Beantwoord

Airfryer zonder anti-aanbaklaag

• 22 November 2022
  • 22 reacties
  • 1050 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4

Ik zoek al een tijdje een airfryer en heb er enkele gevonden die ik zou kunnen kopen, maar ze hebben allemaal een anti-aanbaklaag. Een verkoper liet weten dat er geen Teflon in zit, maar dat het goed is dat hij wel een anti-aanbaklaag heeft. Daarop heb ik gevraagd welke stoffen er dan wel in zitten, maar ik krijg geen antwoord. Mijn aankoop blijft nu hangen op de anti-aanbaklaag, ik wil geen pan met gif. Weet iemand hier wat meer van?

icon

Beste antwoord door Jan 22 November 2022, 10:30

Bekijk origineel

22 reacties

Zulke vragen kun je beter stellen aan importeur of fabrikant want aan verkopers heb je in mijn ervaring niet zo veel. Stel ze wel schriftelijk, want mondeling is echt wel passé, om dezelfde redenen als bij die verkopers.

Verder lijkt me het wel een idee voir de CB om deze vragen te stellen.

Ik lees op wikipedia een lange uitleg over de anti-aanbaklaag en dat het probleem daarbij niet de anti-aanbaklaag is maar de stoffen die gebruikt worden om die anti-aanbaklaag te maken. Tot 2015 was dat PFOA dat sindsdien verboden is vanwege kankerverwekkend.

Daarna is de industeie GenX technologie gaan gebruiken, maar dat is geen stof maar een proces waarbij weer andere stoffen gebruikt worden waarvan nog niet bekend is of die schadelijk zijn maar enkele daarvan zijn al wel aangemerkt als zorgwekkend.

Er is geen andere anti-aanbak stof dan een lange keten van het molecuul C2F4 oftwel koolstof met fluor dat de merknaam Tefal heeft en dat is voor de mens slechts griepverwekkend. Maar het is een PTFE stof dat onder de PFAS groep valt die, samen met enkeke van de stoffen om het te maken, in de natuur niet afbreekbaar zijn en daarom een belasting zijn voor het milieu.

Er bestaan ook pannen met titanium anti-aanbak, maar zoals gezegd, alleen de keten van het molecuul C2F4 oftewel Tefal is anti-aanbak, maar hier zit dan een laag titanium overheen dat heel sterk is en de Tefal vasthoudt.

Tefal smelt bij iets van 330° en eten koken gaat tot iets van 230°, en wordt het daarom veilig genoeg geacht voor gebruik. Tefal zelf is dus niet ongezond, maar de stoffen eromheen. En het is niet afbreekbaar. Dus zolang je anti-aanbak koopt hou je dat in stand.

Reputatie 6
Badge +4

Volgens mij is de anti aanbaklaag pas schadelijk als hij is beschadigd. Zolang de laag volledig intact is is er voor de gezondheid niets aan de hand. Maar als het u gaat om duurzame productie dan moet u hem links laten liggen.

Ik ken aardig wat airfryers maar geen zonder anti aanbaklaag.

Als je een apparaat gebruikt dan slijt de tefallaag er af. Dat volledig intacte houdt je even vol, maar bij een veelgebruikte koekenpan is de laag na 10 jaar echt voor een flink deel niet meer aanwezig maar weggespoeld via het riool, al dan niet via je eigen lichaam.

Tefal smelt bij iets van 330° en eten koken gaat tot iets van 230°, en wordt het daarom veilig genoeg geacht voor gebruik.

Dat is het aardige verhaaltje dat altijd verteld wordt. In werkelijkheid duurt het bij een keukenongelukje maar weinig seconden voordat de maximum toelaatbare temperatuur overschreden wordt en er ontledingsstoffen vrijkomen. Het is daarom dat mensen met vogels in huis zwaar aangeraden wordt om niet dit soort pannen te gebruiken omdat een vogel in huis direct dood van zijn stokkie kukelt bij een incidentje. Voor vogels zijn de vrijkomende stoffen namelijk meestal heel giftig.

Reputatie 3
Badge +4

Vraag me nu ook af hoe het met een (hete lucht) oven zit. Geen idee welk materiaal daar in zit.

Reputatie 7
Badge +5

geen antiaanbak maar gewoon good-old plaatstaal.

Met emaille

Hete Lucht ovens zijn er met meerdere materiaalsoorten.
Nooit gezien met schadelijke kunststof aan de binnenzijde.
Ik ben een fan van puur rvs, je moet er even mee leren omgaan.

