Consumentenbond.nl

Airco test

• 22 juli 2019
  • 28 reacties
  • 52809 Bekeken

Beste consumentenbond,

kunnen jullie een goede mobiele airco of een goede merk aangeven misschien uitzoeken voor mij?

Ik wil er een aanschaffen en kan door de bomen, het bos niet meer zien? Zoveel aanbod...

Mvg,

s. Kostany.

28 reacties

Reputatie 7
Ik heb een mobiele airco van Honeywell, al jaren heel tevreden mee. Hij kan ook verwarmen maar dan gebruikt hij ontzettend veel stroom. Let bij aanschaf wel op de kubieke meters van de ruimte.
Reputatie 4
Badge +5
Hi @S. Kostany,

Welkom op de Community!
Wij hebben helaas geen airco test voor je. Wel vind je hier ons hitteplan met tips om je huis koel te houden. Hier staat wel ook kort iets in over de mobiele airco.
Wellicht dat je er nog iets aan hebt.

Zijn er nog meer Communityleden die ervaring hebben met mobiele airco's?
Reputatie 4
Badge +5
Op voorhand: ik heb (helaas) geen airconditioning.
Wel bezocht ik dit topic omdat ik dezelfde vraag had. Ik kan mij voorstellen dat meerdere mensen deze vraag hebben.

Er is nog iets: veel mensen wonen in een appartement en hebben, in tegenstelling tot een 'gewone' eigen woning nauwelijks mogelijkheden om een airco te plaatsen. Meestal zijn de 'gewone' (rijtjes) woningen bij hoge temperaturen ietwat koeler en hebben ze meer mogelijkheden om te ventileren.
Zo'n 'gewone' woning heeft ook meer mogelijkheden om een eventuele split unit aan te leggen.
Weliswaar stukken duurder, maar wel stiller en geen gedoe v.w.b. de afvoer, zoals bij een sta-in-de-weg mobiele unit.

Wenst men een airco in een appartement, dan is men veelal aangewezen op zo'n mobiele unit, met een afvoer naar buiten. Op dát punt wordt het ingewikkeld. Gat in de deur? Dat mag zomaar niet.
Bij een koopappartement is de buitendeur (deels) van de VVE en is toestemming nodig en moet de deur in oorspronkelijke staat teruggebracht worden bij verkoop, of de nieuwe koper moet ermee instemmen. Bij een huurappartement zal de verhuurder de aanvraag afwijzen of dezelfde condities stellen als bij verkoop van een koopappartement.

Of een deur of raam op een kier en de slang naar buiten. Er zal dan ook warmte naar binnen gezogen worden.

Hoe dan ook het punt airco speelt mij velen. Het zou de Consumentenbond sieren om airco's te testen.
Reputatie 7
Als een halve stad airco zou hebben zou het klimaat van de stad zelf er niet op vooruit gaan. Er zal ook voldoende energie moeten worden opgewekt om geen derdewereldlandtoestanden te krijgen, zo nu en dan een uurtje stroom lijkt me niet prettig.
@cbw62 wat je schetst is de reden dat airconditioning feitelijk onmogelijk is om in te passen. Je moet naar buiten met de warmte, je moet alles goed dicht houden en moderne appartementen (en huizen) hebben ook nog lucht aanvoer die er ook nog dwars tussendoor gaat. Ik ben niet tegen testen maar ik zou eerst wel eens willen weten hoe je überhaupt een airco in zou kunnen zetten binnen een modern Nederlands huis en hoe je de warmte af zou kunnen voeren zonder het raam open te zetten.
Reputatie 4
Badge +5
@MrsJones Zo redenerend zouden we eigenlijk ook in winkels, kantoorpanden noem maar op de airco moeten uitschakelen? In die panden draait de airco vrijwel constant, terwijl bij de 'gewone burger' de airco misschien aangaat wanneer de binnentemperatuur boven de zeg 25 graden komt.
De thermostaat staat bij ons op 29 graden. Hij stond ook al eens op 30 gestaan.
Reputatie 4
Badge +5
Ze zijn een stuk duurder, maar ik zou iedereen die de mogelijkheid heeft adviseren een vaste splitunit te laten installeren. Vooral in de slaapkamers is dat ideaal.
We hebben een verdieping met plat dak en vier slaapkamers. In twee daarvan hangt een apparaat. Deze hebben een vermogen dat hoog genoeg is om de hele verdieping te koelen. En ook de hal beneden is als ze draaien vrij koel. De woonkamer/ keuken minder. Maar daar is plaatsing van een derde unit een stuk lastiger. Dus dat doen we maar niet.
Ik hoop echt dat de CB ze gaat testen. Ik denk dat het stroomverbruik lager is dan van de mobiele units.
Net als steeds vaker gebeurt met Cv-ketels, zouden offertes door installateurs moeten worden gespecificeerd, naar materiaal (de units) en arbeidskosten per uur.

