7
Badge +8

Over airco's is al heel veel geschreven en gediscussieerd. Ook hier op de diverse forums. 

In veel gevallen vertelden  mensen dat zij thuis van alles hadden ‘gedaan’ maar dat het bij tropische dagen te warm bleef. Op diverse manieren legden zij ook uit dat ze er behoorlijke last van hadden met zelfs gezondheidsproblemen. Warmte, in elk geval te grote warmte, is ook niet voor ieder goed, er worden cijfers bijgehouden van sterfte aantallen door te hoge warmte.

Allerhande aangedragen oplossingen en adviezen zijn prima, maar niet overal kan dat allemaal, en meestal is dat bij genoemde airco zoekers allemaal al geprobeerd.. Uiteindelijk gaat het dan alleen om de airco, welke, welk type, mobiele of vaste enz. Een nieuw huis met vast aangelegde airco is mogelijk het beste (uitgaande dat alles volgens de regels is). Een airco vast aanleggen in een huis, ook weer alles volgens de regels, is mogelijk een even goede oplossing.

Alle “voordelige” oplossingen, dus mobiel, semi mobiel, split-level enz. worden als ondingen beschouwd. En natuurlijk kleven er nadelen aan, meest gehoord het geluid, dan de slang die naar buiten moet, vaak zonder enige isolatie, of allerhande verbeteringen die daarbij zijn toe te passen, maar ook aan de moderne, of de slimme, of split-level airco's kleven bezwaren. Behalve geen airco nemen blijft over een keuze en die heeft vaak met geld te maken. Voor vanaf een 200 Euro heb je al een mobiele airco (wel de klemtoon op airco en niet op koelers), en vervolgens lopen de prijzen op, en ook aan laten leggen van vaste airco's geven ook enorme prijsverschillen. Heb je het over één enkele airco of over het hele huis, dat geeft duizenden Euro's verschillen.. Dus geld speelt altijd een rol. En velen zullen daarom toch in een voordelig segment zoeken.

Ik heb al jaren airco's, begonnen met de goedkoopste, diverse merken geprobeerd, vaste en geïsoleerde afvoeren gemaakt. Over gegaan op split-level, wel mobiel, dus verplaatsbaar in de kamer maar met vaste afvoer buiten aan de muur o.i.d. Ik heb niet zoveel problemen mee met alle ‘genoemde’ bezwaren, al zijn er natuurlijk behoorlijke verschillen. Maar ook is van belang dat ik geen permanente airco nodig heb.  En uit alle vragen over airco's, ook hier, begrijp ik dat vele mensen alleen iets willen tegen de tropische dagen. Tel dat voor je zelf op, en wellicht kom je net als ik aan slechts een aantal dagen per jaar. Als je daar toch iets tegen wil of moet doen, kijk dan in je portemonnee en kies voor ‘je bedrag’ de meest geschikte oplossing. Groet Leo.

Reputatie 2
Badge +2

@Ruberto 

De mens overleeft ook al heel lang zonder mobieltje. Ook daarin zitten discutabele grondstoffen. Ik denk dat er heel veel producten zijn waar je vraagtekens bij kunt zetten. Dat betekent niet dat je ze niet moet gebruiken maar dat je het moet aanmoedigen om ze te wijzigen/verbeteren. Een methode daarvoor is met belastingen en subsidies (of door ze niet te kopen).

Dus als er gassen in die apparatuur zitten waarvan we met z’n allen zeggen dat ze minder moeten worden gebruikt: zet er belasting op en verhoog dat elk jaar.

Badge

@Ruberto

Qua milieu valt dat best mee zie dw gratis bijlage van de cb.

https://www.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/gidsen/consumentengids/2020/nummer-6---juni/202006p23-airco-kopen-p.pdf

Zie kopje mileu.

In dit artikel staat letterlijk : ‘ indien u ondanks al deze mitsen en maren erover denkt een airco aan te schaffen’  Dat is iets anders als ‘ het valt wel mee ‘ .  Veel mensen denken ik koop veel zonnepanelen en dan kan ik deze energie zonder problemen opgebruiken.  Maar dan beperk je wel de bijdrage van je zonnepanelen aan de energietransitie . Je moet juist je zonnepanelen combineren met minder energiegebruik.  Je moet energie leveren !   Net als mensen ipv 1 gloeilamp tien led lampen laten branden en dan ook nog eens extra lang want ‘de led lampen verbruiken niks ‘

Dit artikel van de consumentenbond gaat ook helemaal niet in op de milieubelasting van de productie van al die airco units en die is wereldwijd enorm.

En, dat apparaten met minder schadelijke gassen ‘kunnen worden ontwikkeld’, geeft al aan dat je ze zowiezo nu niet moet kopen.

Tot slot : De mens overleeft al 300.000 jaar zonder airco, en nu is het ineens ‘absoluut’ nodig ?

Sinds enige tijd hebben wij een Daikin airco met een buitenunit en twee binnenunits en we hebben zonnepanelen. Bevalt uitstekend, echter wel even bezig geweest met de juiste afstelling voor de kamers. In de ochtend voordat we opstaan staat de airco alles te verwarmen. Als wij de kamer betreden op ongeveer een vaste tijd dan hebben gaat de airco standaard op de z.g.n.stille modus. Eigenlijk daarna geen waarneembaar geluid en luchtstroom meer.

Temperatuur die het apparaat aangeeft moet worden verhoogd met ongeveer 2 graden dan de gewenste temperatuur, omdat de unit hoog aan de muurtegen hangt.

Reputatie 7
Badge +6

Ik vind dat van  @Ir J. Bijleveld  juist een zeer terechte en relevante reactie , @Koen D . Er zijn steeds meer aanwijzingen dat het grote gevaar van besmettingen vrijwel altijd binnenshuis zijn in combinatie met circulerende lucht en weinig luchtverversing . Ik denk niet dat er momenteel airco's voor thuis zijn die een geschikt filter hebben om dit virus tegen te houden . Zoja , dan is het juist een extra reden om deze aan te schaffen . Zoniet , dan wordt het gevaar met airco juist groter lijkt me. Iets om mee te wegen bij aanschaf-plannen. 

Reageer