De blanke rvs pannen, zijn ook de types die ik het meeste gebruik.
Ze bakken ook nooit aan.

RVS Oven

Reputatie 2
Badge +2

Mijn bijdrage gaat niet over Airfryers, maar over koekenpannen met aanbak laag.

Al mijn koekenpannen met aanbak laag heb ik weggedaan en vervangen door pannen van keramiek. Ze zijn heel goedkoop, verkrijgbaar bij de Action (!) en zonder aanbak laag. En met keramiek heb je geen aanbak laag nodig. Zie https://www.action.com/nl-nl/p/granite-stone-koekenpannen/

Reputatie 6
Badge +4

Al mijn koekenpannen met aanbak laag heb ik weggedaan en vervangen door pannen van keramiek. Ze zijn heel goedkoop, verkrijgbaar bij de Action (!) en zonder aanbak laag. En met keramiek heb je geen aanbak laag nodig. Zie https://www.action.com/nl-nl/p/granite-stone-koekenpannen/

Maar is Granite Stone hetzelfde als een keramische pan? Ik zelf denk van niet. Keramische pannen zijn best prijzig en geen tientje per stuk. Dit lijken van die Tell sell pannen die je dagelijks op tv ziet.

Al mijn koekenpannen met aanbak laag heb ik weggedaan en vervangen door pannen van keramiek.

Je bedoelt waarschijnlijk metalen pannen met een (zogeheten) keramische anti-aanbaklaag.

Wij hebben er ook een, al is het niet uit die winkel maar van het merk Demeyere, gekozen uit de test van anti-aanbakpannen. Er zitten geen PFAS, PFOA of PTFE e.d. in. Het spul is zo glad als een aal. Ik hoop dat de anti-aanbakwerking geleidelijk wat vermindert want nu glijden de dingen die je er in bakt al naar één kant als je de pan ook maar een beetje schuin houdt om bv wat vet over het baksel te doen (arroseren)

Reputatie 2
Badge +2

Maar is Granite Stone hetzelfde als een keramische pan? Ik zelf denk van niet. Keramische pannen zijn best prijzig en geen tientje per stuk. Dit lijken van die Tell sell pannen die je dagelijks op tv ziet.

"Granite Stone" is keramiek op basis van graniet. Keramiek wordt gemaakt uit klei en zand, maar ook met fijngemalen graniet. Op veel plekken te koop zoals bij de Action en Bol.com. Zonder PFOA en geschikt voor inductie. Zelf gebruik ik deze pannen op inductie dus ik kook helemaal zonder gas. Samen met mijn zonnepanelen is dat perfect.

Reputatie 2
Badge +2

Al mijn koekenpannen met aanbak laag heb ik weggedaan en vervangen door pannen van keramiek.

Je bedoelt waarschijnlijk metalen pannen met een (zogeheten) keramische anti-aanbaklaag.

Wij hebben er ook een, al is het niet uit die winkel maar van het merk Demeyere, gekozen uit de test van anti-aanbakpannen. Er zitten geen PFAS, PFOA of PTFE e.d. in. Het spul is zo glad als een aal. Ik hoop dat de anti-aanbakwerking geleidelijk wat vermindert want nu glijden de dingen die je er in bakt al naar één kant als je de pan ook maar een beetje schuin houdt om bv wat vet over het baksel te doen (arroseren)

Je hebt gelijk. Deze "Granite Stone” pannen hebben een coating gemaakt van keramiek op basis van graniet. Dus zonder PFOA enzovoort. Aan de onderkant zit een plaat van metaal, dus daarmee zijn ze geschikt voor inductie koken. Ik gebruik ze al lang op inductie.

Ze zijn heel goedkoop bij de Action, maar dat geloven mensen niet. Voor die prijs bij de Action kun je het gewoon proberen. Je kunt ook "Granite” pannen kopen van het merk BK bij bol.com, maar die zijn veel duurder. Ik weet niet wat het kwaliteitsverschil is, maar ik gebruik de "Granite Stone” Action pannen al heel lang met volle tevredenheid.

Maar mijn motivatie is bakken zonder PFOA anti-aanbak laag en dat is het geval met die "Granite Stone” pannen.