Wij hebben het merk Daikin. Die worden door de producent niet geleverd met een externe afvoerpomp voor de condens. En dat zou wel moeten. Nu wordt door de installateurs geïmproviseerd. Een van onze units geeft geen problemen. De andere vanaf dag 0.
Het erge is dat de installateur de verantwoordelijkheid voor en het chagrijn door het niet goed functioneren van de unit op de klant afschuift en afreageert. We worden bejegent als lastige vliegen. Ze vertikken het om te komen als er weer eens iets loos is. Terwijl zij en Daikin daar zelf de oorzaak van zijn.
We hopen nu dat een andere Daikin installateur, de enige andere in de buurt, ons wel wil helpen. Maar dat moet ik nog zien. Heb de importeur gebeld. Die vindt het allemaal heel vervelend, maar ze kennen geen klachtenprocedure of komen daar ondanks de belofte niet mee door.
Er zijn veel te weinig installateurs en monteurs. Een Daikin-installateur ongeveer 70 km verderop vertelde dat al weken lang per uur er 15 nieuwe klanten bellen.

Mitsubishi zou een ander sterk merk zijn. Zowel Daikin als Mitsubishi zijn duur. Er zijn ook een aantal veel goedkopere merken. In Spanje is bij mijn weten LG de marktleider.
Maar eigenlijk hebben we hier in NL dus geen idee wat we kopen.
Reputatie 4
Badge +5
@A. Deen Het is ingewikkeld, dat geef ik geef toe. Jaren geleden al had iemand met gezondheidsproblemen (veel last bij hoge temperaturen in huis) een gaat in de deur naar buiten gemaakt. Koopappartement. Vond hij een prima oplossing en het was 'dragelijk' binnen.
Ongewild werd dat toen wel een probleem en er moest een bevestiging komen dat de deur in zijn oorspronkelijke staat teruggebracht werd, tenzij de nieuwe bewoners de situatie accepteerden.
Vanwege 'geluidshinder' is in het huishoudelijk reglement opgenomen dat geen airco geplaatst mocht worden. Omdat de geluidshinder kennelijk stukken minder is dan de vroegere apparaten wordt nu toch onderzocht of airco geplaatst kan worden.
Een kennis van ons (in Spanje) heeft een mobiele unit, slang via het raam naar buiten. Een of andere constructie gemaakt om de warmte (en muggen?) zoveel mogelijk buiten te houden.

Een kennis van ons (in Spanje) heeft een mobiele unit, slang via het raam naar buiten. Een of andere constructie gemaakt om de warmte (en muggen?) zoveel mogelijk buiten te houden.

Dan krijg je dat soort oplossingen (door een collega van mij steevast DDR-oplossingen genoemd) en dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat we een WTW hebben die je mogelijk ook stoort. Ik las toevallig ook vandaag dat je er voor een WTW, die dus ook zomers je huis extra warm houdt, een by pass optie bestaat.
Reputatie 4
Badge +5
Ben niet echt bekend met die WTW units (WarmteTerugWin). Beter gezegd: helemaal niet...
Daar moet meer over lezen. Of het airco's zijn als zodanig, geen idee.

Overigens, in aanvullig op het wonen in een appartement:
soms / vaak hebben appartementen geen mogelijkheid tot ventileren, in zoverre, dat je geen deuren of ramen tegenover elkaar open kunt zetten. Wij hebben alleen een voordeur aan de ene kant en zitten op het westen aan de andere kant. Voordeur open: iedereen die langskomt kan naar binnen kijken of zomaar binnenlopen. Dat wil je ook niet.
Enfin, ik heb gezegd wat ik wilde zeggen. Zo'n mobiele unit maakt lawaai, kost veel stroom en het is geknoei v.w.b. de afvoer, maar... wij zouden al blij zijn met een kamertemperatuur van 25-26 graden.
Reputatie 4
Badge +5
@cbw62 Waar gekoeld wordt met een splitunit is het zo koel als we willen, 22 of 23 graden. Beneden hooguit 25 graden.
Reputatie 4
Badge +5
Zie ook
plusonline .nl/als-beste-getest/test-de-beste-aircooler
mobielairco .com/stille-mobiele-airco-slaapkamer/
Badge

Wellicht kan ik nog iets aan dit topic bijdragen. Eerst wat theorie. Grofweg zijn er twee soorten airco’s: de SPLIT airco en de MOBIELE airco. (En dan zijn er ook nog zogenaamde airCOOLERS te koop, die vanwege hun lage prijs aantrekkelijk lijken, maar warme lucht niet naar buiten afvoeren - je eigenlijk alleen maar een verkoelend GEVOEL geven - en daarom geen airco mogen heten; wil je een lagere temperatuur, dan is de enige optie: een AIRCO.) Een split airco bestaat uit twee ‘kasten’: eentje buiten en eentje binnen, en die beide kasten moeten met elkaar verbonden worden met een buizensysteem waar de koelvloeistof door wordt aan- en afgevoerd. Zowel aanleg als periodiek onderhoud moet door een erkende installateur geschieden, dus jaarlijks terugkerende kosten. Ook zijn split airco’s fors aan de prijs - reken op ten minste 1500 euro! - en omdat er een (polsdik) gat door de muur geboord moet worden, is dit veelal geen optie voor huurwoningen en studentenkamers. Blijft over: de mobiele airco. Eén kast (plm. 25 kg), veelal op wieltjes. Afvoer van de warmte geschiedt door lucht, en dus zit er onvermijdelijk een luchtslang (meestal met een diameter van 15 cm en een lengte van MAXIMAAL 1,5 meter; zelf deze slang verlengen wordt afgeraden) aan vast. Zwak punt van dit systeem is, dat deze slang door een open raam o.i.d. naar buiten geleid moet worden, met veelal als gevolg dat NAAST die slang er weer warmte naar binnen kan stromen. Het is dus zaak de open ruimte rondom de slang zo goed mogelijk én zo geïsoleerd mogelijk af te dichten; dit jaar voor het eerst zag ik dat daarvoor in bouwmarkten speciale met lucht te vullen langwerpige plastic zakken te koop zijn (voor ongeveer 15 euro; als je een beetje handig bent, kun je zoiets ook prima en veel goedkoper zelf maken). Zelf heb ik een mobiele airco sinds begin vorig jaar. Ik heb de luchtafvoer door een houten paneel laten lopen en de zaak goed afgekit. Mede door deze goede afdichting en isolatie - verreweg het belangrijkste aspect bij een mobiele airco! - kan ik ‘m in de laagste (= stroombesparende) stand laten staan: met een ongelooflijk laag (gemeten!) verbruik van nog geen 100 watt - dat gebruikte vroeger een forse gloeilamp! - is het binnenshuis 10 graden kouder dan buiten. Ik wilde per se de allerstilste mobiele airco die er te koop was, en kwam na het nodige speurwerk uit bij de Eurom CoolSilent 100 Wifi - in ‘silent mode’ slechts 48 dB - en betaalde daarvoor bij bouwmarkt Hornbach het minste: 499 euro. (Nu nog steeds voor datzelfde bedrag te koop!)