Sorry. Ik lees op de pagina "met granite stone anti-aanbaklaag” en "door de anti-aanbaklaag van granite stone blijven er geen etensresten aan de pannen plakken” en "Materiaal Graniet”. Dat is op zijn minst verwarrend.
Wel heel knap dat men van graniet voor dat bedrag pannen kan maken.
Ze hebben ook 'marble stone’ pannen, gemaakt van 'marmer’.

Vind je het vreemd dat ik er aan twijfel?

Aanvulling: deze 'granite stone’ pan is trouwens volgens de site van aluminium, en heeft ook een mooi blinkend randje: https://www.action.com/nl-nl/p/granite-stone-koekenpan/

Reputatie 3
Badge +2

Heb ik ook goede ervaring mee.

Gaan lang mee, voldoen prima en bakken ook nauwlijks aan. 

Reputatie 2
Badge +2

Sorry. Ik lees op de pagina "met granite stone anti-aanbaklaag” en "door de anti-aanbaklaag van granite stone blijven er geen etensresten aan de pannen plakken” en "Materiaal Graniet”. Dat is op zijn minst verwarrend.
Wel heel knap dat men van graniet voor dat bedrag pannen kan maken.
Ze hebben ook 'marble stone’ pannen, gemaakt van 'marmer’.

Vind je het vreemd dat ik er aan twijfel?

Deze "Granite Stone” (Action) of "Granite” (BK) pannen hebben een anti-aanbak coating gemaakt van keramiek op basis van graniet, dus zonder PFOA enzovoort. "Granite Stone" is keramiek op basis van graniet.
Keramiek wordt gemaakt uit klei en zand, maar ook met fijngemalen graniet of met marmer steen. Dat mengsel wordt onder hoge druk geperst en dan op hoge temperaturen gebakken.

Reputatie 2
Badge +2

Aanvulling: deze 'granite stone’ pan is trouwens volgens de site van aluminium, en heeft ook een mooi blinkend randje: https://www.action.com/nl-nl/p/granite-stone-koekenpan/

Met een 100% aluminium (of koperen) pan kun je niet op inductie koken. Daarom zit aan de onderkant een ijzeren plaat en dan is de pan geschikt voor inductie.

Geschikt voor inductie kun je zelf testen met een magneetje. Het materiaal moet namelijk ferromagnetisch zijn en dat is gewoon ijzer, maar niet aluminium of koper. Blijft een magneet er aan de onderkant op kleven, dan is de pan geschikt voor inductie.

Reputatie 7
Badge +5

En als een pan geschikt is voor inductie, dan zijn er nog 2 smaken: In de ene kom je niet verder dan soep koken, door de beperkte hoeveelheid ijzer is bakken in zo’n koekepan niet mogelijk. De andere variant heeft wel voldoende ijzer om echt te bakken/wokken en gemiddeld genomen zijn die wat duurder dan de soeppannen. 

Reputatie 3
Badge +2

Ik zoek al een tijdje een airfryer en heb er enkele gevonden die ik zou kunnen kopen, maar ze hebben allemaal een anti-aanbaklaag. Een verkoper liet weten dat er geen Teflon in zit, maar dat het goed is dat hij wel een anti-aanbaklaag heeft. Daarop heb ik gevraagd welke stoffen er dan wel in zitten, maar ik krijg geen antwoord. Mijn aankoop blijft nu hangen op de anti-aanbaklaag, ik wil geen pan met gif. Weet iemand hier wat meer van?

Ik heb me gek gezocht en ze zijn er niet schijnbaar. Mijn rijstkoker van stainless steel moest ik ook al vanuit het buitenland laten komen. Niet te krijgen hier. 

Als je handig bent kun je misschien het mandje vervangen door een standaard frituur mandje met dezelfde afmetingen. Zit meestal geschroefd aan het handvat. Lost het niet helemaal op maar is je eten in elk geval niet in direkt contact met de aanbaklaag. 

Er staat ook 3-laags coating.

Het is dus raden hoe die coating gemaakt is.
Teflon verzegelen met keramiek komt ook veel voor.
Als in de kleine lettertjes staat maximaal 250℃, dan kun je aannemen dat er teflon in zit.
Als er staat maximaal 400℃ heb ik een beter gevoel, omdat teflon een lager smeltpunt heeft.

Reputatie 3
Badge +4

De Montana Master Fryer zou een keramische antiaanbaklaag hebben. Het is de enige die ik kan vinden. Zou de CB deze bij een volgende test kunnen meenemen?

Reageer