Badge

Wellicht kan ik nog iets aan dit topic bijdragen. Eerst wat theorie. Grofweg zijn er twee soorten airco’s: de SPLIT airco en de MOBIELE airco. (En dan zijn er ook nog zogenaamde airCOOLERS te koop, die vanwege hun lage prijs aantrekkelijk lijken, maar warme lucht niet naar buiten afvoeren - je eigenlijk alleen maar een verkoelend GEVOEL geven - en daarom geen airco mogen heten; wil je een lagere temperatuur, dan is de enige optie: een AIRCO.) Een split airco bestaat uit twee ‘kasten’: eentje buiten en eentje binnen, en die beide kasten moeten met elkaar verbonden worden met een buizensysteem waar de koelvloeistof door wordt aan- en afgevoerd. Zowel aanleg als periodiek onderhoud moet door een erkende installateur geschieden, dus jaarlijks terugkerende kosten. Ook zijn split airco’s fors aan de prijs - reken op ten minste 1500 euro! - en omdat er een (polsdik) gat door de muur geboord moet worden, is dit veelal geen optie voor huurwoningen en studentenkamers. Blijft over: de mobiele airco. Eén kast (plm. 25 kg), veelal op wieltjes. Afvoer van de warmte geschiedt door lucht, en dus zit er onvermijdelijk een luchtslang (meestal met een diameter van 15 cm en een lengte van MAXIMAAL 1,5 meter; zelf deze slang verlengen wordt afgeraden) aan vast. Zwak punt van dit systeem is, dat deze slang door een open raam o.i.d. naar buiten geleid moet worden, met veelal als gevolg dat NAAST die slang er weer warmte naar binnen kan stromen. Het is dus zaak de open ruimte rondom de slang zo goed mogelijk én zo geïsoleerd mogelijk af te dichten; dit jaar voor het eerst zag ik dat daarvoor in bouwmarkten speciale met lucht te vullen langwerpige plastic zakken te koop zijn (voor ongeveer 15 euro; als je een beetje handig bent, kun je zoiets ook prima en veel goedkoper zelf maken). Zelf heb ik een mobiele airco sinds begin vorig jaar. Ik heb de luchtafvoer door een houten paneel laten lopen en de zaak goed afgekit. Mede door deze goede afdichting en isolatie - verreweg het belangrijkste aspect bij een mobiele airco! - kan ik ‘m in de laagste (= stroombesparende) stand laten staan: met een ongelooflijk laag (gemeten!) verbruik van nog geen 100 watt - dat gebruikte vroeger een forse gloeilamp! - is het binnenshuis 10 graden kouder dan buiten. Ik wilde per se de allerstilste mobiele airco die er te koop was, en kwam na het nodige speurwerk uit bij de Eurom CoolSilent 100 Wifi - in ‘silent mode’ slechts 48 dB - en betaalde daarvoor bij bouwmarkt Hornbach het minste: 499 euro. (Nu nog steeds voor datzelfde bedrag te koop!)

Bedankt voor je reactie. Ik twijfel zelf tussen de Eurom Coolsilent 100 wifi (10.000 btu) en de Eurom Coolperfect 180 wifi (18.000 btu).

Voor welk oppervlak gebruik je de cool silent?

Badge

BTU = British Thermal Unit, een eenheid van energie die voornamelijk gebruikt wordt in de VS. Voor 1 kubieke meter te koelen ruimte heb je een koelvermogen nodig van ongeveer 136 BTU. Levert een airco onvoldoende koelvermogen, dan zal deze maximaal blijven koelen (en dus veel lawaai blijven maken). Mijn kamer is ongeveer 70 m3 en daarvoor is dus minimaal 70 x 136 = 9520 BTU nodig; de CoolSilent (10.000 BTU) was voor mij dus de meest voor de hand liggende keuze. (De CoolPerfect zou in mijn situatie ‘overkill’ zijn: perfect koel, maar wel een veel hogere energierekening.)

Badge

Bedankt voor je reactie. Ik twijfel zelf tussen de Eurom Coolsilent 100 wifi (10.000 btu) en de Eurom Coolperfect 180 wifi (18.000 btu).

Voor welk oppervlak gebruik je de cool silent?

Hier is de 180 Wifi getest. Leuk feitje, de nieuwe Fuave airco’s op coolblue hebben een model die vrijwel hetzelfde is als de 180 wifi, maar dan zonder de wifi :grinning:

Badge

De Fuave airco’s zijn het eigen merk van Coolblue. Ze zijn dan ook alleen maar bij Coolblue te koop! Veel van de Fuave-modellen zijn een ‘rebranding’ van Eurom airco’s. Vergelijk de ACB07K01 (van Fuave) bijvoorbeeld maar eens met de PAC 7.2 (van Eurom). Doorgaans hebben de Eurom airco’s meer extra’s (bijvoorbeeld: wifi) dan de corresponderende Fuaves; daar staat dan tegenover dat die laatsten vaak goedkoper zijn. Met Coolblue is het trouwens prima zaken doen! (In tegenstelling tot bijvoorbeeld Bol.com, dat ik toch meer zie als een soort van ‘paraplu’ voor allerhande louche handelaartjes...)

Dank voor uw reacties, J. Vrij. Alleen lijkt deze Eurom goedkoper dan zijn broer/zus van Fuave. Mis ik iets?

De Fuave 18K:

https://www.coolblue.nl/product/855248/fuave-acs18k01.html?clickref=1011l8niT8HA&utm_source=performancehorizon&utm_medium=affiliate&utm_campaign=Content+-+Blog&utm_content=1101l93&utm_term=1011l4LLv&ref=293530&PHGref=1011l8niT8HA&cmt=c_ph%2Capm_Content+-+Blog_%2Cacid1101l93%2Cacr_1011l4LLv%2Caclr_1011l8niT8HA

De Eurom 180:

https://www.hornbach.nl/shop/EUROM-Mobiele-airco-CoolPerfect-180-Wifi/4684154/artikel.html

Reputatie 7
Badge +7

Er zijn diverse topics over mobiele airco's. Ik heb daar ook diverse reacties staan, want ik heb al vele jaren mobiele airco's, de laatste jaren splitlevel, gewoon op de grond verrijdbaar en buiten uiteraard de herriemaker….. dat scheelt toch in geluid. Maar laatst kwam er via de mail aanbiedingen van de Telegraaf langs. Daar ook airco's, zgn. slimme airco's. FlinQ slimme airco. Van 9000, 12000 en 13000 BTU. Men schermt met kortingen van 60%. Neem er een kijkje  https://aanbiedingen.telegraaf.nl/v2/shop/product/flinq-mobiele-airco-12-000-btu-16673.

Badge +8

Allen, in dit topic verwijs ik naar een gratis artikel over airco's uit de nieuwste Consumentengids van juni 2020.

Reputatie 7
Badge +7

Toch nog vers van de pers informatie over airco's. Echter of mensen die vanwege de hitte een airco willen aanschaffen door dit artikel de goede kant op gewezen worden, betwijfel ik. Er is weer veel aandacht voor de duurzaamheid activisten. En dan is een airco uit den boze. Het is goed alle kanten te bekijken, maar activisten, welke dan ook, krijgen relatief veel aandacht en als we hun raad opvolgen, mogen we niets meer.. Er zijn cijfers over hoeveel mensen ieder jaar dood gaan door de hitte. Voor hen is een airco dus levensbelang en dan kan je altijd nog een duurzame, milieuvriendelijke, zuinige enz. kiezen. Maar: een mobile airco is de nachtmerrie van elke voorvechter van duurzaamheid., een subjectieve activistische mening, jammer.

Badge

Dank voor uw reacties, J. Vrij. Alleen lijkt deze Eurom goedkoper dan zijn broer/zus van Fuave. Mis ik iets?

De Fuave 18K:

https://www.coolblue.nl/product/855248/fuave-acs18k01.html?clickref=1011l8niT8HA&utm_source=performancehorizon&utm_medium=affiliate&utm_campaign=Content+-+Blog&utm_content=1101l93&utm_term=1011l4LLv&ref=293530&PHGref=1011l8niT8HA&cmt=c_ph%2Capm_Content+-+Blog_%2Cacid1101l93%2Cacr_1011l4LLv%2Caclr_1011l8niT8HA

De Eurom 180:

https://www.hornbach.nl/shop/EUROM-Mobiele-airco-CoolPerfect-180-Wifi/4684154/artikel.html

Dag Siem.

Coolblue vraagt inderdaad een premium voor haar apparaat, terwijl het juist de Wifi functie ontbreekt. Je ziet de prijs schommelen tussen 799 en 999, waar Coolblue haar prijzen vaak omhoog laat schieten bij hoge vraag (en die vraag was er afgelopen donderdag bij de “Zomerse dag"). Ik verwacht dat de prijs niet veel meer gaat zakken zolang het warm blijft deze zomer, mogelijk nog naar 899.

De 180 Wifi van Eurom had wel een gebrek volgens de test. Het apparaat heeft een resonerende zijkant wat best wel storend kan zijn. De vraag is dus of Coolblue dit probleem heeft opgelost met een revisie voor haar haar Fuave versie. 

Als dat niet zo is kan je dus veel beter voor de Eurom gaan bij Hornbach.

@ Imke: Ik begrijp je reactie maar mijn slaapkamer ligt op de bovenste verdieping van een appartement in Amsterdam waar geen vaste airco geplaatst van worden. De muren leiden naar andere kamers en de enige wand naar buiten is een schuinlopend dak. Dan lijkt een mobiele airco dus echt de enige oplossing.

@ Remq. Dank voor je reactie! Ik hoop toch die van Coolblue goedkoper te kunnen vinden want wil eigenlijk juist geen airco met wifi. Er is al genoeg straling om ons heen haha. In de slaapkamer liefst zo min mogelijk. Dus ik ga nog even verder zoeken.

Badge

Beste Siem, met ingang van morgen (27 mei) heeft Action een mobiele Tristar airco voor nog geen 200 euro in de aanbieding! Specificaties: 1000 watt, 65 decibel, 9000 BTU. Lijkt me voor een zolderkamer prima. Je kamer zal wel fors kleiner zijn dan 66 m3, maar aan de andere kant zal de isolatie op zo’n zolderkamer ook wel te wensen over laten. Zelf heb ik op een zolderkamer (45 m3) ook een 9000 BTU airco staan, en die voldoet prima. Zorg wel dat je de open ruimte rondom de afvoerslang goed afdicht, want daar valt de meeste winst mee te behalen!

waarom blijft de consumentenbond toch hardnekkig weigeren airco's te testen? veel mensen hebben daar behoefte aan, zeker nu het ook in de lente en zomer warmer wordt. ik heb zelf veel baat bij een al 15 jaar oude airco, merk sharp, destijds notabene gekocht na een test van de bond. als het warm is gooi ik de slurf uit het (zolder)raam en een uur later is het zelfs zonder afdichting al heerlijk fris! het kost dus ook niet veel energie en geld. en inmiddels zijn er natuurlijk veel betere, goedkopere, energiezuiniger en schonere airco's, maar de leden van de consumentenbond blijven daar helaas van verstoken. ik vrees met grote vreze dat de milieulobby bij de bond het wint van de belangen van de leden.

Reageer